Jarrunesteen vaihtoväli 2 vuotta?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Jarrunesteen vaihtoväli 2 vuotta?

ViestiKirjoittaja Levis » 13.11.2010 9:26

Anopin Polosta (joku -05?) katsoin huoltokirjasta mitä pitäisi kohta taas huoltaa, niin huomasin tuon jarrunesteen vaihtovälin.

Kuinka tarpeellinen tuo oikeasti on noin usein vaihtaa? Vaihtaako foorumin väki? Onko tuo kaikissa autoissa sama? En minä vaihda normaalisti kuin jos jarruremppa sen vaatii...

Ei siitä vaihdosta varmasti ole haittaa, mutta hieman oudolta tuntuu. Alkaako se puristumaan liiaksi kasaan jo parissa vuodessa?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 13.11.2010 9:43

Jarrunesteeseen kondensoituu vettä ja alentaa nesteen kiehumispistettä. Nesteeseen kertynyt vesi myös ruostuttaa ja syövyttää jarruosia.

Oma ajoneuvot ovat sen verran iäkkäitä, että yleensä parin vuoden sisään joutuu jotain jarruista aukomaan. Nesteet vaihtuvat siinä samalla.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 13.11.2010 16:26

^ Juurikin noin.
Elikkä turvallisuuteenhan siinä panostetaan. se on aika orpo fiilis ku tarvis "muutama" kovempi jarrutus tehä ja ei riitä reidessä voima painaa poljinta.

veikkaan et 50% autoilijoista ei ole vaihtanut/vaihdattanut jarrunesteitä ikinä.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 14.11.2010 8:33

Eilen vaihdoin tuohon omaani.. Melkein 3v. oli edellisestä vaihdosta väliä..
Mustan harmaata mönjää tuupasi joka sylinteristä ensimmäiset 30ml.. 0,5l laskin molemmista takasista läpi, ennenkuin neste oli kirkasta.. Eteen riitti 0,5l yhteensä..

kyllä se neste muuttuu sielä ajanmyötä heikompaan suuntaan..

Oman kokemuksen mukaan nesteen vaihto parin vuoden välein on täysin perusteltua, vaikka "ei se ole niin justiinsa"-tyypit muuta väittävätkin..

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 14.11.2010 20:23

Itse vaihdoin omaan kolopalloon nesteet viime viikolla ja vanhat olivat vielä puhtaat ja kirkkaat. Ilmeisesti edellisen kerran vaihdettu 1,5v sitten 60tkm huollossa.

Nesteiden vaihto kannattaa kyllä tehdä / teettää. Kiehahtavat jarrunesteet eivät ole mukava yllätys hieman rajumman ajon päätteeksi.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 14.11.2010 22:02

Niin, eipä siitä nesteen vaihdosta haittaakaan ole. Tai, no jarrujen ilmaaminen voi aiheuttaa otsasuonien tilapäistä pullistumista.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 14.11.2010 22:11

Tai, no jarrujen ilmaaminen voi aiheuttaa otsasuonien tilapäistä pullistumista.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan takaiskulla varustettua jarrujen ilmausletkua. Saa vain polkea ja lisää nestettä säiliöön - itse todennut sen erittäin toimivaksi ratkaisuksi.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 15.11.2010 8:36

tttaljan kanssa samaa mieltä. Ilmausletku on mitä mainioin keksintö ellei halua sijoittaa n. 50eur paineilmauslaitteeseen.

Ilmauskin on vaivaton homma jos on kaveri mukana. Ei vain päästä säiliötä tyhjäksi ja antaa kaverin kääntää ilmausruuvvin aina kiinni ennen kuin nostaa polkimen niin ei tule ilmavaivoja!

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 15.11.2010 9:07

Vanha umpinainen säiliönkorkki johon paineilma pikaliitinnippa silikonin kanssa kiinni... Paineensäätimellä vajaa bar. säiliöön. sitten vaan nippa raolleen ja odotellaan nesteen virtaamista pihalle..

semmonen 20 minuuttia menee, jotta 1,5 litraa tulee läpi..
Helppoa ja siistiä hommaa, eikä ole mitään saumaa sählätä ilmaa järjestelmään, kunha huolehtii että säiliö ei pääse tyhjäksi..

Olen käyttänyt 100ml injektioruiskua letkunpätkällä varustettuna, jolla olen imenyt ensin säiliöstä vanhat nesteet pois ja uutta tilalle. Sama ruisku sitten nippaan kiinni. ottamaan vanha neste vastaan.
Ruiskulla on helppo tarkkailla poistuvaa nestemäärä, jotta ei tarvitse kokoajan kytätä säiliön nestetilannetta.


suosittelen, mikäli löytyy kompressori luotettavalla säätimellä.. falskaava säädin voi aiheuttaa sen että säiliö hyppää pois pääsylinteristä, mutta alle bar:n paine on turvallinen ja sillä ei nestekkään hyökkä liian vauhdilla ulos..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2010 18:51

Mulla on tuo motonetin paineilmailmain jossa tulee renkaasta paineilma jarrunestesäiliön korkkiin. Melko omassa autossa turha vehje, ainakin hintaansa nähden, kun ei jaksa takapäätä ilmata ilmeisesti paineensäätimen takia. Jotain 2 bar kestää ennen kun alkaa kansi vuotamaan, mutta ilmeisesti se on jotenkin tarkoituksellista.

Edessä kyllä lorisee melkein kaaressa ja takanakin muissa autoissa kuin kakkosgolfeissa.

Tosin edelliset kymmenisen vuotta ilmattu niin että ruuvi raolleen just sen verran että pienellä voimalla saa polkimen pohjaan. Silloin ei ime väärään suuntaan nesteen viskositeetin takia. Tämä onnistuu siis oikein hyvin yksinkin.

Tuohon vaihtoväliin sanoisin että kyllä se vaihtaminen vaan kannattaa. Vaikka olis reilun vuoden vanhat nesteet vaihtunu jonkun muun remontin yhteydessä, niin aina se poljintuntuma on parantunut. Ja värikin on kertonut vaihdon tarpeesta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa