Alustan muutoskatsastus ja prosentteja n.4%?!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

Alustan muutoskatsastus ja prosentteja n.4%?!

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 20.10.2010 17:45

Mitenkäs voi olla mahdollista että jousien ja iskarien muutoskatsastuksen tulos on 3.8%?

Ennen näistä ei ainakaan tullut yhtään prosentteja?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.10.2010 17:48

Vaihtui säännökset tuossa jokunen vuosi sitten. Itsellä tosin tuli vain 1%.

protoni
-
Viestit: 145
Liittynyt: 11.7.2007 6:55

ViestiKirjoittaja protoni » 20.10.2010 18:44

Itse muutoskatsastin tänään renkaat + alustan ja 1% tuli otteeseen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.10.2010 19:03

On niistä aina tullut prosentteja, viimeaikoina vain ruvettu kirjaamaan selkeyden vuoksi ylös ottelle ne.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.10.2010 19:08

Tuossa aikalailla tasan 11 kk sitten ei vielä otteeseen merkkailtu mitään prosentteja.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 20.10.2010 20:16

Juu ei niitä aina ilmoitella.
Nykyisin en tiedä laittavatko kaikki muutokset joka paikassa.
Itellä ei otteessa ollenkaan prosentteja vaikka takapenkit poistettu, etupenkit vaihdettu ja säädettävät tolpat vaihdettu joka nurkkaan.
Saattaisi jostain muustakin vielä tulla, mutta paha sanoa mitä ovat merkanneet omiin tietokantoihin.
Auto muutoskatsastettu joskus 3-4 vuotta sitten.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 20.10.2010 20:41

Eipä tunnu nykyisten säännösten aikaan prosentit kovin kiinnostavan.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 20.10.2010 21:36

Omankin kulkineen otteeseen tuli reilut 3% muutosta alustasarjasta, pari vuotta sitten.

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 21.10.2010 0:33

Mulle merkattiin jo vuonna 2007 mistä täälläkin purnasin:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=85 ... +prosentit

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 21.10.2010 17:12

Sain tämmösen vastauksen:

Akselistot molemmat 4% kappale eli yhteensä 8%.

Näistä pitää nykyään laskea tarkat prosentit, eikä enään sais heittää 1 % tai 2%.

Taka-akselisto tommosessa 3 koppasessa muodostuu jousista (2) iskareista (2) akselistosta (1) navoista (2) jarruista (2). Napoja ja jarruja ei lasketa (enään?).

Elikkä yhteensä 5 osasta vaihdoin 4.

Inssi päästi mut helpolla koska laski navat vielä mukaan... Ois noussu viel kivasti enemmän!

Mutta ONKO TÄMÄ OIKEA VASTAUS? Vai kyseisen inssin paskanpuhumista?!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.10.2010 17:31

Kyllähän ne taitaa olla kiinni kuun asennosta,inssin sukuelimen saannista,viikon lottonumeroista,viikonpäivistä yms muuttujista.

Eli inssikohtaista mitä ne sinne satunnaisgeneraattorilla arpoo ne prosentit.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.10.2010 17:33

Tieliikennelaissa ei ainakaan noita ole pilkottu osiin, muuta kuin moottoripyörien osalta.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 21.10.2010 18:15

Trafin ohje sanoo että inssi arvioi itse paljonko esimerkiksi jouset ja iskarit tekee akselisto-osakokonaisuudessa. Käytännössä ainakin konttorin sisällä lienee samat säännöt mutta konttorikohtaista vaihtelua voi olla. Yleisintä taitaa olla tuo että merkataan 4% jos vaihdetaan sekä jouset että iskarit joka nurkkaan. Samalla jos kiikuttaa vanhat kontissa konttorille niin kannattaa ainakin tiedustella onnistuuko niiden varmentaminen esim. jollain meistosmerkinnällä / todistuksella mistä voidaan todeta ne auton alkuperäisiksi jos joskus haluaa prosentit pois.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 21.10.2010 18:17

Ei vissii tartte olla kulutusosissa juuri ne alkuperäiset. Kunhan on samat mitoiltaan jne kun alkuperäset. Näin oon ymmärtänyt, mutta kuitenkin prosentit häipyy kun alusta vaihtuu orkkikseen.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.10.2010 18:26

Milloinkohan tästäkin kekkosenaikaisesta järjestelmästä päästään .. :D

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 21.10.2010 18:42

Ei koskaan jos me vaan netissä uskalletaan sanoa että tämä on perseestä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 21.10.2010 18:43

Tarviipa. Kaikki prosenttitaulukoiden kokonaisuuksiin laskettavat vaihdetut osat pienentävät kanta-ajoneuvon osuutta. Toki näitä seurataan vain muutoskatsastuksissa eli jos on jousi poikki tai iskari sökö ja siitä tulee hylky määräaikaiskatsastuksessa niin ei siitä mitään prosentteja aleta laskeskelemaan.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.10.2010 19:02

Ai miten niin tarvii? Koska noihan on kulutusosia ;)

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 21.10.2010 19:06

kulutusosat; kulutusosalla tarkoitetaan valmistajan huolto-ohjelmassa ennalta määrätyin ajokilometri- tai aikavälein kulumisen tai muun välittömästi liikenneturvallisuuteen vaikuttavan seikan takia vaihdettavaksi tarkoitettua alkuperäisen kanssa samanlaista osaa. Kulutusosaksi luetaan myös yksittäinen lasi, valaisin, heijastin, tiiviste ja muu vastaava tavanomaisessa ajokäytössä epäkuntoon mennyt yksittäinen osa.


Eipä ole lainsäätäjän määritelmän mukaan, paitsi tosiaan siinä tapauksessa että joku yksittäinen jousi katkeaa ja se vaihdetaan uuteen. Sitten kun vaihdellaan kaikki jouset ja iskarit kerralla niin ne ei ole enää yksittäisiä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.10.2010 19:07

Niin siis toki ei alustasarja varmaan lasketakaan kulutusosaksi.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 21.10.2010 21:11

"aikavälein kulumisen tai muun välittömästi liikenneturvallisuuteen vaikuttavan seikan takia vaihdettavaksi tarkoitettua alkuperäisen kanssa samanlaista osaa."

Voihan tuota käyttää ja sanoa että mehut tuli joka iskarista ulos ja jouset kuolleentuneet/poikki. Siksi uudet "vakiot". Sitä paitsi iskarithan pitää vaihtaa pareittain.

Mutta oikeesti, kun pistää niitä vakio jousia ja iskareita, kukaan kysele onko just sen auton vaiko naapurin pentin... Näin puhuttiin just tänään katsurin kanssa, yhdestä autosta prosentit lähtivät jousista ja iskareista.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.10.2010 21:32

Suihkuu alustamassaa niiden uusien tuuningväristen jousten ja iskareiden päälle ni nehän on kuin vakiot ;)
Mun kanta asiaan on, että ilman prosenttisäädöstä autot olisivat turvallisempa, koska porukka ei yrittäisi sumuttaa katsuria joka ikisellä tavalla missä pystytään säästämään prosenteissa. Verotulot > turvallisuus.
Viimeksi muokannut Flashmn, 21.10.2010 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 21.10.2010 21:35

Coiloverit...

Sitäpaitsi tykkään kun käyttöauto on laillinen. Ei tule valittamista poliiseilta eikä missään lunari/kolari tilanteessa mussutuksia. :)

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 21.10.2010 23:21

ööh?

pientä OT, mutta mihin tuo prosenttimäärä vaikuttaa? nouseeko joku vero vai vakuutus?

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 22.10.2010 0:21

Ei mun mielestä mihinkään. Autoahan pystyy nykyään rakentamaan todella paljon. Esim tekniikkaa jne, silti pysyy alle sallitun 50%?

Mietin vaan lähinnä, että kuinka tuttujen rekkariotteissa ja mun otteessa on eroja samoista osista... Mut näköjään Suomi on Suomi niin 10km matkalla prosentteja voi tulla lähes nelinkertaisesti. :D Ja sitä, kun ennen näitä ei juur jaksettu merkitä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 22.10.2010 6:33

Minusta tuo järjestelmä ei oikeasti rajoita autojen rakentelua kovinkaan paljoa. Lähinnä tuolla estetään vanhojen Pajeroiden ja lantikoiden ym. tekohengittäminen.

Rajaa aletaan myös hätyytellä noissa vanhojen säännösten mukaan tehdyissä korinvaihtoautoissa kuten esimerkiksi jossain avo-escorteissa tai -golffeissa. Tuommoisen omistaminen onkin sitten nykypäivänä melko riskipeliä mikäli tuommoista haluaa rakennella vielä lisää, koska jos tuollaiseen tehdään uusi muutoskatsastus missä merkataan vaihdetut osat. Tällöin osuuksien laskemiseen käytetään uusia prosenttitaulukoita, joissa pelkän itsekantavan korin osuus on nykyään 46% eikä sen vaihto muutenkaan ole nykysäännösten mukaan sallittua.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.10.2010 15:33

Mun mielestä toi järjestelmä on perseestä siinä mielessä, että periaatteessa yksilönvapautta rajoitetaan, eli ostan auton, niin en saakaan tehdä sille mitä haluan (tietenkin niin että se on tieliikenteeseen turvallinen). Kyllähän nyt joka naapurimaassa tosta nauretaan ja vielä kauempanakin. Jos joku haluaa tekohengitellä jotain lantikkaa, niin keltä se on oikeesti pois? Verotulojahan tulee siitä kun sen lantikan ostaa, vuosittain kun maksaa autoveron, osat ja varaosat mitä ostetaan. Toisaalta, jos joutuu yksittäisiä osia vaihtamaan, että se pysyy tieliikennekäytössä, niin saahan silleen tekohengitellä vaikka kuinka kauan. Ite näkisin turvallisuutta parantavana seikkana sen, että sen tekohengityksen voisi tehdä kunnolla, eikä niin että katsuri ei sitä tajua/huomaa, mutta ilmeisesti verorahat > turvallisuus, mutta mikään ihme toikaan ei ole.
Moottoripyöräpuolella toi rakentelu saakin paljon nopeemmin niitä prosentteja, kuin autopuolella, koska esim vanteista menee prossat samantien ja niin tulee kaikista alustan muistakin osista, mitä vaihtaa.

Pohjimmiltaan siis, mun mielestä tää on vaan kateellisten ihmisten tekemä säädös rajoittaakseen sellasten ihmisten harrastusta, mitkä osaavat ja haluavat tehdä sitä, jossa turvallisuusaspekti on toissijainen ja periaatteessa myöskin EU:n säädösten vastainen, koska vapaa tavaran markkina ei toteudu, koska esim briteissä valmistettavat kit-carit ovat täysin laittomia, sekä se, että periaatteesa et voi tuoda rakennettua autoa maahan, jos autosta on enemmän, kuin 50% vaihdettu, vaikka sallittaisiinkin lähtömaassa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 22.10.2010 16:05

Miten jonku Pajeron tekohengittäminen tähän liittyy?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.10.2010 18:49

Ompas täällä itkua kun ilkeät katsastusmiehet kirjoittelee otteisiin prosentteja :D

Turha nyt verrata Suomea muihin EU-maihin ja saada itkupotkuraivarit kun katsastusmies ei hyväksy sitä kakkista VR6:lla moottorilla. Valitus asiasta on hiukan hölmöä, koska nimenomaan Suomessa noudatetaan EU:n antamia sääntöjä tarkemmin kuin muissa maissa.

En minä prosenttisääntöjä puolustele, mutta ihmettelmpä vaan että kenen harrastuksia ne oikeasti häiritsevät? Mulla on tuossa pihassa neljä täysin harrasteautoiksi laskettavaa autoa, joista kahdessa ns "vierastekniikka". Nykyisillä prosenttisäännöillä ei ole koskaan tullut mieleen että voiko nyt jotain osaa vaihtaa vai ei.

Kyllä sitä Pajeroa saa tekohengitellä, vaikka vaihtamalla kaikki osat uusiin, kattopeltiä myöten. Ake periaatepäätöksellä katsoo jokaisen alkuperäisen auton läpi silmien, näin on luvattu ja yhtään alkuperäistä autoa en tiedä verotetun. Korinvaihdot sun muut sitten erikseen.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.10.2010 19:59

Ei se häiritsevyys, vaan se periaate, että tommonen käytäntö ylipäänsä on olemassa.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.10.2010 1:24

En itkenyt, mietin vaan että nykyään ne taidetaan merkitä jousistakin. Mutta jännä että samalla autolla eri konttorilla prosentit vaihtelee 0-6%. Jotain järkeä tähän toimintaan pitäisi saada... Jossain tapauksissa toi 6% voi olla liikaa. Naurettavaa "käyttää" prosentteja jos niitä ei käytetäkkään, tai käytetään satunnaisesti, tai ylipäätään päästä heitettynä.

Musta tuntuu, että Suomi ei juuri noudata EU sääntöjä. (Autoverotus, se rekkojen liikaleveys juttu jne...?)

Enska50
-
Viestit: 32
Liittynyt: 13.6.2007 18:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja Enska50 » 23.10.2010 10:56

Kovin on pienet prosentit teillä, mulla tuli alustasarjasta 20%=/

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.10.2010 11:23

20%?! Miten voi olla mahdollista jos akselistot yhteensä on 8% :D

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 23.10.2010 11:27

Kovin on pienet prosentit teillä, mulla tuli alustasarjasta 20%=/

Omaan rotteloon tuli 1% alustasarjasta mutta allekirjotitko sen muutoskatsastus lapun kun siinä ois voinu vielä sanoa että eiköhän 20% oo jo liikaa.... i

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.10.2010 13:21

Tottakai niistä prosenteista pitää itkeä, kun nehän mukalaskee automaattisesti auton arvoa vaikka ovat vain mustaa valkoisella loppupeleissä.

Enska50
-
Viestit: 32
Liittynyt: 13.6.2007 18:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja Enska50 » 23.10.2010 18:00

En mä enää muista tuliko allekirjoitettua jotain, mutta vähän kyllä ihmettelin, että miten siitä niin paljon voi tulla. Mutta eipä sillä mulle väliä ole, kun ei ole muita suurempia muutoksia tulossa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 23.10.2010 19:05

Pitääkö muka muutoskatsastuksessa allekirjoittaa joku paperi?
En mä ainakaan mitään allekirjoittanut, kun vuosi sitten muutoskatsastin vuosikatsastuksen yhteydessä alustan.

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 23.10.2010 19:26

Luulisin ettei niissä tartte mitään allekirjottaa (ainakaa itte ei tarttenu). 20% on liikaa, 8% on max kun vaihdat koko auton alustan. Ens katsastuksessa kannattaa asiasta mainita.

Robe
-
Viestit: 47
Liittynyt: 19.9.2009 16:19

ViestiKirjoittaja Robe » 29.10.2010 21:41

Tänään kävin muutoskatsastamassa alustasarjan, joutui allekirjoittamaan jonkun paperin ja rekisteriotteeseen tuli 3.3%.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.10.2010 9:18

joutui allekirjoittamaan jonkun paperin
Kovin on huonosi asiat jos jengi allekirjoittelee papereita eikä enää samana päivänä tiedä/muista mihin on nimensä laittanut?

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 30.10.2010 9:27

Kovin on huonosi asiat jos jengi allekirjoittelee papereita eikä enää samana päivänä tiedä/muista mihin on nimensä laittanut?

Tuomaksen kanssa samaa mieltä että ei kannata ihan lukematta allekirjotella mitä katsuri tuo nenän eteen allekirjotettavaksi koska katsurikin on ihminen ja virheitä sattuu... kuten tossa 20% tapauksessa.

Robe
-
Viestit: 47
Liittynyt: 19.9.2009 16:19

ViestiKirjoittaja Robe » 30.10.2010 12:08

Kovin on huonosi asiat jos jengi allekirjoittelee papereita eikä enää samana päivänä tiedä/muista mihin on nimensä laittanut?


Tietysti katsoin ensin nuo prosentit ennen kuin allekoirjoittelin mitään. Eli allekirjoittamalla paperi hyväksyttiin tuo tulevien prosenttien määrä muutoskatsastuksessa. Paperissa kerrottin myös, että mistä tuo 3,3% oli syntynyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa