Passat AFN yläkuolokohta/jakohihnan ajoitusprobleema
Valvoja: ffp jäsenet
Passat AFN yläkuolokohta/jakohihnan ajoitusprobleema
Kertokaapa volkkarigurut miten ko. ajokin jakohihnan ajoitus menee.
Kyseessä siis velipojan Passat -98 1.9TDI 81 kW eli AFN-moottorilla. Alfamerin korjausoppaasta löytyi jakohihnan vaihdolle ohjeet, mutta eipä ne ihan päteneetkään tähän pannuun vaikka kirja AFN:n mainitsikin muiden muassa.
Tiedossa on siis jo entuudestaan että syöttöpumppu lukitaan n. 15 mm ohjuritapilla ja nokkakeppi takaata jollakin n. 5 mm latalla kannen linjaan. Mutta entäpä kampiakseli? Kurkistusluukusta ei löydykään -0- merkkiä vaan pelkkä 0 ja sitten pari senttiä aiemmin I. Onko TDC eli yläkuolokohta tuon I:n kohdalla vai 0:n kohdalla. Nollasta vaikea sanoo mihin se pitäisi sihdata, alaosa, keskiosa vai yläosa viivalle eli reiän alalaitaan? Vai onko se kuitenkin tuo loogisempi I mikä pitäisi kohdistaa reiän alareunaan. Puolivälissä siis ei ole mitään nuolta, vaan alaosa on tasalaitainen. Tuo parin sentin ero vauhtipyörällä tekee about puoli hammasta kampiakselin hihnapyörällä. Nokka ja pumppu siis on sen verran myöhässä.
Aiempi remmi oli kohdistettu tuohon 0:aan, mutta tässä nyt on ihmetelty jo 3 vuotta miksi auto ei tunnu 81 kW:lta, ei edes oikein 66 kW:lta. Alakierroksilla vääntö on kovin ohutta ja kulku siis sen mukaisesti hintelää. Siksi nyt arvelin että olisikohan tuo I-asento ollut oikea? Puolen hampaan ero voisi selittää kulkupuolta. Remmi siis tuli jo vaihdettua kun oikeaa vastausta ei google löytänyt kesken pajotuksen. Pumppu ja nokka on siis nyt synkassa 0-kohdan kanssa, mutta onko se nyt oikein vai ei?
Ja jos se nyt on pielessä niin kuinka korjataan? Nokan hihnapyörähän pyörii vapaasti, joten se on helppo, mutta miten pumppua voisi hyppäyttää puoli hammasta? Onko hihnapyörällä kiilauraa vai ei?
Kyseessä siis velipojan Passat -98 1.9TDI 81 kW eli AFN-moottorilla. Alfamerin korjausoppaasta löytyi jakohihnan vaihdolle ohjeet, mutta eipä ne ihan päteneetkään tähän pannuun vaikka kirja AFN:n mainitsikin muiden muassa.
Tiedossa on siis jo entuudestaan että syöttöpumppu lukitaan n. 15 mm ohjuritapilla ja nokkakeppi takaata jollakin n. 5 mm latalla kannen linjaan. Mutta entäpä kampiakseli? Kurkistusluukusta ei löydykään -0- merkkiä vaan pelkkä 0 ja sitten pari senttiä aiemmin I. Onko TDC eli yläkuolokohta tuon I:n kohdalla vai 0:n kohdalla. Nollasta vaikea sanoo mihin se pitäisi sihdata, alaosa, keskiosa vai yläosa viivalle eli reiän alalaitaan? Vai onko se kuitenkin tuo loogisempi I mikä pitäisi kohdistaa reiän alareunaan. Puolivälissä siis ei ole mitään nuolta, vaan alaosa on tasalaitainen. Tuo parin sentin ero vauhtipyörällä tekee about puoli hammasta kampiakselin hihnapyörällä. Nokka ja pumppu siis on sen verran myöhässä.
Aiempi remmi oli kohdistettu tuohon 0:aan, mutta tässä nyt on ihmetelty jo 3 vuotta miksi auto ei tunnu 81 kW:lta, ei edes oikein 66 kW:lta. Alakierroksilla vääntö on kovin ohutta ja kulku siis sen mukaisesti hintelää. Siksi nyt arvelin että olisikohan tuo I-asento ollut oikea? Puolen hampaan ero voisi selittää kulkupuolta. Remmi siis tuli jo vaihdettua kun oikeaa vastausta ei google löytänyt kesken pajotuksen. Pumppu ja nokka on siis nyt synkassa 0-kohdan kanssa, mutta onko se nyt oikein vai ei?
Ja jos se nyt on pielessä niin kuinka korjataan? Nokan hihnapyörähän pyörii vapaasti, joten se on helppo, mutta miten pumppua voisi hyppäyttää puoli hammasta? Onko hihnapyörällä kiilauraa vai ei?
Eli entten tentten, kuka mitenkin. Olisiko jollakin jotain talon (VW) kirjaa, josta luntata tai muita avuja (pyörittänyt konetta kansi irti katsoen ajoitusmerkkejä)? Autodatasta ei löytynyt selvää kuvaa myöskään.
Jos se on 0, niin mikä se I eli poikkiviiva siinä vauhtipyörällä sitten on? Toyotan jakopäitä enimmäkseen kasanneelle vähän omituisia nämä germaanien aivoitukset, miks sinne kampiakselin hihnapyörälle ei olla voitu lyödä merkkejä?
Jos se on 0, niin mikä se I eli poikkiviiva siinä vauhtipyörällä sitten on? Toyotan jakopäitä enimmäkseen kasanneelle vähän omituisia nämä germaanien aivoitukset, miks sinne kampiakselin hihnapyörälle ei olla voitu lyödä merkkejä?
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Joo, koneenlämmöt oli ihan 90 asteessa, et kyl se kone oli lämmin, vaik se toisin tuolla alhaalla väittääkin. Vaihdoin sen afn, tuosta valikosta, mut ei mun mielestä vaikuttanu tuohon kuvioon mitenkään. Pitäskö ton kulma pisteen sattua tuohon viivalle vai miten?
Passatin lämpömittari on ns. tasaavaa mallia, eli näyttää 90 astetta (noin) alueella 75-100 astetta. Elikä kone todennäköisesti on ollut edelleen liian kylmä, kuten vagcomi näyttää.
Onko AFN-Passatin ajoitusmerkkiin löytynyt varmempaa tietoa? Viivalle vai nollan keskelle?
Suunnilleen normi-vedot löytyi kuitenkin N75-vena vaihtamalla. Vajaan vuoden ikäinen ilmamassamittarikin piti vaihtaa tämän oikkuillessa niin että auto menee vikasietotilaan/tehottomaksi kierrätettäessä yli 4000 r/min.
Suunnilleen normi-vedot löytyi kuitenkin N75-vena vaihtamalla. Vajaan vuoden ikäinen ilmamassamittarikin piti vaihtaa tämän oikkuillessa niin että auto menee vikasietotilaan/tehottomaksi kierrätettäessä yli 4000 r/min.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa