vento puoltaa omituisesti
Valvoja: ffp jäsenet
vento puoltaa omituisesti
eli 95 vento puoltaa hiukan erikoisemmalla tavalla. Normaali ajossa vetää hiukan vasemmalle, joka on niin pientä että normaali maantiellä kestää tovi ennen kuin keskiviiva on ylitetty, tietenkin tasasella tiellä joka ei ole kallellaan oikealle kääntyy nopeampaa.
Ongelma mielestäni vähenee kun nopeus kasvaa ja 120 vauhdissa puoltamista tuskin tapahtuu. Pienillä nopeuksilla taas kiihdyttäessä reilummin puolto alkaa olla jo suht kovaakin, eli tuntuu että vedättäessä vääntää jo rattia. Ja taas jarruttaessa olen pariin kertaan havainnut että auto kulkee suoraan ja joskus vaikuttaa siltä että puoltaa oikealle... Eli viittaako väljään puslaan ja missä?
Ja nämä vakio renkailla. Isommilla (185/65r15) aluvanteilla suht isolla etllä taas ongelma peilautuu, eli puoltaa oikealle :o sitä en muista vejättikö nulla renkailla sitten varrutellessa toiseen suuntaan...
Ja yksi huomion arvoinen seikko on myös se että vasemman puolen iskarin yläpää näyttää olevan 5-7mm ylempänä kuin toinen...
Ongelma mielestäni vähenee kun nopeus kasvaa ja 120 vauhdissa puoltamista tuskin tapahtuu. Pienillä nopeuksilla taas kiihdyttäessä reilummin puolto alkaa olla jo suht kovaakin, eli tuntuu että vedättäessä vääntää jo rattia. Ja taas jarruttaessa olen pariin kertaan havainnut että auto kulkee suoraan ja joskus vaikuttaa siltä että puoltaa oikealle... Eli viittaako väljään puslaan ja missä?
Ja nämä vakio renkailla. Isommilla (185/65r15) aluvanteilla suht isolla etllä taas ongelma peilautuu, eli puoltaa oikealle :o sitä en muista vejättikö nulla renkailla sitten varrutellessa toiseen suuntaan...
Ja yksi huomion arvoinen seikko on myös se että vasemman puolen iskarin yläpää näyttää olevan 5-7mm ylempänä kuin toinen...
Tuttu vika/ominaisuus. Voipi johtua etupään iskarien yläpään kumeista/ohjauslaakereista,etupään puslista,raidetangon päistä tai jopa viallisesta hammastangosta.
Ex golffi teki samaa, osia uusittiin ja pyöränkulmia suunnattiin mutta ei se koskaan suoraan mennyt, viimeinen niitti tuli kun eturenkaat oli kuluneet sisäreunoista vaikka edellisestä suuntauksesta oli tuskin kk kulunut, myin pois.
Ex golffi teki samaa, osia uusittiin ja pyöränkulmia suunnattiin mutta ei se koskaan suoraan mennyt, viimeinen niitti tuli kun eturenkaat oli kuluneet sisäreunoista vaikka edellisestä suuntauksesta oli tuskin kk kulunut, myin pois.
^ olipa taas niin asiantunteva kommentti. eipä nuo suuntaukset vaikuta jos siellä on ihminen joka ei tiedä mitä tekee
jousilautasessa voi olla vika. ja en pidä myös alatukivarren pusliakaan pois suljettuna.. noista siis kannattaa alottaa. onko pyöränsuuntauksessa millon käyty?
edit: tuolla tuennassa ei nyt niin montaa vika paikkaa ole jotka aiheuttais tuommoisen käyttäytymisen. eli uusisin nuo yläpäät ja tarkistaisin alatukivarren taaemmat puslat onko löystyny. ja sit kulmiensäätöön ja pyydä säätäjältä että kattoo mahdolliset välykset tarkasti
jousilautasessa voi olla vika. ja en pidä myös alatukivarren pusliakaan pois suljettuna.. noista siis kannattaa alottaa. onko pyöränsuuntauksessa millon käyty?
edit: tuolla tuennassa ei nyt niin montaa vika paikkaa ole jotka aiheuttais tuommoisen käyttäytymisen. eli uusisin nuo yläpäät ja tarkistaisin alatukivarren taaemmat puslat onko löystyny. ja sit kulmiensäätöön ja pyydä säätäjältä että kattoo mahdolliset välykset tarkasti
uudet yläpään kumit on jo takakontissa matkassa, tarkotus vaihtaa. Viime tammikuussa käyty suuntauksessa, sen jälkeen omatekoisella raidetangon mittaus raudalla (jolla saa vanteen kehiltä alle mm tarkkuudella suunnattua auraus kulmat.) suunnattu keväällä, auttoi tuossa olleeseen eturenkaitten nopeaan kulumiseen, mutta edelleen puolsi. Epäilin jossain vaiheessa myös camper kulmia koska välillä näytti että toisella puolella on enemmän camperia suhteessa takarenkaaseen...
Tämän kaiken jälkeen autoon asensin tatechnixin korkeussäädettävän alusta sarjan, mutten tajunnu vielä sillonvaihtaa niitä yläpään kumeja. Noh alustan vaihdon jälkeen aurauskulmat säädettiin, ja camper kulmat säädettiin mittojen mukaan, mutta nelipyöräsuuntausta ei tehty.
Kulmat olen itte säätäny aina millin tarkkaan nolla kulmaan, eli ei aurausta eikä haritusta.
Pitänee vaihtaa ne yläpäät ja käyttää ihan liikkeessä suuntauksessa. Onkohan tuossa ventossa muuten miten herkkä aurauskulmien suuntaukseen jos nostaa tai pudottaa muutaman sentin? Eli muuttuuko niin paljoa että pitåisi suunnata joka kerta kun muuttaa korkeutta.
Tämän kaiken jälkeen autoon asensin tatechnixin korkeussäädettävän alusta sarjan, mutten tajunnu vielä sillonvaihtaa niitä yläpään kumeja. Noh alustan vaihdon jälkeen aurauskulmat säädettiin, ja camper kulmat säädettiin mittojen mukaan, mutta nelipyöräsuuntausta ei tehty.
Kulmat olen itte säätäny aina millin tarkkaan nolla kulmaan, eli ei aurausta eikä haritusta.
Pitänee vaihtaa ne yläpäät ja käyttää ihan liikkeessä suuntauksessa. Onkohan tuossa ventossa muuten miten herkkä aurauskulmien suuntaukseen jos nostaa tai pudottaa muutaman sentin? Eli muuttuuko niin paljoa että pitåisi suunnata joka kerta kun muuttaa korkeutta.
jeps, mcphersoninhan pystyy rakentamaan niin että aurauskulmat ei joustoissa muuutu eli ei myöskään laskettaessa, mutta tehtaalla sitä ei varmaan niin ole rakennettu. Nooh, pitää etsiä sopiva balanssi korkeuteen, niin että silä korkeudella voi ajaa kesät talvet... Samalla vois etupäärempan aikana vaihtaa raidetangon päät ja tsekata muutkin puslat että kaikki on ok..
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Pistähä ilikka sitte vastausta ku oot ne kumet vaihtanu että oliko mittään vaikutusta. Itellä vähä samantyyppistä hommaa seatissa, ei tosin noin voimakkaasti. Saattaa olla ihan vaan epätasasesti kuluneista renkaista johtuvaa (käytettynä ostetut), koska kun vaihdoin sattuneesta syystä vasemman puolen etu- ja takarenkaan paikkaa keskenään, muuttu tää pieni puoltaminen päinvastaiseksi. T. lauri
Äkkiä mietittynä tuntuis siltä, että
1) jos sisempi raidetangon pallo on samassa tasossa alatukivarren puslien kanssa ja raidetangon sisempi pallo siinä tasossa samalla linjalla kuin raidetangon puslat (ikään kuin tukivarren sarana-akselilla) ja
2), alapallo ja raidetangon ulompi pää ovat em. kuvatulla tavalla samassa tasossa ja samalla linjalla, joka on yhdensuuntainen 1. kohdan linjan kanssa.
Näillä ehdoilla auraus ei muutu jouston mukana.(?) Viisaammat väittäkööt vastaan.
Internetistä varmaan löytyis jotain kivoja animaatioitakin aiheesta kun jaksais tonkia.
1) jos sisempi raidetangon pallo on samassa tasossa alatukivarren puslien kanssa ja raidetangon sisempi pallo siinä tasossa samalla linjalla kuin raidetangon puslat (ikään kuin tukivarren sarana-akselilla) ja
2), alapallo ja raidetangon ulompi pää ovat em. kuvatulla tavalla samassa tasossa ja samalla linjalla, joka on yhdensuuntainen 1. kohdan linjan kanssa.
Näillä ehdoilla auraus ei muutu jouston mukana.(?) Viisaammat väittäkööt vastaan.
Internetistä varmaan löytyis jotain kivoja animaatioitakin aiheesta kun jaksais tonkia.
itse asiassa tuon mcphersonin tapauksessa en ole ihan sata varma onko mahdollista saada täydellisesti pois kulmien muuttuminen joustoissa, mutta kahdella kolmiotukivarrella varustetussa etupäässä se on kyllä täysin mahdollista.
Pariin kilpuriin olen ollut rakentamassa apuna etupäätä, ja saatiin mcpherson (325 bemari) muokattua niin että niillä joustoilla (käytännön maksimi liike n5cm) hyvinkin minimaaliseksi. Eli juuri nostamalla raidetankoa, ja raide tanko vaihdettiin eri mittaiseksi (siis sisempien nivelten väi oli eri, en muista oliko pidempi vai lyhempio)
toinen oli f-ryhmään tuleva lada, jossa siis simpukka ohjaus jota ei saanut muuttaa raidetangoksi. Ja lada on kahdella päällekkäisellä kolmiotukivarrella, ja kuten voitte arvata ei sitä ole suunniteltu kovinkaan hyvin uutena. Mutta sekin etupää saatiin pelaamaan kiitettävästi vaikka muuttujia olikin huomattavasti enemmän kuin mcphersonissa.
Pariin kilpuriin olen ollut rakentamassa apuna etupäätä, ja saatiin mcpherson (325 bemari) muokattua niin että niillä joustoilla (käytännön maksimi liike n5cm) hyvinkin minimaaliseksi. Eli juuri nostamalla raidetankoa, ja raide tanko vaihdettiin eri mittaiseksi (siis sisempien nivelten väi oli eri, en muista oliko pidempi vai lyhempio)
toinen oli f-ryhmään tuleva lada, jossa siis simpukka ohjaus jota ei saanut muuttaa raidetangoksi. Ja lada on kahdella päällekkäisellä kolmiotukivarrella, ja kuten voitte arvata ei sitä ole suunniteltu kovinkaan hyvin uutena. Mutta sekin etupää saatiin pelaamaan kiitettävästi vaikka muuttujia olikin huomattavasti enemmän kuin mcphersonissa.
Jos sulla on kotona prässi ja alatukivarren ulompi nivel tule helposti auki, niin on puslien vaihto puol tunti /sivu. Jos sellaisia vehkeita ei oo, menee parikin tunti enneen kun vasaralla ja/tai ruuvipenkissa saat vanhat pois ja uudet sisään. Jos vaan olisit espoossa-sit purettuihin tukivarsihin voisin töissä ne vaihtaa muiten töiten ohella...
Audiin tuli tuossa 1kk sitten vaihdettua alatukivarren puslat ja jos ei ole prässiä käytössä niin ei ne kyllä takomallakaan lähde. Ennemmin antaa tukivarsi periksi.
Ei ollut paljoa vaihtoehtoja kun auto oli saatava ajoon niin otin tuollaisen retkikaasupatruunalla toimivan (n.10e Biltemasta) kaasupolttimen ja lämmitin niitä pihassa niin kauan että kumit syttyivät tuleen oikein kunnon liekillä. Kun kumi oli palanut pois niin loput puslasta kyllä lähtee vasaralla ja tuurnalla naputtamalla.
Aikaahan tuossa palaa niin kauan että jälkeenpäin ajatellen olisi mielellään vaihtanut uudet tukivarret kokonaan. Hintaero : puslat 4x9e ja tukivarret oli vissiin jotain alle 50e/kpl.
Parastahan tässäkin remontissa oli että ei vaikuttanut kolisevaan etupäähän mitenkään :-)
Ei ollut paljoa vaihtoehtoja kun auto oli saatava ajoon niin otin tuollaisen retkikaasupatruunalla toimivan (n.10e Biltemasta) kaasupolttimen ja lämmitin niitä pihassa niin kauan että kumit syttyivät tuleen oikein kunnon liekillä. Kun kumi oli palanut pois niin loput puslasta kyllä lähtee vasaralla ja tuurnalla naputtamalla.
Aikaahan tuossa palaa niin kauan että jälkeenpäin ajatellen olisi mielellään vaihtanut uudet tukivarret kokonaan. Hintaero : puslat 4x9e ja tukivarret oli vissiin jotain alle 50e/kpl.
Parastahan tässäkin remontissa oli että ei vaikuttanut kolisevaan etupäähän mitenkään :-)
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että jos lähdet vajaan parikytä vuotta vanhaan autoon. Eli ventoon vaihtamaan tukivarrenpuslia, ensimmäistä kertaa. Siis auton historiassa, voi ja tulee mutkia matkaan. Omassa 250tkm ajetussa -95 vuotisessa olivat tukivarren kiinntyspultit ruostuneet niin tiukasti kiinni pulsiin, että auki niitä ei ehjinä saanut. Kummasti muuttui tämä "avaanpas kaks pulttia ja heitän uudet tukivarret kehiin" - remontti... Ei auttanut pulttipyssy, normaali räikkä ei jaksanut vääntää ja jatkovarrella.. ..noh kaikki varmaan voi päätellä.
Tuuppaa muuttumaan nämä vanhojen autojen remontit yleensä radikaalisti kun pääsee oikeille työsijoille.Varsinkaan kun kummankaan kiinni juntanneeseen kierteeseen ei suoraan saa annettua lämpöä. Itse katkaisin toisen kun vähän aikaa jylmäsin, toisen katkaisi autokorjaamo. Lopulta molemmat saatiin vaihdettua kun pultinjämät kaavittiin pois. Tarinan opetus. Älä koskaan lähde remppaamaan vanhaa autoa asenteella: "tosta avaan paripulttia ja avot!"
Tuuppaa muuttumaan nämä vanhojen autojen remontit yleensä radikaalisti kun pääsee oikeille työsijoille.Varsinkaan kun kummankaan kiinni juntanneeseen kierteeseen ei suoraan saa annettua lämpöä. Itse katkaisin toisen kun vähän aikaa jylmäsin, toisen katkaisi autokorjaamo. Lopulta molemmat saatiin vaihdettua kun pultinjämät kaavittiin pois. Tarinan opetus. Älä koskaan lähde remppaamaan vanhaa autoa asenteella: "tosta avaan paripulttia ja avot!"
nyt suunnattu kulumat. Edelleen puoltaa, mutta huomattavasti vähemmän. Suuntauksessa todettu että vasemmassa takarenkaassa on haritusta hiukan, liekkö kiero taka-aksula?
Nyt saa riittää mun mielenkiinto tohon puoltamiseen. Nyt vaan kovvaa ajua, kevväällä saattas käyvvä uuestaan suuntaamassa ko puottaa auton kenttään.
Nyt saa riittää mun mielenkiinto tohon puoltamiseen. Nyt vaan kovvaa ajua, kevväällä saattas käyvvä uuestaan suuntaamassa ko puottaa auton kenttään.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa