Audi 100 2.2 Q -89 jarruongelmia

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

Audi 100 2.2 Q -89 jarruongelmia

ViestiKirjoittaja edisoni » 4.10.2010 4:10

Elikkäs kyseinen tapaus telakalla ja aiheena oli takajarruremontti letkujen vaihdon kera.

Autossahan on siis abs-jarrut. Ja tässä kapistuksessahan ei tosiaan jarrutehostus ole kuten perinteisissä kipoissa, vaan tosiaan ohjaustehostajan pumpulta anastettavalla öljynpaineella.

Ennen takajarruremonttia pääsi säiliö kuitenkin käymään tyhjänä ( letkurikko).

Jarruja ilmattu alipaineilmaimella ja perinteisellä menetelmällä. Nestettä mennyt n. litra / nurkka, eli ei pitäsi olla ilmaa.

Paineen saa tehtyä yhdellä polkimen painalluksella normaalisti, kun auto ei käy. Mutta heti kun auton laittaa käymään, alkaa poljin pikkuhiljaa painua kohti lattiaa...muttei kuitenkaan painu ihan sinne asti.

Jarrut pitävät kuitenkin normaalisti, absit pelaa ym. Mutta tuo pohjaan hiljaa vajuminen mietityttää, sekä se että onko absien yksikköön jäänyt ilmalukko.

Tarvitsisi siis ehkä pyöräyttää absien pumppua jarruja ilmatessa, minkä pystyy uudemmissa hoitamaan esim. vag-comilla.

Mutta onko kokemuksia, että mitenkä saadaan näissä vanhoissa pumppu pyörimään ns. käsiajolle ?

Myös muut vinkit tervetulleita.

- Jarruletkut uusittu, eivät pullistele.
- Sylinterit ok, herkistelty.

Qubik
-
Viestit: 66
Liittynyt: 14.8.2010 11:02

ViestiKirjoittaja Qubik » 4.10.2010 7:17

Tuntu hiemän, kun pääsylinterissa tiiviste takajarrupiirille antaisi periks kovan paineen alla. Jenkkiautoissa sun kuvailtu oire yleensä korjautu juuri pääsylinterin vaihdolla...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.10.2010 8:29

Joku vuosi sitten vaihdoin omaan 200:een takajarrusatulat. Ilmasin huolella ja kaikki vaikutti koeajolla olevan ok. Seuraavana päivänä kuitenkin poljin painui syvälle ja jarruista oli teho poissa. Ilmasin jarrut uudelleen ja se auttoi.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 4.10.2010 12:10

No juu, itse epäilisin myös pääsylinteriä jos tämä ei olisi toiminut ennen letkunräjähdystä.

Vaikea uskoa että olisi pääsylkkä hajonnut siinä... Tai noh, kaikkihan näissä vanhoissa romuissa on mahdollista.

Taidan vielä lutrata nesteellä senverran, että ilmaan vielä kerran koko järjestelmän.

Ilmeisesti tuota abs pumppua siis ei saa järkevästi pyörimään mitenkään. Tai noh, sen kummemmin en ole sen sielunelämään perehtynyt, mutta uudemmissa olen sitä joutunut pyörittelemään, kun on tullut samat oire säiliön käytyä tyhjänä.

Se tässä vain on ihmeellistä, kun jarrut pitävät täysin normaalisti.

Noh, katsotaan auttaako tuo ilmailu. Kirjoitampa lisää, jos ei ole vaikutteita.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 4.10.2010 14:22

No nyt on mennyt taas 1/2 litraa / nurkka ja ei vaikutusta.

Laitetaampa nyt sitten se sylinteri kuitenkin vaihtoon, jos vaikka olisikin sitten siinä se vika. Raportoin taas lisää, jahka toinen sylkkä on paikallaan...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 5.10.2010 14:58

Noniin, nyt on vaihdettu pääsylinteri ja ilmattu jälleen Pikkuisen yli 1/2 l / nurkka. Eipä muuttunut.

Noh, meninpä konttorille ja eipä nuo siellä sanonut mitään. Vissiin uudemmissa ihan jopa normaaliakin.

Että jos jollakin on satku abseilla, niin kokeileppa pitää hetken aikaa painetta auton käydessä.... Lähteekö painumaan lattiiaan, kun pitää hetken?

Omalta osaltani tämä oli siis tässä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa