H4 xenon valot

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

H4 xenon valot

ViestiKirjoittaja ibel » 14.9.2010 9:11

Rupesin vaa miettimää et jos ostaa H4 xenonit mis pitkät on toteutettu halogeenillä ni mites sitte ku ajaes laittaa pitkät päälle ni sammuuks xenon polttimo vai palaaks ne samaa aikaa?? Ku eihä siin oo mitää järkee et ajaa vaik puol tuntia pitkät pääl ja sit tulee auto vastaa ni xenon polttimol kestää helvetisti aikaa enneku se syttyy... Jos jollai on tietoa tai oma kohtasta kokemusta asiasta ni oisin kyl kiitolline tiedosta enneku hommaan sellaset.. :) kiitos jo etukäteen!! Ja jos tuost selityksestä ei saant mitää selvää ni voin selittää lisää.. :D

sonikk
-
Viestit: 83
Liittynyt: 21.1.2007 15:27

ViestiKirjoittaja sonikk » 14.9.2010 14:21

Sehän riippuu ihan miten autossa on valot toteutettu, jos halogeenilyhyet sammuu pitkillä niin sillon myös ksenonit. Jos siis meinasit jälkiasennussarjan laittaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.9.2010 14:39

Eipä ole tullut vastaan toteutusta H4:sta joissa molemmat langat palaisi samanaikaisesti...

edittiä: otetaas takas, edesmenneessä cordobassa (-99) ja tuossa käyttöportterissa (-98) on valonvaihto vetämällä eli ei siis semmoinen eteen taakse lukittuva vaan aina vain vedetään itseensä. Niissä pystyy sytyttämään molemmat langat, kun pitää vaihtohetkellä vähän pidempään viiksestä. Siihen en ota kantaa mitä polttimo tykkää moisesta.

edittiä vielä: Mulla oli taannoin tuossa edellä mainitussa cordobassa solenoidi xenonit, eli ne joissa polttopistettä muutetaan solenoidilla. Etuna, ei tule pimeää hetkeä koska kaasu palaa kokoajan.
Viimeksi muokannut kilpijoki, 14.9.2010 15:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

sonikk
-
Viestit: 83
Liittynyt: 21.1.2007 15:27

ViestiKirjoittaja sonikk » 14.9.2010 14:47

Totta, H4 olikin tuo tuplalankainen.

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

ViestiKirjoittaja ibel » 14.9.2010 18:44

pitänee siis ostaa se liikkuva malli... ku ei siit kyl muute tuu mitää.. tos golffiski on et itteesä päi vetää ni vaihtaa lyhkäset->pitkät en kyl usko et polttimo hyvää tykkää pitemmän päälle.. :D se kyl riittäis et lyhkäset ois xenonit ku niil ei nää yhtää mitää varsinkaa ku on märkätie...

Edit: joskus kaverin kans mietittii et voisko et se ohjausyksikkö jättää sen lyhkäsen palamaa mut en kyl usko et umpio tykkäis siit lämmöstä... :D

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.9.2010 19:59

Liikkuvia H4-polttimoita on sitten _paljon_ erilaisia ja valokuviot sekä toimivuus niiden välillä eroaa rankasti. Kannattaa kysyä sarjan myyjältä etukäteen tuottaako kyseinen polttimo varmasti hyvän valokuvion lyhyellä että pitkällä valokeilalla. Käytännössä, on olemassa 1-2 H4-polttimomallia jossa lyhyt sekä pitkä on hyvä.

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

ViestiKirjoittaja ibel » 14.9.2010 21:46

Joo pitänee kysellä sit.. Mitkäs ne pari hyvää polttimo mallia on?? :D ni vois kahtella niitten hintoja..

jace
-
Viestit: 5
Liittynyt: 27.5.2008 17:11

ViestiKirjoittaja jace » 15.9.2010 8:45

Mulla itselläni ainakin xenonit octavian keulilla H4.

Eli polttimessa läppä mikä liikkuu mangneettisesti. eli xenon palaa koko ajan.

Ei valittamista!

ibel
-
Viestit: 100
Liittynyt: 22.3.2008 19:09

ViestiKirjoittaja ibel » 16.9.2010 11:07

jace, mikä valmistaja kyseisil lampuil?? :D jos joku tietää hyvä sivun mist kanttii kattoo niit ni laittakkeeha linkkiä tänne päi... :)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.9.2010 11:13

omat kokemukset pohjautuu katuauton myymiin ja AMP valmistamiin xenoneihin. Ei ole valittamista asian suhteen. Valokuvio oli hyvä ainakin cordoban umpiossa, eikä AMP ballastit aiheuttanut häiriöitä, kuten on monen muun valmistajan ballastit kuulemma tehny. Toisessa polttimossa oli ilmeisesti valmistusvirhe, kun lakkasi pelaamasta alle 10tkm ajoilla, mutta vaihtui mallikkaasti takuuna.

jace
-
Viestit: 5
Liittynyt: 27.5.2008 17:11

ViestiKirjoittaja jace » 9.12.2010 7:31

ibel, valmistajasta en tiedä mutta kiinasta olen tilannut. Mut tosiaan laadukkat on ollut.

http://pc-link.biz/catalog/product_info ... cts_id=467

Tuossa linkki...

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 28.12.2010 8:05

Itse hommasin kans tollasen liikkuvan sarjan, mutta tutkailtuani halogeenipoltinta ja verrattuani "lankojen" paikkoja, tulin siihen tulokseet että modausta tulee kaipaamaan.

Suunnitelmissa on tehdä uusi metallikuori, joka tulee reilusti lähemmäs putkea. Huomasin että kuoreen oli tehty aika hikisen pieni reikä pitkälle, joka siis tulee alaspäin. Halogeenissahan ei ole mitään rajoitetta (paitsi suoraan eteenpäin) kun pitkän lanka palaa. Tuohon epäkohtaan tulen myös puuttumaan. Valokuvion perusteella lyhyet on suht ok, mutta pitkät nousee vain aavistuksen korkeammalle. Tavoitteena siis minimoida hajavalo ja saada mahdollisimman hyvä valokuvio.

Mutta tällä hetkellä on sen verran muutakin mielessä etten ihan heti ole toteuttamassa.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.3.2011 5:56

Aattelin sitten vihdoin vähän testailla omaa näkemystä siitä millanen toi "varjostin" noissa liikkuvapäisissä pitäis olla.

Kuva
^Kuvassa keskellä 4300K, selvästi panostettu hajavalon minimoimiseen lyhyillä, varjostin peittää kammion osittain myös pitkillä. Pitkät eivät sen takia kovin pitkät ole.
^Kuvassa oikealla alkuperäinen 3000K, näissä pitkien reikä on juuri kammion kohdalla, mutta kun katsotaan poltinta hiemankaan alaviistosta niin kammio näkyy reiästä = hajavaloa lyhyillä. Toisaalta taas pitkien reikä on pieni ja kuvittelisi että olisi parempi että valo saisi säteillä mahdollisimman vapaasti, kuten halogeenissa.
^Kuvassa vasemmalla oma esitys, yritin minimoida lyhyiden hajavalon ja maksimoida pitkien valotehon.

Kuva
Tästä näkee miten valo pääsee oikeanpuoleisesta aika vapaasti aiheuttamaan hajavaloa lyhyille. Oma esityskin jää hajavalon osalta huonommaksi kuin 4300K mutta pitkät selvästi paremmat. Suunnittelin vetäväni mastonin kuumankestolla pienen raidan tuohon heti kammion alapuolelle.

Valokuviovertailua vänkärin umpiosta:
Lyhyet
Halogeeni Vs 4300K
KuvaKuva
3000K alkup Vs DIY
KuvaKuva

Pitkät
Halogeeni Vs 4300K
KuvaKuva
3000K alkup VS DIY
KuvaKuva

Sikäli huvittavaa että 4300K ksenoneista lähtee jopa "vähemmän" hajavaloa mitä halogeeneistä, ts. valokuvion yläreuna on terävämpi.

DIY-malli vähentää huomattavasti hajavaloa verrattuna alkuperäisiin 3000K varjostimiin, ei kuitenkaan tarpeeksi. Huonompi tulos verrattuna 4300K -malliin selittyy katsomalla toisiksi ylimpää kuvaa, jossa kammio näkyy osittain, toisin kuin 4300K -mallissa.

DIY -mallisessa varjostimessa on hieman huonommat pitkät lähinnä etualalle tulevan valotehon osalta. Syitä voi olla useampia.

Ksenonien huonommat pitkät vs. halogeeni johtuu yksinkertaisesti siitä että halogeenissä pitkän lanka säteilee suht vapaasti kaikkiin muihin suuntiin paitsi suoraan eteen. Ksenonissa tämän voisi korjata pitkälti kaventamalla varjostinta ja tuomalla se mahdollisimman lähelle polttimen lasia. Toki tässä tulee huomioda sopiva välys ettei varjostin pääse naarmuttamaan lasia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa