Dieseliä bensan joukossa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tapsa O
-
Viestit: 31
Liittynyt: 21.6.2006 17:40

Dieseliä bensan joukossa

ViestiKirjoittaja Tapsa O » 16.9.2010 16:57

Tuli tuollainen sekoitus vastaan, dieselautoon oli tankattu 66l bensaa (95), ja tankissa oli naftaa 14l. Mitenkähän tuo sekoitus toimis 1,8i golffissa vai särkeekö koneen? Vai käynnistyyköhän ollenkaan?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 16.9.2010 19:03

Ei varmaan kannata ainakaan sellasessa autossa käyttää, jossa on katti.

Ruohonleikkurissa tai jossain vastaavassa toimii melko varmasti.

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 17.9.2010 18:43

Tuolla suhteella golffi kyllä käy, mutta käry on kamala, eikä katti välttämättä tosiaan tykkää. Ite olen ajellut kymmeniä litroja bensansekaista diisseliä vanhalla TD jetalla pikkuhiljaa pois. Kymmenkuntalitraa seosta tankkiin ja loput puhdasta tavaraa perään eikä mitään ongelmia ilmenny.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 17.9.2010 19:18

Niin TD:llä, mutta topikin aloittajalla on 1.8 BENSA, eikä TD, joten siinä voi ainaki bensapumppu tykätä kyttyrää dieselistä ja tuskin hirveen hyvää tykkää mitkään muutkaan osat (lambdat ja katti). Itse en käyttäis edes ruohonleikkurissa.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 17.9.2010 19:32

Aloitusviesti on hieman hämmentävä. Diesel auton tankissa on 66 litraa bensaa ja 14 litraa dieseliä. Samalla kysytään, että miten tuo sekoitus toimii 1.8 bensakoneessa. Herää nyt kysymys, että miksi tuollaista sekoitusta pitää käyttää missään koneessa ja miksi sitä ylipoäätänsä edes ollaan laittamassa bensakoneeseen kun se on jo nyt dieselin tankissa?

EDIT:voihan se olla toki laskettu pois tankista, mutta miksi sitä pitää edes ajatella laittavansa bensakoneen tankkiin?
Viimeksi muokannut Babar, 17.9.2010 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2010 19:33

Voisko tuo nakuttaa ittensä rikki?

Tapsa O
-
Viestit: 31
Liittynyt: 21.6.2006 17:40

ViestiKirjoittaja Tapsa O » 17.9.2010 22:09

Tämä on nimenomaan laskettu dieselauton tankista pois, ja kanisteririviä kattellessa tuli mieleen josko tuota sais hyödynnettyä johonkin. Oktaaniluku ilmeisesti laskee dieselin sekoituksen myötä ja tuo tosiaan saattais nakuttaa ittensä hajalle. Lambdakin tuli just viikko sitten vaihdettua joten seos saa kyllä jäädä kokeilematta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2010 22:16

Tosiaan joku Briggs & Strattonin matalapuristeinen kone voisi noi käyttää? Tai joku kaksitahtikone? Tosin tolla määrällä ajaa nurtsia suunnilleen maapallon verran :)

K. Seppä
-
Viestit: 56
Liittynyt: 20.10.2006 11:32

ViestiKirjoittaja K. Seppä » 18.9.2010 18:56

Toimii ainakin ruohonleikkurissa, koko kesän ajanut nurmet vastaavalla sekoituksella. Ei pahemmin kärytä paitsi sammuttaessa pölläyttää vähän sinistä. Käyttöautoon en kyllä laittaisi, säästö on niin pieni riskiin nähden.

simopanssi
-
Viestit: 18
Liittynyt: 22.8.2010 19:00

ViestiKirjoittaja simopanssi » 18.9.2010 20:23

Kaveri ajo tossa joensuusta helsinkiin Carinalla jossa oli tankissa tollasta cocktail-bensaa. Alussa oli vähän nykiny, mutta loppumatka menny ihan ok.

Kuulemma moottoriöljyt menee vaihtoon koska ne dieselit, jotka ei pala, valuu moottoriöljyn sekaan. Ongelmana siis ilmeisesti se ettei bensamoottori pysty polttaa kaikkea dieseliä. se toki riippuu paineista & seoksesta.

Näin minä sen ymmärsin, enkä ite välttämättä käyttäs juuri muussa kuin ruohonleikkurissa. Polttoainekäyttöseen lämmittimeen se saattas sopia ihan hyvin, nehän polttaa melkein mitä vaan.

evinrude
-
Viestit: 389
Liittynyt: 14.8.2008 17:54

ViestiKirjoittaja evinrude » 21.9.2010 15:57

Mites se oktaaniluku laskee kun diesel vaatii korkeamman puristuksen syttyäkseen vs. bensa ?

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 21.9.2010 17:35

Mites se oktaaniluku laskee kun diesel vaatii korkeamman puristuksen syttyäkseen vs. bensa ?

Ei dieselistä lasketa oktaanilukua vaan setaaniluku.

Dieselmoottorissa ilma puristetaan ensin kasaan ja sitten sinne suihkutetaan dieseliä jonka syttyvyysherkkyys on suuri ja kovassa paineessa se syttyy lämmöstä. Taas bensakoneessa puristetaan ilman ja bensan seos ja se sytytetään kipinällä.

Siis dieselin puristuskestävyys on heikompi kuin bensalla ja jos dieseliä siis laittaa bensan sekaan niin bensan puristuskestävyys laskee, elikkäs oktaaniluku.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 22.9.2010 14:21

Kakstahtipärräänhä toi käy hyvin.. Eikä se ruohonleikkurikaa kauhee nirso oo siitä mitä se syö. Jos olis joku vanha UAZ merkkinen loistomaastoauto nii sinnehä ton kaatasin =D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa