Terve!
Minulla on noin 30 tkm ajettu vm. 2006 Skoda Fabia Combi 1.4. Ongelma on se, että LongLife-huoltokehote tulee aivan liian tiheään. Käytin autoa huollossa, kun sillä oli ajettu noin 28 tkm ja ensimmäinen LongLife arvio oli kuta kuinkin 1000 km / 350 päivää. Tämä kului noin kuukaudessa, jonka jälkeen ilmoitin asiasta Skoda-huoltoon ja he päätyivät nollaamaan huoltovälinäytön uudelleen. Nyt kilometrejä on kertynyt noin 30 tkm ja huoltovälinäyttö arvio, että 800 kilometrin tai noin 390 päivän päästä pitäisi huoltaa, vaikka merkkihuolto oli noin pari kuukautta ja 2000 km sitten... Tässähän ei ole mitään järkeä! Luin jotain vanhahkoa VAG-konsernin dokumenttia ja sen pohjalta sain käsityksen, ettei huoltovälin oikeastaan pitäisi voida edes olla alta 15 tkm (paitsi aikarajan täyttyessä ensin). Ilmeisesti huoltovälilaskuri ei toimi oikein. Onko kenelläkään tietoa/kokemusta moisesta ongelmasta?
Liian lyhyt Long Life huoltoväli (Fabia)
Valvoja: ffp jäsenet
Ensimmäiseksi älä räplää sitä arviota (eli ilmeisesti kikkailet trippimittarilla) sillä itse nollailet tai aiheutat helposti huoltokutsun ennen aikaisesti :)
Toisekseen ei sitä ole varmaan nollattu oikein jos kerran 28tkm kohdalla oli huolto ja ei alkanut näyttää pidempää huoltoarviota. Pyydä huoltoa nollaamaan se huoltoväli oikeasti ja katsomaan että se myös nollautuu.
Toisekseen ei sitä ole varmaan nollattu oikein jos kerran 28tkm kohdalla oli huolto ja ei alkanut näyttää pidempää huoltoarviota. Pyydä huoltoa nollaamaan se huoltoväli oikeasti ja katsomaan että se myös nollautuu.
En nollannut sitä itse, vaan se uudelleennollaus tehtiin nimen omaan Skodan merkkihuollossa. He siis nollasivat sen uudelleen, koska arvelivat ensimmäisen nollauksen jotenkin epäonnistuneen, kun huoltovälihälytys palasi niin pian. Nollaantuminen myös näytti toimivan, sillä huoltovälihälytys loppui, eikä auto esittänyt uutta huoltoväliarvioita aivan heti. Mutta, nyt ongelma siis näyttää toistuvan... Eli, huollon suorittaman nollauksen jälkeenkin auton (nyt uudelleen) laskema huoltoväliennuste on aivan liian lyhyt.
Siis se trippimittarilla katsottu huoltoväli ennuste voi väärin tehtynä nollata sen huoltovälin tai aiheuttaa uuden huoltokutsun. Eli sinä itse sillä räpläämällä voit aiheuttaa sen huoltovälin näennäisen lyhentymisen.
Nollatessa huoltoväliä testerillä voi mokata sen nollauksen parilla eri tavalla ja niin lienevät tehneet tuossa sinun tapauksessasi. Pyydä heitä oikeasti nollaamaan se huoltoväli niin eiköhän tuo toimi.
Nollatessa huoltoväliä testerillä voi mokata sen nollauksen parilla eri tavalla ja niin lienevät tehneet tuossa sinun tapauksessasi. Pyydä heitä oikeasti nollaamaan se huoltoväli niin eiköhän tuo toimi.
Tuo näyttää huoltoajankohdan, kun kääntää virrat päälle ja odottaa hetkisen starttaamatta - mihinkään nappeihin tai tikkuihin ei siis tarvitse kajota. Olettaisin, ettei moisen pitäisi vaikuttaa huoltovälin pituuteen?
Huoltovälinäytön voi toki itsekin resetoida, mutta tuolloin se siirtyy suoraan kiinteäväliseen QG0 tilaan. Mielestäni ongelmat eivät kuitenkaan oikein viittaa siihen, että näin olisi käynyt.
Anyway, kuten ehdotettu, täytynee seuraavalla resetti-käynnillä pyytää huoltoa vähän pohtimaan sitä, miksi näyttö tuolla tavalla temppuilee... Ehkäpä sitten vielä kertaalleen varmistavat myös oman toimintansa oikeellisuuden.
Huoltovälinäytön voi toki itsekin resetoida, mutta tuolloin se siirtyy suoraan kiinteäväliseen QG0 tilaan. Mielestäni ongelmat eivät kuitenkaan oikein viittaa siihen, että näin olisi käynyt.
Anyway, kuten ehdotettu, täytynee seuraavalla resetti-käynnillä pyytää huoltoa vähän pohtimaan sitä, miksi näyttö tuolla tavalla temppuilee... Ehkäpä sitten vielä kertaalleen varmistavat myös oman toimintansa oikeellisuuden.
Suomen olosuhteissa ei kuitenkaan sitä 30 000 huoltoväli kannatais seurata olkoon öljut kuinka hienolaatuset tahansa. 15000 olisi moottorile ainakin hyväksi. Kun kerra oot itse laskenut moottorista sen 30 000+ "pikkase päälle, kun en ehtinnyt aikasemmin" ajettut öljut ulos, sit ne on silkka vettä mikä syöpyy vaateisiin, käsiin ym. Eikä voitelee enää mitään.
Niin jos auto näyttää huoltoajan kohdan itse niin silloin se ei ole nollattu siinä 28tkm kohdalla ja se näyttää edelleen sitä huoltoajan kohtaa ilman mitään kikkailuja 2tkm ajon jälkeen niin jotain on pielessä joko nollauksessa tai mittaristossa.
Sillä trippimittarilla kikkailemalla saa osassa malleja ns. ennusteen esiin ennen kuin auto alkaa siitä itse siinä aktiivisesti mainita. Trippimittarilla kikkailu myös nollaa huoltovälin tosiaan kiinteälle huoltovälillä jos oikeat kombinaatiot napista tekee.
Sillä trippimittarilla kikkailemalla saa osassa malleja ns. ennusteen esiin ennen kuin auto alkaa siitä itse siinä aktiivisesti mainita. Trippimittarilla kikkailu myös nollaa huoltovälin tosiaan kiinteälle huoltovälillä jos oikeat kombinaatiot napista tekee.
Itelläni on ainakin niin että jos mittaristoon kajoaa (golf iv) ottaa sulakkeen pois, niin että kello näyttää 0:00, vaihtaa softan mittaristoon-> alkaa huutamaan että huolto on 3000km päästä. Voisiko jostain syystä katkasta virran akulta, esim startatessa. Toisaalta akun irroituskaan ei yleensä aiheuta huoltoon kutsua...
Aika lyhyeltä kuulostaa tuo huoltoväli. Fabia tuskin on missään erikoiskäytössä joten ei se varmaan siitäkään johdu. Itsellä tuo longlife T5 käy huollossa tai siis haluaisi käydä 20tkm välein mutta sitä ollaan ihan luvan kanssa venytetty kun ei joka kuukausi viitsi käyttää sitä siellä. Normaalia lyhyempi väli johtuu tyhjäkäynnistä jota tulee melko paljon tavallista käyttöä enemmän.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa