Moottorijarrutuksessa laahaava ääni

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

Moottorijarrutuksessa laahaava ääni

ViestiKirjoittaja zimpa » 28.8.2010 13:09

<-- Autoni merkki ja malli

Mikähän voisi olla vikana (tai ominaisuutena), kun moottorijarrutuksessa ja myös kiihdytettäessä kuuluu pientä laahaavaa ääntä (ääntä vaikea kuvata hyvin). Selkeimmin sen huomaa maantienopeuksilla ja vitosella tapahtuvassa moottorijarrutuksessa, mutta myös muilla kuuluu. Ääni kuuluu myöskin vedätettäessä, mutta ei niin hyvin. Kun painaa kytkimen pohjaan, ääni lakkaa heti.

Ei kai vaihdelaatikko ole hajoamassa? Entä kytkin? Kytkin on kyllä kulunut, mutta ei pitäisi luistaa.

Ei ole väliä onko lämmin vai kylmä moottori.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 29.8.2010 13:14

Eilen vilkaisin vaihdelaatikkoa päällisin puolin. Sen päällä oli vihreä (luokkaa 17 mm kuusiokoloruuvi). Sen siinä kuusikulmaisessa reiässä oli jonkin sortin tulppa, jonka otin pois. Katsoin sisään, ei ainakaan öljyä näy. Kokeilin sormella, tuli metallia vastaan, jonka pinta oli öljyinen ja siitä jäi punaista (mielestäni vaihteistoöljyä) sormeen.

Mutta kysymys kuuluukin, kuinka paljon vaihdelaatikossa pitäisi olla öljyä? Pitäisikö se olla täynnä? Entä jos siellä on liian vähän, voinko lisätä sopivaa öljyä jatkeeksi, vai pitääkö metsästää jostain tyhjennysruuvi ja laittaa kokonaan uudet.

Alkaa jo tosissaan huolettamaan.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 29.8.2010 21:00

Eikös tuossa ole se laatikko, jonka tarkastusproppu on laatikon päädyssä.. 17mm kuusiokolo tulppa.. Eli tulpanreijän tasalle öljypinta laatikossa..

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 28.9.2010 17:01

Öljyn pinta näytti olevan ihan oikealla tasolla. Tuleeko kellään mieleen mikä voisi aiheuttaa tuollaista ääntä?

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 28.9.2010 19:57

Oliko toi edellisen kohdan tulppa (Sen päällä oli vihreä (luokkaa 17 mm kuusiokoloruuvi). Sen siinä kuusikulmaisessa reiässä oli jonkin sortin tulppa, jonka otin pois) siis vaihdelaatikon päällä vai siinä vauhtipyörän kohdalla, eli melkein kiinni moottorin lohkossa? Jos se oli tuo vauhtipyörän kurkistusreikä ja sieltä öljyä sai sormiin niin vika on aika selkeä?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 29.9.2010 0:17

Kyllä se tulppa oli siinä ihan melkein moottorin kyljessä. Eli kai juuri kuvaamasi. Tuskin siinä montaa samanlaista on. Mistä se siis kertoo? Mikä rikki? Kallis remontti? Mitä pitää tehdä?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 29.9.2010 7:33

Onkos tossa vielä 020 sukunen laatikko?
Heittäisin vakio veikkauksen, niitti irti perästä ja reikä laatikossa kytkinkopan sisäpuolella.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 30.9.2010 0:16

Tuo 020 vaikuttaa tutulta, mutta en oo varma. Onko toi "niitti irti" vika korjattavissa ja miten? Onko tuo joku yleinen juttu?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.9.2010 0:40

020 laatikoissa koodi löytyy lytkinkopan 1800 kohhdasta

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 3.10.2010 15:51

En oo saanu katottuu nyt et mikä laatikon koodi on. Mutta jos se nyt ois toi 020 ja siitä olis tää joku "niitti" irti niin onko sitä mahdollista korjata? Ja kuinka iso ja kallis remontti olisi mahdollisesti?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 3.10.2010 15:57

halvin ja helpoin, ostat uuden vastaavalla koodilla olevan lootan

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 3.10.2010 21:27

Antsa,

Siis uuden vaihdelaatikon?? Siinä tapauksessa ei ainakaan voida puhua kovin halvasta hommasta.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 26.4.2011 14:28

Osaisiko joku sanoa, että mitä tuolla laatikko/kytkin sektorilla tapahtuu, kun kytkin on ylhäällä ja auto vapaalla paikallaan. Tämä kihisevä ääni kuuluu myös silloin, joskaan ei niin kovasti, kuin vedätettäessä, tai moottorijarrulla.

Tuohon saattaisi joku osata sanoa jotain, koska ääni lakkaa välittömästi, kun kytkimen laittaa pohjaan. Käytännössä ääni kuuluu aina, kun kytkin on yhäällä. Poikkeuksena se, että ajetaan niin, että ei vedätetä, eikä moottori myöskään jarruta.

Ainiin, vaihdelaatikko on DUU, eikä 020.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 26.4.2011 19:07

vaihdelaatikko on DUU


Kannattaa etsiä ffp/google hakusanana tuo DUU ja lukea läpi. Tässä jotain englanniksi.

Muistaakseni jossain kerrottiin, että volkkarilla myydään vahvistettua niittisarjaa juuri tuon ongelman vuoksi.

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 28.4.2011 21:22

Mutta olisi kiva tietää, että onkohan kyseessä mahdollisesti juuri tuo niittiongelma, vai joku laakeri, ennen kuin alkaa uutta vaihdelaatikkoa metsästää. Ei ole kuitenkaan ihan halpa setti laittaa uusi laatikko. Kun ei itse oikein uskalla alkaa vaihtamaan.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 4.5.2011 14:54

Jos ääni kuuluu paikallaan ollessa, niin lähde rajautuu kytkinakselille.
Epäilisin että painelaakeri ei ole enää herkimmillään ja levossa ollessaan hipsuttaa asetelmaa vasten, mutta paineessa kuitenkin pyörii äänettömästi?

zimpa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 6.8.2010 17:36

ViestiKirjoittaja zimpa » 5.5.2011 8:53

Jos tarkoitat paineessa olemisella sitä, että kytkin painettu pohjaan, niin ei kuulu mitään ääntä. Nykyään tulee useis tehtyä niin, että jarruttaessa kytkin pohjaan, ku sydämeen sattuu se ääni. Käsittääkseni tossa ei oo painelaakeria, vaan irroitinlaakeri? Tai niin joku sanoi..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa