Mk2 kiilahihnapyörän vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

Mk2 kiilahihnapyörän vaihto

ViestiKirjoittaja Elementti » 19.9.2010 11:58

Jetasta repesi kiilahihnanpyörä tuossa loppu kesästä ja pitkän metsästämisne jälkeen löysin uuden. Jettahan on siis 1.8i RP moottorilla ja vuosimallia -91. On ohjaustehostimet ym.
Kaikki alkoi siis samana vkl kun saatiin laitos leimalle, illan ajeluiden jälkeen pilkkopimeässä ajettiin kotio kohti ja kauhea pamahdus kuului ja tehostaja hävisi samantie, ajettiin bussipysäkille ja todettiin että tehostimen hihna on kadonnut. Ei siinä mtn, ajettiin kotiin ja matkalla huomattiin että lämmötkin nousivat uhkaavasti. Vauhtia lisää niin lämmöt laskivat.

Nyt yritin irroitella vanhaa pyörijää koneen kyljestä, mutta tuntuu olevan kunnolla kiinni. Sitten kun saa tarpeeksi voimaa niin koko hihna pyörähtää samalla. Reunoilla on siis 4 kuusikulmapulttia ja keskellä yksi isompi peruspultti. Pitääkö tämä isokin irroittaa? Yritin selailla mk2 korjausopasta, mutta eihän siellä mtn sanottu aiheesta. Hakuakin yritin mutta ei.. Olisi kiva saada tämä vielä syksyn kruisailuihin takaisin. Huono selitys ym.. Miten saan siis irroitettua tämän vanhan osan? CRCtä yritin myös ruiskia tuloksetta..
Kuva

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 19.9.2010 12:16

Kuusiokolopulttien aukasu riittää.
Iso pultti pitää jakopäänhihnan alaratasta paikoillaan.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.9.2010 15:17

Puhdista kuusiokolot kunnolla, hanki 3/8 tai 1/2" vääntiöllä oleva 6mm kuusiokolohylsy ja pamauta vasaralla muutama kerta hylsyn ja jatkovarren kanssa ruuvien pohjaan niin aukeavat helpommin. Sitten heität helvettiin ne vanhat ruuvit ja haet kaupasta uudet tilalle, sopiva kiristysmomentti on n.30Nm.

Hihnapyörän saat irti kun ruuvien irroituksen jälkeen koputtelet sitä vasaran ja jatkovarren kanssa ruuvinreikien vierestä, vastapuolilta vuoron perään. Älä väännä, peltinen hihnapyörä vääntyy uskomattoman helposti! Sama juttu sisemmän pyörän kanssa.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 20.9.2010 16:55

Ja olikos tässä vääränkierteiset kierteet? Olen tainnut väärään suuntaan runtata pulttikoneella..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.9.2010 17:12

Ihan normikierteet on.

Kampiakselin päästähän olet nyt irroittamassa hihnapyörää?

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 20.9.2010 21:39

kylmaar, se pitäis saada irti ja vaihdettua ehjään.. nyt olis hyvät neuvot tarpeen..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.9.2010 21:58

Jos ei noilla ylläolevilla ohjeilla ja pulttipyssyllä irtoa niin sitten ne ei irtoa. Sitten poraat ne 6-koloruuvien kannat pois ja johan lähti.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 20.9.2010 22:27

Jos ne kolot on nyt pyöristyneet,niin lyö sinne muistaakseni 8 millin laadukas! XZN,niin lähtee auki.

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Manhattani » 21.9.2010 11:12

Mistä löytyi hihnapyörä? Vai oliko käytetty?

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 21.9.2010 12:47

Ite oon irrotellu semmosilla kartiohylsyillä missä on niinku terät sisällä. aina noi kuusmolopultit levii käsiin. Hylsy lyödään niinku vasaralla väkisin siihen pultin kantaan ja sit vaa vääntämään auki.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 21.9.2010 16:08

Yritetään vkl uudestaan. Purkuautosta sai ehjän rikkinäisen tilalle..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa