Hei kaikille.
Ostin hetki sitten käyttöautokseni -98 vuotisen automaatti 1,9 TDI AFN koneisen (110 hp) Passatin. Autosta napsahti moniurahihna poikki eilen illalla. Kun ei ole kovin tuttuja laitteita itselleni nämä, niin olisin kysynyt tunnistusapua laturin kanssa. Laturista löytyy sarjanumerot:
0123320025
028903027
Eräästä latureita myyvästä liikkeestä kysyttäessä sanoivat, että alkuperäisellään kyseisessä laturissa ei olisi tuota vapaakytkintä. Laturin hihnapyörässä päässä on jonkinlainen muoviosa ja päädyssä musta "korkki". Vaikuttaisi maagiselta vapaakytkimeltä, kun jotain ekstraa löytyy vai kuinka?:)
Kokeilin tuon hihnapyörän toimivuutta lukittamalla ruuvimeisselillä laturin sisällä olevia siipiä ja samalla pyörästä pyörittämällä -> ei luista yhtään. Nyt kun vain tietäisi varmaksi millä tavalla vapaakytkimellä varustetun erottaa tavallisesta.. Saako kyseistä vapaakytkintä tarvittaessa irrallisena ostettua vai joutuuko koko laturin uusimaan? Mistä syystä noita on sekä vapaakytkimellä että ilman?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
1,9 Passat AFN TDI: onko laturissa vapaakytkin?
Valvoja: ffp jäsenet
Avaa korkki, jos siellä on mutteri niin siinä ei ole vapaakytkintä. Vapaakytkin pyörii kunnossa ollessaan vapaasta vastapäivään, eli sitä kytkintä ei saa irti ruuvaamalla mutta kiinni kyllä.
Dieselissä pitäisi kyllä olla vapaakytkin, miksi ei joissain sitä ole voi johtua laturin pienuudesta? Vapaakytkimellä annetaan siis laturin jatkaa pyörimistä inertiansa voimin sillä aikaa kun itse polttomoottori jarruttelee vauhtia puristustahdin aikana. Jos vapaakytkintä ei olisi, tai kuten omassa se oli rikki ja toimi yhtenä jöötinä, alkaa kiristin väpättämään ja hihna kiljuu etenkin tyhjäkäynnillä ja rattia kääntäessä.
Jos kiljuu tai kalisee kannattaa heti vaihtaa se vapaakytkin. Nimim: onnekkaasti tythjäkäynnillä lähti kiristimen pultti poikki niin että koko kiristinhässäkkä heilui vapaana. Onneksi ei mennyt kuin se pultti ja rullan reuna. Jos se olisi tapahtunut kaksi minuuttia aikaisemmin olisi hihna todnäk. joutunut jakoremmin väliin ja poks.
Eli siinä nyt sitten meni to-la illat konepellin alla kun tehostimen, viskon, laturin, kiristinasetelman, termarin jne sai irroita-kiinitä sulkeisia harjoitella. Sain käyntiin ennen su-illan räntäsateita viiden minuutin pelivaralla :)
Jos AVF:n uusi vapaakytkin kelpaa niin minulla on sellainen varastossa. Jäi käyttämättä kun tuli sittenkin vaihdettua uusi laturi tuossa viikonloppuna.
edit vielä: missäpäin auto on, jos vaikka tulisi katsomaan? Helsingissä itse.
Dieselissä pitäisi kyllä olla vapaakytkin, miksi ei joissain sitä ole voi johtua laturin pienuudesta? Vapaakytkimellä annetaan siis laturin jatkaa pyörimistä inertiansa voimin sillä aikaa kun itse polttomoottori jarruttelee vauhtia puristustahdin aikana. Jos vapaakytkintä ei olisi, tai kuten omassa se oli rikki ja toimi yhtenä jöötinä, alkaa kiristin väpättämään ja hihna kiljuu etenkin tyhjäkäynnillä ja rattia kääntäessä.
Jos kiljuu tai kalisee kannattaa heti vaihtaa se vapaakytkin. Nimim: onnekkaasti tythjäkäynnillä lähti kiristimen pultti poikki niin että koko kiristinhässäkkä heilui vapaana. Onneksi ei mennyt kuin se pultti ja rullan reuna. Jos se olisi tapahtunut kaksi minuuttia aikaisemmin olisi hihna todnäk. joutunut jakoremmin väliin ja poks.
Eli siinä nyt sitten meni to-la illat konepellin alla kun tehostimen, viskon, laturin, kiristinasetelman, termarin jne sai irroita-kiinitä sulkeisia harjoitella. Sain käyntiin ennen su-illan räntäsateita viiden minuutin pelivaralla :)
Jos AVF:n uusi vapaakytkin kelpaa niin minulla on sellainen varastossa. Jäi käyttämättä kun tuli sittenkin vaihdettua uusi laturi tuossa viikonloppuna.
edit vielä: missäpäin auto on, jos vaikka tulisi katsomaan? Helsingissä itse.
Kiitoksia pätevästä vastauksesta. Jumissa oleva vapaakytkin sieltä löytyi. Tyhjäkäynnillä hihna valitti, kun työpaikan pihalla löin auton tulille. Mukavasti lähes kotipihalle sitten pääsin.
Tuo vapaakytkin kelpaa minulle oikein hyvin, jos on autooni käypäinen. Asustelen Järvenpäässä, joten viskaan YV:tä ja jatketaan siitä.
Tuo vapaakytkin kelpaa minulle oikein hyvin, jos on autooni käypäinen. Asustelen Järvenpäässä, joten viskaan YV:tä ja jatketaan siitä.
Lainaan hieman tätä aihetta.
T4 2,5tdi ACV on ruvennut pitäämään tyhjäkäynnillä omituista lätkyttävää ääntä, tuntuisi tulevan moniurahihnasta.
Miten saan moniurahihnan irti rullien tarkistusta varten? Minkä työkalun tarvitsen? Hihnan kiristin on todella ahtaassa kolossa rintapellin ja koneen kiinnityskohdan välissä.
T4 2,5tdi ACV on ruvennut pitäämään tyhjäkäynnillä omituista lätkyttävää ääntä, tuntuisi tulevan moniurahihnasta.
Miten saan moniurahihnan irti rullien tarkistusta varten? Minkä työkalun tarvitsen? Hihnan kiristin on todella ahtaassa kolossa rintapellin ja koneen kiinnityskohdan välissä.
Kiitos ja kumarrus taas kerran kohtalolle. Soittelin tuossa varaosia myyvää puljuun tuon vapaakytkin asian tiimoilta, kertovat et boschin laturiin löytyy kahenlaista kytkintä toinen maksaa 100€ ja toinen 50€ eroja on kuulemma et toinen on 35mm ja toinen 36,5mm, ja kuulemma tuota kalliimpaa myydään 1 siinä mitä tuota halvempaa 10, et tuo kalliimpi olis niinku harvinaisempikin. Nooh laturin kanssa varaosatiskille ja YLLÄRI YLLÄRI olemassa olevassa kytkimessä samat numerot kun tuossa 100€ kytkimessä. Tarkasteltiin tiskillä noita kytkimiä, eikä niissä ollu muuta eroa ku et toisessa oli pitemmät kierteet siellä sisäpuolella ku toisessa, muuten identtisiä. Pakkohan se oli ottaa se kalliimpi, mut jos jollakulla vastaavaa ni ilmotelkaa, vielä kerkee sen vaihtamaan. mahd. asennus vasta huomenna. semmosta.
autona passat variant afn 97
autona passat variant afn 97
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa