ajovalojen releytys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ilkkahe
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.3.2010 18:57

ajovalojen releytys

ViestiKirjoittaja ilkkahe » 2.11.2010 0:04

eli ventoon suunnittelemassa ajovalojen releytystä ja kyselempä mikä on hyöty? Tuntuu himmeät lyhdyt olevan jotenka voisi auttaakin, kun ilmeisesti ei vakiona virta kulje releitten kautta vaan valokytkimen?

Ja ilmeisesti kannattaa eripuolen lyhyet ainakin kytkeä eri releitten kautta jottei pääse tapahtumaan tilannetta että molemmat lähivalot äkillisesti pimenee?

Toinen kysymys on että minkälaisia ovat nuo tarvike "tuuninki" ajovalot? Vrt vakioon

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 2.11.2010 0:16

Mittaa minkäverran hukkuu jännitettä matkalle niin voit arvioida paljonko releistä tulee hyötyä. Eli vaikka tyhjäkäynnillä jännite akun navoilta vs. jännite polttimon pistokkeelta. Meillä on myös himmeävaloinen Vento mutta jännitehäviö oli oletettua pienempi joten en releyttänyt ainakaan vielä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.11.2010 0:20

eli ventoon suunnittelemassa ajovalojen releytystä ja kyselempä mikä on hyöty?
Pienempi jännitehäviö lampulle ja sen ansiosta suurempi teho. Perstuntumalta lampulle tulee jotain voltin vähemmän kuin akkujännite.

Ja ilmeisesti kannattaa eripuolen lyhyet ainakin kytkeä eri releitten kautta jottei pääse tapahtumaan tilannetta että molemmat lähivalot äkillisesti pimenee?
Erittäin kyllä. Toisen johdot polttaa sulakkeen niin toisella puolella vielä näkee jotain. Alkuperäisetkin taitaa olla kahdennettu ainakin valokytkimeltä lähtien.

Kannattaa aloittaa siitä että mittaa lampun saaman jännitteen. Se varmasti on huomattavasti pienempi kuin akkujännite, mutta kerro se täälläkin niin saadaan me muut jotain tuntumaa parannukseen.

Sitten kun haet tarvikkeita niin yhdelle polttimon langalle voi varata 2,5 mm² johtoa. Jos esim. H4:n tapauksessa on yhteinen maajohto niin sille sitten 4 mm² tai jos lompsa kestää niin pykälää isompi. Releet kannattaa ottaa jonkun tunnetun valmistajan tavaroista. Ei halvimpia italialaisia. Sama liittimissä. Abikoilla kun kuitenkin joutuu kytkemään niin paras tulee kun juottaa johdon liittimeen ja suojaa liimalla varustetulla kutisteletkulla niin tulee vielä nätti :)

E: Eihän kyseisessä autossa ole alennetulla jännitteellä toimivia päiväajovaloja? Jos, niin silloin jännite pitää mitata valot päällä -asennossa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.11.2010 0:37

Ei taida olla suomeen tuoduissa mk3:sissa nuita ns. automaattivaloja..?

ilkkahe
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.3.2010 18:57

ViestiKirjoittaja ilkkahe » 2.11.2010 2:13

pitääpäs mittailla tuo jännite häviö ja arvioida sitten onko vaivan arvoista. Lisåvalojen asentaminenkin niin ja näin, kun autoja tulee oulun lähikunnissa vielä niin paljon vastaan että liian hyvillä pitkillä lyhyet jää aivan onnettomiksi.

Onkos muuten porukka käyttäny vaihto releitä? Eli kaks relettä, moletta ohjaa oman puolen lyhyttä ja pitkää. Pysys simppelinä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.11.2010 10:47

Haulla löytyy juttua releytyksestä, on niitä täällä jo tehtykin.
Usein tuninkivalojen valokuvio voi olla aivan mitä vaan ja ei ne aina tiiviitäkään ole.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 2.11.2010 11:45

Ei taida olla suomeen tuoduissa mk3:sissa nuita ns. automaattivaloja..?

Mulla on '98 Suomi-Ventossa valoautomaatti vakiona. Tosin kun alkuperäinen valokatkaisija (E-päätteiden koodi) päätti päivänsä, niin normikatkaisijalla on sitten nykymuodin mukaiset päivävalot, eli vain etuvalot palavat.

Omaani sain ängettyä releet (lyhyet ja pitkät erikseen) umpion sisään, jolloin releet ovat ainakin lialta ja vedeltä suojassa. Hyvin ovat pelanneet. Philipsin Extremeillä noissa alkaa jo valo riittämään ihan mukavasti. Tosin ne Extremet sitten kestävätkin tasan yhden talven releytetyillä valoilla.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 2.11.2010 17:00

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128821&highlight=
Tässä oma toteutus 3 golffiin. Voipi sanoa että kannatti tehdä releytys enää ei ole valokatkaisija herjannut ja valotehokin parani huomattavasti.
Ja parhaimman valotehon sai orggisumpiolla, tööninki umpiossa usein valokuvio ihan onneton, nimimerkillä kokeiltu on.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.11.2010 19:37

^Varmaan tarkoitat valon jakautumista tasaisesti kuvion sisälle? Itsellä ainakin ollu kuviot ihan hyvät, mutta valon jakautuminen ihan surkeaa. Eli liian kirkasta lähellä ja kaukana himmeää. Tai muutenkin ihan epätasainen.

Corrado, Passat 3B ja T4 portteri testattu. Kaikissa surkea valonjakautuminen tarvike umpiolla, kuvio ihan hyvä.

Releytys kannattaa.

Kartsu
-
Viestit: 31
Liittynyt: 18.7.2008 22:44

ViestiKirjoittaja Kartsu » 3.11.2010 8:58

omaankin golf3 aatellut noita valojen releytystä mutta saakos tällä operaatiolla mitään vaikutusta pitkiin valoihin joille ei tuu kytkimen läpi täyttä virtaa. Valot siis palavat kirkkaammin jos pitää kytkinviikseä aivan taka-asennossa käsin. Pystyykö korjaan vai pitäkö vaihtaa koko viiksi?

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 3.11.2010 10:15

Valot siis palavat kirkkaammin jos pitää kytkinviikseä aivan taka-asennossa käsin.


Eiköhän siinä taka-asennossa syty sekä pitkät että lyhyet. Releyttämisellä ei tuon kanssa ole mitään tekemistä. Pitkät kirkastuu jos releytät pitkät.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.11.2010 17:23

^ Pitkien ollessa päällä, viiksestä vedettäessä, viiksen kontaktipinnat siirtyvät ja kontakti parempi, jolloin viiksen kytkimen kautta tuleva jännitehäviö pienempi -> valot kirkastuu. Viiksi vapauttamalla valot himmenevät. Tämä on ihon normaalia vanhalle viikselle, antaa hieman osviittaa tulevasta parannuksesta, mikä saadaan releyttämällä.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 3.11.2010 18:38

^ Eli pitkien päällä ollessa viiksen taka-asennossa lyhyet ei vielä syty? Vaihtaa lyhyille vasta kun viiksen päästää normiasentoon? OK, oletin että perinteiset viiksikatkaisimet kytkee aina molemmat navat taka- asennossa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.11.2010 18:51

^ edelliseen vastaukseen johti kyllä pieni lukihäiriökin:
aivan taka-asennossa
Eli jos viikseä vetää ihan taka-asentoon asti, niin kyllä siellä palaa jo lyhyetkin. Jos viikseä taas kevyesti vetää ja poikkeuttaa viikseä vapaa-asennostaan, valojen kirkkaus vaihtelee tuon tarkoittamani kontaktin parantuessa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 3.11.2010 19:42

Paras valoteho tulee Golf III (osa laittomia konsteja)
1 Hellan IV look + xenonit
2 Hellan IV look + halogeenit + releet
3 Gti/Vr6 tuplaumpiot + halogeeni + releet

muilla näkee sit huonommin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.11.2010 20:06

^ Sokerina pohjalla Mk3:seen se paras, kallein ja laillinen vaihtoehto: vaihtaa Mk3.5:n keulaosat ja (alkuperäiset) Xenon valot keulalle. (uutena tietysti valotehon maksimoimiseksi). Menee Plug&Play Cabrioon ja kovakattoiseen lokasuojia jatkamalla, (ero helmapalkissa).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2010 21:40

Kakkosgolfissa on kuten Tumi esitti. Huomaa valokuvion muutoksesta. Miksei myös kontaktin kuluminenkin vaikuttaisi jotain.

ilkkahe
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.3.2010 18:57

ViestiKirjoittaja ilkkahe » 3.11.2010 21:48

mittailin pikaisesti jännitteitä. Tyhjäkäynnillä navoilta 14,00v lyhyet päällä. Lyhyitten kannoista (edelleen tietysti polttimon hehkuessa) 12,3 volttia. Eli jännitettä katosi 1,7v matkalle. Suht vaikuttava määrä. Eli joipi olla että tässä piakkoin alkaa releytys, kunhan muilta kiireiltä joutaa, nytkin jäi volokkarin pakoputken teko puoliväliin kun päätti mig sanoa sopimuksen irti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2010 21:53

Siis lampun navoilta lamppu irti ja toinen mittaus lamppu kiinni?

ilkkahe
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.3.2010 18:57

ViestiKirjoittaja ilkkahe » 3.11.2010 23:55

ei, vaan akun navoilla tuo ~14v (lyhyet valot päällä) eli sen verta tarjolla olisi jännitettä. Kun taas lampun kannoista (irroittamatta liitintä eli valot päällä) löytyy jännitettä vain sen 12,3v loput 1,7v hävinnyt piuhojen lämmittämiseen.

Huomenna mittailen uudemman kerran kierroksilla ja ilman, jos hävikki on nuin kova niin releet tulee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.11.2010 0:06

Nyt kuulostaa järkevämmältä.

Ei se käyntinopeus tuo mitään ihmeellistä esille. Latausjännite pysyy jokseenkin samana säätimen ansiosta.

Ala siis vaan hankkia tarvikkeita releiden asennukseen jos valoa haluat.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 4.11.2010 0:31

^Samalla pääsee valokatkaisimetkin helpommalla :D

ilkkahe
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.3.2010 18:57

ViestiKirjoittaja ilkkahe » 4.11.2010 1:59

jep, aikalailla vakiona pysyy toi jännite luultavasti, eli releitä hankkimaan.

Miten muuten kokemuksia 95/100w hoo nelosesta venton orggis umpiossa? Heijastin pinta taitaa olla ihan peltiä (vai?) joten ei pitäisi ottaa lämmöstä ainakaan se itteensä. Vastaantuulijoitten häikäsystä saapi avautua, mutta sillon pitää olla varma ettei ite ajele esim sumarit päällä!

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 4.11.2010 7:12

Kyl se venton heijastinpinta pitäs muovia olla johon on höyrytetty sitten se mikälie aluminipinnoite. Mutua.

ilkkahe
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.3.2010 18:57

ViestiKirjoittaja ilkkahe » 4.11.2010 21:41

voip olla, sillon ei kärsi laittaa tehokkaampia hehkuja, voipi nääs sulattaa umpion heijastin pintaa jollon valokuvio kirjaimellisesti vääntyy persseelleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa