Gallup: nopeasti syttyvät Xenon-sarjat?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

joyster
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.10.2006 15:09

Gallup: nopeasti syttyvät Xenon-sarjat?

ViestiKirjoittaja joyster » 12.11.2010 10:07

Kysymys vain toimivien xenon-sarjojen (jälkiasennus) omistajille, jotka ovat asentaneet ne pitkiin valoihin:

1. Sarjan merkki?
2. Miten nopeasti ne syttyvät kylmänä ensimmäisellä kerralla?
3. Miten nopeasti ne syttyvät lämpinä uudelleen?
4. Hinta?
5. Auton merkki & malli & vm.?
6. Asennettuna lisätarvikkeita (konkka/rele-/vastussarja)?
7. Kommentit sarjasta?

Syttymisnopeudet ovat suhteellisia asioita (tai riippuvaisia mittaajan kellon ja sormen tarkkuudesta), mutta kertokaa mahdollisimman tarkkaa tietoa.

Monet kertovat ongelmista noiden sarjojen kanssa, mutta toimiviakin on. Niiden todellinen syttymisnopeus on tärkeä asia ja jollei se ole riittävän nopea, itse tulisin ainakin saamaan automme toiselta kuljettavalta välittömän "työpyynnön" niiden vaihtamiseen takaisin halogeeneihin.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 12.11.2010 11:00

1. G.T. HID H7 4300K
2. N. kolme sekuntia 0-100% (EDIT nusnus)
3. Alle sekunnissa
4. Muistaakseni 120e luokkaa v. 2007
5. Passat -97
6. Ei lisätarvikkeita
7. Ei mitään erityistä.
Viimeksi muokannut Jimme, 12.11.2010 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 12.11.2010 18:24

1. Ollo HID (H1 6000K)
2. n. 4sek täyteen loistoon
3. Heti
4. 57,85€ http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=158&products_id=903
5. Passat -97 1.9TDI
6. Releellä katkaisijan kautta, ovat kiinni lisäpitkissä.
7. Ballastien kiinnitysraudat heikonlaista peltiä. Joutui avittamaan nippusiteillä kiinnitystä puskuriin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 12.11.2010 19:26

Taitaa avaimet kohta kilistä :D
Noissa kiinasarjoissa nyt luultavasti noi syttymisajat voi olla mitä vaan jopa samojen vehkeiden sarjassa, et halvalla ei varmaan kannata lähtee tekemään, jossei sit halua vaihtaa takas halogeeneja turhan työn takia.

Pesukarhu
-
Viestit: 33
Liittynyt: 8.7.2010 22:12

ViestiKirjoittaja Pesukarhu » 12.11.2010 19:59

Täysi valoteho saavutetaan kyllä kohtuu nopeasti, mutta valojen lopullinen lämpiäminen ja värin muuttuminen valkoiseksi (esim. 5000k sarjassa) siitä alun sinisestä kestää ekalla kerralla melko kauan. En aikaa ole ottanut, mutta tuo ensin mainittu lienee tuota luokkaa kuin mainittu.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 13.11.2010 1:25

Tässäpä jälkiasennus missä oli vähän enemmän asennusta, mutta pitkät toimii viiveettömästi ja valokuvio on terävä :)

1. Hella Bi-Xenon projektorit (Mercedes OEM, rakenneltu rihlaamattomilla laseilla oleviin tuning umpioihin kiinni)
2. Ehkä noin 3sek.
3. Heti
4. En osaa sanoa.
5. VW Golf mk1 -83
6. Diodi pitkän ja lyhkäsen johdon välillä, jotta polttimo palaa koko ajan. Pitkät toimii siten että sähkömoottori/magneetti vetää polttimon edessä olevan heijastinkauhan sivuun.
7. Ei tuu halogeenejä ikävä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.11.2010 4:34

Erittäin hyvän kysymyksen olet laittanut ilmoille, ja varsin aiheellisen ainakin omalla kohdallani. Minulle tulee parin viikon kuluttua noin 15 erilaista muuntajamallia testiin joista jokaisesta testaan syttymisnpeuden videokameran avulla, tähän kun lisätään vielä kiinteä valotus, tarpeellinen tummennus optiikkaan ja väriltään tasainen tausta niin että kuva ei pala puhki täydessä valotehossa, saadaan todella hyvin vertauskelpoisia tuloksia melko tarkasti. Näistä nopeimmista alan sitten tekemään testejä ns. ongelma-autoissa, joissa ihan kaikki sarjat eivät suostu toimimaan suoriltaan ilman lisävirityksiä, niin sieltähän ne parhaat mallit sitten alkavat erottumaan. Kestävyys ja johtojen laatu on toki myös tärkeitä asioita, mutta etenkin kestävyyttä on hankalahko testata lyhyessä ajassa.

Tällä hetkellä olen testannut seitsemää muuntajaa ja syttymisajat täyteen valotehoon ja siihen että polttimo saavuttaa oikean värilämpötilansa, pyörivät 6 ja 20 sekunnin ympärillä. Sikäli hauska juttu, että tämä nopein muuntaja on vanhaa varastoa 3-4 vuoden takaa. Kyseinen malli aiheuttaa todella paljon radiohäiriötä sekä virheilmoituksia useissa autoissa joten tästä syystä se kannattaa jättää käyttämättä useissa kohteissa, eikä tuota muuntajaa edes valmistetakaan enää.

Myös valotehoissa oli uskomattomia eroja vaikka kyseessä on ilmoitetusti samantehoiset muuntajat, polttimolle menevä teho vaikuttaa luonnollisestikin myös kaasun palamislämpötilaan ja täten värilämpötilaankin rutkasti. Esim eräs 35W poltti kirkkaammin kuin toinen 50W, joten noiden 50W sarjojenkin kanssa kannattaa olla hieman skeptinen, virtaa se tuntui kylläkin enemmän ottavan mutta ulosanti oli muuta. Eri malleista löytyy myös muitakin ominaisuuksia, jotkut muuntajat sytyttävät kuumasytytyksessä polttimon kahdeksi sekunniksi kirkkaaksi ja himmenee hetken päästä huomattavasti, jotkut taas välkäyttää valoa aina minuutin sytyttämisen jälkeen yms. Jos täydellistä toimintaa hakee niin tuollaiset saisi jäädä pois.

Sikäli ongelmallisen aiheesta sarjaa hankkivalle tekee se, että markkinoilla on paljon täysin samannäköisiin kuoriin tehtyjä muuntajia mutta sisuskalut ovat erilaisia ja näinollen kestävyydeltään, toimivuudeltaan ja nopeudeltaan täysin erilaisia. Tässä tärkeää onkin se, että myyjällä on luotettava tavarantoimittaja joka pakkaa aina tilattua tavaraa, ettei esim. erästä puolet olisikin samannäköistä mutta erilaista muuntajaa, tätäkin on tullut nähtyä ja kuultua. Saman tehtaan muuntajissakin (en puhu siis pakkaajasta/merkistä) tuntuu tulevan suorituskykymuutoksia kun testasin vanhempaa varastoa ja uudempaa tuotosta keskenään, muutaman sekunnin eroja löytyi.

Aiheesta tulee kuitenkin ihan tiukkaa faktaa ettei asian kanssa tartte sen enempää arvuutella, koitan julkaista niitä sitten tänne näkyville parhaani mukaan videoiden ja kuvien muodossa. Erot tulevat videoidessa esiin loistavasti, pelkästään silmin erojen havaitseminen tuntuikin olevan todella hankalaa plus tietysti julkaistava materiaali puuttuisi ja tuloksista tulisi enemmän suurinpiirteisiä verrattuna videointiin.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 13.11.2010 8:00

Tuohon listaan vois lisätä myös, antavatko häiriöö radioon.
Omassa (ex) MB A170cdi:ssä oli GTI-HID sarja pitkissä, ne ainaskin aiheutti tuossa kipossa radioon pientä sirinää/kuuluvuuden huonontumista.
Etenkin kun ajeli paikallisradion kuuluvuusalueen rajamailla.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.11.2010 13:34

Se oli tuossa jo mainittunakin ja nämä lukeutuvat näihin "ongelmallisiin" autoihin, kaikki autot/radiot eivät vastaanota häiriöitä vaikka olisi kuinka paljon häiriötä aiheuttava muuntaja.
Viimeksi muokannut p0wer, 15.11.2010 1:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

joyster
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.10.2006 15:09

ViestiKirjoittaja joyster » 14.11.2010 22:58

Osallistujia on tällä hetkellä ilmeisen vähän, joko syttymisnopeus ei ole relevantti asia tai viikonloppuna on ollut muuta tekemistä kuin foorumia selata ;).

Katselin jo nimekkäiden valmistajien (Philips, Osram,...) sarjoja, jos niillä saisi toteutettua kaukovaloihin toimivan ratkaisun, mutta kustannukset vain karkaavat siinä tapauksessa liian korkeiksi. Orggissarja lyhyissä syttyy kyllä samantien, joten sellainen olisi toimiva myös pitkissä valoissa.

Lisää kommentteja toimivista sarjoista otetaan vastaan tai myyviä kommentteja. Saisinkohan kaikki myyjät yhtähyvin liikkeelle kuin p0werin :) ?

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 15.11.2010 8:44

1. GT H.I.D, 50w
2. Varmaan 20sek --> aivan liian kauan!
3. Heti
4. noin 120€
5. -02 golf 4 tdi
6. Relesarja ja vastus.
7. Melko pyllystä tämä sarja, välkkyy välillä, hidas syttymään ja aiheuttaa häiriöitä. Toista en ostaisi ja luulen että tällekin pitää keksiä jotain muuta käyttöä kun käyttöauton valoina.
Ollon (ostettu js-tuning) vastaava 50w sarja toisessa autossa täysin eri maata.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 16.11.2010 5:39

ollon ns. edullisempi versio täällä pitkissä. 35w ja syttymisaika todella pitkä, jotain >20s luokkaa. Lämpimänä sitten jo kohtuullinen eli muutama sekunti. Auto seat toledo vm. -00 ilman mitään sähkövirityksiä. Kyllä juuri tuo syttymisnopeus on pitkissä se tärkein tekijä.

joyster
-
Viestit: 22
Liittynyt: 11.10.2006 15:09

ViestiKirjoittaja joyster » 17.11.2010 0:40

Itse itselleni vastaten:

1. OLLO / AMP Hylux (HLX) CANBUS HID 35W 4300k
2. n.2s (vai voiko olla jopa alle?)
3. heti
4. Ocu II 2.0FSI Elegance '05
5. 99e (+ MH 13,40e)
6. Ei
7. Toimii niinkuin pitääkin. Syttyy kun viiksestä tönäisee eikä jää miettimään, ei välkkymistä, ei varoitusvaloja. Mahdolliset radiohäiriöt jäi näin yön pimeinä tunteina todentamatta.

Lyhyen koeajon jälkeen tyytyväinen omistaja. Mikäli ne toimivat noin hyvin, ei tältä polulta ole paluuta. Hellan 1000FF:t saa laittaa nyt myyntiin eikä tartte miettiä niiden laittamista keulalle. Tulikaste on valoilla perjantaina, kun noustaan Suomen niemellä ylemmäs.

Suurkiitos JS-Tuningille, _todella_ nopeasta toimituksesta ja joustavasta palvelusta 10+ :).


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa