Vento 1.8 -93 vilkuttaa öljynpaineita

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Amd-man
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.9.2007 14:49

Vento 1.8 -93 vilkuttaa öljynpaineita

ViestiKirjoittaja Amd-man » 7.9.2010 20:24

Öljyn imuputket suoristettuamme nakutus lakkas, mutta samana päivänä alko pitämään uudestaan meteliä. No ääntä seuraamalla vaihdoin venttiilinnostimet/painimet. Moottoria käyttämällä huomas että pienellä lisäkaasulla loppus yhdenlainen nakutus(nostimet?), mutta toisenlainen jatku vielä.

Tavaraa irti konehuoneesta ja huomasin että kampiakseli oli yhden hampaan jäljessä. Tänään sain käyttööni kiristimeen sopivat lukkorengas pihdit ja iskin merkit kohdilleen ja tarkastin moneen kertaan että nyt on merkit oikein ja kamat kasaan.

Se aiempi nakutus on nyt hävinnyt, mutta enempää en moottoria käyttänyt kun vilkuttelee öljynpaineen merkkivaloa. Eilen kun auton nykyiseen paikkaan peruutin niin merkkivalo sammu ihan normaalisti, mutta nyt ei sammu. Lähtisin veikkaamaan että olen vahingossa jotain anturia tökänny joten mistäpä nää öljynpaineanturit konehuoneesta tarkalleen ottaen löytyy? Tietty hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.


Pikkuveli kuulemma ajoi liikennemerkin kumoon -93 1.8 Ventolla ja öljypohja kasaan. Alko myös kuulemma pitämään ihme kalkatusta ja pihassa sytty öljynpaineen merkkivalo.

Tänään uus öljypohja paikalleen ja käynnistettäessä toimii ihan normaalisti ja öljypaineen merkkivalo sammuu normaalisti heti moottorin käynnistyttyä, mutta pitää edelleen ihmeellistä kalkatusta.

Nopeella testauksella käsi öljypohjalle ja mielestäni tuntuu että jokin osuis öljypohjaan. Onkos mitään ideoita osuuko joku todellakin öljypohjaan, pitääkö öljypumppu tota ääntä vai onko kenties se kytkinkopan suojapelti vääntynyt tms ja ottaa johonkin kiinni(näytti mielestäni ihan normaalilta ja meni paikoilleen ongelmitta)?

Käynnistyy ihan normaalisti eikä pistä vastaan tai tahmaa kun painaa kaasua.
Viimeksi muokannut Amd-man, 21.9.2010 16:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 7.9.2010 22:05

Kuuluuko se ääni moottorista vai sen ulkopuolelta? Osaatko sanoa? Voimansiirrosta?

Amd-man
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.9.2007 14:49

ViestiKirjoittaja Amd-man » 7.9.2010 23:06

Mielestäni kuuluu moottorista. Kalkatus on kytköksissä moottorin käyntinopeuteen ja kalkattaa vapaallakin.

Öljypohja oli aika hyvin kasassa joten öljypumppu lienee todennäköinen kalkattaja. Mahtaakos damagea ottanut öljypumppu pitää normaalisti millaista ääntä?

lmjanttila
-
Viestit: 106
Liittynyt: 18.8.2010 6:42

ViestiKirjoittaja lmjanttila » 8.9.2010 12:03

No periaatteessa voi kuulua öljypumpusta, mutta jos oot paikallistanut äänen moottoriin niin se voi olla moni muukin.. Jos öljypohja ja -pumppu on saanu iskua ja öljyvalo syttynyt palamaan niin pahimassa tapauksessa auto on ollut ilman voitelua hieman liian pitkään se on huonompi homma..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.9.2010 14:49

Jos valo on syttynyt vasta pihassa niin eikai sen silloin luulisi liian alhaisilla paineilla olleen. Mene ja tiedä. Ellei se valo ole palanut koko matkaa liikennemerkiltä kotiin mutta pikkuveli hiukan kaunisteli asiaa? :D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.9.2010 15:04

Muistitteko oikoa öljypumpun imuputken? Ettei se ota kankiin/kampuraan kiinni. Tai vaihdelaatikosta kytkimensuojapelti ota vauhtipyörään/kytkimeen kiinni.
Jos ne on kunnossa, niin sit on menny kk- tai kampuranlaakerit.

Amd-man
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.9.2007 14:49

ViestiKirjoittaja Amd-man » 10.9.2010 16:25

Napattiin öljypohja pois ja paljastu että se muovinen loiskelevy imuputken päällä ottaa kiertokankeen kiinni. Huomenna oikomaan imuputkea.

Oli muovissa jäljet että ottanu kiinni, mutta ei kuitenkaan niin paljoa että olis ne kiinnikkeet rikkonu. Nyt kun sai sen imuputken parempaan tarkasteluun niin huomas että on hiukan vääntyny.

E: Tänään käytiin oikomassa imuputkea ja käynnistettäessä kalkatus oli hävinnyt. Kiitokset kaikille vastaajille.

Amd-man
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.9.2007 14:49

ViestiKirjoittaja Amd-man » 21.9.2010 16:36

Öljyn imuputket suoristettuamme nakutus lakkas, mutta samana päivänä alko pitämään uudestaan meteliä. No ääntä seuraamalla vaihdoin venttiilinnostimet/painimet. Moottoria käyttämällä huomas että pienellä lisäkaasulla loppus yhdenlainen nakutus(nostimet?), mutta toisenlainen jatku vielä.

Tavaraa irti konehuoneesta ja huomasin että kampiakseli oli yhden hampaan jäljessä. Tänään sain käyttööni kiristimeen sopivat lukkorengas pihdit ja iskin merkit kohdilleen ja tarkastin moneen kertaan että nyt on merkit oikein ja kamat kasaan.

Se aiempi nakutus on nyt hävinnyt, mutta enempää en moottoria käyttänyt kun vilkuttelee öljynpaineen merkkivaloa. Eilen kun auton nykyiseen paikkaan peruutin niin merkkivalo sammu ihan normaalisti, mutta nyt ei sammu. Lähtisin veikkaamaan että olen vahingossa jotain anturia tökänny joten mistäpä nää öljynpaineanturit konehuoneesta tarkalleen ottaen löytyy? Tietty hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa