Nyt kiinnostaisi tietää onko joku säätänyt rengaskulmia jotenkin tällaisessa iv variantissa etuveto? nimenomaan takapyörien kulmia?
Eilen auton pesun yhteydessä erehdyin katsomaan takarenkaiden kuntoa, renkaista oli kuulunut jo pidemmän aikaan melko kova meteli ja tuossa yhteydessä syykin meteliin selvisi. Eli takarenkaat kuluneet "laikuille" niin että 10cm matkalta näkyy kudokset sitten on taas hohta, jossa hieman enempi pintaa, eli renngas oli kauttaaltaan tällainen laikukas. kuskin puoleinen rengas oli pahempi, mutta pelkääjän puolella oli sama ilmiö, ei vain ollut ehtinyt vielä yhtä huonoon kuntoon.
Autoa on madallettu reilusti säädettävällä alustalla ja takarenkaita katsoessa auton takaa näkee kyllä, että pyöränkulmat ei ole kohdallaan. Nyt kiinnostaisikin tietää, että onko joku foorumilaisista keksinyt/tehnyt jotain säätöjä tuonne takapäähän, etuvetoisessahan ei tuolla mitään säätöjä ainakaan tietääkseni ole. Tätä menoa tulee kuitenkin autoilu hintoihin jos 19 tuuman rengastus ei kestä, kuin puoli toista kesää ja kilometrejäkään ei hirmuisesti tule.
Itse olen pähkäillyt, että jos tukivarren ja takanavan väliin laittaisi jotain ohuita prikkoja tms. korjaamaan tilannetta, mutta onko kukaan törmännyt tällaisiin säätöprikkoihin ja onko kukaan toteuttanut tällaista säätöä, jos on niin kuinka paksuja prikkoja olette väliin laittaneet? vai onko vain hommattava uudet renkaat ja pilattava ne samalla tavalla?
Golf IV variant (etuveto) rengaskulmien säätö?
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllä puslat on mielestäni kunnossa, pitää vielä tarkistaa. Tuo säädettävä alustakaan ei ole vielä kahta vuotta vanha eli ei noissa iskareissakaan pitäisi vikaa olla.
Renkaiden merkki on Nankang koko 215/35 19" ja vanne on 8.5" levee, eli venyy kivasti vanteelle. näissä renkaissa on kyllä tuo kantavuus rajoilla eli juuri riittää tuohon autoon tiedä sitten olisiko tuolla vaikutusta. Tosin suurin osa kilometreistä tulee ajettua yksin tai kaksin ilman sen suurempia kuormia.
Seuraavat renkaat tulee olemaan 10mm leveämmät samalla profiililla, näin saa kantavuutta lisää.
Mutta onko kukaan askarrellut mitään säätöä tuonne, koska vaikka puslat yms. osat on kunnossa, niin väitän että taka rengas on niin pahasti lintallaan että sisäreunat kuluu renkaasta sileäksi ensin, kun muuaalla renkaassa olisi vielä reilusti pintaa.
Renkaiden merkki on Nankang koko 215/35 19" ja vanne on 8.5" levee, eli venyy kivasti vanteelle. näissä renkaissa on kyllä tuo kantavuus rajoilla eli juuri riittää tuohon autoon tiedä sitten olisiko tuolla vaikutusta. Tosin suurin osa kilometreistä tulee ajettua yksin tai kaksin ilman sen suurempia kuormia.
Seuraavat renkaat tulee olemaan 10mm leveämmät samalla profiililla, näin saa kantavuutta lisää.
Mutta onko kukaan askarrellut mitään säätöä tuonne, koska vaikka puslat yms. osat on kunnossa, niin väitän että taka rengas on niin pahasti lintallaan että sisäreunat kuluu renkaasta sileäksi ensin, kun muuaalla renkaassa olisi vielä reilusti pintaa.
Toki jossain voi vikaakin olla, mutta etuvetoautossa takarenkaat kuluvat "aallolle" parissa kesässä jos niitä ei ikinä laiteta eteen.Eli takarenkaat kuluneet "laikuille" niin että 10cm matkalta näkyy kudokset sitten on taas hohta, jossa hieman enempi pintaa, eli renngas oli kauttaaltaan tällainen laikukas.
Toki jossain voi vikaakin olla, mutta etuvetoautossa takarenkaat kuluvat "aallolle" parissa kesässä jos niitä ei ikinä laiteta eteen.
Aika jännä homma, mulla on aina ollu etuvetonen auto eikä ikinä ole moista ongelmaa ollut...
Toki ikinä en ole renkailla paria kesää ajanu ku ne on aina ollu lopussa kesän jäläkeen.
Nytkin oon noilla conteilla ajanu 16 tkm ni eipä takapyörissä kyllä ole mitään merkkejä aalloille kulumisesta.
Mulla on näitä renkaita ennen ollut 2 kesää Nexen 3000 renkaat koossa 225/40 R18, nämä kuiluivat samaan tapaan takana ensin sisäreunat sileiksi, mutta niiden kanssa ei ollut näin merkittävää laikkuongelmaa, tosin syykin lienee siinä, että ne nexenit ajoin vakio alustalla ja -40mm madalluksella ja nyt nämä renkaat on ajettu kokonaan tuolla säädettävän alustan max madalluksella. Max madallus tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että edessä on säädettävät koiranluut ja kun renkaat kääntää linkkuun, niin vetari raapii vakaajaan.
En sitten tiedä olisiko noissakin renkaissa ollut kudovauriota, mutta kun hattipuolen takarengas oli myös samaan malliin kulunut niin tuntuu, ettei kudosvauriota voi sattua 2 renkaaseen samassa sarjassa, toki mun tuurilla sekin on mahdollista.
Noh seuraavaksi pitää käyttää auto pyöräkulmien tarkistuksessa, jospa siellä selviäisi noiden puslien ym kunto jos niissä jotain vikaa on...
Osaako joku suositella edullista ja asiansa osaavaa renkaiden suuntauspaikkaa täältä seinäjoelta tai lähi paikkakunnilta?
En sitten tiedä olisiko noissakin renkaissa ollut kudovauriota, mutta kun hattipuolen takarengas oli myös samaan malliin kulunut niin tuntuu, ettei kudosvauriota voi sattua 2 renkaaseen samassa sarjassa, toki mun tuurilla sekin on mahdollista.
Noh seuraavaksi pitää käyttää auto pyöräkulmien tarkistuksessa, jospa siellä selviäisi noiden puslien ym kunto jos niissä jotain vikaa on...
Osaako joku suositella edullista ja asiansa osaavaa renkaiden suuntauspaikkaa täältä seinäjoelta tai lähi paikkakunnilta?
Osaako joku suositella edullista ja asiansa osaavaa renkaiden suuntauspaikkaa täältä seinäjoelta tai lähi paikkakunnilta?
Ainakin seinäjoen Vianorilla on hyvät laitteet ja muutama vuos sitte ainakin tekivät hyvää työtä.
Ja jos ei 80 km välimatka hirvitä, niin Lappajärvellä sijaitseva Konehuolto Juttuniemi ainakin osaa asiansa ja laitteetkin ovat ajantasalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa