flair jetta mk2 jalkatilassa vettä ihan simona
Valvoja: ffp jäsenet
flair jetta mk2 jalkatilassa vettä ihan simona
eilettäin huomasin että jettasessani suorastaan ui jalkatilat vedestä, etenkin kuljettajan puoli edestä ja takaa.
missähän mahtaa olla häiriö?
olen bitumittanu koko auton ja mietin että olisko syy tässä purin tuossa lattiamatot pois ja jätin koko kamppeen kuivumaan.
mulla on tuossa pellin alla se vedenvalutusmuovi ehjänä, mistä vettä tulee kabiiniin?
missähän mahtaa olla häiriö?
olen bitumittanu koko auton ja mietin että olisko syy tässä purin tuossa lattiamatot pois ja jätin koko kamppeen kuivumaan.
mulla on tuossa pellin alla se vedenvalutusmuovi ehjänä, mistä vettä tulee kabiiniin?
- ovipahvien alla olevat "kosteussulkumuovit" rikki, irti tai puuttuvat kokonaan
- konehuoneen kaukalon vedenpoistoreiät tukossa > vesi sisään raitisilmaoton tiivisteen välistä
- reikä korissa tuulilasin tiivisteen alla
- vuotavat takavalojen tiivisteet
Tuossa muutamia kakkiksissa vastaan tulleita vuotokohtia.
- konehuoneen kaukalon vedenpoistoreiät tukossa > vesi sisään raitisilmaoton tiivisteen välistä
- reikä korissa tuulilasin tiivisteen alla
- vuotavat takavalojen tiivisteet
Tuossa muutamia kakkiksissa vastaan tulleita vuotokohtia.
Konehuoneen kaukalon pohja on osittain jonkinlaista bitumipahvia. Tämä alkaa vanhemmiten haprastumaan ja vettä pääse sen rakosista kojelaudan sisään. Ota sulakelootan kansi irti ja tunnustele siellä pohjalla olevaan solumuovipehmuketta. Yllätyt kuinka märkä se on. Sikaa kaukalon isoimpiin orkosiin ja pääle vielä kotelonsuoja-aine. Näin loppui vuoto mulla.
Edit. Selvyydeksi - puhuin siis nimenomaan sen vedenvalutusmuovin alla olevasta kaukalosta
Edit. Selvyydeksi - puhuin siis nimenomaan sen vedenvalutusmuovin alla olevasta kaukalosta
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Just siinä sulaketaulun yläpuolella on semmonen peltiläpyskä kiinni kaukalon pohjalla, juurikin bitumilla. Tai ainaki -85:ssa oli, lähti aika helposti nyppäsemällä irti kun se bitumi oli ihan kovaa koppuraa..
Mk1:ssä myös samaa vaivaa, sulaketaulun päältä jostain ilmeisesti tulee ja tuo bitumikohta oli ratkeillu siinä kaukalon pohjassa, sormenpäällä painamalla vain vedet tirskahti eli selevä peli. Tuulilasin reunus kun on hiekkapuhallettu parivuotta sitten puhtaaksi, ei reikiä ja liimatki vielä sielä lasin välissä.
Mk1:ssä myös samaa vaivaa, sulaketaulun päältä jostain ilmeisesti tulee ja tuo bitumikohta oli ratkeillu siinä kaukalon pohjassa, sormenpäällä painamalla vain vedet tirskahti eli selevä peli. Tuulilasin reunus kun on hiekkapuhallettu parivuotta sitten puhtaaksi, ei reikiä ja liimatki vielä sielä lasin välissä.
Mä en kyllä kummastakaan omistamistani kakkiksista havainnut koskaan mitään veden jälkiä sieltä oven sisäpuolelta vaikka noita muoveja on tullut irroiteltua ikkunahissien, tulvivan veden ja ties minkä muunkin takia.
Nykyisessä kolmosessa kastui apukuskin jalkatila kun edellinen omistaja oli paikannut lattiaa melko huonolla saumalla, valo paistoi läpi useammasta kohtaa ja löysihän sieltä vesikin tiensä sisään.
Nykyisessä kolmosessa kastui apukuskin jalkatila kun edellinen omistaja oli paikannut lattiaa melko huonolla saumalla, valo paistoi läpi useammasta kohtaa ja löysihän sieltä vesikin tiensä sisään.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vartin jaksoin kaivella ja ruuvarilla koputella eikä näkynyt kuin peltiä. Kojetaulukin on irti autosta.Mä kyllä väittäisin että mulla se on peltiä koko kaukalo...
Niin väittäisin itsekin, jos en ois vaihtanut sulakeboksia ja kuivatellut autoa vesivahingon jäljiltä. Osasta kaukalon pohjaa näkyy vähän hunajakennomainen kuviointi ja sen alta ei kyllä peltiä löytynyt.
Ehkä se sitten mulla on peltiä :)
Onko ne muovit niillä alkuperäisillä liimoilla kiinni vai teippailtu jälkikäteen? Ne kannattaa jokatapauksessa sieltä alapäästä ohjata sinne ovien sisäpuolelle, niin että mikä valuu ni valuu sinne oven sisään. Ja onhan oven alareunassa vedenpoistorejät auki, ettei ole ovet täynnä vetää, ei sinnekään kuitenkaan litratolkulla vettä mahdu :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla vuoti kanssa edellis syksynä kuskin puolen täyteen vettä. :) Tuulilasin tiivisteen raosta sekä juurikin tuolta sulakerasian yläpuolelta jostain. Sulakerasian yläpuolelta vuotaa edelleen, koska rasian "solukumi" on jatkuvasti sateella märkä. Tarviikin varmaa tarkastella vielä tuota "vesikaukaloa" tuolla konehuoneessa.
Noniin. Päden tässä hieman kun on tuttu aihe.
Muutamisen kymmentä auton vesivuotoa tutkiskelleena tämä tapaus vaikuttaa kertomuksen perusteella siltä että vettä tulee sisään juuri tuolta konehuoneen ja tuulilasin välisestä kaukalosta.
Omassa kakkoskoppaisessa Golf:issa juurikin tänä(kin) syksynä kyseinen ilmiö.
Näissä em. tapauksissa pääsääntönä on ollut se, että kyseisen kaukalon parisenttiset ja jopa pienemmät vedenpoistoreiät, jotka yleensä ovat kaukalon päissä, ovat tukkeutuneet kaikenlaisella koivunsiemen- ym. muulla moskalla, etenkin jos autoa säilyttelee alueella jossa puita jms kasvustoja..
No, tästähän seuraa se, että kun vettä tulee tarpeeksi, ja se yltää kaukalossa ensimmäisen sisäänjohtavaan reijän reunaan, on vedet sisällä ja pahimmassa tapauksessa sulakerasioissa ja muissa sähkövimpaimissa..
Kolopallossa se ensimmäinen reikä oli apukuskinpuoleinen raitisilmasuotimen huonosti liimattu kaukalo, josta vesi sitten lirisi puhaltimen moottorille ja lattialle.
Se että miksi vettä tulee ensin vain toiselle puolelle autoa, voi olla se, että vain toisen puolen reikä on tukossa ja kaukalo ei ole tasapohjainen, tai auto nojaa kuskin puolelle, tai vesi johtuu jotain rakennetta pitkin tai jotain.
Elikkäs, jos vika ei vielä ole löytynyt, niin suosittelen availemaan kaukalon päältä muovit ja rämmäleet ja tutkimaan onko vedepoistoreijät edes näkyvissä. (Omassa ei olleet enää, vaan multa- ja möskäkerroksen alla)
Ja jos näin, niin sitten vaan ruuvimeisselillä etsimään niitä reikiä kaukalon päistä ja kun saa reijän availtua näin, lopuksi paineilmalla puhaltelee vedenpoistokanavan auki alas asti. (Johonkin sinne peltisen sisälokasuojan ja muovilokarin väliin se tulee)
Vedelläkin voi huudella kyseistä kanavaa kivasti jos se vain on auki ja säät sallivat. Sieltä sitten iloisesti vettä lorisee auton ulkopuolelle eikä kuskin/vänkärin jalkotilaan
Samalla sitten tarkistelee etusiiven ja muovilokarin alapään tilanteen, josko siellä olisi kerääntynyt (parikin litraa) multaa! Monesti ollut, tasaisesti kaikissa automerkeissä..
Vielä kehoittelua kaikille, erityisesti niille jotka säilyttelevät autojaan näreen alla, että kerran vuoteen on hyvä putsailla em. kaukaloista niitä reikiä, niin ei tarvitse läheskään niin usein korjailla vetistettyjä sulakerasioita ja homeisia verhoiluja.
Mukavaa ja kuivakkampaa autoilua kaikille! o/
Muutamisen kymmentä auton vesivuotoa tutkiskelleena tämä tapaus vaikuttaa kertomuksen perusteella siltä että vettä tulee sisään juuri tuolta konehuoneen ja tuulilasin välisestä kaukalosta.
Omassa kakkoskoppaisessa Golf:issa juurikin tänä(kin) syksynä kyseinen ilmiö.
Näissä em. tapauksissa pääsääntönä on ollut se, että kyseisen kaukalon parisenttiset ja jopa pienemmät vedenpoistoreiät, jotka yleensä ovat kaukalon päissä, ovat tukkeutuneet kaikenlaisella koivunsiemen- ym. muulla moskalla, etenkin jos autoa säilyttelee alueella jossa puita jms kasvustoja..
No, tästähän seuraa se, että kun vettä tulee tarpeeksi, ja se yltää kaukalossa ensimmäisen sisäänjohtavaan reijän reunaan, on vedet sisällä ja pahimmassa tapauksessa sulakerasioissa ja muissa sähkövimpaimissa..
Kolopallossa se ensimmäinen reikä oli apukuskinpuoleinen raitisilmasuotimen huonosti liimattu kaukalo, josta vesi sitten lirisi puhaltimen moottorille ja lattialle.
Se että miksi vettä tulee ensin vain toiselle puolelle autoa, voi olla se, että vain toisen puolen reikä on tukossa ja kaukalo ei ole tasapohjainen, tai auto nojaa kuskin puolelle, tai vesi johtuu jotain rakennetta pitkin tai jotain.
Elikkäs, jos vika ei vielä ole löytynyt, niin suosittelen availemaan kaukalon päältä muovit ja rämmäleet ja tutkimaan onko vedepoistoreijät edes näkyvissä. (Omassa ei olleet enää, vaan multa- ja möskäkerroksen alla)
Ja jos näin, niin sitten vaan ruuvimeisselillä etsimään niitä reikiä kaukalon päistä ja kun saa reijän availtua näin, lopuksi paineilmalla puhaltelee vedenpoistokanavan auki alas asti. (Johonkin sinne peltisen sisälokasuojan ja muovilokarin väliin se tulee)
Vedelläkin voi huudella kyseistä kanavaa kivasti jos se vain on auki ja säät sallivat. Sieltä sitten iloisesti vettä lorisee auton ulkopuolelle eikä kuskin/vänkärin jalkotilaan
Samalla sitten tarkistelee etusiiven ja muovilokarin alapään tilanteen, josko siellä olisi kerääntynyt (parikin litraa) multaa! Monesti ollut, tasaisesti kaikissa automerkeissä..
Vielä kehoittelua kaikille, erityisesti niille jotka säilyttelevät autojaan näreen alla, että kerran vuoteen on hyvä putsailla em. kaukaloista niitä reikiä, niin ei tarvitse läheskään niin usein korjailla vetistettyjä sulakerasioita ja homeisia verhoiluja.
Mukavaa ja kuivakkampaa autoilua kaikille! o/
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa