Vetonivelen kumin vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

Vetonivelen kumin vaihto

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 1.9.2010 18:44

Pitäisi murroksen kumi vaihtaa. Onnistuuko vain ottamalla yläpuolelta tukivarren liitoksesta auki vai pitääkö irroittaa alapallokin jotta mahtuu tulemaan pois? En aio otta koko akselia pois? Kuka on vaihtanut niin voisiko valaista kuinka toimitaan? Kiitos.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.9.2010 18:57

ainakin toinen alapallo auki, voi olla että molemmat tarvii ottaa että mahtuu muljahtamaan nivel välistä pois...
yleensä se ylempi on niin piukassa että helpompi alemmat aukoa ;)

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 1.9.2010 21:06

Ok, huomenissa kokeillaan. Kiitos.

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 1.9.2010 23:11

Muistaakseni pelkästään sen etummaisen alatukivarren irroittamalla saa vetarin pois suht helposti. Itse murros on kiinni pelkästään lyömällä. Muista vaihtaa myös ne prikat ja sokka.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.9.2010 23:19

Onko se sisempi vetonivel tai vaihteisto kovastikin pahoillaan jos akseli paikallaan paukuttaa ulompaa niveltä irti?..

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 2.9.2010 7:29

Ottaa toisella kädellä vetarista kiinni ja työntää vastaan, niin eipä nuo ole ainakaan ennen mihinkään menneet. Yksi terävä isku jollain 5kg vasaralla niin tadaa. Kyllä ne murrokset on suunniteltu vähän kovemmillekkin rasituksille kuin yksi isku. Kannattaa vaan varoa ettei vetari lähde sisäpäästään irti, muuten tulee öljytkin =)

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 2.9.2010 18:42

No eikös tuon ulomman vetonivelen suojakumin voi vaihtaa hieman helpomminkin;

Joko ylä- tai alapäästä kynkkä irti,

Napapultti irti navasta ==> nivel pois sieltä navasta ja pyöräyttää siihen kynkän viereen,

Ottaa sen äsken takavasemmalle heitetyn napapultin käteen ja ampuu esim. pulttipyssyllä tms. työkalulla siitä sen pultin sijaintipaikalta pohjaan silloin kun nivel on suorassa vetariin nähden ==> nivel irtoaa. Ei tarvitse hakata eikä muljauttaa sitä sisäpäätä päreiksi esim. sillä pajavasaralla...

Tietenkin sisemmän kumin vaihtoon joutuu tasan varmasti irroittamaan sen vetarin...mutta eihän siihenkään nyt mahdotonta työpanosta vaadita.

Näin ainakin itse olen joskus saattanut tehdä...

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 2.9.2010 19:19

Unohdin työmaalta lainata napapulttiin kuusiokolo avainta niin jääkin sitten huomiselle. Jos nyt irrotan sitten ylätukivarresta olkatuen niin mahtuuko kääntymään riittävästi jotta akselin saa muljautettua pois?

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 2.9.2010 21:51

Ylätukivarsista on varsin hankala saada se pitkä pultti pois ellei ole tukivarsia vaihdeltu juuri ja rasvailtu se kunnolla. Huomattavasti helpompi alemmat irroittaa.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 2.9.2010 23:18

Ihan hyvä pointti tuo pitkä pultti. Toisaalta, onhan se hyvä aukaista ja herkistellä tulevaa tukivarsijumppaa varten, ellei satu olemaan vahvistettua settiä paikoillaan :P

pasanen -01
-
Viestit: 59
Liittynyt: 15.11.2009 10:55

ViestiKirjoittaja pasanen -01 » 5.9.2010 18:44

No niin kumi vaihdettu. Otin yläpäästä irti tukivarret ja mahtui tulemaan murros pois. Pultti takaisin akselin päähän ja räikällä vaan kiristi niin murros irtosi aika kivuttomasti. Kiitos vaan neuvoista kaikille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa