Golf ll virta purkautuu akusta ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

[juhis]
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2010 17:50

Golf ll virta purkautuu akusta ?

ViestiKirjoittaja [juhis] » 11.10.2010 12:42

Elikkäs autona -89 golf ja ongelmana on ettei akussa pysy virta auton seisoessa yli kolmea päivää. Aluksi epäilin syyksi vanhaa akkua, tilalle ostin uuden agm akun.

Viikonlopun auto seisoi pihalla ja aamulla yrittämään käyntiin niin eihän se lähtenyt. Ei ollut sisävalot eikä soitin jäänyt päälle. Akulta mittasin niin 9.9 volttia näytti.

Mitä kautta virta voi purkaantua ? Ei kait se mittariston kellokaan voi akkua tyhjäksi haukata tuossa ajassa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2010 13:18

Koita aluks vaikka virtamittarin kanssa irrotella sulakkeita yks kerrallaan.

[juhis]
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2010 17:50

ViestiKirjoittaja [juhis] » 11.10.2010 16:46

Siis miten mitata sulake kerrallaan ? Ite aika hukassa näiden sähköhommien kans. Voiko laturi olla viallinen että purkais sen kautta.

Alph4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 17.5.2010 18:17

ViestiKirjoittaja Alph4 » 11.10.2010 17:39

Virtamittari käteen ja vastusmittaus päälle ja sitte sulake pois pesästään ja mittaat sulakkeen napojen väliltä niin ETTEI SORMET OTA MITTAKÄRKIIN KIINNI (muuten mittaan myös kehosi vastuksen :D) ja sielt pitäis ehjästä sulakkeesta tulla mittariin lukemaksi n.2 ohmia.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.10.2010 17:41

Olipas taas ohje, onhan se todella tärkeää tarkastaa että sulakkeet ovat ehjiä jos virtaa kuluu parkissa liikaa...

[juhis]
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2010 17:50

ViestiKirjoittaja [juhis] » 11.10.2010 19:10

Itsekin mietin että mitä tolla sulakkeiden tarkistuksella nyt haetaan ?

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 11.10.2010 20:14

Jormalainen haki varmaankin mahdollisen vuotovirran etsintää.
Ota akun +kenkä irti ja kytke virtamittari + navan ja akunkengän väliin. Mittarin pitää näyttää nollaa kun mikään laite ei ole päällä. Jos kuitenkin jotain lukemia löytyy, kokeile yksi kerrallaan ottaa sulakkeet pois ja katso minkä sulakkeen jälkeen lukema tippuu nollille. Tällöin tiedät minkä sähköpiirin takaa vikaa etsiä.

[juhis]
-
Viestit: 28
Liittynyt: 10.8.2010 17:50

ViestiKirjoittaja [juhis] » 11.10.2010 20:39

Tossa muutaman tunnin auto seisoi pihalla ja kokeilin startata, niin eihän se napsahtanutkaan. Mittailin akulta niin 12,2 volttia näytti, ihme hommaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.10.2010 20:55

Jormalainen haki varmaankin mahdollisen vuotovirran etsintää.

Aivan, sehän varmaan tulikin selväksi, ainakin kaikille muille paitsi Alph4:lle, joka neuvoi kuinka virtamittarilla tarkistetaan onko sulakkeet ehjät...
Meillä päin on muuten semmottisia sulakkeita että niistä voi todeta toimintakunnon ihan ilman virtamittareitakin... ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2010 23:12

Tero-75 sen ensimmäisena sanoi ääneen mitä tarkoitin ensimmäisella postauksellani.

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 11.10.2010 23:35

Aivan, sehän varmaan tulikin selväksi, ainakin kaikille muille paitsi Alph4:lle, joka neuvoi kuinka virtamittarilla tarkistetaan onko sulakkeet ehjät...
Meillä päin on muuten semmottisia sulakkeita että niistä voi todeta toimintakunnon ihan ilman virtamittareitakin... ;)


Alkaa jo menemää OT:n puolelle enkä tiedä onko kyseessä olevassa autossa lasi- vai kampasulakkeita, mutta itse olen lasisulakkeissa törmännyt täysin ehjän näköisiin yksilöihin, jotka vasta mittaamalla on todettu rikkinäisiksi.

Jos taas startti ei pyöri akun riittävästä varauksesta huolimatta, niin tarkista maadoitukset.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2010 23:39

Ja noissa ei-lasisulakkeissa on ollut niin hapettuneita kantoja että ylimenoresistanssi on sulattanut muovit sulakkeen ympäriltä. Sillä tulee joskus ihan huvikseenkin vaihdettua uusia vanhojen "toimivien" tilalle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa