T5 2,5+505.01
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 21:38
T5 2,5+505.01
Mikä tekee BNZ moottorista niin erikoisen, ettei siihen kelpaa manuaalin mukaan muu öljy edes ilman hiukkassuodatinta ja kiinteällä (10000-15000km) öljynvaihtovälillä kuin 506.01 laatuluokan kallis longlife litku!? Kuinkahan merkittävä käytännön ero on 505.01 ja 506.01 öljyillä? Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan että tämä on pelkkää rahastus hommaa, ainakin transportterin osalta. 505.01 pitäis olla just se oikea öljy pumppusuutin masiinaan, mutta silti pitäis olla muka 506.01 öljy. Teboilin diamond diesel ja castrolin edge turbo diesel täyttää 505.01 laatuluokan ja haluttais käyttää jompaa kumpaa, koska jokatapauksessa öljyt ja filtteri vaihtuu about 15000 välein. Ei lonkku öljyt vastaa tarkotustaan minun tapauksessa. Onko ketään "öljy tietäjää" joka osais vastata näihin? :)
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 21:38
505.01 ja 506.01 öljyjen välisestä erosta ei ole täällä eikä oikein muuallakaan käyty keskustelua niin päin että jos auton manuaalin mukaan pitäisi olla 506.01 niin käykö siihen kuitenki 505.01 lyhyellä huoltovälillä. Joiltaki ulkomaalaisilta foorumeilla oli jotain juttua, mutta selvyyttä tähän ei ole vieläkään tullut. Oon selannu nettiä jo ihan tarpeeksi monta tuntia turhaa, että ajattelin näin viimeisenä vaihtoehtona käyttää tätä loistavaa foorumia asiaan vastauksen saamiseksi ja kohtalotovereita etsien, tai jos joku foorumi on jäänyt löytämättä. DPF on tyhjennetty ja egr ohitettu, eli näitä ei tarvi öljyn valinnassa huomioida millään tavalla. Nyt on vain kyse siitä, toimiiko ja voiteleeko 505.01 nokat ja muut paikat optimaalisesti? Eikö nämä 506.01 ja 507 laatuluokat ole kehitetty vain hiukkassudattimen hyvinvointia ajatellen ja 30-50000 vaihtoväleille (joka on mielestäni ihan hullua)? Liekö jääny voitelevat ominaisuudet vähemmälle ettei dpf härpäke mene dukkoon?! Täällä on ollu puhetta n.200000 rullatuista porttereista joissa nokkaremontti vaikka on ajettu 506.01-507 huippu longlife litkulla (esp formula)
Manuaali sanoo jos 505.01 käy lyhyemmällä huoltovälillä. Muutoin se ei käy ja itse muistelen että se R5:n vaatima lisäaineistus on vain siinä 506.01:ssä ja siksi sitä tulee käyttää.
Tuolla yksi keskustelu aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=113507&highlight=
Tuolla yksi keskustelu aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=113507&highlight=
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 21:38
Ainakin VW:n oman pumppusuutinöljyn ja "lonkun" hintaero on ykkösprosenteissa, siltä puolelta en näe mitään järkeä öljylaadun vaihtoon.
Vaihtorunkomoottori kustantaa jonkun 9 tuhatta euroa + mahdolliset apulaitteet päälle, siinäpä ehkä syytä siihen suositellun öljyn käyttöön.
Mutta - moottoria on muutettu vakiosta, kaikki moottoriin (+ muuhun tekniikkaan) liittyvät takuuasiat on ohi (myös auton iän puolesta).
Ei kun koekaniiniksi ja tuloksia sitten näkösille.
Vaihtorunkomoottori kustantaa jonkun 9 tuhatta euroa + mahdolliset apulaitteet päälle, siinäpä ehkä syytä siihen suositellun öljyn käyttöön.
Mutta - moottoria on muutettu vakiosta, kaikki moottoriin (+ muuhun tekniikkaan) liittyvät takuuasiat on ohi (myös auton iän puolesta).
Ei kun koekaniiniksi ja tuloksia sitten näkösille.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
"The oils in this section meet the VW 506.01 specification. These oils are especially for "Pumpe-Düse" (unit injector or "PD" engines) running on extended service intervals (30,000 - 50,000km / 24 months). Oil change is indicated by the electronic service indicator.
It is vitally important to use an oil meeting either this, the VW 505.01 specification or the VW 507.00 specification to avoid damaging the diesel pump in PD engines.
For PD engined cars with a (DPF), use only an oil meeting the VW 507.00 specification."
Tämän mukaan 505.01 öljyt koneeseen ja toimii. 506.01 ja 505.01 ero on vain longlife-vaihtovälin käytössä.
It is vitally important to use an oil meeting either this, the VW 505.01 specification or the VW 507.00 specification to avoid damaging the diesel pump in PD engines.
For PD engined cars with a (DPF), use only an oil meeting the VW 507.00 specification."
Tämän mukaan 505.01 öljyt koneeseen ja toimii. 506.01 ja 505.01 ero on vain longlife-vaihtovälin käytössä.
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 21:38
"Tieteellinen" testi on suoritettu. Käytin Castrol edge turbodieseliä (505.01)moottorissa n.200km ajan. Moottorin käyntiääni oli korvakuulolla ihan samallaista ronklatusta kuin esp formulalla. Öljyt oli jo ihan mustat. Suodattimen ruumiin avauksessa ei ilmennyt kuin muutamia pienen pieniä metalli kimalteita.(ei ainakaan raudat ole pahemmin hinkanneet vastakkain) Samalla tutkin esp formulalla n.12000km ajetun suodattimen, jossa oli pienenpieniä metallihileitä siellä täällä. ei kuitenkaan kovin paljoa. Ensimmäisen öljyn vaihdon tein n.2500km ajettuna ja hileitä oli suodattimessa huomattava määrä johtuen tiettu uusien sisuskalujen hioutumisesta. Nyt on öljynä mobil shc formula LD 0w30 506.01. (suodattimen kanssa 130€) Tulipa huuhdeltua moottoria 505.01 öljyllä :) Nyt ilman DPF:ää ja EGR:ää pitäis öljyjenki pysyä kirkkaampina pidempään. 505.01 öljylaadulla säästyis 50€ joka vaihdossa näillä normi 10-15tkm vaihtoväleillä. Öljytilavuus kun on 7,4l
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa