golf mk2 gti vaihdelaatikko

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

golf mk2 gti vaihdelaatikko

ViestiKirjoittaja samu_88 » 4.5.2009 17:18

elikkäs meni golffista vaihelaatikko. oli jonkun turbodieselin ainakin edellisen omistajan mukaan. koitin etsiskellä gti:n laatikkoa mutta tuntuu olevan kiven alla.
mitä muita laatikoita voi laittaa tuohon kyseiseen autoon?

kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.. =)

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 4.5.2009 21:37

Voi laittaa jonku muunki laatikon, mutta gti:ssä on paksumpi akseli vaihdelaatikossa niin kytkin pitää myös vaihtaa.

Eli mittaa vanhan laatikon akselin paksuus. Ellen väärin muista niin gti:n laatikossa 22mm.
Ja jos nykyisen laatikon akseli kapeampi niin autossa on jonkun muun mallin kuin gti:n kytkin ja sillon siihen pitäs käydä 020 laatikko dieselistä ym.

Kannattaa koittaa hakua 020 laatikosta.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 5.5.2009 19:44

Paksu kytkinakseli on ainoastaan 16v GTI lootassa eli olikos se nyt 2Y laatikko.

Kytkimen uusimatta jättäminen laatikon vaihdon yhteydessä on ongelmien kerjäämistä :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 5.5.2009 21:42

Ja 16V:n laatikossa vetarin laipat on isommat. Ne pystyy vaihtamaan siitä hajonneestakin, jos uudessa on pienet, mutta se kannattaa tehdä kun laatikko on irti. Paikallaan ollessa varmaankin aavistuksen vittumaista.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 5.5.2009 22:09

Niinhän se oliki vaan 16 tappisessa..
Itellä ku oli erikokoset laipat niin vaihoin sisemmät murrokset käypäsiin.. oli helpompi ehkä ja osat löyty nurkasta suoraan.. :D

GTI 2.0
-
Viestit: 419
Liittynyt: 18.8.2006 22:27

ViestiKirjoittaja GTI 2.0 » 6.5.2009 6:56

oli jonkun turbodieselin ainakin edellisen omistajan mukaan. koitin etsiskellä gti:n laatikkoa mutta tuntuu olevan kiven alla.


Löytyypi täältä=)
Laitoin YV:llä viestiä[/code]

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 12.5.2009 17:04

juu.. :) no jonku aikaa toi oli kytkinrempassa ni gti:n kytkin sinne ainaki laitettii.. sen jälkee ajettu joku 300km ja nyt meni laatikko..

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 28.4.2010 16:23

nonnih.. viimeks loppu innostus ja auto jäi seisomaa.. jos sitä nyt jaksais..

Minkäslainen homma tuo laatikon vaihto on? tarviiko konetta ottaa irti? ku ei oo nosturia eikä mitään ja taivasalla pitäs vaihtaa... prkl

ja niitä laatikoita? onks se 02y gti:n?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 28.4.2010 16:41

laatikontyyppi on 020 ja tarkenne on 2Y.

laatikon vaihto onnistuu ilman koneen poistoa.
kansii ottaa vain oikean puolen laippa irti paikoillaan jotta laatikko mahtuu paremmin pois sieltä. sit toki irrotuslistalla startti yms jotta laatikko saadaan irti.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.4.2010 17:08

Ei niitä laippoja tartte välttämättä irrottaa paikallaan ollessa. Kyllä sen sieltä saa pois ihan hyvin muutenkin.
Itse olen vaihtanut kerran laatikon porukoitten rivarin parkkiksella, joten ei siihen välttämättä mitään nosturia tai monttua tarvitse. Pukit on ihan hyvä olla niin saa keulan niiden varaan kunnolla ylös.
Mittarinvaijerin kun irroitat niin varo, että et pudota sitä vaijerin päässä olevaa muoviratasta sinne laatikkoon. Se kun ei mulla ole joka kerta edes tullut sen vaijerin mukana ylös sieltä, vaan on joutunut varovasti kärkipihdeillä nappaamaan sieltä ylös. Ja sama homma asentaessa. Jos sitä ei muuten saa asentaessa kunnolla pysymään siinä vaijerin päässä niin laittaa tipan jotain jäykkää vaseliinia siihen, jotta se pysyy paikallaan, eikä putoa sinne laatikon sisään.

Tossahansulle on laatikkokin.

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 28.4.2010 18:03

juu ton löysinkin jo haulla äskettäin.. onko mahdollista että olis joku muu menny paskaksi, kun ajaessa yhtäkkiä hävis kaikki muut vaihteet paitsi 3 ja 4.. ja vaihdekeppiä voi hämmentää samanlailla ku soppakauhaa.. ja ei pitänyt minkäänlaista ääntä..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.4.2010 18:23

Vaihdevivustoista toinen irti/poikki? Se joka välittää sivuttaisliikkeen kepiltä.

Ilman sivuttaisliikettä kolmonen ja nelonen taitaa mennä oletuksena kun keppiä työntää tai vetää.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.4.2010 18:23

Onkos siellä vaihdevivustossa kaikki kunnossa?
Jos kerta vaan 3 ja 4 toimii niin voiskohan olla sieltä vivustosta jotain irti kepin sivuittais liikkeen puolelta.
Veikkaisin kyllä tuota vivustoa

edit. kattos kun Jormalainen oli hivenen nopeampi.

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 28.4.2010 18:47

pitänee hakea auto talvisäilöstä ja kattoo mitä sieltä on hajalla.. näkeekös ne vivut ihan auton sisältä vai pitääkö alle mennä?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 28.4.2010 18:58

eiköhän sieltä tosiaan ole vaan se toinen "pallonivel" pois paikoiltaan. Näkee ja pystyy korjaamaan konehuoneen puolelta..

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 28.4.2010 19:14

kiitoksia näistä erittäin paljon.. :) pitänee huomenissa mennä katsomaan. :)

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 28.4.2010 19:25

komppaan täältä vielä vahvistusta, itellä oli samat oireet just viikonloppuna, poikittainen siirtotanko pompannut irti pallonivelestä, näkyy jarrutehostimen edestä katsoessa,
muovipalloon saa laitettua pienen kiristysruuvin, jos ei ole kokonaan haljennut ja taas mennään..

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 29.4.2010 11:45

mistäs löytäis räjäytyskuvan mk gtin lootasta? taikka koko koneesta.?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.4.2010 15:12

muovipalloon saa laitettua pienen kiristysruuvin, jos ei ole kokonaan haljennut ja taas mennään..

Ei muuten montaa euroa maksa marmorilla uudetkaan muoviosat, joten itse ainakin jättäisin ruuveilla kikkailun sikseen.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 29.4.2010 16:22

Ei muuten montaa euroa maksa marmorilla uudetkaan muoviosat, joten itse ainakin jättäisin ruuveilla kikkailun sikseen.

arvasin tämän kommentin...ei varmaan maksa, mutta kun auto on lauantaiehtoolla pajassa siinä tilassa, että ei pysy yhtään siirtäjät paikalla, niin siinä ei paljoa marmoritiskit auta..

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 29.4.2010 18:13

rautaset kuulat biltemasta/motonetistä niin tulee jämy :D

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 29.4.2010 19:41

nonnih.. sehän sieltä oli hajalla.. marmotiskillä 5e kipale.. jos sitä ensviikol sais sit auton kuntoon ja kattoo meniskö leimasta läpi.. ihmeen hepposelta se kyllä tuntu...

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 29.4.2010 19:59

siis MITÄ? Älä nyt hemmetti sano että auto on seissy vuoden tämän "vian" takia?¿? Ei juma :)

samu_88
-
Viestit: 12
Liittynyt: 19.5.2008 9:52

ViestiKirjoittaja samu_88 » 29.4.2010 20:05

no ei sillon jaksanu paskan vertaa kiinnostaa enää yhtää.. ja oli siinä silloin kytkinki paskana..
aina ei löydy inspiraatiota... xD

Pakastaja
-
Viestit: 10
Liittynyt: 17.4.2009 17:43

ViestiKirjoittaja Pakastaja » 12.7.2010 15:08

Ketjua hyväksi käyttäen:

Mistä mallista saan vetoakselit 020 4t vaihdelaatikolle? Kun tossa mallissa on juuri ne 90mm laipat, eli ne normaalitko?

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 5.8.2010 17:06

maxpower05
"komppaan täältä vielä vahvistusta, itellä oli samat oireet just viikonloppuna, poikittainen siirtotanko pompannut irti pallonivelestä, näkyy jarrutehostimen edestä katsoessa,
muovipalloon saa laitettua pienen kiristysruuvin, jos ei ole kokonaan haljennut ja taas mennään.."


Ilmeisesti itsellä kävi samat tuossa maanantaina, ei suostunut vitonen menemään silmään ja aikani sitä runtattua kuulu pieni kolahdus ja vaihdekeppi veltostui, jonka jälkeen 3 ja 4 vaihteet enää toimivat ja piti työnnellä auto talliin, kun ei pakkia löytynyt.

Oisko kellään mahdollisesti mitään kuvaa tai kädestäpitäen ohjetta miten pääsen käsiksi ongelman ytimeen?
Vielä en ole saanut edes autoa nostettua ylös, kun ajattelin koko vaihdelaatikon hajonneen, mutta jos se on vaan jokin siirtotanko pois pallonivelestä niin sille ehkä voisi osata jotain tehdä ihan itsekin.

Kiitos vastauksista ja neuvoista jo etukäteen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.8.2010 18:10

Moottorin ja rintapellin väliin kurkkimaan niin siellä näkyy ne nivelet.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.8.2010 21:32

Onko jollain tietoa löytyykö jostain varaosana sitä siirtotangon "stefaa" joka on siinä pitkässä, auton alla menevän tangon alkupäässä. Omassa se on ihan rispaantunut ja vaihdekeppi on kuin soppakauha kun se hölskyy siinä väljässä läpiviennissä. Tiedä sitten kuinka paljon ehjä moinen jämäköittää keppiä, voisi samalla laittaa muutkin palikat uusiksi.

Ei kyllä käsitystä miten se vaihdetaan. Sen tangon etupää on kyllä reilusti leveämpi joten pitää varmaan pujottaa paikoilleen siirtotangon peräpäästä?

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 5.8.2010 22:40

H. Jormalainen, tänks!

Sain kaks toimivaa kättä apuvoimiks niin pääs ihmettelemään missä vika (kun itellä tämä oikea paketissa), tosiaan oli toinen sen vaihteensiirtotangon päissä olevista pallonivelen muovikupeista haljennut ja irronnut siitä kuulasta.
Sen virheen taas meni tekemään, kun kello oli jo yli 19, että kurvas motonetistä tarvikeosan. Näytti identtiseltä, mutta kun sen löi paikalleen, ei saanut pakkia päälle ei sitten millään. Ja kun kokeili sitä alkuperäistä osaa (joka vielä pysyy kasassa kun sen painaa siihen muovikuppiin kiinni), niin sillä pakki toimii koko ajan. Ja vaikka koitti väännellä tankoja konehuoneessa niin ei lähteny motonetin osa toimimaan.
Olis pitäny aikasemmista virheostoksista jo viisastua, mutta sitä vaan kelas et nyt jos vaikka toimis, kun ei VW:lläkään enää puoti auki. 3,90e kankkulan kaivoon taas ja VW:ltä alkuperästä osaa jälleen. :/

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.8.2010 1:49

H. Jormalainen, tänks!
Silvuplee, mösjöö!

Top top top... Koitas jos menis kepin säädöllä vaihteet paikalleen. Sieltä rintapellin alimmasta kohtaa, eli kepin juuresta, käytännössä auton alla, löysäämään kiristintä ja sovittamaan vaihteita paikalleen.

Vai oliko ongelma eteen-taakse -akselilla?

Loppujen lopuks se mekanismi on aika yksinkertainen kun kattelee vipuja ja taikurin kuvankaunis avustaja veivaa keppiä kabiinissa.

JettaSuperCat
-
Viestit: 20
Liittynyt: 5.8.2010 16:59

ViestiKirjoittaja JettaSuperCat » 6.8.2010 2:10

Top top top... Koitas jos menis kepin säädöllä vaihteet paikalleen. Sieltä rintapellin alimmasta kohtaa, eli kepin juuresta, käytännössä auton alla, löysäämään kiristintä ja sovittamaan vaihteita paikalleen.

Vai oliko ongelma eteen-taakse -akselilla?

Loppujen lopuks se mekanismi on aika yksinkertainen kun kattelee vipuja ja taikurin kuvankaunis avustaja veivaa keppiä kabiinissa.


Se oli juurikin pakin kanssa kyse siitä eteen-taakse -akselista ilmeisesti. Alkuperäsellä tangolla se paino riittävän syvälle, mut motonetin osalla se löi aina vaan ykkösen silmään. Pakin sai motonetin osalla vaan kädellä avittamalla konehuoneen puolelta, mut auton alle ei kyllä menty katselemaan ollenkaan, kun tuntui olevan tilaa siinä yläpuolellakin. Pitää kai viel kurkata sinne alle sitte jos saa taas toimivat kädet jostain lainaan. :-) Kiitos taas.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.8.2010 16:29

Jos pakin sijaan menee ykkönen niin silloin vitonen taas löytyy turhankin helposti. Se on auton alla säädettävissä kun löysää sitä klemmaria joka pitää siirtimen kiertoliikkeen hallinnassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa