rosteriset pultit ja mutterit

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

rosteriset pultit ja mutterit

ViestiKirjoittaja TiPu » 1.11.2010 21:24

Tulipa sellainen mieleen että vaihtaisi mustan raudan pulitit ja mutterit rosterisiin kun nämä ei ruostu... mutta mutta, voiko niitä käyttää sellaisiin paikkoihin jossa tarvitaan tiettyä momenttia kiristykseen? Meinaan että pitääkö momentti myös rosterissa samalla tavalla vai ei?

Mitäs mieltä asiantunteva ;) raati on?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 1.11.2010 21:46

Kai se riippuu pitkälle momenteista ja paikoista missä niitä käytetään.
Mutta väittäisin että, jos pultti sekä mutteri on rosteria, niin kyllä ne pitää momentin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2010 22:35

Eikö ruostumaton ole yleensä helpompaa murtumaan kun ruostuva?

Entä voiko tulla joku sähkökemiallisen sarjan aiheuttama yllättävä syöpyminen sitten muualle? Esim. pultti jää ehjäksi, mutta korissa oleva kierre häviääkin kolminkertaista vauhtia?

Kiehtova idea, mutta itse olen tyytynyt vaihtamaan ruosteisia pultteja ja muttereita uusiin samanlaisiin kun 15-20 vuotta niidenkin eliniäksi on osoittautunut.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 2.11.2010 9:05

Ei kannata sekoittaa rosteriruuveja ja mustaa peltiä. Happoset aineet ovat lisäaineidensa takia jalompia kuin musta rauta, joka johtaa ympäröivien rakenteiden hapettumiseen, kuten H.Jormalainen epäili. Enemmän näistä on hyötyä kuin haittaa. Alumiiniosien kiinnitykseen voisi harkita, mutta monessa paikassa ei lujuus enää riitä.

Ruostumattomia ja haponkestäviä ruuveja saa eri lujuusluokissa siinä missä tavallisiakin, joskin luokat ilmoitetaan yhdellä numerolla esim. 8 eikä 8.8. Näiden ruuvien ongelma ei niinkään ole momentin pito vaan kiinnileikkautuminen. Haponkestävien ja ruostumattomien ruuvien kanssa pitää käyttää omaa voiteluainetta tai pahimmassa tapauksessa ruuvi leikkaa kiinni jo kirstettäessä ja napsahtaa poikki.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 2.11.2010 17:15

Miten mä olisin muistanut, että rosteri syö alumiinia eikä mustaa.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 2.11.2010 19:25

Tässä erittäin hyvä artikkeli ruuviliitosten korroosiosta: Ferrometalin artikkeli

Erityisesti kohtaan "Galvaaninen korroosio" kannattaa kiinnittää huomiota. Nyrkkisääntö on aina, että epäjalompi syöpyy (hapettuu) ja jalompi pelkistyy. Sekä alumiini, että hiiliteräs ovat molemmat haponkestäviä ja rostereita epäjalompia, johtuen happosten seosaineista, kuten kromi ja nikkeli.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa