Golf V päivävaloiksi ledisarja
Valvoja: ffp jäsenet
Golf V päivävaloiksi ledisarja
Nyt uutena käyttäjänä rekisteröidyin foorumille ihan aiheesta. Autona on täysin perusvitosgolffi, trendline ja halogeenituikuin.
Ensimmäisen Osram nightbreakerparin kärähtäminen sai aikaan kipinää ajatusosastolla ja päätin laittaa autoon led-päivävalot. Olen tietoinen, ettei takavalojen tarvitsisi palaa päivävaloja käytettäessä, mutta Suomen oloissa taitaa silti olla hieman järkevämpää pitää takalyhdyillä sähköt päällä.
Ledivaloiksi valikoin vaakamalliset kuuden ledin tuotteet http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1540 jotka on tarkoitus asentaa alakulmiin pikku ritilöiden alaosaan. Tuossa paikassa on juuri ja juuri tilaa lampun leveydelle. Korkeusmääräyksetkin näyttäisivät täyttyvän, sillä mittasin kyseisen kohdan alalaitaan 27cm kun laki vaatii vähintään 25cm. Kaikki vaikuttaisi siis järkevälle.
Sitten kysymys. Voikohan herätevirran näille päivävaloille ottaa valokatkaisijasta jostain pinnistä? Eli siis siitä joka kuitenkin antaa virtaa kytkimen ollessa nolla-asennossa. Tarkoitus on johdottaa releen kanssa päivävalot niin, ettei normaalivalojen johdotukseen tehdä mitään muutoksia.
Tämän jälkeen pitänee löytää joku avulias vag-com-auttaja pk-seudulta ja säätää päivävaloasennossa normaalivaloille asetusarvo nollaan nykyisestä oletettavasti 90 kieppeillä olevasta arvosta.
Mille tälläinen projekti osaavampien silmissä vaikuttaa? Varsinkin kytkennöistä olisi mukava saada jonkinlaista tukea kun missään ei oikein puhuta noista sähköosioista drl-valojen asennuksen kanssa.
Ensimmäisen Osram nightbreakerparin kärähtäminen sai aikaan kipinää ajatusosastolla ja päätin laittaa autoon led-päivävalot. Olen tietoinen, ettei takavalojen tarvitsisi palaa päivävaloja käytettäessä, mutta Suomen oloissa taitaa silti olla hieman järkevämpää pitää takalyhdyillä sähköt päällä.
Ledivaloiksi valikoin vaakamalliset kuuden ledin tuotteet http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1540 jotka on tarkoitus asentaa alakulmiin pikku ritilöiden alaosaan. Tuossa paikassa on juuri ja juuri tilaa lampun leveydelle. Korkeusmääräyksetkin näyttäisivät täyttyvän, sillä mittasin kyseisen kohdan alalaitaan 27cm kun laki vaatii vähintään 25cm. Kaikki vaikuttaisi siis järkevälle.
Sitten kysymys. Voikohan herätevirran näille päivävaloille ottaa valokatkaisijasta jostain pinnistä? Eli siis siitä joka kuitenkin antaa virtaa kytkimen ollessa nolla-asennossa. Tarkoitus on johdottaa releen kanssa päivävalot niin, ettei normaalivalojen johdotukseen tehdä mitään muutoksia.
Tämän jälkeen pitänee löytää joku avulias vag-com-auttaja pk-seudulta ja säätää päivävaloasennossa normaalivaloille asetusarvo nollaan nykyisestä oletettavasti 90 kieppeillä olevasta arvosta.
Mille tälläinen projekti osaavampien silmissä vaikuttaa? Varsinkin kytkennöistä olisi mukava saada jonkinlaista tukea kun missään ei oikein puhuta noista sähköosioista drl-valojen asennuksen kanssa.
Laitetaan tähän vielä tuo korkeus ettei jää kenellekään epäselväksi. Eli täältä http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf kopioituna:
Tämän lisäksi nykyään takavalojenkaan ei tarvitse palaa, tästä on eu-säädös ja lisäksi joku Suomen pykälä jonka mukaan sitä noudatetaan.
Pistän tähän vielä pari eu-säädoslinkkiä jotka löysin muunmerkkisten foorumeilta, http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r048r5e.pdf ja http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r048r5a2e.pdf
Ensimmäisessä on itse lamppujen asentamiskorkeudesta, kuten muistakin auton valoista, toinen määrää ettei takavalojen, parkkien tai muidenkaan ulkovalojen tulisi syttyä päivävalojen kanssa. "Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched on when the
daytime running lamps are switched ON." Suomessa vain on totuttu käyttämään takavaloja päivälläkin niin ajattelin parhaaksi jättää ne valaistuiksi.
Tuo ehdotettu relekytkentä on toinen vaihtoehto, silloin päivävalot palavat aina kun auton valokytkin on joko asennossa 0 tai parkki ja sammuvat kun valot ovat päällä. Menee kyllä johtojen puolesta helpommaksi. Enkä kyllä parkkejakaan tarvitse mihinkään joten taidan mennä tällä helpommalla kytkennällä.
Tietääkö joku, onko konehuoneessa (esim pääsulakerasian yhteydessä) virrat päällä sähköä antavia paikkoja, vai pitääkö tehdä tuplarelekytkentä, jossa parkeista ylipäätään virran kytkentä ja ajovaloista vahtoreleellä katkaisu?
Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla
kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on
enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm.
Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään
400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet
asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat
palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot
päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähe-
tettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa
tai muitakaan tiellä liikkujia.
Tämän lisäksi nykyään takavalojenkaan ei tarvitse palaa, tästä on eu-säädös ja lisäksi joku Suomen pykälä jonka mukaan sitä noudatetaan.
Pistän tähän vielä pari eu-säädoslinkkiä jotka löysin muunmerkkisten foorumeilta, http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r048r5e.pdf ja http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r048r5a2e.pdf
Ensimmäisessä on itse lamppujen asentamiskorkeudesta, kuten muistakin auton valoista, toinen määrää ettei takavalojen, parkkien tai muidenkaan ulkovalojen tulisi syttyä päivävalojen kanssa. "Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched on when the
daytime running lamps are switched ON." Suomessa vain on totuttu käyttämään takavaloja päivälläkin niin ajattelin parhaaksi jättää ne valaistuiksi.
Tuo ehdotettu relekytkentä on toinen vaihtoehto, silloin päivävalot palavat aina kun auton valokytkin on joko asennossa 0 tai parkki ja sammuvat kun valot ovat päällä. Menee kyllä johtojen puolesta helpommaksi. Enkä kyllä parkkejakaan tarvitse mihinkään joten taidan mennä tällä helpommalla kytkennällä.
Tietääkö joku, onko konehuoneessa (esim pääsulakerasian yhteydessä) virrat päällä sähköä antavia paikkoja, vai pitääkö tehdä tuplarelekytkentä, jossa parkeista ylipäätään virran kytkentä ja ajovaloista vahtoreleellä katkaisu?
Alkaa mennä aika villiksi tämä päivän valojuttu, kun kaupan on yo. linkin hyväksytyn tuotteen lisäksi myös vaikka minkälaista ledinauhaa tarjolla huomiovalon korvikkeeksi. Itselläkin on pakun devils eye -valoissa ledinauha sisäänrakennettuna, mutta sitä voidaan käyttää vain pysäköintivalona, koska RL-merkintä puuttuu lasista. Hyväuskoisena porukat varmaan noita asentee, mutta mitenkä lie näihin suhtautuu inssi katsastuksessa ja viranomainen tien päällä?
EU tuo oman lisänsä tähän kytkentäsotkuun, itse kyllä jättäisin takavalot toimintaan huomiovalojen kanssa.
Huomiovaloja ohjaavalle releelle voi ottaa "maan" ajovalopolttimon langan kautta esim. ennen valonvaihdinta.
EU tuo oman lisänsä tähän kytkentäsotkuun, itse kyllä jättäisin takavalot toimintaan huomiovalojen kanssa.
Huomiovaloja ohjaavalle releelle voi ottaa "maan" ajovalopolttimon langan kautta esim. ennen valonvaihdinta.
Olikohan mainitut ledirimat RL-hyväksytyt päivävaloiksi? Ja mitenkähän on ollut tuning-umpioiden hyväksynnän kanssa.
Jos niiden ledit on hyväksytty parkeiksi ja on oikeasti päivävaloiksi hyväksytyt ledirimat niin ei pitäisi kyllä olla mitään sanomista.
Tänään pitäisi kai tulla sarja postista. Ainakin on illalla ollut lajittelussa. Voin räpsäistä pari kuvaa kun saapuvat.
Jos niiden ledit on hyväksytty parkeiksi ja on oikeasti päivävaloiksi hyväksytyt ledirimat niin ei pitäisi kyllä olla mitään sanomista.
Tänään pitäisi kai tulla sarja postista. Ainakin on illalla ollut lajittelussa. Voin räpsäistä pari kuvaa kun saapuvat.
Sarja saapui.
Myyjän nettisivusta poiketen sisälsi myös releboksin, jonka väitetään kytkevän valot päälle automaattisesti kun auto käynnistyy, ja sammuttavan kun herätevirta kytkeytyy.
Itse valot vaikuttavat jämäkästi rakennetuilta, runko tuntuu metallille ja lasi on oikeasti lasia. Pikatesti sisätiloissa valotehosta häikäisi silmät, joten sen puolesta ei ainakaan himmeäksi voi väittää.
Säleikön pilkkomisen aloitin, poistin siis yhden rivan molemmista säleiköistä.
Tuon näköiset niistä on nyt tulossa. Kuva ei kerro että lasi on melko suora, vain aavistuksen kaareva, kun golfin säleikkö taas on reilusti kaareva. Ei silti näytä kovin pahalle kun käsissä pyörittelee. Muutama lisäkuva on tuolla kuvan kansiossa.
Huomenna isku auton puolelle ja vahva pähkäily miten saa kiinnitysraudat kytkettyä.
Myyjän nettisivusta poiketen sisälsi myös releboksin, jonka väitetään kytkevän valot päälle automaattisesti kun auto käynnistyy, ja sammuttavan kun herätevirta kytkeytyy.
Itse valot vaikuttavat jämäkästi rakennetuilta, runko tuntuu metallille ja lasi on oikeasti lasia. Pikatesti sisätiloissa valotehosta häikäisi silmät, joten sen puolesta ei ainakaan himmeäksi voi väittää.
Säleikön pilkkomisen aloitin, poistin siis yhden rivan molemmista säleiköistä.
Tuon näköiset niistä on nyt tulossa. Kuva ei kerro että lasi on melko suora, vain aavistuksen kaareva, kun golfin säleikkö taas on reilusti kaareva. Ei silti näytä kovin pahalle kun käsissä pyörittelee. Muutama lisäkuva on tuolla kuvan kansiossa.
Huomenna isku auton puolelle ja vahva pähkäily miten saa kiinnitysraudat kytkettyä.
Nyt sain viimein ruuvailtua nuo valot paikalleen. Aikamoinen jumppa oli vielä tänään kun koitin saada valot asettumaan järkevästi.
Päädyin lopulta kiinnittämään valot asennusnauhalla säleikköön kiinni ja luotan että säleikkö pysyy edelleen vakiokannakkein paikallaan. Valot painavat noin 700g kappale joten ihan täysin varma ei voi olla vaikka aika tukevalle tuntuukin.
Hieman meinasi ottaa syylärin kannakkeet kiinni ja auton puolelta piti poistaa sumuvalojen kiinnityskannakkeet.
Kuvassa kamera pyrkii jotenkin fiksusti estämään kuvan puhkipalamisen, ja siksi ledit näyttävät hieman todellista himmeämmiltä.
Lähikuvassa ledit päällä näyttää tältä:
Asennuksesta tuli ulospäin ihan siistin näköinen.
Mukana tullut johtosarja täytti lupauksensa. Kun sarja kytketään akun plussaan ja runkoon, ja lisäksi ajovalolta otetaan sammutusheräte, niin valot syttyvät käynnistettäessä ja sammuvat noin 10s kuluttua sammutuksesta.
Seuraavaksi pitäisi kai löytää mielellään itä-Vantaan kieppeiltä vagcom joka ymmärtää can-väylää niin saa ajovalot pois päältä katkaisimen nolla-asennossa.
Päädyin lopulta kiinnittämään valot asennusnauhalla säleikköön kiinni ja luotan että säleikkö pysyy edelleen vakiokannakkein paikallaan. Valot painavat noin 700g kappale joten ihan täysin varma ei voi olla vaikka aika tukevalle tuntuukin.
Hieman meinasi ottaa syylärin kannakkeet kiinni ja auton puolelta piti poistaa sumuvalojen kiinnityskannakkeet.
Kuvassa kamera pyrkii jotenkin fiksusti estämään kuvan puhkipalamisen, ja siksi ledit näyttävät hieman todellista himmeämmiltä.
Lähikuvassa ledit päällä näyttää tältä:
Asennuksesta tuli ulospäin ihan siistin näköinen.
Mukana tullut johtosarja täytti lupauksensa. Kun sarja kytketään akun plussaan ja runkoon, ja lisäksi ajovalolta otetaan sammutusheräte, niin valot syttyvät käynnistettäessä ja sammuvat noin 10s kuluttua sammutuksesta.
Seuraavaksi pitäisi kai löytää mielellään itä-Vantaan kieppeiltä vagcom joka ymmärtää can-väylää niin saa ajovalot pois päältä katkaisimen nolla-asennossa.
Nyt on projekti kaikin puolin valmis Vagcomin avulla asetettiin himmennys päivävaloasennossa halogeeneille. Tämä tapahtui asettamalla byte8 arvoon 1 asteikolla 00-FF. Eli valoasetukset ovat drl skandinaavia-asetuksella, ja byte8 01.
Eli nyt kun auton käynnistää, syttyy edessä parkit ja ledit, takana takavalot. Parkkivaloasennossahan palaa lisäksi mittarivalot ja rekisterikilven valot. Ajovalot päällä ledit sammuvat.
Foorumin jäsenelle malfean kiitokset vielä asetusten laitosta.
Joutuukohan seuraavaksi ostamaan sinisempiä parkkipolttimoita yms..
Eli nyt kun auton käynnistää, syttyy edessä parkit ja ledit, takana takavalot. Parkkivaloasennossahan palaa lisäksi mittarivalot ja rekisterikilven valot. Ajovalot päällä ledit sammuvat.
Foorumin jäsenelle malfean kiitokset vielä asetusten laitosta.
Joutuukohan seuraavaksi ostamaan sinisempiä parkkipolttimoita yms..
Ite sitä mieltä että jos noita laittaa autoon niin ne pitäs integroida vakio umpioihin ei ne näytä edes hienolta jos ne on jossain kohin puskuria.
Olen kans aikani pohtinu omaan mokkeloon päivävaloja.
Vanhempien b7:ssa on xenonien yhteydessä DRL.
Joten miten siis sais vitoskoppasen bi-xenoneihin päivävalot?!
Autossa on valotunnistin ja koodamalla saisi sumarit päivavaloiksi.
Itse kuitenkaan en voi sietää amis-lookkia ja polttaa sumareita, edes himmennettynä.
Hämärän/sateen tullen xenonit syttyvät automaattisesti.
Jos siis kytkisi sumuvaloista johdon h7 apupitkiin ja koodaisi himmennyksen päälle.
Näin apupitkät palais päivävaloina ja xenonit syttyis tarpeen tullen.
Ongelmia:
Miten apupitkät saa palamaan kaukovalojen kanssa.
Entä miten saa sumuvalot toimintaan.
Monimutkainen releytys tms... mutta lamppudiagnoosi aiheuttanee tässäkin ongelmat.
Kokeilin aikani kuluksi tuota: http://www.falstad.com/circuit/
Java-ikkuna aukeaa ja sit File > Import
Koodi: Valitse kaikki
$ 1 5.0E-6 10.20027730826997 86 5.0 50
R 368 176 368 48 0 0 40.0 5.0 0.0 0.0 0.5
R 736 176 736 32 0 0 40.0 8.0 0.0 0.0 0.5
178 560 384 560 224 0 1 0.2 -6.419376250815094E-6 0.05 1000000.0 0.02 20.0
w 528 176 544 224 0
181 560 384 880 384 0 784.0618691507784 55.0 12.0 0.0034 0.0011
g 880 384 880 448 0
x 770 69 876 73 0 15 sumuvalon johto
x 564 86 602 90 0 15 kauko
x 739 346 878 352 0 24 pitkä lamppu
w 544 224 480 224 0
w 480 384 512 384 0
g 528 384 528 448 0
R 528 80 528 48 0 0 40.0 12.0 0.0 0.0 0.5
s 528 80 528 176 0 1 false
181 624 432 784 432 0 300.00000000492344 55.0 12.0 0.01 0.01
x 683 454 741 459 0 20 sumari
x 388 74 487 77 0 10 heräte valokytkimeltä
w 624 176 576 224 0
d 368 176 336 240 1 0.805904783
s 336 240 320 352 0 1 false
w 432 464 624 464 0
w 624 464 624 432 0
178 304 400 304 480 0 1 0.2 -1.8883357325746934E-29 0.05 1000000.0 0.02 20.0
w 272 400 320 352 0
g 256 400 256 288 0
d 736 176 624 176 1 0.805904783
w 416 352 480 384 0
d 320 352 416 352 1 0.805904783
x 188 520 226 524 0 15 akulta
R 176 496 112 496 0 0 40.0 12.0 0.0 0.0 0.5
w 176 496 288 480 0
w 304 400 432 464 0
g 784 432 784 448 0
d 480 224 480 384 1 0.805904783
o 14 64 0 35 3.0517578125E-4 9.765625E-5 0 -1
Systeemin pitäis näyttää kaavio ja virta kulkee jotenkuten.
Johdoissa on pari katkaisijaa, joita klikkaamalla virran kulku muuttuu.
Eka on herätteessä valokytkimellä ja toinen kaukossa
Toisaalta taas jollain ledisarjan automaattiboksilla sais mokoman ehkä toteutettua.
Ja DRL sammuis kun valotunnistin kytkee xenonit päälle.
Sähkökeskuksen koodaukseks jenkkilä tms.
Ideoita? taitaa olla turhaa mokoma... eihän nuo xenon polttimot nyt niin hirveitä enää maksa.
edit:
http://www.slamit.net/product/6802/golf ... ovalosarja
Mahtaakohan noi saada vitoskoppaseen... sähköiltä nuo on melko pitkälle samat
e2: tai sit http://www.kufatec.de/shop/product_info ... ersal.html
Hellaltakin on saamaksissa thyyning sarjaa
http://www.daytime-running-light.com/index_uk.html
http://www.daytime-running-light.com/index_uk.html
Jatketaan nyt hieman vielä tänne.
Eli ledit on ja kukkuu keulalla edelleen. Koodaus muutettiin niin, että vain päivävalot palaa katkaisijan nolla-asennossa. Ihan riittävää tämäkin ja ne tilanteet jolloin takavaloja kaipaisi päivävalojen kanssa, ovat harvassa. Sitten voikin polttaa jo ajovalojakin.
Johdotuksenkin tuossa kesällä käpöstelin uusiksi. Nyt on relekytkentä käytössä ja alkuperäinen drl-boksi tapasi vesilintua.
Golffin konehuoneesta, sulake+releboksista löytyy (ainakin itseltäni) nasta, johon tulee sähköä kun autossa on virrat päällä. Tuosta virrat ledeille, katkaisu ajovalolta ja rele välissä. Eli rele maadoitetaan ajovalon plussaan. Sammuu kun ajovalo menee päälle. Tästä kytkennästä ei ole tullut vikakoodeja tai polttimonrikko-ilmoituksia. DRL-boksilla tuli pariin otteeseen ja sammutti lyhyen valon luullen sitä hajonneeksi. Tähän tarvittiin sammutus ja avain irti lukosta jotta kuittasi. (Ajovalo tässä lyhyt valo, ei parkki, joten parkit+päivävalot on myös mahdollinen jos kokee tarvitsevansa takavaloja.)
Alkuperäisessä johdotuksessakaan ei ollut mitään isompaa vikaa. Ainoastaan kun olisi halunnut jättää parkit päälle autoon, niin päivävalotkin syttyivät vaikkei auto ollut käynnissä. Tämä varmaankin siksi, että auton joku boksi nostaa jännitettä jossain ja haistelija sen havaitsee vaikka onkin vain akussa kiinni. Toinen vaihtoehto on että akkujännite aaltoilee sopivasti ja tämä tunnistuu laturin pulsseiksi. Vanha kytkentä oli samalla coming-home valoina toimiva, sillä ne paloivat noin 10s sammutuksen jälkeen. En jäänyt tuota kaipaamaan, vaan luotan enemmänkin siihen että ei ole ylimääräisiä roikkuvia jännitekohteita syömässä mahdollisesti akkua tyhjäksi.
ot. Tästä oli kokemus kun ladattava lyhty oli jäänyt viikoksi 12V pistorasiaan latautumaan. Auto ei auennut säätimellä ja virrat päälle laitettaessa ledit ottivat kunnon strobot käyttöön. Startannutkaan tuo ei jaksanut vaan nakutus vain kuului. Lainalaturilla lähti sitten parin tunnin latailun jälkeen.
Eli ledit on ja kukkuu keulalla edelleen. Koodaus muutettiin niin, että vain päivävalot palaa katkaisijan nolla-asennossa. Ihan riittävää tämäkin ja ne tilanteet jolloin takavaloja kaipaisi päivävalojen kanssa, ovat harvassa. Sitten voikin polttaa jo ajovalojakin.
Johdotuksenkin tuossa kesällä käpöstelin uusiksi. Nyt on relekytkentä käytössä ja alkuperäinen drl-boksi tapasi vesilintua.
Golffin konehuoneesta, sulake+releboksista löytyy (ainakin itseltäni) nasta, johon tulee sähköä kun autossa on virrat päällä. Tuosta virrat ledeille, katkaisu ajovalolta ja rele välissä. Eli rele maadoitetaan ajovalon plussaan. Sammuu kun ajovalo menee päälle. Tästä kytkennästä ei ole tullut vikakoodeja tai polttimonrikko-ilmoituksia. DRL-boksilla tuli pariin otteeseen ja sammutti lyhyen valon luullen sitä hajonneeksi. Tähän tarvittiin sammutus ja avain irti lukosta jotta kuittasi. (Ajovalo tässä lyhyt valo, ei parkki, joten parkit+päivävalot on myös mahdollinen jos kokee tarvitsevansa takavaloja.)
Alkuperäisessä johdotuksessakaan ei ollut mitään isompaa vikaa. Ainoastaan kun olisi halunnut jättää parkit päälle autoon, niin päivävalotkin syttyivät vaikkei auto ollut käynnissä. Tämä varmaankin siksi, että auton joku boksi nostaa jännitettä jossain ja haistelija sen havaitsee vaikka onkin vain akussa kiinni. Toinen vaihtoehto on että akkujännite aaltoilee sopivasti ja tämä tunnistuu laturin pulsseiksi. Vanha kytkentä oli samalla coming-home valoina toimiva, sillä ne paloivat noin 10s sammutuksen jälkeen. En jäänyt tuota kaipaamaan, vaan luotan enemmänkin siihen että ei ole ylimääräisiä roikkuvia jännitekohteita syömässä mahdollisesti akkua tyhjäksi.
ot. Tästä oli kokemus kun ladattava lyhty oli jäänyt viikoksi 12V pistorasiaan latautumaan. Auto ei auennut säätimellä ja virrat päälle laitettaessa ledit ottivat kunnon strobot käyttöön. Startannutkaan tuo ei jaksanut vaan nakutus vain kuului. Lainalaturilla lähti sitten parin tunnin latailun jälkeen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse Bi-Xenoneita suunnitellessa pähkäilin miten homman tehdä...
- Bi-Xenoneiden 10-12 pin adapterilta saa tarvitsemat ajovalo ja sumari tiedon. Minun tapauksessani
- Noissa Dectane:n DRL:ssä on kolme johtoa +,- ja parkkivalon tieto. Parkit päällä DRL:t palavat puoliteholla.
- Parkkitieto suoraan adapteri johdolta DRL:ään.
- Vaikka valot eivät kuluta kuin n.10W taidan silti ottaaa jännitteen ratin takaa sulakerasialta, näin saan valojen sulakkeenkin nätisti.
- Sulakkeelta NC (=aukeava) -releen koskettimelle ja toiselta syöttöjännite valoille. Ajovalolta/ adapteri johdolta johto releen kelalle. Tällöin kosketin releellä aukeaa DRL sammuu kun ajovalot syttyy.
Vag com:lla ottaa "scandinavian daylight" tms pois päältä, niin mikään valo ei pala valokytkimen 0 asennossa. Löytyy central electrics:n alta
http://www.dectane.de/product_info.php? ... m--t-.html
- Bi-Xenoneiden 10-12 pin adapterilta saa tarvitsemat ajovalo ja sumari tiedon. Minun tapauksessani
- Noissa Dectane:n DRL:ssä on kolme johtoa +,- ja parkkivalon tieto. Parkit päällä DRL:t palavat puoliteholla.
- Parkkitieto suoraan adapteri johdolta DRL:ään.
- Vaikka valot eivät kuluta kuin n.10W taidan silti ottaaa jännitteen ratin takaa sulakerasialta, näin saan valojen sulakkeenkin nätisti.
- Sulakkeelta NC (=aukeava) -releen koskettimelle ja toiselta syöttöjännite valoille. Ajovalolta/ adapteri johdolta johto releen kelalle. Tällöin kosketin releellä aukeaa DRL sammuu kun ajovalot syttyy.
Vag com:lla ottaa "scandinavian daylight" tms pois päältä, niin mikään valo ei pala valokytkimen 0 asennossa. Löytyy central electrics:n alta
http://www.dectane.de/product_info.php? ... m--t-.html
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Omaan Alteaan laitoin tuollaiset sumareiden tilalle. Koriliimalla kiinni niihin ritilöihin, jonka takana sumarit on alunperin.
Hieman joutui muovia leikkaamaan, että sai ritilät valoineen sopimaan.
Menneenä kesänä pari kertaa väitelty virkavallan kanssa onko nuo sumuvalot ;)
Hieman joutui muovia leikkaamaan, että sai ritilät valoineen sopimaan.
Menneenä kesänä pari kertaa väitelty virkavallan kanssa onko nuo sumuvalot ;)
Palataan asiaan.
Kolmen tilauskerran jälkeen ebaystä, sai GTI ritilät päivävalolla varustettuna kotiin kannettuna.
(Tätä ennen oli (2X) eriänisiä ongelmia, mutta rahat sai onneks takasin)
Mukana tuli ohjausboksit; mutta kävi ilmi, että se himmentää ledit parkkivaloiksi ja sehän ei käy.
Joten revin ohjausboksit pois ja nyt mokomat ledit hädin tuskin palavat.
Siis ohjausboksissa oli joku LEDeihin liittyvä patentti.
Joutuu siis releyttämään ja tinaamaan ohjausboksit takasin johtoihin.
Kolmen tilauskerran jälkeen ebaystä, sai GTI ritilät päivävalolla varustettuna kotiin kannettuna.
(Tätä ennen oli (2X) eriänisiä ongelmia, mutta rahat sai onneks takasin)
Mukana tuli ohjausboksit; mutta kävi ilmi, että se himmentää ledit parkkivaloiksi ja sehän ei käy.
Joten revin ohjausboksit pois ja nyt mokomat ledit hädin tuskin palavat.
Siis ohjausboksissa oli joku LEDeihin liittyvä patentti.
Joutuu siis releyttämään ja tinaamaan ohjausboksit takasin johtoihin.
millä ihmeen lakivirityksellä Skoda Fabia RS
Olisiko niin että nuo LED-päivänajo valot toimivat myös parkkeina? Ovat siis kirkkaat kun ajovalot ei ole päällä ja himmenevät muutaman asteen kun valot käännetään päälle.
Kyseessä olisi ihan hyväksytty toiminta jopa jälkiasennettuna.
Vaikkakin on monia autoja joissa esim valaisimissa on sellaisia ratkaisuja joita ei jälkiasennuksena saa tehdä (ainakaan tiukassa lain tulkinnassa). Tyyppihyväksyntä prosessin yhteydessä autolle voidaan saada hyväksyntä joillekin asioille, vaikka lainkirja sanookin muuta.
Joissain autoissa palaa edessä enemmän parkkeja kuin yksi pari. Sumuvalot on alempana kuin laki sallii jne. Lisäjarruvalo ei ole keskellä. jne
No nyt ne pelittää valoanturin ohjaamana
http://tos.pp.fi/images/image/golf/DRL/ ... 7_HDR2.jpg
http://tos.pp.fi/images/image/golf/DRL/ ... 7_HDR2.jpg
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 45 vierailijaa