Ruosteen alkua kaarissa, vinkkejä kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
Ruosteen alkua kaarissa, vinkkejä kaivataan
Tarkoitus olisi syyslomalla ottaa ruosteet kiinni kaarista pienehköillä resursseilla. Ruostetta on kaarien pokkauksessa eli ei näy sivusta katsojalle. Kahdessa kohtaa ruoste on kuitenkin päässyt 2-3mm pokkauksesta kyljen puolelle ja "muhii" maalin alla.
Valitettavasti välineitä ei juuri ole ja budjetti on pieni eli täytyisi tyytyä spray maaleihin. Kesällä maalasin puskurin nurkkaa motip-autosprayllä ja värisävy osui yllättävän lähelle, joten sieltä löytyisi pieneen budjettiin sopiva värisävy.
Korjatkaa ja neuvokaa niin tiedä vaikka lopputulos olisi hieman parempi?
1.Rajaan nuo kyljen puolelle karanneet kohdat nätisti millin pari laajemmalta kuin ruostekohta. Rajaukseen "aito" vahva maalarinteippi.
2.Hion kaarien pokkauksen kokonaan mustalla ruosteenpoistolaikalla? Myös messinkilaikkaa, karhunvillalaikkaa, hiomapaperilaikkaa on käytettävissä, mikähän olisi toimivin laikkakokoonpano?
3.Kyljen puolelle karanneet ruosteet täytynee hioa ajan kanssa vesihiomapaperilla?
4.Uusin rajauksen.
5.Lasikuitukitillä pari ohutta kerrosta kyljen puolelle karanneisiin kohtiin ja ajan kanssa hiontaa. Kannattaisiko myös pokkauksessa ruosteen syövyttämät kohdat kitata?
6.Pohjamaalaus. Motip autopohjamaali spray? Meneekö aivan metsään tai onko spraymaaleissä jotain tarkoitukseen sopivia sinkkimaaleja tms jonka päälle vetäisi vasta pohjamaalin?
7.Pintamaalauksena motip automaali värikoodilla?
8.Päälle kirkaslakkaa vai jotain muuta kestävämpää?
Vai unohdanko koko homman "näillä" resursseilla ja korjautan ruosteet ensi kesänä jossain, missä saan ruiskun käyttöön ja oikeat myrkyt?
[/img]
Valitettavasti välineitä ei juuri ole ja budjetti on pieni eli täytyisi tyytyä spray maaleihin. Kesällä maalasin puskurin nurkkaa motip-autosprayllä ja värisävy osui yllättävän lähelle, joten sieltä löytyisi pieneen budjettiin sopiva värisävy.
Korjatkaa ja neuvokaa niin tiedä vaikka lopputulos olisi hieman parempi?
1.Rajaan nuo kyljen puolelle karanneet kohdat nätisti millin pari laajemmalta kuin ruostekohta. Rajaukseen "aito" vahva maalarinteippi.
2.Hion kaarien pokkauksen kokonaan mustalla ruosteenpoistolaikalla? Myös messinkilaikkaa, karhunvillalaikkaa, hiomapaperilaikkaa on käytettävissä, mikähän olisi toimivin laikkakokoonpano?
3.Kyljen puolelle karanneet ruosteet täytynee hioa ajan kanssa vesihiomapaperilla?
4.Uusin rajauksen.
5.Lasikuitukitillä pari ohutta kerrosta kyljen puolelle karanneisiin kohtiin ja ajan kanssa hiontaa. Kannattaisiko myös pokkauksessa ruosteen syövyttämät kohdat kitata?
6.Pohjamaalaus. Motip autopohjamaali spray? Meneekö aivan metsään tai onko spraymaaleissä jotain tarkoitukseen sopivia sinkkimaaleja tms jonka päälle vetäisi vasta pohjamaalin?
7.Pintamaalauksena motip automaali värikoodilla?
8.Päälle kirkaslakkaa vai jotain muuta kestävämpää?
Vai unohdanko koko homman "näillä" resursseilla ja korjautan ruosteet ensi kesänä jossain, missä saan ruiskun käyttöön ja oikeat myrkyt?
[/img]
Ensimmäinen mielipide, jos et saa autoa lämpimään talliin, jätä ensi kesään. Lämpötila ja ilman kosteus alkaa olla sitä luokkaa ettei enää kannata maalailla ulkona jos ei ole pakko. Itse tein aikoinaan viime hetken maalipaikkauksia loppusyksystä ja puhtaalle pellille hiottu ja kylmässä syyskelissä maalattu kohta saattaa kukkia keväällä pahemmin kuin jos olisi jättänyt rauhaan.
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Alkoi nyt kiinnostamaan, että kuinka pahoja ruostejälkiä pellissä on jos se tarvii ihan lasikuitua? Itte en kuitua laittais kun läpireikien päälle ja jos mun autossa olisi pellissä läpireikä, vaihtaisin kyllä koko pellin, tai paikkaisin pellillä+koritinalla.Tarkoitan nyt lähinnä sitä, että muovikitit on paljon mukavampia hioa ja käyttää, sillä edellytyksellä, että ruostevaurio ei ole liian paha.
Jos ruoste ei ole aivan lähtenyt käsistä, niin ensikesään vaan, ja nyt vaikka pikahoitoa rapsuttelemalla ruostekohdat puhtaammiksi ja ruosteensyöjä+kynsilakkapullo kehiin.
Jos ruoste ei ole aivan lähtenyt käsistä, niin ensikesään vaan, ja nyt vaikka pikahoitoa rapsuttelemalla ruostekohdat puhtaammiksi ja ruosteensyöjä+kynsilakkapullo kehiin.
-
- -
- Viesti:
Eikö se maali pidäkin saada ruosteen ympäriltä terveeseen peltiin asti pois?
Vai tarkoitatko että hiekkapuhaltamalla lähtee tahattomasti muualtakin maali liian herkästi?
Itse olen ainakin menestyksellä puhaltanut ruostetäpliä puhtaaksi enkä ole havainnut mitään ongelmaa. Jopa toissakesäiset tilapäiskorjaukset ovat pitäneet.
Vai tarkoitatko että hiekkapuhaltamalla lähtee tahattomasti muualtakin maali liian herkästi?
Itse olen ainakin menestyksellä puhaltanut ruostetäpliä puhtaaksi enkä ole havainnut mitään ongelmaa. Jopa toissakesäiset tilapäiskorjaukset ovat pitäneet.
Tarkoitin nimenomaan sitä, ettei hiekkapuhallus ole paras vaihtoehto jos helmoissa ruoste näkyy. Siinä on samantien koko maali paskana kun lähtee hiekkapuhaltamaan pientä ongelmaa.
Mikäpä siinä, kukin taaplaa tavallaan.
Mikäs se paras vaihtoehto sitten on?
Pistehiekkapuhaltimella ei yleensä saa kovin mittavia vaurioita muuhun maalipintaan.
Isommallakin laitteella saa puhallettua hyvinkin tarkasti: Kumimattoon reikä ja puhaltaa ruostepaiseen pois sen läpi.
Toimii myös pistepuhaltimen kanssa, jos suuttimen tekemä jälki on liian iso. On myös olemassa teippiä, joka kestää hiekkapuhalluksen.
Lopun auton voi suojata pressulla, pahvilla tms.
Hiekkaa hellävaraisempi ruosteen poistokeino on tietysti soodapuhallus, pähkinänkuoriakin olen kuullut käytettävän.
Mikäs ois hyvä pohjamaali ruosteessa olleen ja hiekkapuhalletun pellin päälle?
Happopohjamaalia tai epoksia olen itse käyttänyt.
Viimeksi muokannut jii_bee, 10.10.2010 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”