Golf IV ovien mikrokytkimet/sähkövika
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Golf IV ovien mikrokytkimet/sähkövika
Elikkäs tuli nyt talouteen tuollainen -98 1.4 Golf IV. Pimeän tultua rupesin ihmettelemään että mikäs nyt on kun ei sisävalot toimi, ratkaisu löytyi melko helposti kun koko valaistuksen sulake oli otettu pois paikaltaan. Laitoin sulakkeen kiinni ja olin tyytyväinen seuraavaan aamuun asti kunnes olin lähdössä asioille ja huomasin että autosta on akku tyhjä eikä sen vuoksi siis käynnisty. Samalla huomasin, että molempien ovien sisävalot sekä takamatkustajien lukuvalot palavat. Asiaa hieman lisää tutkittuani huomasin, että kun ajovalot ovat päällä ja virtalukosta ottaa avaimen pois, rupeaa muistutusulina kuulumaan vaikka kuskin ovi olisi kiinni.
Netistä keskusteluja lueskelin ja sain selville, että vika nyt olisi ilmeisesti oven/ovien mikrokytkimissä. Nyt kiinnostaisikin sitten tietää, että missä ovessa tämä vika piilee, sillä jokainen sisävalo palaa (ovi auki asennossa), vaikka kaikki ovet olisivat kiinni. Miten kannattaisi lähteä selvittelemään? Ja miten iso/vaikea homma noita kytkimiä sitten on itsekseen ruveta vaihtamaan?
Kiitosta jo etukäteen!
Netistä keskusteluja lueskelin ja sain selville, että vika nyt olisi ilmeisesti oven/ovien mikrokytkimissä. Nyt kiinnostaisikin sitten tietää, että missä ovessa tämä vika piilee, sillä jokainen sisävalo palaa (ovi auki asennossa), vaikka kaikki ovet olisivat kiinni. Miten kannattaisi lähteä selvittelemään? Ja miten iso/vaikea homma noita kytkimiä sitten on itsekseen ruveta vaihtamaan?
Kiitosta jo etukäteen!
http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/
Tuolla olisi Passatin lukkomekanismin korjailua englannin kielellä. Varmaan aika samanlainen Golfin vastaava, luulisin ainakin.
Tuolla olisi Passatin lukkomekanismin korjailua englannin kielellä. Varmaan aika samanlainen Golfin vastaava, luulisin ainakin.
-
- -
Mistähän tuota VAG-COMia sitten kannattaisi lähteä hankkimaan? http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=163_150&products_id=857&zenid=ae4730de287681130ef7383a3f90218d onko esim. tuosta mihinkään? En myöskään omista kannettavaa tietokonetta, joten saattaa pikkasen hankalaks mennä homma.
Pitäisikö kaikkien auton sisävalojen syttyä kuskin tai vänkärin oven ollessa auki? Voisi yrittää hieman kartoittaa vikaa, jos tietäisi miten noiden valojen tulisi käyttäytyä toimivassa autossa.
Nyt siis sulakkeen ollessa paikallaan ja valojen kytkettyä ovi auki -asentoon palavat molemmat takasisävalot, molemmat etuovivalot ja keskikonsolin yläpuolella oleva sisävalo vaikka kaikki ovet olisivat kiinni.
Pitäisikö kaikkien auton sisävalojen syttyä kuskin tai vänkärin oven ollessa auki? Voisi yrittää hieman kartoittaa vikaa, jos tietäisi miten noiden valojen tulisi käyttäytyä toimivassa autossa.
Nyt siis sulakkeen ollessa paikallaan ja valojen kytkettyä ovi auki -asentoon palavat molemmat takasisävalot, molemmat etuovivalot ja keskikonsolin yläpuolella oleva sisävalo vaikka kaikki ovet olisivat kiinni.
-
- -
-
- -
Jommankumman etuoven mikrokytkin on nyt siis ilmeisesti jääny auki-asentoon, mene ja tiedä kumman se sitten on. Pitäisi saada joku päivä saada riittävästi aikaa ja auto jonnekkin sisälle niin voisi ruveta nyt ensimmäiseksi kuskin ovea purkamaan. Kellään kokemuksia tästä operaatiosta? Ja jos nyt niin pitkälle päästään niin millähän mallilla noita mikrokytkimiä voisi alan liikkeistä lähteä etsimään tai onko niitä paljonkin erilaisia. Vai voiko ne esim. puhdistamalla saada taas toimimaan?
Kiitosta ja tähän mennessä tulleille vastauksille.
Kiitosta ja tähän mennessä tulleille vastauksille.
Itse olen huomannut, että kun painaa sisältä kuskinovesta lukitusnapista (siis siitä lasien namiskoiden vierestä) ovet lukkoon niin se ovi missä on vikaa aukeaa. Siis lukko aukeaa. Eli muut ovet jää lukkoon. Menikö/tuliko tarpeeksi sekavasti? :D
Omaani ostin kuskinoveen uuden lukon ja hintaa oli 173€ tai 193€ (en muista kumpi oli) Vielä kun edistyisi sen joskus vaihtamaan :)
Omaani ostin kuskinoveen uuden lukon ja hintaa oli 173€ tai 193€ (en muista kumpi oli) Vielä kun edistyisi sen joskus vaihtamaan :)
http://www.slamit.net/product/6797/golf ... ttajan-ovi
Tuosta uutta lukkolaitetta oveen... enää tolla hintaa en kolvailisi mikrokytkimiä, ja ostaisi vag-com kaapelia jne. Yleisimminhän tuo mikro menee rikki kuskin ovesta kun sillä on eniten käyttöä. Aloittajalla kuulostaa tosiaan että ovi/ovet on jäänyt mikron mielestä auki-asentoon.
VAG-COM-apua kannattaa hankkia alkuun vaikka tämän foorumin kautta täältä.
Jos oven purkaa, niin samalla sinne heittää kiinni tuon uuden ovilukkoyksikönkin. Vanhan kun ottaa irti niin luonnollisesti ovea ei sitten saa pysymään kiinni saatika lukossa ennenkuin sen rakentaa taas sinne kiinni. Myös muihin oviin tuota värkkiä saa, esimerkiksi pistin kuskin oven :)
Tuosta uutta lukkolaitetta oveen... enää tolla hintaa en kolvailisi mikrokytkimiä, ja ostaisi vag-com kaapelia jne. Yleisimminhän tuo mikro menee rikki kuskin ovesta kun sillä on eniten käyttöä. Aloittajalla kuulostaa tosiaan että ovi/ovet on jäänyt mikron mielestä auki-asentoon.
VAG-COM-apua kannattaa hankkia alkuun vaikka tämän foorumin kautta täältä.
Jos oven purkaa, niin samalla sinne heittää kiinni tuon uuden ovilukkoyksikönkin. Vanhan kun ottaa irti niin luonnollisesti ovea ei sitten saa pysymään kiinni saatika lukossa ennenkuin sen rakentaa taas sinne kiinni. Myös muihin oviin tuota värkkiä saa, esimerkiksi pistin kuskin oven :)
-
- -
Itse olen huomannut, että kun painaa sisältä kuskinovesta lukitusnapista (siis siitä lasien namiskoiden vierestä) ovet lukkoon niin se ovi missä on vikaa aukeaa. Siis lukko aukeaa. Eli muut ovet jää lukkoon.
Ei löydy minun golfista keskuslukitusta, niin tuolla kikalla ei ainakaan kokeilu onnistu.
Katselin itsekin noita Slamitin lukkoja, mutta tuntuu silti jotenkin turhalta maksaa 140€ vain siitä että saa sisävalaistusken pelaamaan kunnolla, kun itse lukossa ei kuitenkaan toiminnallisesti ole vikaa. Kiitos kuitenkin linkistä!
Tuota VAG-COMiakaan en luultavasti ole hommaamassa tämän vian takia, vahva veikkaus on että vika piilee juurikin tuossa kuskin ovessa. Ajovalojen päällejäämisen muistusäänenhän ei pitäisi muita ovia auottaessa kuulua?
dosetille myös kiitos noista linkeistä, antoi nyt hieman parempaa kuvaa miltä koko mikrokytkin ylipäätään näyttää ja missä se tuolla lukossa sijaitsee. Täytynee käydä tarkastamassa Bebekissä tämän hetken tarjonta ja ostaa muutama varastoon jos ovat halpoja.
Ei löydy minun golfista keskuslukitusta, niin tuolla kikalla ei ainakaan kokeilu onnistu.
Onko tosiaan niin, että IV-korisia autoja on ollut ilman keskuslukitusta? Siis tällaista avain työnnetään oveen - käännetään, kaikki ovet lukittuvat/avautuvat -tyyppistä?
Koska mielestäni on myös mahdollista että aloittajan autossa on myös elektroniikkapuolella kylmiä juotoksia/mikrokytkinvikoja, jolloin lukkoyksikkö ei tunnista että avainta käännetään ja täten ei anna komentoa muille oville avata/sulkea lukkoja.
Voin toki olla väärässä, joten nyt itämaan suuret tietäjät tulkaa esiin :)
Itselläni ainakin, kun vika on kuskinlukossa niin kauko-ohjaimella toimii kyllä keskuslukko, mutta avaimella ei. Joten voisiko se tuossakin olla sama vika? Eikä toimi ikkunoiden avaus/sulkeminenkaan.
Toimiiko keskuslukolla ovien avaus avaimella apukuskin puolelta, vai oliko IV-golfissakin jo niin että kauko-ohjatuista autoista puuttui lukkopesä apparin puolelta? Oma Golf oli ilman kaukosäätöä, ja lukkopesät oli molemmin puolin edessä. Kummastakin aukesi lukot, ja meni lukkoon kun avainta väänsi.
Kyllä mää veikkaisin että silloin kuskin ovesta on ne tunnistinmikrotki sulla rikki, tai juotokset halkeilleet irti. Nehän on "pahimmillaan" semmosia kraatereita vaan siinä, ja tinat lähteneet menemään.
Näppärä fiksari korjaa itse kolvilla nuo kylmät juotokset. Haku löytää tuostakin lisää tietoa, ja taisi tuolla samaisella ulkomaan foorumilla olla juttua aiheesta kuvien kera.
Toki jos sulla on valmiina se lukkovärkki, niin ei muuta kun ovea purkamaan ja vaihtamaan. :D
Näppärä fiksari korjaa itse kolvilla nuo kylmät juotokset. Haku löytää tuostakin lisää tietoa, ja taisi tuolla samaisella ulkomaan foorumilla olla juttua aiheesta kuvien kera.
Toki jos sulla on valmiina se lukkovärkki, niin ei muuta kun ovea purkamaan ja vaihtamaan. :D
-
- -
Onko tosiaan niin, että IV-korisia autoja on ollut ilman keskuslukitusta? Siis tällaista avain työnnetään oveen - käännetään, kaikki ovet lukittuvat/avautuvat -tyyppistä?
No nyt meneekin jo hankalaksi, malli on firstline eikä kummastakaan ovesta kyllä keskuslukitus ainakaan toimi jos sellainen nyt löytyy.
http://www.ajovalo.net/Mallit/VW_Golf_IV.pdf Tutkailin hieman ja ainakin tuon listan mukaan keskuslukitus pitäisi löytyä. Kauko-ohjattava se ei ainakaan ole ja ikkunat myöskin on veivillä toimivat. Löytyykö tuon keskuslukituksen ohjauslaite nyt sieltä lukon sisältä kanssa, vai pitääkö ruveta muualta tutkimaan? Sunnuntaina luultavasti pääsee sisälle lämpimään purkamaan ainakin tuota ovea. Voikohan olla niin että keskuslukitus ei halua toimia jos auto luulee että ovi/ovet on auki?
http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... te_id=1303
Löytyi prikulleen samanlainen varaston uumenista, mahtaakohan olla käyttökelpoinen tässä yhteydessä?
On käyttökelpoinen tuo bebekin mikrokytkin. Itse ainakin olen tehny juuri tuosta korvaavan kytkimen. Sen kiinnitysreijät ei tosin vain sovi yhteen alkuperäisten kanssa, joten siinä kohtaa joutuu vähän soveltamaan. Esim suurentamaan lukkomekanismissa olevia reikiä, jotta sen saa kiinni oikeen pienillä niiteillä ym. Muuten siis kytkin on samaa koko luokkaa ja mahtuu paikalleensa, metallinen vipuosa täytyy vain otta pois tuosta.
-
- -
Itselläni oli ikkunat myös veivattavat, ja keskuslukko löytyi joskin tosiaan avaimella ovesta käytettävä. Firstline oli myös varustetaso. Näköjään auton tyyppitarrakaan ei keskuslukituksesta puhu, joten olisiko se sitten kuulunut "runkoon" vakiona.
Hanki itsesti jonkun VAG-COM/VCDS-käyttäjän juttusille, ja koita saatteko yhteyttä "Central locks"-moduuliin. Luulen että moinen autosta löytyy, ja siellä voi sitten olla lisää tietoa avoimista ovista jne.
Lisäksi luulen että jos autosta löytyy ovesta tuo isompi lukkomutikka, niin auto on keskuslukolla varustettu. Siellä kun on sähköt lukitsemiseen ja avaamiseen.
Tuolla Dosetti:n linkissä kerrotaan hyvin tuon oven sielunelämää, joten kannattaa tutustua ajatuksella. :D
Hanki itsesti jonkun VAG-COM/VCDS-käyttäjän juttusille, ja koita saatteko yhteyttä "Central locks"-moduuliin. Luulen että moinen autosta löytyy, ja siellä voi sitten olla lisää tietoa avoimista ovista jne.
Lisäksi luulen että jos autosta löytyy ovesta tuo isompi lukkomutikka, niin auto on keskuslukolla varustettu. Siellä kun on sähköt lukitsemiseen ja avaamiseen.
Tuolla Dosetti:n linkissä kerrotaan hyvin tuon oven sielunelämää, joten kannattaa tutustua ajatuksella. :D
-
- -
Ovi vihdoin purettu, lukko irroitettu, pari kertaa kirottu ja mikrokytkin onnistuneesti vaihdettu. Kolme yritystä sen oikeaan asentoon saamiseksi meni, mutta tekemällä oppii :) Nyt toimii valot niinkuin pitääkin, ihan mukavaa näin syksyn pimetessä. Lukkoa hieman tarkemmin tutkisteltua kävi ilmi, että kaikki tieto minkä se välittää autolle on tämä auki/kiinni -mikrokytkimen kertoma, minnekkään muualle johtoja ei ainakaan mene eikä oven johtonipussakaan ole kuin sen auki/kiinni -kytkimen johdot. Kummallista? Tämän perusteella ainakin itse pääsin siihen johtopäätökseen että jos autossa joskus keskuslukitus onkin ollut, ei sitä ainakaan kuskin ovesta löydy kyllä millään osa-alueella. Viisaammat vielä valaiskoon, jos keskuslukituksen tietojen pitäisi kulkea tuota samaa johtoa pitkin.
Suuri kiitos vielä kaikille auttaneille, ainakin lähtöpisteen vika on nyt saatu korjattua.
Suuri kiitos vielä kaikille auttaneille, ainakin lähtöpisteen vika on nyt saatu korjattua.
Kerrataas vielä: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461
Tuolta 6. kuva ylhäältä, kuva missä on sininen, punainen ja keltainen nuoli, sekä itse moottori näkösällä. Nuita värkkejäkö ei löytynyt sinun lukkoyksiköstäsi? Tuo sinipunainen piuha meni sille mikrokytkimelle minkä vaihdoit?
En rupea väittämään että siellä keskuslukko pitäisi olla, mutta jännältä vaikuttaa. Voihan se olla että Wolfsburgissa on kasattu karvalakkiauto siten, että karvat on jätetty tehtaalle. :)
Tuolta 6. kuva ylhäältä, kuva missä on sininen, punainen ja keltainen nuoli, sekä itse moottori näkösällä. Nuita värkkejäkö ei löytynyt sinun lukkoyksiköstäsi? Tuo sinipunainen piuha meni sille mikrokytkimelle minkä vaihdoit?
En rupea väittämään että siellä keskuslukko pitäisi olla, mutta jännältä vaikuttaa. Voihan se olla että Wolfsburgissa on kasattu karvalakkiauto siten, että karvat on jätetty tehtaalle. :)
-
- -
Itselläni lukko oli hieman eri mallinen. Kun katsot kuvaa 7. kuvaa huomaat punaisen nuolen vasemmalle puolella hieman ylhäällä ilmeisestikin pikaliittimelle tarkoitetun mustan mötikän, minulla tuo auki/kiinni mikrokytkin on kiinnitetty suoraan kyseiseen liittimeen, eli toisin sanoen liitin on eri paikassa. Myöskään noita sinistä ja punaista johtoa ei lähde kytkimeltä mihinkään. Harmi kun ei tullut napattua kuvaa niin olisi selväntäny asiaa. Mutta kuitenkin yksinkertaisettuna lukossani on ainoastaan tuo mikrokytkin, joka haistelee oven auki/kiinni oloa ja tämä kytkin on suoraan kiinni pikaliittimessä jolle johdot ovesta tulevat.
Kaivelin hieman auton korjauskuitteja ja kävi ilmi että 2005 on vaihdettu luultavastikin juuri tuo kuskin oven lukko, tiedä sitten onko siellä jotain muutakin tehty.
Mikrokytkindiagnoosia täälläkin. 03 IV Variant ja pelkääjän puolen ovivalo ei syty, sisävalot eivät syty oven avatessa eikä ovi auki -merkkivalo ei syty. Haittaa tästä ei sinänsä ole, kun tosiaan pelkääjän puoli kyseessä, mutta onko tässä jotain riskiä, että tuo leviäisi lukitukseenkin? Nyt keskuslukossa ei ole ongelmaa, joten en ehkä asian kanssa kiirehdi vaan fiksaan tuon lämpimämmillä keleillä paremmalla ajalla.
Onko motonetin lukkolaitesama kuin Slamitin vastaava? Onko kellään kokemuksia?
Varmaan sillä erolla että Slamit myy ainakin originaalia osaa (löytyy vw jne leimat joita motonetin osasta tuskin löytyy..) ja motonetti alkuperäistä vastaavaa. Kestävyyttä ajatellen itse varmaan laittaisin Slamitilta, ellei sitten vaihda vain pelkkiä mikrokytkimiä. Niiden tyyppi löytyi jostain keskustelusta täällä.
Kyllähän niitä melkein oikeita löytyy. Tyyppi V4NST7 joutosnastoilla ja V4NSUL johdoilla, valmistaja Burgess/Cherry. Elfa ja Farnell tarjoaa ainakin ks. mikrokytkimiä. Näissä tosiaan kiinnitysreiät, alkuperäisessä ratkaisussa muovitapit on sulatettu reikiin siinä lukkolaitteessa.
Itse olen vaihtanut mikrokytkimiin vain yläosan ja ostanut noita juotosnastoilla olevia ihan hinnan puolesta. Mikrokytkimissä tuppaa kulumaan kytkennän hoitava muovitappi lyhkäiseksi, itse kytkevät osat ehjät. Näin ainakin viidessä ovessa, johon olen kytkimiä uusinut.
Itse olen vaihtanut mikrokytkimiin vain yläosan ja ostanut noita juotosnastoilla olevia ihan hinnan puolesta. Mikrokytkimissä tuppaa kulumaan kytkennän hoitava muovitappi lyhkäiseksi, itse kytkevät osat ehjät. Näin ainakin viidessä ovessa, johon olen kytkimiä uusinut.
No niin ovet aukee taas. Toisessa ovessa sai sitten tehä kolmentunnin homman et sai auki. Eli tiedoksi nyt niille jos ilmenee sama ongelma ettei ovea saa edes sisäkahvasta auki. Siellä on keskuslukon moottorin vaihteisto jäänyt luultavasti jumiin kuluneisuuden vuoksi joten se panttaa lukkoa niin että sisäkahvasta vääntämällä tuntuu tiukalta. Korjaamon vinkki "toinen kliksuttaa keskuslukkoa auki ja toinen vetelee sisäkahvasta" mulla ei tunnin yrittämisen jälkee onnistunu. Mun neuvo "ota tuurna tai kaltta laita se siihen mistä moottorin kotelo on kiinnitetty alhalta sit vasaraa sopivan kovaa niin aukes heti kuulu sennonen naksahdus nii ovi aukes" semmottis.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”