ajovalojen releytys
Valvoja: ffp jäsenet
ajovalojen releytys
eli ventoon suunnittelemassa ajovalojen releytystä ja kyselempä mikä on hyöty? Tuntuu himmeät lyhdyt olevan jotenka voisi auttaakin, kun ilmeisesti ei vakiona virta kulje releitten kautta vaan valokytkimen?
Ja ilmeisesti kannattaa eripuolen lyhyet ainakin kytkeä eri releitten kautta jottei pääse tapahtumaan tilannetta että molemmat lähivalot äkillisesti pimenee?
Toinen kysymys on että minkälaisia ovat nuo tarvike "tuuninki" ajovalot? Vrt vakioon
Ja ilmeisesti kannattaa eripuolen lyhyet ainakin kytkeä eri releitten kautta jottei pääse tapahtumaan tilannetta että molemmat lähivalot äkillisesti pimenee?
Toinen kysymys on että minkälaisia ovat nuo tarvike "tuuninki" ajovalot? Vrt vakioon
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pienempi jännitehäviö lampulle ja sen ansiosta suurempi teho. Perstuntumalta lampulle tulee jotain voltin vähemmän kuin akkujännite.eli ventoon suunnittelemassa ajovalojen releytystä ja kyselempä mikä on hyöty?
Erittäin kyllä. Toisen johdot polttaa sulakkeen niin toisella puolella vielä näkee jotain. Alkuperäisetkin taitaa olla kahdennettu ainakin valokytkimeltä lähtien.Ja ilmeisesti kannattaa eripuolen lyhyet ainakin kytkeä eri releitten kautta jottei pääse tapahtumaan tilannetta että molemmat lähivalot äkillisesti pimenee?
Kannattaa aloittaa siitä että mittaa lampun saaman jännitteen. Se varmasti on huomattavasti pienempi kuin akkujännite, mutta kerro se täälläkin niin saadaan me muut jotain tuntumaa parannukseen.
Sitten kun haet tarvikkeita niin yhdelle polttimon langalle voi varata 2,5 mm² johtoa. Jos esim. H4:n tapauksessa on yhteinen maajohto niin sille sitten 4 mm² tai jos lompsa kestää niin pykälää isompi. Releet kannattaa ottaa jonkun tunnetun valmistajan tavaroista. Ei halvimpia italialaisia. Sama liittimissä. Abikoilla kun kuitenkin joutuu kytkemään niin paras tulee kun juottaa johdon liittimeen ja suojaa liimalla varustetulla kutisteletkulla niin tulee vielä nätti :)
E: Eihän kyseisessä autossa ole alennetulla jännitteellä toimivia päiväajovaloja? Jos, niin silloin jännite pitää mitata valot päällä -asennossa.
pitääpäs mittailla tuo jännite häviö ja arvioida sitten onko vaivan arvoista. Lisåvalojen asentaminenkin niin ja näin, kun autoja tulee oulun lähikunnissa vielä niin paljon vastaan että liian hyvillä pitkillä lyhyet jää aivan onnettomiksi.
Onkos muuten porukka käyttäny vaihto releitä? Eli kaks relettä, moletta ohjaa oman puolen lyhyttä ja pitkää. Pysys simppelinä.
Onkos muuten porukka käyttäny vaihto releitä? Eli kaks relettä, moletta ohjaa oman puolen lyhyttä ja pitkää. Pysys simppelinä.
Ei taida olla suomeen tuoduissa mk3:sissa nuita ns. automaattivaloja..?
Mulla on '98 Suomi-Ventossa valoautomaatti vakiona. Tosin kun alkuperäinen valokatkaisija (E-päätteiden koodi) päätti päivänsä, niin normikatkaisijalla on sitten nykymuodin mukaiset päivävalot, eli vain etuvalot palavat.
Omaani sain ängettyä releet (lyhyet ja pitkät erikseen) umpion sisään, jolloin releet ovat ainakin lialta ja vedeltä suojassa. Hyvin ovat pelanneet. Philipsin Extremeillä noissa alkaa jo valo riittämään ihan mukavasti. Tosin ne Extremet sitten kestävätkin tasan yhden talven releytetyillä valoilla.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=128821&highlight=
Tässä oma toteutus 3 golffiin. Voipi sanoa että kannatti tehdä releytys enää ei ole valokatkaisija herjannut ja valotehokin parani huomattavasti.
Ja parhaimman valotehon sai orggisumpiolla, tööninki umpiossa usein valokuvio ihan onneton, nimimerkillä kokeiltu on.
Tässä oma toteutus 3 golffiin. Voipi sanoa että kannatti tehdä releytys enää ei ole valokatkaisija herjannut ja valotehokin parani huomattavasti.
Ja parhaimman valotehon sai orggisumpiolla, tööninki umpiossa usein valokuvio ihan onneton, nimimerkillä kokeiltu on.
^Varmaan tarkoitat valon jakautumista tasaisesti kuvion sisälle? Itsellä ainakin ollu kuviot ihan hyvät, mutta valon jakautuminen ihan surkeaa. Eli liian kirkasta lähellä ja kaukana himmeää. Tai muutenkin ihan epätasainen.
Corrado, Passat 3B ja T4 portteri testattu. Kaikissa surkea valonjakautuminen tarvike umpiolla, kuvio ihan hyvä.
Releytys kannattaa.
Corrado, Passat 3B ja T4 portteri testattu. Kaikissa surkea valonjakautuminen tarvike umpiolla, kuvio ihan hyvä.
Releytys kannattaa.
^ Pitkien ollessa päällä, viiksestä vedettäessä, viiksen kontaktipinnat siirtyvät ja kontakti parempi, jolloin viiksen kytkimen kautta tuleva jännitehäviö pienempi -> valot kirkastuu. Viiksi vapauttamalla valot himmenevät. Tämä on ihon normaalia vanhalle viikselle, antaa hieman osviittaa tulevasta parannuksesta, mikä saadaan releyttämällä.
^ edelliseen vastaukseen johti kyllä pieni lukihäiriökin:
Eli jos viikseä vetää ihan taka-asentoon asti, niin kyllä siellä palaa jo lyhyetkin. Jos viikseä taas kevyesti vetää ja poikkeuttaa viikseä vapaa-asennostaan, valojen kirkkaus vaihtelee tuon tarkoittamani kontaktin parantuessa.aivan taka-asennossa
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
mittailin pikaisesti jännitteitä. Tyhjäkäynnillä navoilta 14,00v lyhyet päällä. Lyhyitten kannoista (edelleen tietysti polttimon hehkuessa) 12,3 volttia. Eli jännitettä katosi 1,7v matkalle. Suht vaikuttava määrä. Eli joipi olla että tässä piakkoin alkaa releytys, kunhan muilta kiireiltä joutaa, nytkin jäi volokkarin pakoputken teko puoliväliin kun päätti mig sanoa sopimuksen irti.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
ei, vaan akun navoilla tuo ~14v (lyhyet valot päällä) eli sen verta tarjolla olisi jännitettä. Kun taas lampun kannoista (irroittamatta liitintä eli valot päällä) löytyy jännitettä vain sen 12,3v loput 1,7v hävinnyt piuhojen lämmittämiseen.
Huomenna mittailen uudemman kerran kierroksilla ja ilman, jos hävikki on nuin kova niin releet tulee.
Huomenna mittailen uudemman kerran kierroksilla ja ilman, jos hävikki on nuin kova niin releet tulee.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
jep, aikalailla vakiona pysyy toi jännite luultavasti, eli releitä hankkimaan.
Miten muuten kokemuksia 95/100w hoo nelosesta venton orggis umpiossa? Heijastin pinta taitaa olla ihan peltiä (vai?) joten ei pitäisi ottaa lämmöstä ainakaan se itteensä. Vastaantuulijoitten häikäsystä saapi avautua, mutta sillon pitää olla varma ettei ite ajele esim sumarit päällä!
Miten muuten kokemuksia 95/100w hoo nelosesta venton orggis umpiossa? Heijastin pinta taitaa olla ihan peltiä (vai?) joten ei pitäisi ottaa lämmöstä ainakaan se itteensä. Vastaantuulijoitten häikäsystä saapi avautua, mutta sillon pitää olla varma ettei ite ajele esim sumarit päällä!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 16 vierailijaa