AJM piristystä
Valvoja: ffp jäsenet
AJM piristystä
Terve !
Tuossa olisi työn alla tuommoinen 318tkm ajettu AJM koneinen IV Golf. Tällä hetkellä 160hv/385nm vakiosuuttimin, välijäähyin ja PD150 ahtimen voimin.
Suuttimet ja softa olisi tiedossa mutta välijäähyasia on ongelmallinen. Seatin Sport ei kuulemani mukaan mene ilman rajua puskurin modausta ilmastoinnin kanssa (josta en halua luopua) ja vakio ei pihise enää yhtään enempää (en tiedä saisiko modattua tms).
Millaisia ratkaisuja teillä on käytössä? Voisiko vakiopaikalle tarjota jotain tai teettää esim paksumman vakiokokoisen? Tarkoitus olisi 200hv/400nm luokkaa tavoitella.
Tuossa olisi työn alla tuommoinen 318tkm ajettu AJM koneinen IV Golf. Tällä hetkellä 160hv/385nm vakiosuuttimin, välijäähyin ja PD150 ahtimen voimin.
Suuttimet ja softa olisi tiedossa mutta välijäähyasia on ongelmallinen. Seatin Sport ei kuulemani mukaan mene ilman rajua puskurin modausta ilmastoinnin kanssa (josta en halua luopua) ja vakio ei pihise enää yhtään enempää (en tiedä saisiko modattua tms).
Millaisia ratkaisuja teillä on käytössä? Voisiko vakiopaikalle tarjota jotain tai teettää esim paksumman vakiokokoisen? Tarkoitus olisi 200hv/400nm luokkaa tavoitella.
190hv/400+nm tulee ulos tuolla kokoonpanolla ilman savuja ja vakiocoolerilla.
Tarvitset välijäähyn, jonka kenno on 50mm paksu niin menee suht nätisti vakiopuskuriin(ulkoa ei huomaa). Ja sitten ahtoputket puskuripalkin sisältä ulos.
Esim. Wiltec myy saksassa ja maksaa n.100euroa, nettikauppa pelaa ok.
Toyotoista D-4D löytyy isoa ja litteää joka ei ahdista. Mistä sitten tällaisen löytää(saati halvalla) niin onkin jo ihan toinen juttu.
Tarvitset välijäähyn, jonka kenno on 50mm paksu niin menee suht nätisti vakiopuskuriin(ulkoa ei huomaa). Ja sitten ahtoputket puskuripalkin sisältä ulos.
Esim. Wiltec myy saksassa ja maksaa n.100euroa, nettikauppa pelaa ok.
Toyotoista D-4D löytyy isoa ja litteää joka ei ahdista. Mistä sitten tällaisen löytää(saati halvalla) niin onkin jo ihan toinen juttu.
No Fin-Dieselin mukaan tuo on se mitä siitä saa. 160hv/385nm. Loppuu kakku ja imulämmöt on korkeat. En tiedä onko sitten suuttimissa niin paljon eroja vai mikä siinä rassaa. Välijäähyn kanssa arvio oli edelleen että alle 180hv jää noilla suuttimilla. Näin minäkin alkujaan kuulin että AJM + PD150 ja muiden osalta vakioromuilla pitäisi +180 tulla helposti.
PD115-suuttimilla on otettu yli 180 heppaa yli kymmenestä eri keksinnöstä. Nimenomaan golffeissa.
Passateissa on osassa pienemmät suuttimet.
On myös mahdollista, että autossasi on jou muu piilevä vika.
Ahtopainetta riittää tuohon sellainen 1.55bar pd150-ahtimella.
Vakiocooleria voi parantaa laittamalla IV-ritilän coolerin taakse.
Laitappa dynokäyrä esille, josko siitä vois päätellä jotain.
Passateissa on osassa pienemmät suuttimet.
On myös mahdollista, että autossasi on jou muu piilevä vika.
Ahtopainetta riittää tuohon sellainen 1.55bar pd150-ahtimella.
Vakiocooleria voi parantaa laittamalla IV-ritilän coolerin taakse.
Laitappa dynokäyrä esille, josko siitä vois päätellä jotain.
Joo savua en ole merkittäviä määriä havainnut.
Potentiaalisia kohteita:
- Cooleri: ympäristö, kennon kunto ja puhtaus
- Ilmanotto eli mikä snow suoja siellä oli ennen putsaria?
Itse putsarin taisi säätäjä vaihtaa mutta nuo pari seikkaa tuossa mietityttää. Kaveri heitti myös mahdollisuuden että ahtoputkistossa / välijäähyssä olisi ylenpalttinen määrä öljyä koneesta puskettuna. En tiedä miten realistinen mahdollisuus se olisi.
Tietysti jos nuo kohteen kävisi läpi tässä lähiaikoina tehtävässä huollossa ja jos sieltä jotain olennaisempaa löytyisi voisi käyttää vaikka uudelleen penkissä ja katsoa pelaisiko se viileämpänä. Kai se jos kenno olisi esimerkiksi täynnä savea ja lumisuojassa paali heiniä alkaa jotain vaikuttaa...
Potentiaalisia kohteita:
- Cooleri: ympäristö, kennon kunto ja puhtaus
- Ilmanotto eli mikä snow suoja siellä oli ennen putsaria?
Itse putsarin taisi säätäjä vaihtaa mutta nuo pari seikkaa tuossa mietityttää. Kaveri heitti myös mahdollisuuden että ahtoputkistossa / välijäähyssä olisi ylenpalttinen määrä öljyä koneesta puskettuna. En tiedä miten realistinen mahdollisuus se olisi.
Tietysti jos nuo kohteen kävisi läpi tässä lähiaikoina tehtävässä huollossa ja jos sieltä jotain olennaisempaa löytyisi voisi käyttää vaikka uudelleen penkissä ja katsoa pelaisiko se viileämpänä. Kai se jos kenno olisi esimerkiksi täynnä savea ja lumisuojassa paali heiniä alkaa jotain vaikuttaa...
Onkos tuohon kokoluokkaan tarjolla sisärivallisia jäähyjä jos tuosta sattuisi rivat puuttumaan? AJM kai pidetään ihan huonoimpana välijäähyltään vai liekkö noissa 1,9 välillä miten isoja eroja poikittaiskoneisissa?
Edit: Tuo +180hv/400nm piisaisi kyllä muuten hienosti ja tämän suuntaisia tuloksiahan tuolle kokoonpanolle odotin. Toki jos ongelmaan olisi jokin looginen ja helppo ratkaisu, kuten tukkoinen välijäähy, tuossa selviäisi suhteellisen vähällä vaivalla taas parempaan lopputulokseen.
Edit: Tuo +180hv/400nm piisaisi kyllä muuten hienosti ja tämän suuntaisia tuloksiahan tuolle kokoonpanolle odotin. Toki jos ongelmaan olisi jokin looginen ja helppo ratkaisu, kuten tukkoinen välijäähy, tuossa selviäisi suhteellisen vähällä vaivalla taas parempaan lopputulokseen.
Itse kun puhdistin sen maitopurkin, päästin raakasti painepesurilla kennon läpi. Lenti roppakaupalla muraa ja ties mitä. Samoten sisäpuolella oli pieni öljysumu, mutta tuo olikin ajettu sillä hetkellä vasta 160tkm. Kyseessä oli mk3 golffi. Tekniikan vaihduttua toiseen autoon kärsi tuolla purkilla vakioahtimella käyttää 1.4bar paineita ja silti pysyi ahtolämmöt kurissa. Muistaakseni jotain 10-20C ulkolämpöä korkeampi oli imulämpö vag-comilla katsottuna, täysvedossa 5-vaihteella. Kuitenkin tällä kokoonpanolla penkitettiin vain 149hp/360nm.
Niin. Mitäs vaihtoehtoja tuossa sitten on?
- Vakiojäähy on tukossa
- Vakiojäähy on erilainen kuin muissa (ei ripoja sisällä, onko tämä mahdollistakaan?)
- Ilmanotossa häsää (rikkana rokassa)
- Suuttimet sekundaa
- Mysteerivika X
Niin tuo vakiojäähy pitäisi siis riittää +200hv siinä 1.8t koneessa. Kai. Tai ainakin lähelle. No täytyy harkita asiaa kunhan selvittää missä kondiksessa tuo nykyinen on. Ne imulämmöthän siinä se primäärinen ongelma oli eikä sen takia sitten voinut antaa soppaakaan enempää.
Tuo kustannuspuoli on kyllä tiedossa. Sikäli tuo 180-190hv / 400nm niin herkullinen kokoonpano olisikin. Siihen 2000-3000rpm alueellehan ei nykyiseen tulisi enää suurta eroa mutta yläkierroksille kuitenkin jonkun matkaa lisää eloa. Se on heti 1500-2000 euroa jos siihen 200hv kerhoon meinaa ja sitten taas ahdin vaihtoon jne jne.
Edit: Kaveri nosti esille myös putken. Vakioputken kai pitäisi piisata näille tehoille (180-200hv) mutta jos katissa on rojut poikittain, putki on ajettu kivelle ja näin ollen ruttuun tms voisiko se vaikuttaa tuolla tavoin?
Kun primäärinen ongelmahan tuossa olisi TDIfreakin ja muiden viestien perusteella se että pitäisi saada +180hv 60 asteen imulämmöllä ja käytännössä saadaan 160hv 80 asteella. Jokin siinä ei futaa...
- Vakiojäähy on tukossa
- Vakiojäähy on erilainen kuin muissa (ei ripoja sisällä, onko tämä mahdollistakaan?)
- Ilmanotossa häsää (rikkana rokassa)
- Suuttimet sekundaa
- Mysteerivika X
Niin tuo vakiojäähy pitäisi siis riittää +200hv siinä 1.8t koneessa. Kai. Tai ainakin lähelle. No täytyy harkita asiaa kunhan selvittää missä kondiksessa tuo nykyinen on. Ne imulämmöthän siinä se primäärinen ongelma oli eikä sen takia sitten voinut antaa soppaakaan enempää.
Tuo kustannuspuoli on kyllä tiedossa. Sikäli tuo 180-190hv / 400nm niin herkullinen kokoonpano olisikin. Siihen 2000-3000rpm alueellehan ei nykyiseen tulisi enää suurta eroa mutta yläkierroksille kuitenkin jonkun matkaa lisää eloa. Se on heti 1500-2000 euroa jos siihen 200hv kerhoon meinaa ja sitten taas ahdin vaihtoon jne jne.
Edit: Kaveri nosti esille myös putken. Vakioputken kai pitäisi piisata näille tehoille (180-200hv) mutta jos katissa on rojut poikittain, putki on ajettu kivelle ja näin ollen ruttuun tms voisiko se vaikuttaa tuolla tavoin?
Kun primäärinen ongelmahan tuossa olisi TDIfreakin ja muiden viestien perusteella se että pitäisi saada +180hv 60 asteen imulämmöllä ja käytännössä saadaan 160hv 80 asteella. Jokin siinä ei futaa...
Jos tuo lämpötila on mitattu penkissä, joka on sisällä hallissa.. niin hallin lämpötila kasvaa joka vedolla säädön aikana ja vain hyvin harvassa penkissä on puhallin jolla saadaan oikeasti ilmaa coolerille, sekä syylärille tuolla asennustavalla joka iv-golfferoissa on.
Siksi ainut luotettava mittaustapa on testata se nimenomaan ajossa maantiellä/lentokentällä, suurimmalla vaihteella ja täyden ahdon alaisessa kiihdytyksessä.
Mutta se pesu kuitenkin ensin jollain pikeä irroittavalla myrkyllä ja kuumalla vedellä.
Ja siitä dynokäyrästä voisi päätellä sitäkin miten sitä konetta ahdistaa.
Siksi ainut luotettava mittaustapa on testata se nimenomaan ajossa maantiellä/lentokentällä, suurimmalla vaihteella ja täyden ahdon alaisessa kiihdytyksessä.
Mutta se pesu kuitenkin ensin jollain pikeä irroittavalla myrkyllä ja kuumalla vedellä.
Ja siitä dynokäyrästä voisi päätellä sitäkin miten sitä konetta ahdistaa.
Penkissä jossa Longjohnin autoa on mitattu, hallin lämpötila näkyy koko ajan ruudulla ja puhallin suunnataan aina ensisijaisesti coolerille. Eli olosuhteet on kontrollissa ja coolerien erot tulee kyllä hyvin esille, vaikka olosuhteet ei vastaakaan maantieajoa. VCDS kertoo taas sen että koneen lämmöt ei nouse kuitenkaan montaa astetta, vaikka puhallin ei hirveästi syyläriä jäähdyttele.
AJM-Golfien ja muiden vastaavien 'neloskoppaisten coolerit on huonoimmasta päästä. Myös Audi A4:t 2-litraisella pumpparilla on yhtä kökköjä. Cooleri on näissä Audeissa melkein niin kuin sitä ei olisikaan, lämpötila nousee nopeasti 80 asteeseen ja tippuu vedon jälkeen nopeasti alas eli cooleri ei edes varastoi lämpöä yhtään. Joku AFN Passatin cooleri yllättäen paljon parempi, ero lämpötilassa on jopa 20 astetta.
Poikittaisten iso keulacooleri toimii kyllä hienosti, esim. BKD Ocu 270 heppaa ja 2 bar ahtoja, halli 15-18C niin ahtolämmöt nelosvaihteen vedon lopussa alle 40C.
AJM-Golfien ja muiden vastaavien 'neloskoppaisten coolerit on huonoimmasta päästä. Myös Audi A4:t 2-litraisella pumpparilla on yhtä kökköjä. Cooleri on näissä Audeissa melkein niin kuin sitä ei olisikaan, lämpötila nousee nopeasti 80 asteeseen ja tippuu vedon jälkeen nopeasti alas eli cooleri ei edes varastoi lämpöä yhtään. Joku AFN Passatin cooleri yllättäen paljon parempi, ero lämpötilassa on jopa 20 astetta.
Poikittaisten iso keulacooleri toimii kyllä hienosti, esim. BKD Ocu 270 heppaa ja 2 bar ahtoja, halli 15-18C niin ahtolämmöt nelosvaihteen vedon lopussa alle 40C.
jos oli kanava seitsemän niin -2°C pakkasessa kolmosella veto nosti lämmöt jostain +15°C asteesta +26°C:een. Liian nopea veto, baana loppuu. PItäisi muuttaa pohjanmaalle näillä välityksillä notta sais kunnon vetoja vedettyä.
Jos ei muuta pohjanmaalle isomman välärin hyöty on kyseenalaista, eihän tässä ruuhkasuomessa ikinä saa vedettyä sellaisia vetoja. prkl.
Jos ei muuta pohjanmaalle isomman välärin hyöty on kyseenalaista, eihän tässä ruuhkasuomessa ikinä saa vedettyä sellaisia vetoja. prkl.
Jokos on cooleri tiskattu?
Kyse ei ollutkaan siitä, että jotain olisi tehty väärin. Sinne vakiocoolerille vain ei saa ilmaa millään normi puhaltimella läheskään yhtä paljon kuin ajossa.
Haraldin tapauksessa nelos- tai viitosvaihde kertoo jo huomattavasti enemmän. Mutta onhan noilla vakiocoolereilla otettu noista vanhemmilla suuttimilla olevista AVF:stä yli 200heppaa kun ainoastaan turbo ja ohjelma on vaihdettu.
Tai sitten kun lisää ahdot isolla ahdistimella yli 2.5barin niin silloin ahtolämmöt nousevat jopa naurettavan nopeasti.
Kyse ei ollutkaan siitä, että jotain olisi tehty väärin. Sinne vakiocoolerille vain ei saa ilmaa millään normi puhaltimella läheskään yhtä paljon kuin ajossa.
Haraldin tapauksessa nelos- tai viitosvaihde kertoo jo huomattavasti enemmän. Mutta onhan noilla vakiocoolereilla otettu noista vanhemmilla suuttimilla olevista AVF:stä yli 200heppaa kun ainoastaan turbo ja ohjelma on vaihdettu.
Tai sitten kun lisää ahdot isolla ahdistimella yli 2.5barin niin silloin ahtolämmöt nousevat jopa naurettavan nopeasti.
Ei ole vielä tiskattu. Torstaina. Vaihtaa samalla ölpät ja tekee muutamia muitakin huoltohommia. Pitää ottaa vaikka ennen ja jälkeen kuvat jos se on kovin paskainen niin saa käsitystä... Käyttää ihan irti niin näkee sen rivoituksen ja voi huuhdella sen myös sisältä.
Jos noissa coolereissä on eroja ja jopa poikittaiskoneisissa on huonompia ja parempia vakiojäähyjä eikös tuohon saisi jonkunmoisen parannuksen jo vaihtamalla AJM oman sökön vakion jonkun muun poikittaiskoneisen parempaan vakiojäähyyn? Jota LTR taisi vähän vihjatakin. Sama kuin 1,8T koneisessa tms.
Jos noissa coolereissä on eroja ja jopa poikittaiskoneisissa on huonompia ja parempia vakiojäähyjä eikös tuohon saisi jonkunmoisen parannuksen jo vaihtamalla AJM oman sökön vakion jonkun muun poikittaiskoneisen parempaan vakiojäähyyn? Jota LTR taisi vähän vihjatakin. Sama kuin 1,8T koneisessa tms.
No niin.
Snowscreen oli melko likainen. Osa rei'istä kokonaan tukossa ja jonkunmoinen nippu irtorojua siivilässä. Leikkasin koko screenin pois.
Coolerin sisällä vajaa dl öljyä. Puhdistettu sisältä pöltto-öljypesussa. Rivat näkyy olevan sisäpuolellakin. Ulkopuolella osa rivoista hieman solmussa eli kivi (tms) osumia jossain vaiheessa tullut. Oioin rivoja meisselin kärjellä sen mitä oli järkevää ja puhdistelin paineilmalla. Melkoinen määrä savea sieltä pöllysi. Varsinkin alimmat rivat oli melkoisessa sotkussa. En tiedä miten nuo sitten vaikutti kokonaistoimintaan mutta ainakin nuo on nyt tehty..
Snowscreen oli melko likainen. Osa rei'istä kokonaan tukossa ja jonkunmoinen nippu irtorojua siivilässä. Leikkasin koko screenin pois.
Coolerin sisällä vajaa dl öljyä. Puhdistettu sisältä pöltto-öljypesussa. Rivat näkyy olevan sisäpuolellakin. Ulkopuolella osa rivoista hieman solmussa eli kivi (tms) osumia jossain vaiheessa tullut. Oioin rivoja meisselin kärjellä sen mitä oli järkevää ja puhdistelin paineilmalla. Melkoinen määrä savea sieltä pöllysi. Varsinkin alimmat rivat oli melkoisessa sotkussa. En tiedä miten nuo sitten vaikutti kokonaistoimintaan mutta ainakin nuo on nyt tehty..
No niin.
Ilta säädettiin mutta tulokset jäi vähän ristiriitaisiksi. No ensimmäinen positiivinen puoli on se että imulämmöt olivat entisille säädöille laskeneet radikaalisti. Halli hieman syksyistä viileämpi mutta imuilman lämpötila laski 80 asteesta 50 asteeseen. Välijäähdyttimen puhtaudella (ja snowscreenin poistolla) oli siis melkoinen merkitys.
Mutta sitten. 160hv/390nm parempaa tulosta siitä ei edelleenkään saatu aikaan. Ennakkokartoissa kokeiltiin 2,0TDI karttoja, ennakkoa aikaisemmalle, ahtoja lisää jne. Yläpäähän sai hieman aluetta eli nyt +150hv alue yltää aikaisemman 2800-4000rpm sijaan 2800-4500rpm josta nyt on nimellisesti riemua mutta ei sitten oikein muuta.
Pakolämpötilat 2-2,2 bar luokkaa eli eivät kuulemma vielä mikään ongelma. Putkenkin pitäisi siis pelata. Yksi potentiaalinen juttu kyllä löytyi. Polttoaineen esipaine oli mitattuna vain 5,5-6 bar luokkaa kun se kai parhaimmillaan pitäisi olla 6-8? Samalla mitta-anturia asennellessa polttoaineen seassa tuntui olevan hieman öljyä eli vuotaisiko esipainepumppu polttoaineen sekaan jostain ja lisäksi pumppu ei olisi enää nuoruutensa voimissa. Voisiko tämmöinen sitten tuottaa voimavajausta polttoainepaineen kautta?
Ilta säädettiin mutta tulokset jäi vähän ristiriitaisiksi. No ensimmäinen positiivinen puoli on se että imulämmöt olivat entisille säädöille laskeneet radikaalisti. Halli hieman syksyistä viileämpi mutta imuilman lämpötila laski 80 asteesta 50 asteeseen. Välijäähdyttimen puhtaudella (ja snowscreenin poistolla) oli siis melkoinen merkitys.
Mutta sitten. 160hv/390nm parempaa tulosta siitä ei edelleenkään saatu aikaan. Ennakkokartoissa kokeiltiin 2,0TDI karttoja, ennakkoa aikaisemmalle, ahtoja lisää jne. Yläpäähän sai hieman aluetta eli nyt +150hv alue yltää aikaisemman 2800-4000rpm sijaan 2800-4500rpm josta nyt on nimellisesti riemua mutta ei sitten oikein muuta.
Pakolämpötilat 2-2,2 bar luokkaa eli eivät kuulemma vielä mikään ongelma. Putkenkin pitäisi siis pelata. Yksi potentiaalinen juttu kyllä löytyi. Polttoaineen esipaine oli mitattuna vain 5,5-6 bar luokkaa kun se kai parhaimmillaan pitäisi olla 6-8? Samalla mitta-anturia asennellessa polttoaineen seassa tuntui olevan hieman öljyä eli vuotaisiko esipainepumppu polttoaineen sekaan jostain ja lisäksi pumppu ei olisi enää nuoruutensa voimissa. Voisiko tämmöinen sitten tuottaa voimavajausta polttoainepaineen kautta?
Tänään olisi tarkoitus paria eri tandemia koittaa alkuperäisen tilalle. Katsoa vähän mitä se vaikuttaa ja pumppaako ne paremmin.
5,5-6 bar paine 7,5 (minimissään) tilalla meinaisi 20-25% vajausta joka tuntuu maalaisjärjellä aika isolle ongelmalle täyskaasulla. Osaltaan tuo selittäisi myös hieman hassun alkuperäisen lastun joka oli Karalan Mikan käsialaa, muodoltaan hieman erikoinen ja vajaa 10hv matalampi kuin Mikan penkissä saatu tulos.Jos tuo on Karalalla tehty aikoinaan ehjälle pumpulle ja saatu se lapussa oleva 150hv ulos mutta pumppu on sittemmin puutunut..
No jospa tuosta illalla jotain taas selviäisi...
5,5-6 bar paine 7,5 (minimissään) tilalla meinaisi 20-25% vajausta joka tuntuu maalaisjärjellä aika isolle ongelmalle täyskaasulla. Osaltaan tuo selittäisi myös hieman hassun alkuperäisen lastun joka oli Karalan Mikan käsialaa, muodoltaan hieman erikoinen ja vajaa 10hv matalampi kuin Mikan penkissä saatu tulos.Jos tuo on Karalalla tehty aikoinaan ehjälle pumpulle ja saatu se lapussa oleva 150hv ulos mutta pumppu on sittemmin puutunut..
No jospa tuosta illalla jotain taas selviäisi...
Joo. Ei kummene. Tandem vaihdettu, edelleen paineet siellä 5,5-6 bar luokassa vedätyksessä lappu lattiassa yläkierroksilla.
HB AJM G4 vain tuntuu olevan siitä vekkuli vekotin ettei siinä ole siirtopumppua siinä missä monessa muussa vehkeessä on. Freak mittaili polttoaineputkiston ottopuolelta paineen. Ilman kuormaa kaasua painellen 0,3 bar alipainetta. Vedätyksessä lienee paljon enemmänkin. Eli kun tandem joutuu imemään ainetta tankista asti...
Onkos raati törmännyt tämmöiseen aikaisemmin? Siirtopumpullahan tuon pitäisi pysyä +-0 huitteilla tai parhaimmillaan vähän ylipaineella mutta jos vedätyksessä alipaine letkussa on esim 0,5 bar luokkaa saako tandem imettyä tarpeeksi soppaa vaikka siihen laittaisi tehdasuuden pumpun?
HB AJM G4 vain tuntuu olevan siitä vekkuli vekotin ettei siinä ole siirtopumppua siinä missä monessa muussa vehkeessä on. Freak mittaili polttoaineputkiston ottopuolelta paineen. Ilman kuormaa kaasua painellen 0,3 bar alipainetta. Vedätyksessä lienee paljon enemmänkin. Eli kun tandem joutuu imemään ainetta tankista asti...
Onkos raati törmännyt tämmöiseen aikaisemmin? Siirtopumpullahan tuon pitäisi pysyä +-0 huitteilla tai parhaimmillaan vähän ylipaineella mutta jos vedätyksessä alipaine letkussa on esim 0,5 bar luokkaa saako tandem imettyä tarpeeksi soppaa vaikka siihen laittaisi tehdasuuden pumpun?
No se suora lisääminen voi olla hankalaa koska tuossa ei välttämättä ole valmiuksia sille tankkiin upotettavalle murkulalle mutta voihan semmoisen lisätä vaikka konehuoneen puolelle. Polttoaineensuodattimen etupuolella olisi sopivasti tilaa ja valmis liitoskin moiselle. Ajattelin vain ennen tuon kokeilua kysäistä onko muut törmänneet tuohon ja jos niin onko efekti samantyyppinen eli AJM josta ei saa voimaa?
Freak oli säätänyt erään +200hv romppeilla varustetun AJM ja se oli myös jäänyt tavoitteesta aina 180hv asti ja enempää ei sitten mitenkään. Osaahan tuo olla ongelma jos vedon aikana alipainetta alkaa olla 0,5 bar luokkaa. Kai. Tietääkö joku?
Freak oli säätänyt erään +200hv romppeilla varustetun AJM ja se oli myös jäänyt tavoitteesta aina 180hv asti ja enempää ei sitten mitenkään. Osaahan tuo olla ongelma jos vedon aikana alipainetta alkaa olla 0,5 bar luokkaa. Kai. Tietääkö joku?
Laita siihen tankilta tulevaan letkuun, ennen suodatinta ihan joku perus ruiskun pumppu.
Poistaa alipaineen ja ilmankin ehjällä tandemilla pitää tulla yli 7 kiloa painetta jo ennen neljää tonnia.
Yksi vaihtoehto on, että sulla vuotaa pumppusuuttimien tiivisteet menon ja paluun väliltä.
Ihan mahdollista jos autolla on ajettu yli 250tkm.
Jos esipaine ei ole riittävän kova niin se lopullinen ruiskutuspaine kyllä putoaa kohtalaisesti ja tulee savua, muttei voimaa.
Poistaa alipaineen ja ilmankin ehjällä tandemilla pitää tulla yli 7 kiloa painetta jo ennen neljää tonnia.
Yksi vaihtoehto on, että sulla vuotaa pumppusuuttimien tiivisteet menon ja paluun väliltä.
Ihan mahdollista jos autolla on ajettu yli 250tkm.
Jos esipaine ei ole riittävän kova niin se lopullinen ruiskutuspaine kyllä putoaa kohtalaisesti ja tulee savua, muttei voimaa.
Älä nyt itsees ota ;) Oli pakko ;) Tandemin paineita et saa kymppiin etkä lähellekkään ihan heti.Äkkiä vastaten tuolla paineella ei ole murhetta pa-linjassa toki päätäni en pantiksi laita.
Itsellä uutta ja vanhaa 100tkm ajettua verrattu , mittauksilla ei eroa tule.Itselläni vakio pa-linja
ja kuitenkin yli 200 kW tai jotain.
Onko miten tuo paine mittaus tehty,ajo sykli mimmoinen tai Jykän sanoin stintti.Kuinkas imusarja egr paketin moskat.Läppä,venat yms yms yms.
Itsellä uutta ja vanhaa 100tkm ajettua verrattu , mittauksilla ei eroa tule.Itselläni vakio pa-linja
ja kuitenkin yli 200 kW tai jotain.
Onko miten tuo paine mittaus tehty,ajo sykli mimmoinen tai Jykän sanoin stintti.Kuinkas imusarja egr paketin moskat.Läppä,venat yms yms yms.
Tankkihan on kahta puolta kardaanitunnelia.
Sulla on kaksi polttoaineen pinnan anturia siellä ja pitäisi olla yksi pumppu.
Hanttarinpuolella on toinen anturi ja pumppu, kuskin puolella taas se sivuimuhässäkkä ja toinen anturi.
Jos sulla on ne olemattomat anturijohdot menneet poikki tai irronneet niin, muistaakseni itselleni tuli joskus joku mittarihärö.
Samoin se sivuvirtauksen letku on kertaalleen irronnut tankin sisältä.
Sulla on kaksi polttoaineen pinnan anturia siellä ja pitäisi olla yksi pumppu.
Hanttarinpuolella on toinen anturi ja pumppu, kuskin puolella taas se sivuimuhässäkkä ja toinen anturi.
Jos sulla on ne olemattomat anturijohdot menneet poikki tai irronneet niin, muistaakseni itselleni tuli joskus joku mittarihärö.
Samoin se sivuvirtauksen letku on kertaalleen irronnut tankin sisältä.
Minkälaisen nippelin tuonne tandemille tarvii paineen mittaukseen?
Polttoaine linjasta mittasin jo tyhjäkäynnillä 0.3bar alipainetta, tiellä vedättäessä nousi 0.5 ehkä hitusen jopa yli.. Minkälainen pumppu tuonne olis sopiva, bensa ruiskun pumpussa taitaa olla jo liian kova paine? TÄH? :D ilmottelen mittauksista lisää kun saan ne tehtyä..
Polttoaine linjasta mittasin jo tyhjäkäynnillä 0.3bar alipainetta, tiellä vedättäessä nousi 0.5 ehkä hitusen jopa yli.. Minkälainen pumppu tuonne olis sopiva, bensa ruiskun pumpussa taitaa olla jo liian kova paine? TÄH? :D ilmottelen mittauksista lisää kun saan ne tehtyä..
Mitattu on.. 7.5bar oli maksimi ilman siirtopumppua ja täys kaasulla tippui vedättäessä n.5bar
Siirtopumpun kanssa 8bar tyhjäkäynnillä, kaasutellessa +10bar (loppui mittarin asteikko kesken) vedättäessä myös pysyi yli 10bar.
Ajossa en huomannut mitään muutosta.. savua tuli samaan malliin kuin ennenkin.
Siirtopumpun kanssa 8bar tyhjäkäynnillä, kaasutellessa +10bar (loppui mittarin asteikko kesken) vedättäessä myös pysyi yli 10bar.
Ajossa en huomannut mitään muutosta.. savua tuli samaan malliin kuin ennenkin.
Softa tehty ilman siirtopumppua. Muistaakseni säätäjä sanoi syöttöjen riittävän lähelle 200hp. Mutta kun teho ei tosiaan tuosta noussut ja savua tulee piipusta ihan kiitettävästi, eli jokin siellä tehonnousua jarruttaa..
Edit: Moottori, R-koneistuksen VP5 nokka-akseli, cooleri vaihdettu ja tuloksena = savutus väheni huomattavasti!!
Edit: Moottori, R-koneistuksen VP5 nokka-akseli, cooleri vaihdettu ja tuloksena = savutus väheni huomattavasti!!
Viimeksi muokannut Tonkka, 13.9.2010 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autoon ilmennyt uusia äänimaailmoja. Ahtojen noustessa kuuluu vislaus joka joko vaimenee ahtojen noustessa edelleen tai vaimenee pois aina sinne 1,5 bar saakka. Kylmällä koneella jo 0,4-0,5 bar riittää vihellykseen, lämpimänä 0,8 luokkaa, välillä ei ollenkaan.
Ahtovuoto? Imusarjan vuoto?
Ahtomittari näyttää ok lukemia, VAG-com ei ilmaise mitään erikoisempaa. Kulkupuolessa persdyno sanoisi että silloin kun veto menee vislaamatta on kulku parempaa kuin vislauksen kanssa.
Ideoita?
Ahtovuoto? Imusarjan vuoto?
Ahtomittari näyttää ok lukemia, VAG-com ei ilmaise mitään erikoisempaa. Kulkupuolessa persdyno sanoisi että silloin kun veto menee vislaamatta on kulku parempaa kuin vislauksen kanssa.
Ideoita?
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... =FMINTMK4S
Olisikohan tämä Forgen tarjoama OEM paikalle käypäinen isompi ja valmistajan mukaan vakiota paremmin hengittävä välijäähy ok ratkaisu vakion tilalle? Siis jos 150PD ahtimen rajoja aletaan hakea eli käsittääkseni 200-210hv?
Edit: LTR tuossa aikaisemmin vihjasi että 4motion 1,8T jäähy olisi sama kuin näissä 1,9TDI vehkeissä. Doc-Power (Forgen myyjä) taas ei ottanut mitään kantaa asiaan ja myy vain valmistajan suosittelemia ja suoraan käypäisiä eli tarjosi sitten sitä keulasettiä.
Tuo vakiopaikalle käypäinen, jos olisi riittävä, olisi kuitenkin mm katsastuksessa varsin stealth asennus. Puhdistuksessa irtikäyneestä omasta vakiojäähystä ottamaani kuvaa ja tuota Forgen kuvaa vertailemalla sanoisin että ainakin letkuliitännät on samoilla kohtaa ja samoihin suuntiin eikä nuokaan kiinnikkeet ihan päin prinkkalaa ole.
Olisikohan tämä Forgen tarjoama OEM paikalle käypäinen isompi ja valmistajan mukaan vakiota paremmin hengittävä välijäähy ok ratkaisu vakion tilalle? Siis jos 150PD ahtimen rajoja aletaan hakea eli käsittääkseni 200-210hv?
Edit: LTR tuossa aikaisemmin vihjasi että 4motion 1,8T jäähy olisi sama kuin näissä 1,9TDI vehkeissä. Doc-Power (Forgen myyjä) taas ei ottanut mitään kantaa asiaan ja myy vain valmistajan suosittelemia ja suoraan käypäisiä eli tarjosi sitten sitä keulasettiä.
Tuo vakiopaikalle käypäinen, jos olisi riittävä, olisi kuitenkin mm katsastuksessa varsin stealth asennus. Puhdistuksessa irtikäyneestä omasta vakiojäähystä ottamaani kuvaa ja tuota Forgen kuvaa vertailemalla sanoisin että ainakin letkuliitännät on samoilla kohtaa ja samoihin suuntiin eikä nuokaan kiinnikkeet ihan päin prinkkalaa ole.
Omaan ilmastoituun Boraan laitoin vasta 550mm*140mm*65mm 2,25" lähdöillä olevan kiina coolerin paikoilleen puskurin keskireiän kohdalle. 2"tuuman pakoputkesta tein ahtoputket. Puskuria ja ritilöitä ei tarvinut leikellä ollenkaan ja välijäähdytin ei pilkota puskurin takaa häiritsevästi silmiin koska sai mattimustaa päällensä. Eikä asennusta huomaa konepellin altakaan koska vedin välijäähdyttimeltä moottorille menevän ahtoputken puskuri palkin sisässä apukuskin puolelle alkuperäiseen ahtoputkeen jonne myös alkuperäinen cooleri tulee kiinni.
Ahtolämmöt oli alkuperäisellä coolerilla helposti 90astetta cooleri pestynä ja sisälokarissa olevalla ritilällä. Coolerin asennuksen jälkeen mittailin ahtolämpöjä jotka oli maksimissaan 55astetta ulkolämpötilan ollessa 26astetta, eli ihan toimiva "viritys" tuli :)
Ahtolämmöt oli alkuperäisellä coolerilla helposti 90astetta cooleri pestynä ja sisälokarissa olevalla ritilällä. Coolerin asennuksen jälkeen mittailin ahtolämpöjä jotka oli maksimissaan 55astetta ulkolämpötilan ollessa 26astetta, eli ihan toimiva "viritys" tuli :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa