ADY:stä hihna sileäksi!
Valvoja: ffp jäsenet
ADY:stä hihna sileäksi!
Eli tosta Vw Golf gti -95
koneena 2.0 8v ADY
Vähän tuli sitten kiihdytettyä ja autohan sammui seuraaviin valoihin ja startti pyöri tyhjään kun koitti käynnistää.
Auton sivuun työntämiseen tarkistin jakohihnan ja sileäksi oli sitten mennyt.. hihna vaihdettu hiljattain.
kysymys kuuluukin menikö venttiilit vituilleen tuossa ady koneessa kun jostain joskus lukenut ettei kaikissa 8venttiilisissä mene..?
koneena 2.0 8v ADY
Vähän tuli sitten kiihdytettyä ja autohan sammui seuraaviin valoihin ja startti pyöri tyhjään kun koitti käynnistää.
Auton sivuun työntämiseen tarkistin jakohihnan ja sileäksi oli sitten mennyt.. hihna vaihdettu hiljattain.
kysymys kuuluukin menikö venttiilit vituilleen tuossa ady koneessa kun jostain joskus lukenut ettei kaikissa 8venttiilisissä mene..?
Auton sivuun työntämiseen tarkistin jakohihnan ja sileäksi oli sitten mennyt.. hihna vaihdettu hiljattain
Luultavasti kiristin asennettu väärin, jolloin hihna löystynyt ja se löysyys aiheuttaa hakkaamista, joka irroittaa hihnasta hampaat.
ja mä heitän lonkalta et tossa on kone missä venat ja männät ottaa kiinni,(jetassa ja passatissa on kuulemma ainaki 2.0gti kone missä ottaa kiinni) ohivuototesti kertoo onko mitä menny.
Tuli vaan mieleen että..
kiristinhän tulee lohkon kylkeen kiinni 10mm pinnapulttiin mutta tossa mut autossa siinä oli joku 8mm pinna pultti.. luultavasti kemiallisella metallilla laitettu kiinni..
uuden jakopää sarjan mukanahan tuli uusi 10mm pinnapultti siihen mutta en viitsinyt alkaa lohkon kylkeä poraamaan ja vetämään jtn irtikierrettä siihen kun ajattelin että kyllä se kiristin siinä pysyy kun vanhakin pysyi. :D oma vika pikku sika.
kokonaan uuden koneen laitto varmaan järkevintä kun ei sitten tiedä että mitä muuta tuossa koneessa on pantentoitu. :o
kiristinhän tulee lohkon kylkeen kiinni 10mm pinnapulttiin mutta tossa mut autossa siinä oli joku 8mm pinna pultti.. luultavasti kemiallisella metallilla laitettu kiinni..
uuden jakopää sarjan mukanahan tuli uusi 10mm pinnapultti siihen mutta en viitsinyt alkaa lohkon kylkeä poraamaan ja vetämään jtn irtikierrettä siihen kun ajattelin että kyllä se kiristin siinä pysyy kun vanhakin pysyi. :D oma vika pikku sika.
kokonaan uuden koneen laitto varmaan järkevintä kun ei sitten tiedä että mitä muuta tuossa koneessa on pantentoitu. :o
No sarjan myyjänä toimi motonet ja rempan tein itse. :D
outoa kyllä kun hihna on haljennut keskeltä hihnan suuntaisesta. :D
ja kyllä se kiristäjä siellä vielä kiinni on eikä hihna tunnu edes kauhean löysältä. :o
hyvällä tuurilla ei venttiilejä solmussa mutta toisaalta miksi auto olisi yht äkkiä vain sammunut..?
[/img]
outoa kyllä kun hihna on haljennut keskeltä hihnan suuntaisesta. :D
ja kyllä se kiristäjä siellä vielä kiinni on eikä hihna tunnu edes kauhean löysältä. :o

hyvällä tuurilla ei venttiilejä solmussa mutta toisaalta miksi auto olisi yht äkkiä vain sammunut..?
[/img]
ja kyllä se kiristäjä siellä vielä kiinni on eikä hihna tunnu edes kauhean löysältä. :o
+
aika pahasti on rouhinut joku kotelon osa ilmeisesti hihnaa kuvan perusteella
=mietin et olisko toi ongelma syntynyt just ton sorvaantumisen takia, mulla ei vaan mielikuvitus riittänyt keksimään et mikä sen vois aiheuttaa
Tänään saan auton kotiin joten voin purkaa ja katsoa onko merkit vielä kohdallaa ja jos on niin hyvä niin..
uusi hihna sarja ja sinne lohkoon varmaan laitan jonkun irtokierteen jotta saan oikean kokosen pinnapultin kiristimelle..
Toivottavasti asia olis niin miten samza sanoit että toi ady olisi vapaasti pyörivä..
täytynee ne ohi vuodot varmaan kattoa kuitenki.
uusi hihna sarja ja sinne lohkoon varmaan laitan jonkun irtokierteen jotta saan oikean kokosen pinnapultin kiristimelle..
Toivottavasti asia olis niin miten samza sanoit että toi ady olisi vapaasti pyörivä..
täytynee ne ohi vuodot varmaan kattoa kuitenki.
Mulla katkesi 2.4D hiacesta remmi maantievauhdista ja pärähti vielä tulille kaikilla pytyillä uudella hihnalla. Iskua on väistämättäkin tullut koska venttiilivälykset oli kasvaneet pariin milliin lähes jokaisella nokalla mutta säätämällä nekin sai jälleen kohdalleen :D Ilmeisesti vipat oli antaneet sen verran periksi. Selittämätöntä oli myös se että tyhjäkäyntikierrokset tipahti samassa rytäkässä muutaman sata kierrosta, enkä kyllä äkkiä keksi syytä mokomalle. Ihme mylly.
Tänään sitte uudet hihnat ja kiristäjä kiinni jotta näkee sitte että käykö. :o
ostin kyllä venakopan tiivisteen kanssa että voin tarkistaa vnettiili välykset.
onko kellään mitään ideaa tohon kiristimen pinnapulttiin kun kannessa nyt kiinni 8mm ja kiristimessä 10mm reikä ja sarjan mukana tulee vaihdettava 10mm pinnapultti..
jos tohon alumiiniseen kanteen poraa ja tekee uuden 10x1.50 kierteet ni tuleeko kestämään?
vai kannattaako laittaa joku helicoil sinne?
ostin kyllä venakopan tiivisteen kanssa että voin tarkistaa vnettiili välykset.
onko kellään mitään ideaa tohon kiristimen pinnapulttiin kun kannessa nyt kiinni 8mm ja kiristimessä 10mm reikä ja sarjan mukana tulee vaihdettava 10mm pinnapultti..
jos tohon alumiiniseen kanteen poraa ja tekee uuden 10x1.50 kierteet ni tuleeko kestämään?
vai kannattaako laittaa joku helicoil sinne?
Jos se kympin kierre sieltä on jo tuhottu niin pelkällä tapillahan et pärjää. Silloin kannattaa mielestäni laittaa kierreholkki irtokierteen sijaan. Ottaa tukea isommalta alalta kuin helicoil-tyyppinen irtokierre. Esim wurth kauppaa noita kierreholkkeja. Asentaminen tosin voi olla haastavaa jos kansi on autossa paikoillaan.
Jakoremmin kiristin kuuluu kiristää ns. myötäpäivään, tuosta kuvasta jos ei ihan väärin koita tihrustaa niin ois kirrattu just vastapäivään.. Tiedossa yksi Jetta joka myös kadotti hampaat hihnasta, eräs TD oli hihna löystynyt niin että sotki ajoitusta ja yhdessä koneessa jakoremmiä ei saanu edes tarpeeksi kireälle asennusvaiheessa kun sitä alkuun koitti kiristää vastapäivään kiertämällä.
Jos se 8mm pinnapultti on ehjä, niin laita sopiva holkki kiristimen ja sen pinnapultin väliin?
On tuo remmi kyllä sen näkönen ettei sitä pelkällä kiristimen väärinasennuksella tuohon kuntoon sais.. tainnu joku mutteri tjsp. päästä väliin ja tehdä hieman tuhojaan.
Jos se 8mm pinnapultti on ehjä, niin laita sopiva holkki kiristimen ja sen pinnapultin väliin?
On tuo remmi kyllä sen näkönen ettei sitä pelkällä kiristimen väärinasennuksella tuohon kuntoon sais.. tainnu joku mutteri tjsp. päästä väliin ja tehdä hieman tuhojaan.
nyt meni taas mielenkiintoiseksi. :D
otin sen 8mm kierre tapin kannesta pois ja se olikin semmonen tappi että siinä oli 10mm kierre kannen puolella. :D (varmaan laitettu joskus väärä kiristin jossa ollut 8mm reikä)
Kierteet kannessa onneksi hyvässä kunnossa joten 10mm tappi sinne kierrelukitteen kera. :)
nyt vain jako kohalleen ja tällä kertaa täytyy kääntää kiristintä toiseen suuntaan..
katon sitten venttiili välyksistä että onko venttiilit ottanut osumaa.
mistä semmonen työkalu tohon kiristimeen?
tai jtn hyvää patenttia jolla käänätää sitä?
otin sen 8mm kierre tapin kannesta pois ja se olikin semmonen tappi että siinä oli 10mm kierre kannen puolella. :D (varmaan laitettu joskus väärä kiristin jossa ollut 8mm reikä)
Kierteet kannessa onneksi hyvässä kunnossa joten 10mm tappi sinne kierrelukitteen kera. :)
nyt vain jako kohalleen ja tällä kertaa täytyy kääntää kiristintä toiseen suuntaan..
katon sitten venttiili välyksistä että onko venttiilit ottanut osumaa.
mistä semmonen työkalu tohon kiristimeen?
tai jtn hyvää patenttia jolla käänätää sitä?
Venttiilien nostimet on hydrauliset, joten niitä välyksiä ei pysty tarkastelemaan kun öljynpaineesta säätyvät sopivaksi. Nostimet kyllä alkaa herkästi ääntelemään jos niihin tulee hämminkiä, ja voihan ne silmämääräisesti tarkistaa sekä kokeilla sitä nuppia että liikkuuko se. Jos on ihan löysän tuntunen niin sillon nostin sökö, jos painuu pehmeästi / on ihan tönkissä niin on kunnossa.
Ihan normi kärkipihdeillä onnistuu se remmin kiristäminen.
Ihan normi kärkipihdeillä onnistuu se remmin kiristäminen.
Kone käy kukkuu niin kui kuuluukin. :) (nyt on kiristinkin kiristitetty oikeaan suuntaa)
en saanut nostajia liikkuumaan vaikka kuinka painoin joten ne luultavasti kunnossa.. purestepaine mittaus kertoo sitten totuuden.
mistä saisin noita jakopään suojamuoveja? :o VW tiskiltä tietenkin mutta hinta varmaan kova.
tai mites uskaltaa ajaa ilman..? :D
en saanut nostajia liikkuumaan vaikka kuinka painoin joten ne luultavasti kunnossa.. purestepaine mittaus kertoo sitten totuuden.
mistä saisin noita jakopään suojamuoveja? :o VW tiskiltä tietenkin mutta hinta varmaan kova.
tai mites uskaltaa ajaa ilman..? :D
Tuskin ne muovit pariakymppiä enempää maksaa.
Voi kai ilman niitäkin päristellä, mutta kaikkea kuraahan sinne lentää joukkoon. Toisaalta, omassa 2E:ssä se hihnan alapuoli on melko normaalistikin avoimessa paikassa kun renkaan ja kampuran hihnapyörän välissä ei tosiaan mitään muoveja taida olla alunperinkään. Yläpään suojamuovin tehtävä on kai lähinnä kosmeettinen ja turvallisuuskysymys kun sinne konepellin alle mennään kurkkimaan moottori käynnissä. Tulee helposti yksipuolinen painiottelu kun joku hupparinnaru nappaa itsensä hihnapyörään kiinni :D
Voi kai ilman niitäkin päristellä, mutta kaikkea kuraahan sinne lentää joukkoon. Toisaalta, omassa 2E:ssä se hihnan alapuoli on melko normaalistikin avoimessa paikassa kun renkaan ja kampuran hihnapyörän välissä ei tosiaan mitään muoveja taida olla alunperinkään. Yläpään suojamuovin tehtävä on kai lähinnä kosmeettinen ja turvallisuuskysymys kun sinne konepellin alle mennään kurkkimaan moottori käynnissä. Tulee helposti yksipuolinen painiottelu kun joku hupparinnaru nappaa itsensä hihnapyörään kiinni :D
Kuuluu olla pyörän ja moottorin välissä semmonen muovi mikä peittää ohjaustehostimen jne pyöränkotelosta katsottuna.
Taitaa peittää eteenkin päin hieman.
Sitten ylä ja alamuovikotelot jakopäähän. Kannattaa käyttää, yksikin kivi tuhoaa hihnan. Typeryyttä olla ilman.
Vaikka onkin vissiin tuningia kun nokkapyörä(t) pyörii ilman suojaa :D
Taitaa peittää eteenkin päin hieman.
Sitten ylä ja alamuovikotelot jakopäähän. Kannattaa käyttää, yksikin kivi tuhoaa hihnan. Typeryyttä olla ilman.
Vaikka onkin vissiin tuningia kun nokkapyörä(t) pyörii ilman suojaa :D
^ No siis muovinen sisälokari löytyy kyllä. Ja peittäähän se eteenpäin kyllä, mutta kampuran hihnapyörä on kyllä ihan hollilla. Puuttuukohan tuosta sittenkin jotain. Toisaalta, samalta on näyttäneet aiemmat Golfitkin tuolta osin, tosin kakkoskorisia molemmat.
Etenkin jos on thyyningtyyliin siniset tai punaiset nokkapyörät. Ihan haaskausta peittää sellaiset "nätit" lisävarusteet jollain muovikikkuloilla :DD
Vaikka onkin vissiin tuningia kun nokkapyörä(t) pyörii ilman suojaa :D
Etenkin jos on thyyningtyyliin siniset tai punaiset nokkapyörät. Ihan haaskausta peittää sellaiset "nätit" lisävarusteet jollain muovikikkuloilla :DD
Pajalla äijä sano että turha kattoa puristuksia kun käy kuitenken sen verran hyvin..
sano myös että moinen pätkiminen tommosella kierros alueella johtuis sytytyksestä.
no tarkistin sitten vielä kerran jakopään merkit ja kyllä se jakajan merkki oli kunnossa.
joten mikäs tossa autossa nyt oikeen on? sytkää ei tietääkseni pysty mekaanisesti säätämään.. vai pystyykö?
onko ihan normaalia että nokan merkki puol hammasta pielessä? :D
sano myös että moinen pätkiminen tommosella kierros alueella johtuis sytytyksestä.
no tarkistin sitten vielä kerran jakopään merkit ja kyllä se jakajan merkki oli kunnossa.
joten mikäs tossa autossa nyt oikeen on? sytkää ei tietääkseni pysty mekaanisesti säätämään.. vai pystyykö?
onko ihan normaalia että nokan merkki puol hammasta pielessä? :D
Pajalla äijä sano että turha kattoa puristuksia kun käy kuitenken sen verran hyvin..
Kuuluu samaan kategoriaan, kuin "vesipumppua ei tarvitse vaihtaa, me kokeiltiin laakerit heiluttelemalla akselia." Edelleenkään kyl puristuspainemittaus ei välttis kerro, mutta ohivuotomittaus ois parempi tehdä. Ei meinaa paljoo tartte olla venttiilin varsi kiero et se aiheuttaa sen, että lautanen taivuttaa vartta joka kerta kun se sulkeutuu seetiä vasten. Jokainen tietää mitä tapahtuu jos ottaa vaikka rautalangasta kiinni ja taivuttelee tarpeeksi monta kertaa. Paska nakki siinä vaiheessa, kun se venttiilin lautanen putoaa sylinteriin.
Kai se pajan äijä sitte jostain jtn tiesi kun jokasessa sylinterissä paine n. 12.5 :D
joten mikäs tossa golossa nyt?
onko mahdollista että motonetissä myyty väärän kokoinen hihna kun se nokan merkki menee puoli hammasta pieleen kun hihna kiristetty ja pyöritetty konetta?
kone käy siis tyhjäkäynnistä-2500rpm kolmella.. :o
joten mikäs tossa golossa nyt?
onko mahdollista että motonetissä myyty väärän kokoinen hihna kun se nokan merkki menee puoli hammasta pieleen kun hihna kiristetty ja pyöritetty konetta?
kone käy siis tyhjäkäynnistä-2500rpm kolmella.. :o
Luultavasti ihan oikea jos paketissa lukee Golf (katsokaa aina mitä paketissa lukee ennen kun avaatte/laitatte paikalleen).
Puol hammasta voi tulla alahihnapyörän väljyydestä? Vaikka se neljällä kiristetäänkin, silti siinä on puolen hampaan välys. Tämä yksi mahdollisuus.
Et ole tulppia katsastanut, johtoja tai vastaavaa? Jos mahd. ois toinen vika eikä liittyisikään tuohon jakopää onnettomuuteen...
Puol hammasta voi tulla alahihnapyörän väljyydestä? Vaikka se neljällä kiristetäänkin, silti siinä on puolen hampaan välys. Tämä yksi mahdollisuus.
Et ole tulppia katsastanut, johtoja tai vastaavaa? Jos mahd. ois toinen vika eikä liittyisikään tuohon jakopää onnettomuuteen...
imuvuotoa oon jo ehtinyt ettiä mutta ei löytynyt.. täytyy etsiä paremmin. :D
(kaikki huohotukset oli irti jako rempan aikana koska se venttiilikannesta lohkoon menevä pitkä putki oli halki poikki joten se nyt kolvi/liima/teippi korjattu) uus semmonen tosiaan 90e vw:ltä. :o
tulpat ja jakajan kansi menee huomenna vaihtoon..
luultavasti siinä jakoremmissä on joku sarjanumero jonka perusteella sitten selvitän että onko oikee hihna.. hihnapaketin pahvi löytyy varmaanki jo kaatopaikalta.
outoa kun viimeksi kun ostin motonetistä goloon hihnapaketin eli se merkkiä powergrip ja tällä kertaa se oli bosch. :o
en kyllä ymmärtänyt miten toi alahihna pyörän väljyys vaikuttaa siihen nokkaa kun kampuran merkin oon aina kattonut laatikon päältä reijästä.
(kaikki huohotukset oli irti jako rempan aikana koska se venttiilikannesta lohkoon menevä pitkä putki oli halki poikki joten se nyt kolvi/liima/teippi korjattu) uus semmonen tosiaan 90e vw:ltä. :o
tulpat ja jakajan kansi menee huomenna vaihtoon..
luultavasti siinä jakoremmissä on joku sarjanumero jonka perusteella sitten selvitän että onko oikee hihna.. hihnapaketin pahvi löytyy varmaanki jo kaatopaikalta.
outoa kun viimeksi kun ostin motonetistä goloon hihnapaketin eli se merkkiä powergrip ja tällä kertaa se oli bosch. :o
en kyllä ymmärtänyt miten toi alahihna pyörän väljyys vaikuttaa siihen nokkaa kun kampuran merkin oon aina kattonut laatikon päältä reijästä.
outoa kun viimeksi kun ostin motonetistä goloon hihnapaketin eli se merkkiä powergrip ja tällä kertaa se oli bosch.
Juu kun niillä tulee tavaraa eri paikoista. Tällä kertaa sattu niil olee boschia. Jos tota kantta on koskaan työstetty kansipahvin vaihdon yhteydessä, niin ne merkit saattaa olla pitämättä paikkaansa. ihan vaan btw.
Tulpat, jakajan kansi ja pyörittäjä haettu.. jollei noilla rupea toimimaan niin puran jakopään ja tutkin väljyydet.
tulin vaan tossa mieleen että kampuran alahihna pyörän käytin kerran pois kun en tiennyt että kiilahihna pyörän saa erikseen irti.
sillon kampuran pyörää asentaessa EI käytetty uutta kuningas pulttia mutta kiristettiin kuitenkin momenttiinsa kierrelukitteen kanssa joten toivottavasti sieltä ei ole se lovi mennyt vituilleen kun se olis sitten kampuran vaihto. :o
tulin vaan tossa mieleen että kampuran alahihna pyörän käytin kerran pois kun en tiennyt että kiilahihna pyörän saa erikseen irti.
sillon kampuran pyörää asentaessa EI käytetty uutta kuningas pulttia mutta kiristettiin kuitenkin momenttiinsa kierrelukitteen kanssa joten toivottavasti sieltä ei ole se lovi mennyt vituilleen kun se olis sitten kampuran vaihto. :o
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa