Päästöarvot liian korkealla
Valvoja: ffp jäsenet
Päästöarvot liian korkealla
Tänään tuli katsastuksesta hylätty. CO ja HC joutokäynnillä liian korkeat.
tyhjäkäynti
CO% 2.4
CO2: 13,2
HC ppm 328
O2: 0,31
päästöt kierroksilla:
CO% 0,03
CO2: 14,8
HC ppm 90
O2: 0,23
Lambda 1,00
Osaako joku sanoa noista arvoista jo missä vika piilee?
tyhjäkäynti
CO% 2.4
CO2: 13,2
HC ppm 328
O2: 0,31
päästöt kierroksilla:
CO% 0,03
CO2: 14,8
HC ppm 90
O2: 0,23
Lambda 1,00
Osaako joku sanoa noista arvoista jo missä vika piilee?
Oliko katalysaattori lämmin vai kylmä? Toi vika näyttää enemmän lambda-anturin ongelmalta, kuin kumilaippojen rikkonaisuudelta, koska CO on korkealla myös. Käy kengittämässä sitä autoa ja vie amikseen päästömittaukseen, lämmin katti voi muuttaa asiaa aika paljon, jolloin välttämättä mitään vikaa ei olekaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
golffari423 tarkoittanee koejärjestelyä, jossa sytyttimen palamistuotteet ohjataan suhteellisen suljettuun systeemiin, josta lambda-tunnistin mittaa palamistuotteiden ilman osuutta. Luonnollisestihan kaikki tuntevat ohjejännitteen, jota kunkin lambda tyypin tulisi tuottaa butaanin palamistuotteiden johdosta. Näpitkin kestää sen sytyttimen pitelemisen ihan kivasti niin kauan, että lambda on yleensäkään tarpeeksi lämmin. Tai sitten ei ;)
Tuossa alussa oli mainittu, että se lambda-arvo oli mitattuna tasan 1 (joka sattuu olemaan se ihanne arvo) niin ei se lambda ainakaan koko ajan väärin toimi. Kokeilisin ensin ajaa sen katin ihan oikeesti lämpimäksi ja sitten menemään uudelleen päästöihin.
Tuossa alussa oli mainittu, että se lambda-arvo oli mitattuna tasan 1 (joka sattuu olemaan se ihanne arvo) niin ei se lambda ainakaan koko ajan väärin toimi. Kokeilisin ensin ajaa sen katin ihan oikeesti lämpimäksi ja sitten menemään uudelleen päästöihin.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Ok. Luulin ensin että toi sytkäri + yleismittari juttu oli sarkastinen vitsi, jota intouduin jalostamaan eteen päin.
Se katin lämmittäminen auttaa siinä mielessä, että minimi toimintalämpötilat lambda-anturilla ja katilla on noin 300-350 asteen tienoilla. Reaktio jossa kolmitoimikatalysaattori hapettaa HC:n ja CO:n verihyöryksi (H2O) ja hiilidioksidiksi (CO2) on tehokkaimmillaan juuri oikeassa lämpötilassa ja silloin kun lambda-arvo=1.
Olet kyllä oikeassa, että yleismittarilla pystyy toteamaan onko lambda täysin mykkä, mutta itse testaisin sen mielummin suoraan lambdan liittimestä, kun lambda on vielä autossa asennettuna. Nopeampaa ja helpompaa. Jos se nyt sattuu antamaan jännitteeksi, jotain 0,8-1,4V niin tietää, että onhan se ainkin siellä alueella, muttei välltämättä toimi oikein. Lisäksi jos kyseessä on monipiuhainen lambda niin maa täytyy ottaa sitten myös siitä liittimestä, ei rungosta.
Se katin lämmittäminen auttaa siinä mielessä, että minimi toimintalämpötilat lambda-anturilla ja katilla on noin 300-350 asteen tienoilla. Reaktio jossa kolmitoimikatalysaattori hapettaa HC:n ja CO:n verihyöryksi (H2O) ja hiilidioksidiksi (CO2) on tehokkaimmillaan juuri oikeassa lämpötilassa ja silloin kun lambda-arvo=1.
Olet kyllä oikeassa, että yleismittarilla pystyy toteamaan onko lambda täysin mykkä, mutta itse testaisin sen mielummin suoraan lambdan liittimestä, kun lambda on vielä autossa asennettuna. Nopeampaa ja helpompaa. Jos se nyt sattuu antamaan jännitteeksi, jotain 0,8-1,4V niin tietää, että onhan se ainkin siellä alueella, muttei välltämättä toimi oikein. Lisäksi jos kyseessä on monipiuhainen lambda niin maa täytyy ottaa sitten myös siitä liittimestä, ei rungosta.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 51 vierailijaa