Eli -98 mallisessa TDI rolffissa siis seuraavaa:
Hukkasi nestettä jonkin verran jo ostettaessa syssyllä -09, ja nyt kesällä nestettä alkoi kulua jo melkeen litra / 500km. Toi 500km kun tulee mun ajoilla suht. nopsaan niin alkoi sitten kyrsiä.
Eli ei muuta kuin hommiin, ja moottorinsuojan poistamalla havainnoin vuodon olevan moottorin etupuolella ja suht. alhaalla. Näytti että vuoto olisi tullut termostaatti kotelon kannesta. Noh, muovisen kannen tilalle uusi, samalla vaihtoon termostaatti ja tiiviste.
Vuoto ei kuitenkaan tällä loppunut, vaan tarkemman tutkimisen jälkeen vuoto onkin termostaattikotelon viereisessä "rautaputkessa" jossa virtaa myös jäähdytysnestettä. Putken pää tulee moottorilohkoon, ja näyttää että vuoto olisi siinä. Rautaputkesta lähtee letku sisälämppärin kennolle, jos joku ihmettelee mistä putkesta kysymys.
Onko tuo kovin yleinen vuotopaikka TDI-moottoreissa noin yleisesti ottaen? Tuossa vieressä ei taida olla muutakaan paikkaa mistä voisi vuotaa, ja sekoittaa vuotopaikan?
Mahtaako korjaantua pelkän rautaputken ja lohkon välisen tiivisteen uusimalla?
Nyt moottorivelhot vastauksia tulemaan, auto täytyisi saaha piakkoin nippuun, ja huomenna aamulla olisi tarkoitus jatkaa työskentelyä auton parissa.
Kiitos jo etukäteen!
1.9 TDI AGR ja mystinen jäähdytysnestevuoto
Valvoja: ffp jäsenet
Noniin, nyt olisi purettuna siihen asti, että kyseinen rautaputki tulee melkein pois paikaltaan, ainoastaan öljynmittatikun alumiiniputki, joka menee lohkoon on tiellä. Miten tuon öljynmittaputken siis saa irti? Sen oranssin muovisen sainkin jo, mutta tuo alumiininen on pahempi.
Vastauksia vaan tulemaan, niin saan vielä tänään irroitettua :)
Vastauksia vaan tulemaan, niin saan vielä tänään irroitettua :)
Nyt ei vuoda rolffi nesteitä mystisen kupariputken ja lohkon välistä enää, o-rengaan vaihdolla tuli hyvä. Remontin aikana tuli kuitenkin bongattua, että letkulämppäriltä tuohon kyseiseen putkeen menevä letku on melko hapero. Kyseessä defan lämppäri.
Auto on nyt jonkin matkan päässä opiskeluista johtuen, enkä pääse mittaamaan letkun tarkkoja mittoja, ja huomenna illalla töiden jälkeen olisi auto tarkoitus mennä laittamaan ajoon. Kysynkin siis, voisiko joku ystävällinen mitata omasta autostaan kyseisen letkun kriittisetmitat? Eli letku, mikä lähtee letkulämppäriltä yläpäästä 90 asteen mutkalla lohkon suuntaan.
Kiitos ja kumarrus sille, joka ton viitsii katsoa.
Auto on nyt jonkin matkan päässä opiskeluista johtuen, enkä pääse mittaamaan letkun tarkkoja mittoja, ja huomenna illalla töiden jälkeen olisi auto tarkoitus mennä laittamaan ajoon. Kysynkin siis, voisiko joku ystävällinen mitata omasta autostaan kyseisen letkun kriittisetmitat? Eli letku, mikä lähtee letkulämppäriltä yläpäästä 90 asteen mutkalla lohkon suuntaan.
Kiitos ja kumarrus sille, joka ton viitsii katsoa.
Noniin, nyt on letku vaihdeltu ja jäähdytysnestevuodot kurissa. Mutta ei taas tietenkään kaikki ihan lapaan mennyt, nimittäin nyt alavesiletku pysyy kylmänä, vaikka ajaisi pitkän pätkän maantietäkin. Jäähdytysnestettä on tarpeeksi, ilmata olen koittanut letkuja ahkerasti puristelemalla. Kabiiniin tulee kyllä lämmintä. Eikä kone ole erityisen kuumakaan, venttiilinkopassakin pystyy kättä hetken pitämään ilman kipua.
Ja sen verran ahkerasti on ilmailla koiteltu, että tuskinpa on ilmataskua missään. Ja mittarin mukaan lämmöt pysyy kiltisti 90 asteessa.
Voisiko ongelma juontua siitä, kun "kokeneen" asentajan vinkistä termostaattiin porattiin pienen pieni reikä? On kuulemma aina porannut pienen reiän termostaattiin, helpottaakseen ilmaamista yms.
Voisiko tuo pieni reikä termostaatissa nyt kuitenkin aiheuttaa sen, että moottori ei kunnolla lämpiä, vaikka lämpömittari näyttääkin 90 astetta? Vai mistä muusta voisi johtua?
Ja sen verran ahkerasti on ilmailla koiteltu, että tuskinpa on ilmataskua missään. Ja mittarin mukaan lämmöt pysyy kiltisti 90 asteessa.
Voisiko ongelma juontua siitä, kun "kokeneen" asentajan vinkistä termostaattiin porattiin pienen pieni reikä? On kuulemma aina porannut pienen reiän termostaattiin, helpottaakseen ilmaamista yms.
Voisiko tuo pieni reikä termostaatissa nyt kuitenkin aiheuttaa sen, että moottori ei kunnolla lämpiä, vaikka lämpömittari näyttääkin 90 astetta? Vai mistä muusta voisi johtua?
Ensinnäkin, älä helvetti poraile reikiä termostaattiin! Jollet saa rikki, niin ainakin toiminta on erittäin vajavaista, ja talvella tulee pirun kylmä.. On erittäin normaalia, varsinkin diiselillä, että alavesiletku on pääasiassa kylmä.
Mene helteellä ajamaan oikeasti urheilullisesti ilmastointi pois kytkettynä, niin saattaa pahimmassa tapauksessa jopa alavesiletkukin lämmetä...
Nämä suoraruikkarit kun eivät lämpeä kuin kuorman alla, mutta eivät nämä oikeen nestettäkään ime mika muuttuisi lämmöksi...
Jokatapauksessa: nämä eivät ole mitään ooppeleita, että normikäytöllä saa koneen kiehumaan.. Näissä on kiitettävän tehokkaat syylärit, jolloin on erittäin toivottavaa, että alavesiletkusta tulee sitä kylmää nestettä kun tarvitaan jäähdytystä...
Mene helteellä ajamaan oikeasti urheilullisesti ilmastointi pois kytkettynä, niin saattaa pahimmassa tapauksessa jopa alavesiletkukin lämmetä...
Nämä suoraruikkarit kun eivät lämpeä kuin kuorman alla, mutta eivät nämä oikeen nestettäkään ime mika muuttuisi lämmöksi...
Jokatapauksessa: nämä eivät ole mitään ooppeleita, että normikäytöllä saa koneen kiehumaan.. Näissä on kiitettävän tehokkaat syylärit, jolloin on erittäin toivottavaa, että alavesiletkusta tulee sitä kylmää nestettä kun tarvitaan jäähdytystä...
Noniin, ei mitään vakavaa siis. Eli ajot jatkukoot. Täytyy siis tämän "kokeneen" asentajan takia vaihtaa termari vielä mahdollisesti, kun pakkaset alkavat. Jos ei lämpene riittävästi. Eli kaipa tuo kylmä alavesiletku on ihan normaalia tdi-koneessa. Ennenhän en ole tuohon mitään huomiota kiinnittänyt, enkä ole tosin paljon kys. autolla ajanutkaan, kun on kakkosautona.
Kiitokset vastauksista!
Kiitokset vastauksista!
Monesti termostaatissa voi olla alun pitäen pienen pieni reikä, kaikissa termostaateissa mitä minulla on käsissä ollu löytyny reikä ja siinä reiässä "pieni heiluva helmi" kiinni. tosin nuo ollu bensakoneen termostaatteja.
Ja tuon pienen pienen reiän tehtävä on tasata termostaatin toimintaa, päästää hivenen lämmintä nestettä kylmän joukkoon.
Ja tuon pienen pienen reiän tehtävä on tasata termostaatin toimintaa, päästää hivenen lämmintä nestettä kylmän joukkoon.
Jep, tässä sellaista ei alunperin ollut. Ja nyt tehty reikä on kyllä äärettömän pieni, ei mene tulitikkukaan lävitse. Että tuskimpa tuo hirveitä vaikuttaa.
Vähän aihetta sivuten, uskaltaako tuollaisen moottorin pestä? Aika paskainen on, jatkossa olisi vaan helpompi seurailla mahd. vuotoja yms. jossei olisi sentin paskakerrosta päällä.
Vähän aihetta sivuten, uskaltaako tuollaisen moottorin pestä? Aika paskainen on, jatkossa olisi vaan helpompi seurailla mahd. vuotoja yms. jossei olisi sentin paskakerrosta päällä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa