Sytytyksen säätö jakohihnan vaihdon jälkeen, KIIRE

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

Sytytyksen säätö jakohihnan vaihdon jälkeen, KIIRE

ViestiKirjoittaja vesa-- » 11.10.2010 17:07

Elikkä käytin auton jakohihnan vaihdossa ammattikoulussa. Haettuani auton, opettaja sanoi että sytytys pielessä ja pitää käydä säätämässä volkkarilla. Ei kuulemma ollut omia vehkeitä millä säätää. Ihmettelin asiaa ja opettaja sanoi että ihan normaali toimenpide, kun hihna venyy käytössä sytytystä joutuu säätämään vaihdon jälkeen. Outoa?!? No mitenkäs toi sytytys säädetään sitten, Pystyykö ihan lampulla kattoo ettei tarvii erikoisempii vehkeitä?

Autona siis Golf gti 2.0, 8v, -94

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 11.10.2010 18:50

Ei varmaa tietoa, mutta uskoisin että digifantille riittää että kampuran, nokan ja virranjakajan merkit on vaan kohdillaan. Eli ei tarvitse erikseen pyöritellä jakajalla kohdilleen. Mutta jos tarvitsee, niin sitten ennakon säätö täytyy jotenkin disabloida siksi aikaa. Eräissä vanhemmissa audeissa piti laittaa sulake bensapumpun releessä olevaan paikkaan. En jaksa uskoa että noin "uudessa" olisi niin kivikautista menetelmää.

Voit kuitenkin lampulla tarkistaa mikä siellä on nyt ennekko.

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

ViestiKirjoittaja vesa-- » 11.10.2010 19:30

Lampulla katoin, ja joutu kääntämään melko reilustikkin jakajaa, että tuli merkki kohilleen. No tuntuu toimivan jo paremmin, kiihtyy ainaskin paremmin. En tiedä miten tarkka tapa toi sitten on. Alfamerin oppaassa oli että joku liitin piti ottaa irti, ja ilmeisesti sen otinkin, ku ei aivan samanlaista löytynyt mikä kirjassa oli... Huomenna tulee pidempi testilenkki ku menee töihin.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 11.10.2010 22:14

Sininen lämpötila-anturi kannen etupuolen vesilähdöstä irti ja kierrokset 2000 on digifantin säätöohjeet.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.10.2010 13:28

Ovat kuitenkin tumpeloineet apuakselin jaon hampaalla pieleen, ei ole normaalia että joutuu hihnan vaihdon jälkeen säätämään.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 13.10.2010 10:19

^samaa veikkaan

vesa--
-
Viestit: 42
Liittynyt: 2.9.2010 17:31

ViestiKirjoittaja vesa-- » 13.10.2010 16:59

Sain säädettyä sytytyksen kohilleen. Onko mitään haittaa, jos siellä apuakselin jako on mennyt pieleen. Mikä ois järkevin veto tässä tilanteessa, antaa asian olla vaiko soittaa amiksen maikalle ja antaa hieman palautetta.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 13.10.2010 18:31

Apuakselin jako? Mitä tarkoitat?

Jos jako on pielessä ni mä veisin takas amiskalle ja sanoisin että pieleen menneet suoritukset uusitaan. Ei sillä toinna ajella jako pielessä.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 14.10.2010 9:13

No onhan se vaihtoehto sekin että on aijemmin ollut pielessä se apu-akseli.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.10.2010 9:50

Se on ihan sama missä asennossa se apuakseli on ollut ennen, remontin jälkeen sen kuuluu olla oikeassa asennossa, kuten myös jakajan...

Vähän kun veisi auton kolarikorjauskeen, ja saisi sen takaisin uudella kiiltävällä maalipinnalla, mutta peltejä ei ole oiottu.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.10.2010 11:07

Mutta mitään haittaa tuosta ei kuitenkaan ole, jos siis sytkä säädetty kohdalleen.

Qubik
-
Viestit: 66
Liittynyt: 14.8.2010 11:02

ViestiKirjoittaja Qubik » 18.10.2010 15:04

No ajattelkaa nyt- jos jako apuakselilla ei oo kohdfalla, niin ei osu ka pyörian nasta oikeen paikaan. Voit säätä vaikka kuinkapaljon. Tehtaalla on joku insinööri sen jostain syystä ajatellu sillä lailla toimivaaksi-ei kai oo mitä eroa jos onkin pylälä pari poskella...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.10.2010 19:37

Pielessä olevan jaon voi korjata kääntämällä jakajaa niin, että sytytys on kohdillaan. Mihinkään muuhun ajoituksiin tuo ei vaikuta, kun akseli pyörittää lisäksi ainoastaan öljypumppua.

Tosin se haitta tuosta on, että kun muu joku seuraavan kerran hihnaa vaihtaessaan laittaa jaon kohdilleen, on sytytys taas pielessä. Nimim. kokemusta on, tästä syystä aina omat merkit jakopään pyöriin ennen hihnan irrotusta!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa