Ajan kolmea eri portteria. Kahta työkseni ja yhtä omaa. Käytössä -97 paku, -98 V.I.P. bussi ja oma -98 multivan.
Häiritsee kaikissa lievä veto tien päällä oikealle. Ei varsinaisesti kampea, mutta kun tie "normaali" kalteva, niin puoltaa hieman. Kaikki käytetty ohjauskulmien säädössä lähiaikana, ja kunnossa on. Lapin Kumi/ Rovaniemi.
Renkaat mm. omassa ostettiin uudet vasta kulmien säätämisen jälkeen.
Onko tosiaan niin, että T4 on erityisen arka tien kaltevuudelle?
T4 ja ohjaus puoltaa
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä on 4:s portteri menossa .Kaikki erilaisia ajaa, osassa erittäin häiritsevä kaltevuuden aiheuttama veto oikealle.
Säädin tämän nykyisen 2003 kolme kertaa ennenkuin sain mielestäni hyvän.
Ensin säädin minimi arvoille Camper ja Caster kulmat ,takaauraus pielessä toisella puolen.
Kulkukulma oli vinossa,No ei tullut hyvä
Säätö uusiksi ,säädin tarkasti oik/vas puolet samoihin lukemiin ja Cam¨peria/casteria reilusti,lähelle maksimia !
Erinomainen ajaa, kaltevuus ei häiritse koska sivukallistumaa on paljon ja renkaat ohjaa kumpikin keskelle,kuin moottoripyörän kallistus.
Takakallistuma keskittää ohjausta,mutta jonkin verran ohjaus on raskaampi kääntää oikealle/vasemmalle,samoin pitää ohjauksen keskellä,vaikka tie kallistelee.
Kolmas kerta tuli ,kun taka säätö antoi periksi ja auraus muuttui oikealla puolen.
Ajettavuus meni heti pieleen kun auto kulki kuin ajokoira.
Mielestäni minulla on nyt hyväajoinen auto alla ,ei tarvi ohjailla ,kun ohjaus keskittyy niin hyvin.
Ala- ja yläpallonivelet on oltava kunnossa ja rasvassa (laatunivelet) Joissakin porttereissa ihan narisee nivelet kääntäessä.
Säätäjän on säädettävä oik/vas puoli samoihin arvoihin eikä säätöarvojen väliin toinen max,toinen min arvoihin.
Säädin tämän nykyisen 2003 kolme kertaa ennenkuin sain mielestäni hyvän.
Ensin säädin minimi arvoille Camper ja Caster kulmat ,takaauraus pielessä toisella puolen.
Kulkukulma oli vinossa,No ei tullut hyvä
Säätö uusiksi ,säädin tarkasti oik/vas puolet samoihin lukemiin ja Cam¨peria/casteria reilusti,lähelle maksimia !
Erinomainen ajaa, kaltevuus ei häiritse koska sivukallistumaa on paljon ja renkaat ohjaa kumpikin keskelle,kuin moottoripyörän kallistus.
Takakallistuma keskittää ohjausta,mutta jonkin verran ohjaus on raskaampi kääntää oikealle/vasemmalle,samoin pitää ohjauksen keskellä,vaikka tie kallistelee.
Kolmas kerta tuli ,kun taka säätö antoi periksi ja auraus muuttui oikealla puolen.
Ajettavuus meni heti pieleen kun auto kulki kuin ajokoira.
Mielestäni minulla on nyt hyväajoinen auto alla ,ei tarvi ohjailla ,kun ohjaus keskittyy niin hyvin.
Ala- ja yläpallonivelet on oltava kunnossa ja rasvassa (laatunivelet) Joissakin porttereissa ihan narisee nivelet kääntäessä.
Säätäjän on säädettävä oik/vas puoli samoihin arvoihin eikä säätöarvojen väliin toinen max,toinen min arvoihin.
Edellinen omistaja oli laskenut keulan alas ja renkaissa oli voimakas negatiivinen camber. Kyllä meni tienpäällä makeasti, oikein imi suoraan. Mutta ei se sovi minun ajoihin niin matala keula, kun muutenkin on matalampi alusta tässä multivanissa.
Nostin keulan ja säädätin kulmat. Voisi auttaa asiaa, jos lisäisi hieman negatiivistä camber kulmaa, niissähän on tehdas-arvoissakin toleranssit(muistaakseni jopa lähelle yhtä saa olla).
Nostin keulan ja säädätin kulmat. Voisi auttaa asiaa, jos lisäisi hieman negatiivistä camber kulmaa, niissähän on tehdas-arvoissakin toleranssit(muistaakseni jopa lähelle yhtä saa olla).
Mulla taas talvirenkaat kun oli alla ei vetänyt oikealle. Meni suoraan. Asensin kesärenkaat takaisin ja puoltaminen alkoi taas. Ne on puoltaneet uudesta asti. Geometria "pitäisi" olla säädetty kohdilleen. Jarruremppakin tehtiin tässä välissä.
Voisiko se aiheuttaa vetämistä jos keula ei ole aivan samalla korkeudella vasen ja oikea, kun vääntövarsia säädettiin. Ne kyllä mitattiin, mutta miten niitä muuten mittaa kun kierteestä työntömitalla ja vanteen keskeltä johonkin pisteeseen nähden.
Voisiko se aiheuttaa vetämistä jos keula ei ole aivan samalla korkeudella vasen ja oikea, kun vääntövarsia säädettiin. Ne kyllä mitattiin, mutta miten niitä muuten mittaa kun kierteestä työntömitalla ja vanteen keskeltä johonkin pisteeseen nähden.
Kyllä se on niin että nämä Nokian Hakka 205/65/15, jotka muuten toin Saksasta yhdellä reissulla, ovat jotenkin erityisen arat urille ja kaltevuudelle. Joku myös kertoi että näissä kumiseos eri mitä Skandinaviassa. Suoralla (ei kaltevalla) menee suoraan.
Talvirenkaat menee paljon paremmin suoraan kaltevalla.
Kävin juurikin äsken vaihtamassa työautoon Caravelle 1998 kesärenkaat Nokia Hakka C 205/65/15. Samma juttu. Puoltaa Rovaniemen teillä. Urat ja kaltevuus. Talvirenkaat oli Pirellii 195/70/15C. Eikä puoltanut. -Täällä muuten vielä yöpakkasia-
Talvirenkaat menee paljon paremmin suoraan kaltevalla.
Kävin juurikin äsken vaihtamassa työautoon Caravelle 1998 kesärenkaat Nokia Hakka C 205/65/15. Samma juttu. Puoltaa Rovaniemen teillä. Urat ja kaltevuus. Talvirenkaat oli Pirellii 195/70/15C. Eikä puoltanut. -Täällä muuten vielä yöpakkasia-
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa