AKL1.6 SR, ruskea töhnä öljykorkissa, termostaatin vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
AKL1.6 SR, ruskea töhnä öljykorkissa, termostaatin vaihto
Tuollaista ruskeaa, ruosteen väristä töhnää löytyi tänään koeajetun 1.6 SR -moottorisen Boran öljykorkin sisäpinnalta ja öljyntäyttöaukon ympäriltä. Pitääkö huolestua? Voiskohan autossa olla vedet ja öljyt sekaisin, ja voiko sen tarkistaa jostain erikseen? Muistaakseni kuitenkin silloin korkin sisäpinta olisi valkoinen.
Edit: otsikko muokattu vastaamaan sisältöä
Edit: otsikko muokattu vastaamaan sisältöä
Viimeksi muokannut Thomas, 17.10.2010 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se taitaapi olla kuivunutta kylmälimaa. Yleisesti tuntuu, että VW:n tietyt moottorityypit tuottaa sitä enemmän kuin toiset. Se on sitä samaa tavaraa joka aikanaan tukkii sen huohotinputkenkin ja varsinkin sen huohotinputken lämmitysvastuksen jos siellä sellainen on asennettuna. Ilman kosteus, lyhyet ajomatkat ja lohkolämppärin käyttö ovat asioita, jotka entisestään kiihdättävät ton kylmäliman muodostumista.
Tuo korkkiin kertynyt kosteus ja epäpuhtaudet on 8v mallissa aivan normaalia.
Huohottimen lähtö kun on juuri siinä korkin alla, niin kaikki ilma puhalletaan ylös sitä kautta sentin kortin alapuoleta, joten samalla matkalla korkin alapintaan tarttuu vettä ja epäpuhtauksia. Ja kyseisessä koneessa on ehkä turhankin tehokas jäähdytinjärjestelmä jonka takia sitä konetta ei saa ajattua kauttaaltaan lämpimäksi normaalissa ajossa kun kesällä, talvella öljyn lämmön saaminen yli 90c vaatii jo oikeasti tarkoituksen mukaista toimintaa.
Huohottimen lähtö kun on juuri siinä korkin alla, niin kaikki ilma puhalletaan ylös sitä kautta sentin kortin alapuoleta, joten samalla matkalla korkin alapintaan tarttuu vettä ja epäpuhtauksia. Ja kyseisessä koneessa on ehkä turhankin tehokas jäähdytinjärjestelmä jonka takia sitä konetta ei saa ajattua kauttaaltaan lämpimäksi normaalissa ajossa kun kesällä, talvella öljyn lämmön saaminen yli 90c vaatii jo oikeasti tarkoituksen mukaista toimintaa.
Nyt kun aamut ovat viilenneet, on tosiaan vaikeaa saada lämpötilan mittaria näyttämään 90 astetta pidemmälläkään matkalla. Jännä juttu, koska aiempi 100hv pd Bora piti lämmöt ylhäällä hyvin kovemmallakin pakkasella.
Auton muovinen pohjapanssari on jäänyt matkan varrelle aikaisemman omistajan toimesta, voiko tuo vaikuttaa niin paljon moottorin lämpenemiseen?
Jokin hihna kitisee myös ensimmäisen minuutin ajan koneen ollessa kylmä, luin täältä että voisi olla laturin hihna joka kaipaa kiristystä. Onko jollain kuvaa mistä kiristysruuvit löytyvät?
Auton muovinen pohjapanssari on jäänyt matkan varrelle aikaisemman omistajan toimesta, voiko tuo vaikuttaa niin paljon moottorin lämpenemiseen?
Jokin hihna kitisee myös ensimmäisen minuutin ajan koneen ollessa kylmä, luin täältä että voisi olla laturin hihna joka kaipaa kiristystä. Onko jollain kuvaa mistä kiristysruuvit löytyvät?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vielä ei löytynyt, mutta voi olla että löytyy :)
Samaan urakkaan sitten kiristää vähän sitä laturin hihnaakin joka on ilmeisesti vähän löysällä kun pitää ääntä.
Termostaatti 88°C Ford/Opel/Da 30-6012 1,6/1,8/2,0 88° (ei 16V) [1998 - 2004] 5.90 €
Termostaatin kumitiiv VAG 30-6118 1,6/1,8/2,0 Tiiviste (ei 16V) [1998 - 2004] 0.90 €
Tuollaisia tarjoilee motonet, mutta meinasit että orkkis on sen lähes kymmenen kertaa parempi?
Samaan urakkaan sitten kiristää vähän sitä laturin hihnaakin joka on ilmeisesti vähän löysällä kun pitää ääntä.
Termostaatti 88°C Ford/Opel/Da 30-6012 1,6/1,8/2,0 88° (ei 16V) [1998 - 2004] 5.90 €
Termostaatin kumitiiv VAG 30-6118 1,6/1,8/2,0 Tiiviste (ei 16V) [1998 - 2004] 0.90 €
Tuollaisia tarjoilee motonet, mutta meinasit että orkkis on sen lähes kymmenen kertaa parempi?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
En oo tuollaisesta koneesta termaria vaihtanut, mutta sama kuva on 1,8 20v -koneesta jollaisesta olen vaihtanut.Thomas kirjoitti:Kiitos kuvasta!
Eli pultti nro 3 irti, osat 6 ja 7 uusitaan jonka jälkeen takas kiinni ja nestemäärän tarkistus? Joutuuko purkamaan jotain muuta tieltä? Jotain muuta huomioitavaa?
Viikonloppuna on siis tekemistä, onneksi on hyvät tilat nostureineen käytössä.
Pultteja 3 on kaksi kappaletta. Mulla oli laturi edessä, mutta sopivalla nivelellä ja hylsyllä sen sai ilman laturin irrotustakin. Tiiviste tuli termostaatin mukana.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://www.tt-forum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=56316
Tuossa ainakin näyttäis siltä että ottavat TT:stä nesteet talteen ja sitten hommiin.
Tuossa ainakin näyttäis siltä että ottavat TT:stä nesteet talteen ja sitten hommiin.
Termostaatti on nyt vaihdettu ja auto toimii nyt niin kuin pitääkin.
Työvaiheet:
1. Irroita moottorin "pohjapanssari", jotta jäähdytinneste voi valua auton alle astiaan vapaasti.
2. Irroita moottoritilan puolelta moottorin keulan puoleinen muovisuoja, kiinni kolmella 10mm pultilla.
3. Irroita jäähdyttimeltä lohkoon menevän letkun lohkon puoleinen pää. Löytyy suurinpiirtein "1.6 SR"-tekstin kohdalta. Termostaatti on lohkon ja letkun pään välissä. Letku on kiinni kahdella 10 mm pultilla, joista alempi on hyvin vittumainen irroittaa koska mm. laturi ja öljytikun putki on tiellä. Onnistuu kuitenkin 10mm lenkillä, kuusiokoloavaimella ja pienellä räikällä.
4. Korvaa vanha termostaatti ja O-rengas uusilla ja kasaa käänteisessä järjestyksessä.
5. Lisää jäähdytinnestettä, käynnistä auto hetkeksi ja lisää nestettä uudelleen - toista tämä kunnes nesteen määrä säiliössä ei enää alene. Minulla meni projektin yhteydessä tasan 2 l jäähdytinnestettä sekoitussuhteella 60 % jäähdytinnestettä, 40 % vettä.
Suht kokemattomalla kauppatieteilijällä meni projektiin aikaa 1,5-2h hyvillä työkaluilla. Rahaa meni volkkarilta ostettuun termostaattiin, O-renkaaseen ja jäähdytinnesteisiin yhteensä 62 e.
Työvaiheet:
1. Irroita moottorin "pohjapanssari", jotta jäähdytinneste voi valua auton alle astiaan vapaasti.
2. Irroita moottoritilan puolelta moottorin keulan puoleinen muovisuoja, kiinni kolmella 10mm pultilla.
3. Irroita jäähdyttimeltä lohkoon menevän letkun lohkon puoleinen pää. Löytyy suurinpiirtein "1.6 SR"-tekstin kohdalta. Termostaatti on lohkon ja letkun pään välissä. Letku on kiinni kahdella 10 mm pultilla, joista alempi on hyvin vittumainen irroittaa koska mm. laturi ja öljytikun putki on tiellä. Onnistuu kuitenkin 10mm lenkillä, kuusiokoloavaimella ja pienellä räikällä.
4. Korvaa vanha termostaatti ja O-rengas uusilla ja kasaa käänteisessä järjestyksessä.
5. Lisää jäähdytinnestettä, käynnistä auto hetkeksi ja lisää nestettä uudelleen - toista tämä kunnes nesteen määrä säiliössä ei enää alene. Minulla meni projektin yhteydessä tasan 2 l jäähdytinnestettä sekoitussuhteella 60 % jäähdytinnestettä, 40 % vettä.
Suht kokemattomalla kauppatieteilijällä meni projektiin aikaa 1,5-2h hyvillä työkaluilla. Rahaa meni volkkarilta ostettuun termostaattiin, O-renkaaseen ja jäähdytinnesteisiin yhteensä 62 e.
Olikohan jollain tästä kyseisestä moottorimallista sitä räjäytyskuvaa tallella josta puhuttiin aiemmin keskustelussa? Tuntuu että oma bora 1.6 akl ei lämpene. 90 astetta on mittaristossa puoliväli ja viisari jää aina yhden pykälän vajaaksi siitä. Eli jos pykälät on tasaisesti molemmilla puolilla niin lämmöt jää mittarin mukaan noin 70-80 asteeseen. Onko tämä vielä paha vai kärsiikö ajaa tekemättä mitään? Termostaatin nyt voisi vaihtaa jos se onnistuu kerta itse ja ei ole kallis osa.
Kokeilin laittaa pahvin nokalle. Heti nousee lämmöt 90 asteeseen tai aivan millin kymmenesosan alle 90 astetta. Siis viisarin mukaan.
Voiko siis termostaatti olla sökö vai pitääkö vain ajella pahvi nokalla? Pakkasta ei ole sillä lämpötila ulkona noin nollan tietämissä. Luulisi tässä lämpötilassa jo nousevan ilman pahviakin... auttaako pahvikaan enää jos pakkasta on -25...?
Voiko siis termostaatti olla sökö vai pitääkö vain ajella pahvi nokalla? Pakkasta ei ole sillä lämpötila ulkona noin nollan tietämissä. Luulisi tässä lämpötilassa jo nousevan ilman pahviakin... auttaako pahvikaan enää jos pakkasta on -25...?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa