Polo 6K SDI Naftasuodattimen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
Polo 6K SDI Naftasuodattimen vaihto
En haulla löytänyt juttua, joten päätin taas perustaa uuden topicin.
Eli täyttä varmuutta ei tuosta naftasuodattimen vaihtoajankohdasta mulla ole, joten ajattelin, että ei se varmaan haittais, jos sen ilmojen kylmetessä vaihtaisi.
Itselläni ei kokemusta dieseleistä, eikä volkkareista, joten hyvät neuvot tarpeen. :D
Suodatin taitaa olla konehuoneessa repsikan puolella? Onko jotain jippoja mitä pitää tehdä, että saa suodattimen ulos? Pitääkö ilmata vaihtamisen jälkeen vai ilmaako itse itsensä, kun pitää virtoja päällä?
Entä pitääkö jotain vesiä tyhjennellä samalla, kun olen lukenut jostain, että suodatin suodattaa veden johonkin?
Eli täyttä varmuutta ei tuosta naftasuodattimen vaihtoajankohdasta mulla ole, joten ajattelin, että ei se varmaan haittais, jos sen ilmojen kylmetessä vaihtaisi.
Itselläni ei kokemusta dieseleistä, eikä volkkareista, joten hyvät neuvot tarpeen. :D
Suodatin taitaa olla konehuoneessa repsikan puolella? Onko jotain jippoja mitä pitää tehdä, että saa suodattimen ulos? Pitääkö ilmata vaihtamisen jälkeen vai ilmaako itse itsensä, kun pitää virtoja päällä?
Entä pitääkö jotain vesiä tyhjennellä samalla, kun olen lukenut jostain, että suodatin suodattaa veden johonkin?
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Nyt ei polosta ole tietoa onko siinä se yleisin "kolmen letkun" filtteri vai kierrettävä panos? Oletan, että tuo ensin mainittu.
Tässä tulee pitkä versio.. :-D
Vaihtoa ennen kannattaa näillä ilmoilla lämmittää kone, jotta mahdollinen ilmaus sujuu helpommin. Seuraavaksi varaa puoli litraa dieseliä pulloon (käytetään uuden filsun esitäyttöön).
Sitten vaan tulo ja lähtö letkujen klemmarit sivuun ja nitkutat letkut lähes irti. Älä koske tässä vaiheessa takaisinkierron letkuhässäkkään. Seuraavaksi kannattaa löysätä panta, joka puristaa suodatinelementtiä paikoillaan (uudemmissa vaggineissa tavannut olla XZN-pulttia, mutta vanhoissa ihan ristipäätä).
Seuraavaksi kun suodatin tuntuisi lähtevän nostamalla ylös pannastaan, irrota sokka tuosta takaisinkierron letkusta filtterin päältä. Nosta se muovihässäkkä letkuineen irti filtteristä (tiivistetty kahdella o-renkaalla). Sitten vielä nuo kaksi erillistä letkua irti asti ja vanha filtteri mäkeen.
Liruttele uuteen filtteriin puhtaalla suppilolla liemet sisään siitä takaisinkierron reiästä (piripintaan asti) ja pudota filtteri pantaan. Kiinnitä letkut samoin kuin ennen ja vaihda filtterin mukana tulevat o-renkaat. Paina mokkula o-renkaat voideltuna dieselillä paikoilleen ja iske sokka ja klemmarit kiinni. Kiristä panta ja starttaa auto. Nosta kierroksia ettei pieni mahdollinen rykiminen sammuta autoa. Jos esitäyttö oli kunnollinen ei pitäisi pahemmin rykiä ilmaa.
Ilman suodattimen täyttämistä näissä jakajapumpullisissa starttimoottorikauppias hieroo käsiään... Ilmaantuu lopulta kyllä, mutta akullisen saa startata..
Tässä tulee pitkä versio.. :-D
Vaihtoa ennen kannattaa näillä ilmoilla lämmittää kone, jotta mahdollinen ilmaus sujuu helpommin. Seuraavaksi varaa puoli litraa dieseliä pulloon (käytetään uuden filsun esitäyttöön).
Sitten vaan tulo ja lähtö letkujen klemmarit sivuun ja nitkutat letkut lähes irti. Älä koske tässä vaiheessa takaisinkierron letkuhässäkkään. Seuraavaksi kannattaa löysätä panta, joka puristaa suodatinelementtiä paikoillaan (uudemmissa vaggineissa tavannut olla XZN-pulttia, mutta vanhoissa ihan ristipäätä).
Seuraavaksi kun suodatin tuntuisi lähtevän nostamalla ylös pannastaan, irrota sokka tuosta takaisinkierron letkusta filtterin päältä. Nosta se muovihässäkkä letkuineen irti filtteristä (tiivistetty kahdella o-renkaalla). Sitten vielä nuo kaksi erillistä letkua irti asti ja vanha filtteri mäkeen.
Liruttele uuteen filtteriin puhtaalla suppilolla liemet sisään siitä takaisinkierron reiästä (piripintaan asti) ja pudota filtteri pantaan. Kiinnitä letkut samoin kuin ennen ja vaihda filtterin mukana tulevat o-renkaat. Paina mokkula o-renkaat voideltuna dieselillä paikoilleen ja iske sokka ja klemmarit kiinni. Kiristä panta ja starttaa auto. Nosta kierroksia ettei pieni mahdollinen rykiminen sammuta autoa. Jos esitäyttö oli kunnollinen ei pitäisi pahemmin rykiä ilmaa.
Ilman suodattimen täyttämistä näissä jakajapumpullisissa starttimoottorikauppias hieroo käsiään... Ilmaantuu lopulta kyllä, mutta akullisen saa startata..
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Veden poistosta...
Suodattimen pohjassa on muovinen korkkimainen tulppa, jota löysäämällä pääsee valuttamaan pohjimmaiset aineet pihalle. Vaatii tosin tuon suodattimen päällä olevan sokalla lukitun mokkulan irrotamisen korvausilman takia.
Vedenpoisto tehdään yleensä öljynvaihtovälein lirauttamalla vajaa kahvikupillinen tavaraa purkkiin. Yleensä niissä pohjatulpissa on letkulle nysä, jottei tarvitse konehuoneeseen pudotella naftaa..
Itselläni ei ole koskaan vettä filtteristä löytynyt, mutta hyvä se on varmistaa ennen pakkasia. Kerran vuoteen kun filtterin vaihtaa syksyisin, ei tarvitse asiaa murehtia. Hassua, että vanhemmissa vaihtovälit oli 30tkm ja kun tuli Long Life huollot, sai ajaakin jo 60tkm samalla filtterillä. :-)
Suodattimen pohjassa on muovinen korkkimainen tulppa, jota löysäämällä pääsee valuttamaan pohjimmaiset aineet pihalle. Vaatii tosin tuon suodattimen päällä olevan sokalla lukitun mokkulan irrotamisen korvausilman takia.
Vedenpoisto tehdään yleensä öljynvaihtovälein lirauttamalla vajaa kahvikupillinen tavaraa purkkiin. Yleensä niissä pohjatulpissa on letkulle nysä, jottei tarvitse konehuoneeseen pudotella naftaa..
Itselläni ei ole koskaan vettä filtteristä löytynyt, mutta hyvä se on varmistaa ennen pakkasia. Kerran vuoteen kun filtterin vaihtaa syksyisin, ei tarvitse asiaa murehtia. Hassua, että vanhemmissa vaihtovälit oli 30tkm ja kun tuli Long Life huollot, sai ajaakin jo 60tkm samalla filtterillä. :-)
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Moro
Taitaa ainakin vuosimallista päätellen olla tuo sinunkin Sdi.si AQM moottorilla. Ittellä ainakin suodatin kolmella lähdöllä 01 Sdi Cordo. Nyt kun olet vaihtamassa tuota naftafiltteriä niin kattoppas siitä filtteriltä lähtevää läpinäkyvää polttoaineletkua. Laitat käden alle ja kattot vaikka taskulampulla näkyykö ilmakuplia. Tarkoitan siis sitä letkua josta nafta menee ruuttapumpulle. Tuo nimenomainen "mokkula" siinä suodattimessa, joka toimii siis eräänlaisena termostaattina osoittautui ainakin ittelle melkoiseksi vuotokohdaksi. Ilmakuplat pa- linjassa eivät tee yhtään hyvää pumpulle, ja pahimmassa tapauksessa Ecu (moottorin ohjausyksikkö) menee vikatilaan kun ilmaa menee paljon, vikatilan saa kuitattua pois comilla. Itse vaihdoin ilmaongelmien takia tilalle 2 golffin 1,6 td:n kiinteän suodattimen ja otin tuon mokkulan pois, kun en millään muuten saanut ilmoja veke.
Taitaa ainakin vuosimallista päätellen olla tuo sinunkin Sdi.si AQM moottorilla. Ittellä ainakin suodatin kolmella lähdöllä 01 Sdi Cordo. Nyt kun olet vaihtamassa tuota naftafiltteriä niin kattoppas siitä filtteriltä lähtevää läpinäkyvää polttoaineletkua. Laitat käden alle ja kattot vaikka taskulampulla näkyykö ilmakuplia. Tarkoitan siis sitä letkua josta nafta menee ruuttapumpulle. Tuo nimenomainen "mokkula" siinä suodattimessa, joka toimii siis eräänlaisena termostaattina osoittautui ainakin ittelle melkoiseksi vuotokohdaksi. Ilmakuplat pa- linjassa eivät tee yhtään hyvää pumpulle, ja pahimmassa tapauksessa Ecu (moottorin ohjausyksikkö) menee vikatilaan kun ilmaa menee paljon, vikatilan saa kuitattua pois comilla. Itse vaihdoin ilmaongelmien takia tilalle 2 golffin 1,6 td:n kiinteän suodattimen ja otin tuon mokkulan pois, kun en millään muuten saanut ilmoja veke.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
vaatiiko se vielä jotain sitten muuta kuin tuon suodattimen?
eli tarkoitan sitä takaiskuventtiliä siinä kannessa, tuleeko niiden paluuletkujen väliin sitten joku takaiskuventtiili josta vain puuttuu tuo alaosa?
mitkä lie osanumerot noille?
omassa ongelmana on juuri tuo ilmavaiva. vaihdoin jo uuden org-suodattimen, sen takaiskuventtiilin, letkut ja klemmarit siitä etenpäin pumpulle ja uudet paluuputket suuttimilta. auto kun seisoo yön niin vähän nahkeasti starttaa. myös siinä läpinäkyvässä putkessa näkyy parin sentin ilmakupla. startatessa ilmaa meneekin sitten enemmän pumpulle päin.
kun auto on käynnissä niin silloin menee muutamia kuplia aina sillointällöin.
mitähän muuta tässä voisi vielä kokeilla kuin tuota suodattimen vaihtoa?
eli tarkoitan sitä takaiskuventtiliä siinä kannessa, tuleeko niiden paluuletkujen väliin sitten joku takaiskuventtiili josta vain puuttuu tuo alaosa?
mitkä lie osanumerot noille?
omassa ongelmana on juuri tuo ilmavaiva. vaihdoin jo uuden org-suodattimen, sen takaiskuventtiilin, letkut ja klemmarit siitä etenpäin pumpulle ja uudet paluuputket suuttimilta. auto kun seisoo yön niin vähän nahkeasti starttaa. myös siinä läpinäkyvässä putkessa näkyy parin sentin ilmakupla. startatessa ilmaa meneekin sitten enemmän pumpulle päin.
kun auto on käynnissä niin silloin menee muutamia kuplia aina sillointällöin.
mitähän muuta tässä voisi vielä kokeilla kuin tuota suodattimen vaihtoa?
Aika hyvin olet jo uusinut mahdollisia vuotopaikkoja. Tuohon suodattimelle tulevaan paluulinjaan ei tarvitse mitään takaiskua. Mulla ainakin on toiminu jo toista vuottta ilman takaiskua tai mokkulaa myös viimetalven - 34 pakkaset. Itse laitoin vaan sellasen holkin millä kaksi letkua saa liitettuä toisiinsa, kun mokkula poistetaan, löytyy motonetistä. Toinen vaihtoehto on vaihtaa vaan pätkä uutta letkua tilalle. Siis silloin tota holkkia ei tarvitse. Täytyy myöntää etten tiedä mikä sen holkin oikea nimi on.
Kannattaa kokeilla että tuleeko ilmaa jo tankilta saakka siis jo ennen suodatinta. Hommaat jostain romikselta tota samaa kirkasta letkua mikä on pumpun ja suodattmen välissä (ei oo etrassa tai hiflexissä). Laitat pätkän sitä tulolinjaan ennen suodatinta, täräytät käyntiin ja toivot hartaasti että kuplia ei tule. Jos ei tule niin suodatin vaihtoon. Suodattimen saat kyllä tuolla tiedolla kun pyydät kakkisen 1,6 td:n filtteriä - kahdella lähdöllä, ilman mokkulareikää. Itse olen käyttänyt muuta kun motonetin suodatinta. Motonetin topranit ovat ruvenneet hörimään ilmaa tosi nopeasti. Esim Fram:in kans ei mitään onkelmaa. Vika voi olla myös asentajassa;)
Kannattaa kokeilla että tuleeko ilmaa jo tankilta saakka siis jo ennen suodatinta. Hommaat jostain romikselta tota samaa kirkasta letkua mikä on pumpun ja suodattmen välissä (ei oo etrassa tai hiflexissä). Laitat pätkän sitä tulolinjaan ennen suodatinta, täräytät käyntiin ja toivot hartaasti että kuplia ei tule. Jos ei tule niin suodatin vaihtoon. Suodattimen saat kyllä tuolla tiedolla kun pyydät kakkisen 1,6 td:n filtteriä - kahdella lähdöllä, ilman mokkulareikää. Itse olen käyttänyt muuta kun motonetin suodatinta. Motonetin topranit ovat ruvenneet hörimään ilmaa tosi nopeasti. Esim Fram:in kans ei mitään onkelmaa. Vika voi olla myös asentajassa;)
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
ei tuntunut löytyvän kätevästi tuota kirkasta letkua.
vaihdoin tänään sitten 1.6 td malliseen kakkiksen suodattimeen ja paluuletkun tein vain pitemmän. ilmaa siellä juoksee edelleen. saa nähdä miten lähtee käyntiin aamulla. voisko sitä vuotoa koittaa paikallistaa laittamalla miedosti paineilmaa tankkiin täyttöaukosta?
kyllä on bensavehkeitä ikävä...
vaihdoin tänään sitten 1.6 td malliseen kakkiksen suodattimeen ja paluuletkun tein vain pitemmän. ilmaa siellä juoksee edelleen. saa nähdä miten lähtee käyntiin aamulla. voisko sitä vuotoa koittaa paikallistaa laittamalla miedosti paineilmaa tankkiin täyttöaukosta?
kyllä on bensavehkeitä ikävä...
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
auton sammutuksen jälkeen näkyy kun poltto-aine näyttäisi pakenevan suodattimelle päin takaisin. jostain lukaisin että polttoaineen tuloputkeen (ennen suodatinta) kun laittaa takaiskuventtiilin niin voisi auttaa. tulipa sitten semmoinen tilattua ja kokeillaan vielä sitä.
samalla löytyi kirkasta 6mm putkea. ei pa-käyttöön van kestänee kokeilla hetkisen dieselilläkin :)
samalla löytyi kirkasta 6mm putkea. ei pa-käyttöön van kestänee kokeilla hetkisen dieselilläkin :)
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
eipä hirveää muutosta kyllä tuolla takaiskullakaan. 6mm silikoniputki oli liian paksua tuon 8mm pa-putken sisään. entäpä jos se ilma tuleekin tankilta asti?
sen ratkaisu o varmaan hankaleempi.
suoraan ajon jälkeen ei näy kuplia ollenkaan, mutta n. minuutin tyhjäkäynnin jälkeen alkaa kuplia juoksemaan melkoista kyytiä. sammuttamisen jälkeen tulee kirkkaaseen putkeen n. 4cm pitkä ilmatasku ylimpään kohtaan. ilmakupla tulee pumpultapäin.
sen ratkaisu o varmaan hankaleempi.
suoraan ajon jälkeen ei näy kuplia ollenkaan, mutta n. minuutin tyhjäkäynnin jälkeen alkaa kuplia juoksemaan melkoista kyytiä. sammuttamisen jälkeen tulee kirkkaaseen putkeen n. 4cm pitkä ilmatasku ylimpään kohtaan. ilmakupla tulee pumpultapäin.
Mullakin tulee aina ilmakupla pumpulta kun auton sammuttaa. Tartteis tutkia et mikä tuon aiheuttaa. Pumupunhan saa aika helposti rikki tuolla ilmalla. Kyllä tuo pitäis kaiken järjen mukaan saada ilmattomaksi. Lukaisin nopeasti tuon sun säikeen läpi. Et siis ilmeisesti ole vielä eliminoinut tankilta tulevaa linjaa pois? Tee se nyt seuraavaksi ja jos sitä ilmaa sietä tulee niin se on sitten tutkittava tankin pään kaikki liitokset ja muut paikat mistä voi ilmaa vetää.Mulla meinaan loppu tuo ilman tulo suodattimelta kokolailla siihen kun vaihdoin tuon filsun tohon kiinteeseen.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
tuossa mietin niitä 2 mustaa pa-letkua jotka nousevat vänkärinpuolelta kohti suodatinta (tulo ja lähtö), siinähän putkissa on myös 2 liitoskohtaa ennen suodatinta siinä turbon imuputken/egr:n lähellä, voiskohan niistä hörppiä ilmaa?
pitää jostain etsiä vielä sitä kirkasta letkua. jos ei tule tankilta ilmaa, niin sitten vaihtaa suodattimelta pumpulle menevät ne musta kova putki ja se läpinäkyvä putki.
pitää jostain etsiä vielä sitä kirkasta letkua. jos ei tule tankilta ilmaa, niin sitten vaihtaa suodattimelta pumpulle menevät ne musta kova putki ja se läpinäkyvä putki.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13



nyt melkolailla kaikki vaihdettu mitä vaihdettavissa on. kokeilin kirkkaan letkunkin tilalle toista kirkasta letkua, mutta ei vaikutusta.
pa-suodattimeen tulevaan putkeen pistin kirkasta väliin niin sieltähän miljoona pikku kuplat juoksivat niin somasti :(
pa-letkut suodattimelta tankille vaikuttivat olevan ok.
käytin noita liittimiä tankin luota auki, ja ainakin paluupuolelta tuli mustaa paskaa melkoisesti pois, mutta sehän ei tässä tapauksessa auta minua yhtään.
yritin kiertää tuota isoa "mutteria" pois mutta ainakin käsipelissä aikas tiukassa tuntuu olevan, liekkö merkkiliikkeessä tuohonkin joku avain?
olisko mahdollista että tuo tankilta lähtevän letkun juuressa tankin yläreunassa olisi haperoa putkea, ja siitä kiskoisi ilmaa?
minkälaista lie tuo letku tuosta luukun alapuolelta tankinpuolella?
Tyhjäkäynnillä menee kuplia ajoittain mutta kaasulla menee enemmän ilmaa kuin dieseliä.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa