Passat AFN yläkuolokohta/jakohihnan ajoitusprobleema

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

KZJ90
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 18:07

Passat AFN yläkuolokohta/jakohihnan ajoitusprobleema

ViestiKirjoittaja KZJ90 » 1.8.2010 21:05

Kertokaapa volkkarigurut miten ko. ajokin jakohihnan ajoitus menee.
Kyseessä siis velipojan Passat -98 1.9TDI 81 kW eli AFN-moottorilla. Alfamerin korjausoppaasta löytyi jakohihnan vaihdolle ohjeet, mutta eipä ne ihan päteneetkään tähän pannuun vaikka kirja AFN:n mainitsikin muiden muassa.

Tiedossa on siis jo entuudestaan että syöttöpumppu lukitaan n. 15 mm ohjuritapilla ja nokkakeppi takaata jollakin n. 5 mm latalla kannen linjaan. Mutta entäpä kampiakseli? Kurkistusluukusta ei löydykään -0- merkkiä vaan pelkkä 0 ja sitten pari senttiä aiemmin I. Onko TDC eli yläkuolokohta tuon I:n kohdalla vai 0:n kohdalla. Nollasta vaikea sanoo mihin se pitäisi sihdata, alaosa, keskiosa vai yläosa viivalle eli reiän alalaitaan? Vai onko se kuitenkin tuo loogisempi I mikä pitäisi kohdistaa reiän alareunaan. Puolivälissä siis ei ole mitään nuolta, vaan alaosa on tasalaitainen. Tuo parin sentin ero vauhtipyörällä tekee about puoli hammasta kampiakselin hihnapyörällä. Nokka ja pumppu siis on sen verran myöhässä.

Aiempi remmi oli kohdistettu tuohon 0:aan, mutta tässä nyt on ihmetelty jo 3 vuotta miksi auto ei tunnu 81 kW:lta, ei edes oikein 66 kW:lta. Alakierroksilla vääntö on kovin ohutta ja kulku siis sen mukaisesti hintelää. Siksi nyt arvelin että olisikohan tuo I-asento ollut oikea? Puolen hampaan ero voisi selittää kulkupuolta. Remmi siis tuli jo vaihdettua kun oikeaa vastausta ei google löytänyt kesken pajotuksen. Pumppu ja nokka on siis nyt synkassa 0-kohdan kanssa, mutta onko se nyt oikein vai ei?

Ja jos se nyt on pielessä niin kuinka korjataan? Nokan hihnapyörähän pyörii vapaasti, joten se on helppo, mutta miten pumppua voisi hyppäyttää puoli hammasta? Onko hihnapyörällä kiilauraa vai ei?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.8.2010 21:20

Kyllä tuo 0 on oikea kohta ja kohdistetaan siihen tasaiseen kohtaan

Jope86
-
Viestit: 48
Liittynyt: 2.4.2008 21:11

ViestiKirjoittaja Jope86 » 2.8.2010 9:52

itse kohdistin siihen pystyviivaan. ainakin pumpun ajoitukset sattui kohdalleen...
aikaisemmin joku kyläseppä oli tehnyt pokan maalimerkeillä ja yllätäen jako heitti pumpulta katottuna aikas reilusti...

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 3.8.2010 21:30

Siihen 0-merkin kohtaan se ajoitetaan, niin että puolet nollasta on piilossa siinä reunan alla.

Jonde-
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.7.2009 16:50

ViestiKirjoittaja Jonde- » 4.8.2010 0:06

Ite jätin nuo nollahommelit viisaammille kun vaihoin jakohihnan... Kääntelin maalimerkit vain kohalleen ja pumpusta löyty lukitus sopivasti 6mm poranterällä, hihna pois ja uusi tilalle niin että merkit pysy kohallaan ni ei kyllä vedotkaa muuttunu mihinkään...

KZJ90
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 18:07

ViestiKirjoittaja KZJ90 » 5.8.2010 20:59

Eli entten tentten, kuka mitenkin. Olisiko jollakin jotain talon (VW) kirjaa, josta luntata tai muita avuja (pyörittänyt konetta kansi irti katsoen ajoitusmerkkejä)? Autodatasta ei löytynyt selvää kuvaa myöskään.

Jos se on 0, niin mikä se I eli poikkiviiva siinä vauhtipyörällä sitten on? Toyotan jakopäitä enimmäkseen kasanneelle vähän omituisia nämä germaanien aivoitukset, miks sinne kampiakselin hihnapyörälle ei olla voitu lyödä merkkejä?

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 30.9.2010 13:54

Noniin..tuli tuossa kokeiltua tuota ajotuksen tarkkailua vag-comilla, ja tuommosta se näytti. Osaisko tuota joku nero nyt sitten suomentaa. Onko se viturallaan vaiko ei.. afn passatti kyseessä..

Kuva

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 30.9.2010 14:02

oliko koneenlämmöt paljon?
muutitko tuosta vetovalikosta ensin oman konetyypin siihen?
tuon mukaan on myöhäisellä vähän (jos kone valittu oikein)

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 30.9.2010 15:16

Joo, koneenlämmöt oli ihan 90 asteessa, et kyl se kone oli lämmin, vaik se toisin tuolla alhaalla väittääkin. Vaihdoin sen afn, tuosta valikosta, mut ei mun mielestä vaikuttanu tuohon kuvioon mitenkään. Pitäskö ton kulma pisteen sattua tuohon viivalle vai miten?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 30.9.2010 16:06

sinisellä viivallahan se pitäis aikalailla olla

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 30.9.2010 19:40

vaikuttaakos tuo nyt käytännössä sit ratkasevasti ku se on tossa?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 1.10.2010 12:39

ei

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 2.10.2010 7:53

Joo, koneenlämmöt oli ihan 90 asteessa, et kyl se kone oli lämmin, vaik se toisin tuolla alhaalla väittääkin. Vaihdoin sen afn, tuosta valikosta, mut ei mun mielestä vaikuttanu tuohon kuvioon mitenkään. Pitäskö ton kulma pisteen sattua tuohon viivalle vai miten?


Passatin lämpömittari on ns. tasaavaa mallia, eli näyttää 90 astetta (noin) alueella 75-100 astetta. Elikä kone todennäköisesti on ollut edelleen liian kylmä, kuten vagcomi näyttää.

KZJ90
-
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2009 18:07

ViestiKirjoittaja KZJ90 » 6.12.2010 10:38

Onko AFN-Passatin ajoitusmerkkiin löytynyt varmempaa tietoa? Viivalle vai nollan keskelle?

Suunnilleen normi-vedot löytyi kuitenkin N75-vena vaihtamalla. Vajaan vuoden ikäinen ilmamassamittarikin piti vaihtaa tämän oikkuillessa niin että auto menee vikasietotilaan/tehottomaksi kierrätettäessä yli 4000 r/min.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 6.12.2010 11:10

Kuten Putko ensimmäisenä totesi, 0 on oikea ajoitusmerkki.

Ja mitä tuohon ryynasen pumpun ajoitukseen tulee, niin mieluummin hieman tuohon sinisen viivan yli ajoitus, lähtee paremmin käyntiin.
Eikä myöskään mene ajan myötä niin paljon pieleen, kun hihna venyy.

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 7.12.2010 6:19

Nusnus: hihna ei veny, mutta asettuu / kuluu hieman ajan myötä, alussa tietty nopeammin, vaihtovälin lopussa ei juuri ollenkaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa