Alustan muutoskatsastus ja prosentteja n.4%?!
Valvoja: ffp jäsenet
Alustan muutoskatsastus ja prosentteja n.4%?!
Mitenkäs voi olla mahdollista että jousien ja iskarien muutoskatsastuksen tulos on 3.8%?
Ennen näistä ei ainakaan tullut yhtään prosentteja?
Ennen näistä ei ainakaan tullut yhtään prosentteja?
Juu ei niitä aina ilmoitella.
Nykyisin en tiedä laittavatko kaikki muutokset joka paikassa.
Itellä ei otteessa ollenkaan prosentteja vaikka takapenkit poistettu, etupenkit vaihdettu ja säädettävät tolpat vaihdettu joka nurkkaan.
Saattaisi jostain muustakin vielä tulla, mutta paha sanoa mitä ovat merkanneet omiin tietokantoihin.
Auto muutoskatsastettu joskus 3-4 vuotta sitten.
Nykyisin en tiedä laittavatko kaikki muutokset joka paikassa.
Itellä ei otteessa ollenkaan prosentteja vaikka takapenkit poistettu, etupenkit vaihdettu ja säädettävät tolpat vaihdettu joka nurkkaan.
Saattaisi jostain muustakin vielä tulla, mutta paha sanoa mitä ovat merkanneet omiin tietokantoihin.
Auto muutoskatsastettu joskus 3-4 vuotta sitten.
Mulle merkattiin jo vuonna 2007 mistä täälläkin purnasin:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=85 ... +prosentit
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=85 ... +prosentit
Sain tämmösen vastauksen:
Akselistot molemmat 4% kappale eli yhteensä 8%.
Näistä pitää nykyään laskea tarkat prosentit, eikä enään sais heittää 1 % tai 2%.
Taka-akselisto tommosessa 3 koppasessa muodostuu jousista (2) iskareista (2) akselistosta (1) navoista (2) jarruista (2). Napoja ja jarruja ei lasketa (enään?).
Elikkä yhteensä 5 osasta vaihdoin 4.
Inssi päästi mut helpolla koska laski navat vielä mukaan... Ois noussu viel kivasti enemmän!
Mutta ONKO TÄMÄ OIKEA VASTAUS? Vai kyseisen inssin paskanpuhumista?!
Akselistot molemmat 4% kappale eli yhteensä 8%.
Näistä pitää nykyään laskea tarkat prosentit, eikä enään sais heittää 1 % tai 2%.
Taka-akselisto tommosessa 3 koppasessa muodostuu jousista (2) iskareista (2) akselistosta (1) navoista (2) jarruista (2). Napoja ja jarruja ei lasketa (enään?).
Elikkä yhteensä 5 osasta vaihdoin 4.
Inssi päästi mut helpolla koska laski navat vielä mukaan... Ois noussu viel kivasti enemmän!
Mutta ONKO TÄMÄ OIKEA VASTAUS? Vai kyseisen inssin paskanpuhumista?!
Trafin ohje sanoo että inssi arvioi itse paljonko esimerkiksi jouset ja iskarit tekee akselisto-osakokonaisuudessa. Käytännössä ainakin konttorin sisällä lienee samat säännöt mutta konttorikohtaista vaihtelua voi olla. Yleisintä taitaa olla tuo että merkataan 4% jos vaihdetaan sekä jouset että iskarit joka nurkkaan. Samalla jos kiikuttaa vanhat kontissa konttorille niin kannattaa ainakin tiedustella onnistuuko niiden varmentaminen esim. jollain meistosmerkinnällä / todistuksella mistä voidaan todeta ne auton alkuperäisiksi jos joskus haluaa prosentit pois.
Tarviipa. Kaikki prosenttitaulukoiden kokonaisuuksiin laskettavat vaihdetut osat pienentävät kanta-ajoneuvon osuutta. Toki näitä seurataan vain muutoskatsastuksissa eli jos on jousi poikki tai iskari sökö ja siitä tulee hylky määräaikaiskatsastuksessa niin ei siitä mitään prosentteja aleta laskeskelemaan.
kulutusosat; kulutusosalla tarkoitetaan valmistajan huolto-ohjelmassa ennalta määrätyin ajokilometri- tai aikavälein kulumisen tai muun välittömästi liikenneturvallisuuteen vaikuttavan seikan takia vaihdettavaksi tarkoitettua alkuperäisen kanssa samanlaista osaa. Kulutusosaksi luetaan myös yksittäinen lasi, valaisin, heijastin, tiiviste ja muu vastaava tavanomaisessa ajokäytössä epäkuntoon mennyt yksittäinen osa.
Eipä ole lainsäätäjän määritelmän mukaan, paitsi tosiaan siinä tapauksessa että joku yksittäinen jousi katkeaa ja se vaihdetaan uuteen. Sitten kun vaihdellaan kaikki jouset ja iskarit kerralla niin ne ei ole enää yksittäisiä.
"aikavälein kulumisen tai muun välittömästi liikenneturvallisuuteen vaikuttavan seikan takia vaihdettavaksi tarkoitettua alkuperäisen kanssa samanlaista osaa."
Voihan tuota käyttää ja sanoa että mehut tuli joka iskarista ulos ja jouset kuolleentuneet/poikki. Siksi uudet "vakiot". Sitä paitsi iskarithan pitää vaihtaa pareittain.
Mutta oikeesti, kun pistää niitä vakio jousia ja iskareita, kukaan kysele onko just sen auton vaiko naapurin pentin... Näin puhuttiin just tänään katsurin kanssa, yhdestä autosta prosentit lähtivät jousista ja iskareista.
Voihan tuota käyttää ja sanoa että mehut tuli joka iskarista ulos ja jouset kuolleentuneet/poikki. Siksi uudet "vakiot". Sitä paitsi iskarithan pitää vaihtaa pareittain.
Mutta oikeesti, kun pistää niitä vakio jousia ja iskareita, kukaan kysele onko just sen auton vaiko naapurin pentin... Näin puhuttiin just tänään katsurin kanssa, yhdestä autosta prosentit lähtivät jousista ja iskareista.
Suihkuu alustamassaa niiden uusien tuuningväristen jousten ja iskareiden päälle ni nehän on kuin vakiot ;)
Mun kanta asiaan on, että ilman prosenttisäädöstä autot olisivat turvallisempa, koska porukka ei yrittäisi sumuttaa katsuria joka ikisellä tavalla missä pystytään säästämään prosenteissa. Verotulot > turvallisuus.
Mun kanta asiaan on, että ilman prosenttisäädöstä autot olisivat turvallisempa, koska porukka ei yrittäisi sumuttaa katsuria joka ikisellä tavalla missä pystytään säästämään prosenteissa. Verotulot > turvallisuus.
Viimeksi muokannut Flashmn, 21.10.2010 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei mun mielestä mihinkään. Autoahan pystyy nykyään rakentamaan todella paljon. Esim tekniikkaa jne, silti pysyy alle sallitun 50%?
Mietin vaan lähinnä, että kuinka tuttujen rekkariotteissa ja mun otteessa on eroja samoista osista... Mut näköjään Suomi on Suomi niin 10km matkalla prosentteja voi tulla lähes nelinkertaisesti. :D Ja sitä, kun ennen näitä ei juur jaksettu merkitä.
Mietin vaan lähinnä, että kuinka tuttujen rekkariotteissa ja mun otteessa on eroja samoista osista... Mut näköjään Suomi on Suomi niin 10km matkalla prosentteja voi tulla lähes nelinkertaisesti. :D Ja sitä, kun ennen näitä ei juur jaksettu merkitä.
Minusta tuo järjestelmä ei oikeasti rajoita autojen rakentelua kovinkaan paljoa. Lähinnä tuolla estetään vanhojen Pajeroiden ja lantikoiden ym. tekohengittäminen.
Rajaa aletaan myös hätyytellä noissa vanhojen säännösten mukaan tehdyissä korinvaihtoautoissa kuten esimerkiksi jossain avo-escorteissa tai -golffeissa. Tuommoisen omistaminen onkin sitten nykypäivänä melko riskipeliä mikäli tuommoista haluaa rakennella vielä lisää, koska jos tuollaiseen tehdään uusi muutoskatsastus missä merkataan vaihdetut osat. Tällöin osuuksien laskemiseen käytetään uusia prosenttitaulukoita, joissa pelkän itsekantavan korin osuus on nykyään 46% eikä sen vaihto muutenkaan ole nykysäännösten mukaan sallittua.
Rajaa aletaan myös hätyytellä noissa vanhojen säännösten mukaan tehdyissä korinvaihtoautoissa kuten esimerkiksi jossain avo-escorteissa tai -golffeissa. Tuommoisen omistaminen onkin sitten nykypäivänä melko riskipeliä mikäli tuommoista haluaa rakennella vielä lisää, koska jos tuollaiseen tehdään uusi muutoskatsastus missä merkataan vaihdetut osat. Tällöin osuuksien laskemiseen käytetään uusia prosenttitaulukoita, joissa pelkän itsekantavan korin osuus on nykyään 46% eikä sen vaihto muutenkaan ole nykysäännösten mukaan sallittua.
Mun mielestä toi järjestelmä on perseestä siinä mielessä, että periaatteessa yksilönvapautta rajoitetaan, eli ostan auton, niin en saakaan tehdä sille mitä haluan (tietenkin niin että se on tieliikenteeseen turvallinen). Kyllähän nyt joka naapurimaassa tosta nauretaan ja vielä kauempanakin. Jos joku haluaa tekohengitellä jotain lantikkaa, niin keltä se on oikeesti pois? Verotulojahan tulee siitä kun sen lantikan ostaa, vuosittain kun maksaa autoveron, osat ja varaosat mitä ostetaan. Toisaalta, jos joutuu yksittäisiä osia vaihtamaan, että se pysyy tieliikennekäytössä, niin saahan silleen tekohengitellä vaikka kuinka kauan. Ite näkisin turvallisuutta parantavana seikkana sen, että sen tekohengityksen voisi tehdä kunnolla, eikä niin että katsuri ei sitä tajua/huomaa, mutta ilmeisesti verorahat > turvallisuus, mutta mikään ihme toikaan ei ole.
Moottoripyöräpuolella toi rakentelu saakin paljon nopeemmin niitä prosentteja, kuin autopuolella, koska esim vanteista menee prossat samantien ja niin tulee kaikista alustan muistakin osista, mitä vaihtaa.
Pohjimmiltaan siis, mun mielestä tää on vaan kateellisten ihmisten tekemä säädös rajoittaakseen sellasten ihmisten harrastusta, mitkä osaavat ja haluavat tehdä sitä, jossa turvallisuusaspekti on toissijainen ja periaatteessa myöskin EU:n säädösten vastainen, koska vapaa tavaran markkina ei toteudu, koska esim briteissä valmistettavat kit-carit ovat täysin laittomia, sekä se, että periaatteesa et voi tuoda rakennettua autoa maahan, jos autosta on enemmän, kuin 50% vaihdettu, vaikka sallittaisiinkin lähtömaassa.
Moottoripyöräpuolella toi rakentelu saakin paljon nopeemmin niitä prosentteja, kuin autopuolella, koska esim vanteista menee prossat samantien ja niin tulee kaikista alustan muistakin osista, mitä vaihtaa.
Pohjimmiltaan siis, mun mielestä tää on vaan kateellisten ihmisten tekemä säädös rajoittaakseen sellasten ihmisten harrastusta, mitkä osaavat ja haluavat tehdä sitä, jossa turvallisuusaspekti on toissijainen ja periaatteessa myöskin EU:n säädösten vastainen, koska vapaa tavaran markkina ei toteudu, koska esim briteissä valmistettavat kit-carit ovat täysin laittomia, sekä se, että periaatteesa et voi tuoda rakennettua autoa maahan, jos autosta on enemmän, kuin 50% vaihdettu, vaikka sallittaisiinkin lähtömaassa.
Ompas täällä itkua kun ilkeät katsastusmiehet kirjoittelee otteisiin prosentteja :D
Turha nyt verrata Suomea muihin EU-maihin ja saada itkupotkuraivarit kun katsastusmies ei hyväksy sitä kakkista VR6:lla moottorilla. Valitus asiasta on hiukan hölmöä, koska nimenomaan Suomessa noudatetaan EU:n antamia sääntöjä tarkemmin kuin muissa maissa.
En minä prosenttisääntöjä puolustele, mutta ihmettelmpä vaan että kenen harrastuksia ne oikeasti häiritsevät? Mulla on tuossa pihassa neljä täysin harrasteautoiksi laskettavaa autoa, joista kahdessa ns "vierastekniikka". Nykyisillä prosenttisäännöillä ei ole koskaan tullut mieleen että voiko nyt jotain osaa vaihtaa vai ei.
Kyllä sitä Pajeroa saa tekohengitellä, vaikka vaihtamalla kaikki osat uusiin, kattopeltiä myöten. Ake periaatepäätöksellä katsoo jokaisen alkuperäisen auton läpi silmien, näin on luvattu ja yhtään alkuperäistä autoa en tiedä verotetun. Korinvaihdot sun muut sitten erikseen.
Turha nyt verrata Suomea muihin EU-maihin ja saada itkupotkuraivarit kun katsastusmies ei hyväksy sitä kakkista VR6:lla moottorilla. Valitus asiasta on hiukan hölmöä, koska nimenomaan Suomessa noudatetaan EU:n antamia sääntöjä tarkemmin kuin muissa maissa.
En minä prosenttisääntöjä puolustele, mutta ihmettelmpä vaan että kenen harrastuksia ne oikeasti häiritsevät? Mulla on tuossa pihassa neljä täysin harrasteautoiksi laskettavaa autoa, joista kahdessa ns "vierastekniikka". Nykyisillä prosenttisäännöillä ei ole koskaan tullut mieleen että voiko nyt jotain osaa vaihtaa vai ei.
Kyllä sitä Pajeroa saa tekohengitellä, vaikka vaihtamalla kaikki osat uusiin, kattopeltiä myöten. Ake periaatepäätöksellä katsoo jokaisen alkuperäisen auton läpi silmien, näin on luvattu ja yhtään alkuperäistä autoa en tiedä verotetun. Korinvaihdot sun muut sitten erikseen.
En itkenyt, mietin vaan että nykyään ne taidetaan merkitä jousistakin. Mutta jännä että samalla autolla eri konttorilla prosentit vaihtelee 0-6%. Jotain järkeä tähän toimintaan pitäisi saada... Jossain tapauksissa toi 6% voi olla liikaa. Naurettavaa "käyttää" prosentteja jos niitä ei käytetäkkään, tai käytetään satunnaisesti, tai ylipäätään päästä heitettynä.
Musta tuntuu, että Suomi ei juuri noudata EU sääntöjä. (Autoverotus, se rekkojen liikaleveys juttu jne...?)
Musta tuntuu, että Suomi ei juuri noudata EU sääntöjä. (Autoverotus, se rekkojen liikaleveys juttu jne...?)
Kovin on huonosi asiat jos jengi allekirjoittelee papereita eikä enää samana päivänä tiedä/muista mihin on nimensä laittanut?
Tuomaksen kanssa samaa mieltä että ei kannata ihan lukematta allekirjotella mitä katsuri tuo nenän eteen allekirjotettavaksi koska katsurikin on ihminen ja virheitä sattuu... kuten tossa 20% tapauksessa.
Kovin on huonosi asiat jos jengi allekirjoittelee papereita eikä enää samana päivänä tiedä/muista mihin on nimensä laittanut?
Tietysti katsoin ensin nuo prosentit ennen kuin allekoirjoittelin mitään. Eli allekirjoittamalla paperi hyväksyttiin tuo tulevien prosenttien määrä muutoskatsastuksessa. Paperissa kerrottin myös, että mistä tuo 3,3% oli syntynyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa