2001 Transporter 2,5TDI:n jurina

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

2001 Transporter 2,5TDI:n jurina

ViestiKirjoittaja mclean » 30.4.2010 12:29

Olen aiemminkin kysellyt tätä mutta vielä askarruttaa.

Otsikon mukainen Transporterini kone on kumissut auton runkoon jo pitempään mutta nyt ilmiö alkaa pikkusen lisääntyä ja käydä hermoille. Ääni on ihan, kuin kone tai pakoputki vastaisi jostain runkoon. Sellaista vaivaa ei kuitenkaan ole löytynyt. Ääni tulee siis jyrisevänä runkoäänenä. Ääni vaimenee ja on normaali, kun kierrokset nousevat.
Nyt olen huomannut, että vaihdekepin päästä käteen tuntuu uusi terävä tärinä. Kyseessä ei ole mikään vapina vaan kuvailtavissa vaikka tunteena, kuin ottaisi jostain parturinkoneesta tai hieromalaitteesta kiinni.

Missä vika? Onko koneessa esim. jotain värinänvaimentimia, joka olisi pettämässä tvst?

Kone käy muuten todella hyvin, käynnistyy, kuin uutena, ei syö öljyä, pakokaasuarvot huipussa, polttoaineenkulutus matala jne. Kilometrejä on takana 210.000km.

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

Kampuran pää

ViestiKirjoittaja uti » 2.5.2010 9:33

Kannattaa katsoa se kampiakselin pää, ettei vipota. Itsellä piti juuri tuollaista tärinää, kunnes viime viikolla loppui. Lähti värinänvaimennin lentoon. Ei äännä enää, mutta konekin on kaputt. En ole kyllä vielä avannut. Luulin ääntä runkoääneksi, mutta olin ehkä väärässä. Katselin kumityynyjä ahkerasti, kun olisi pitänyt tutkia hihnapyörää tarkemmin. Kun oikea asentajakin sanoi kampuranpään olevan kunnossa, niin luotin siihen. Ei olis pitänyt.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 6.8.2010 15:50

Nyt on katseltu kampuranpäätä ja vaimenninta. Limppu oli ehjä mutta vaihdoin varalta.

Koneen värinä....semmonen runkoon kaikuva ja vaihdekepin päässä tuntuva partakonemainen terävä värinä ei kadonnut mihinkään.

Lisää ideoita.

Miltä se kaksoismassavauhtipyörän pettäminen kuulostaa tai tuntuu? Ei kai tässä tosiaan pidä jotain Hiaceja alkaa katselemaan??

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 6.8.2010 16:26

Millanen vaimennin siellä vaihdelaatikon ja rungon välissä on?

rekke
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.7.2006 13:23

ViestiKirjoittaja rekke » 6.8.2010 17:19

meillä jyrisi ransportterissa pakoputken kannatin runkoon vänkärin puolella eturenkaan takana.

Knacken
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.11.2009 21:24

ViestiKirjoittaja Knacken » 6.8.2010 17:25

Juurikin pelkääjän penkin alla olevalle pakoputken kannattimelle täältäkin ääni.
Pitää aivan hirveää jurinaa

Sekajuna
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.8.2010 11:47

ViestiKirjoittaja Sekajuna » 13.8.2010 11:54

Kuulostais just samalta, ku isäukon portterista meni kaksoismassavauhtipyörä. Mut kilometrejä oli 550 000. Tiiä sit oliko jo vaihdettu aikasemmin..

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 31.10.2010 19:55

Värinän etsintä jatkuu.
Siis... pystyykö kaksoismassavauhtipyörää tarkistamaan konetta tai laatikkoa irrottamatta?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.10.2010 20:45

Värinän etsintä jatkuu.
Siis... pystyykö kaksoismassavauhtipyörää tarkistamaan konetta tai laatikkoa irrottamatta?
ei

jiipee62
-
Viestit: 21
Liittynyt: 26.1.2010 11:55

ViestiKirjoittaja jiipee62 » 22.1.2011 14:15

Miten se kaksoismassa tarkastetaan pöydällä irrallaan? Joku hetki sitten koitin etsiä tietoa, mutten löytänyt siihen hätään, kasasin palikat takaisin sellaisenaan.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.1.2011 15:04

http://www.tamgears.com/Volkswagen%20T4 ... %20710.JPG

Tuolla alle 500€ maksava paketti alkuperäisen tilalle.

mclean
-
Viestit: 23
Liittynyt: 16.12.2008 10:32

ViestiKirjoittaja mclean » 29.6.2011 4:45

Palataanpa aiheeseen, kun pitkäaikainen häiriöäänen syy selvisi.

Eli ääni katosi äkisti, kun laturi tipahti paikoiltaan. Laturin alempi kiinnityspultti lienee ollut löyhällä jo vuosia ja laturi siis kiinni vain ylemmällä pultillaan. Nyt alumiininen kiinnitysrunko sai tarpeekseen. Ylempi kiinnityskorvake murtui väsymismurtuman takia irti ja niin loppui jyrinät kertaheitolla.
Eipä muuta, kun kiinnitysrunko käsiin, saumojen avaus ja TIG:llä korvake paikoilleen.
On muuten helppoa hitsattavaa tuo VW:n valualumiini.
Autosta tuli äänimaailmaltaan kuin uusi :)))


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa