Missä vika 1.8T 2001 AWT ?Uutta vikakoodia pukkaa.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

Missä vika 1.8T 2001 AWT ?Uutta vikakoodia pukkaa.

ViestiKirjoittaja TDICombi » 29.11.2009 10:07

On ongelmana tämmöinen vika koodi:

16514
Lämmitetty happitunnistin 1,rivi 1 virtapiirin toiminta häiriö

Autodatan mukaan mahdollisia syitä:
Lämmitys ei toimi , huono liitentä( Liittimet puhdistettu),johdinsarja,lämmitetty happitunnistin.

Tuossa autossa on kaksi lambdaa ensin on 5-johtoinen ja 4-johtoinen katin jälkeen, kumpaan anturiin vika koodi viittaa?

Onko lambda tullut tien päähän ajettu on jo n.250tkm?
Muuten auto toimii hyvin, tuota herjaa ja sytyttää vikavaloa.
Autona oli passat 2001 1.8 T AWT
Viimeksi muokannut TDICombi, 14.12.2009 17:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 29.11.2009 21:04

Lähempänä moottoria olevaan tunnistimeen viittaa tuo tunnistin yksi. Eli se mikä on turpon ja katin välissä

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 30.11.2009 16:32

Onko kuinka yleistä että tuo 5-johtoinen lambda särkyy?

Olisko kellään tuon osan Bosch tyyppinumeroa ? Noita laadakaista lambdoja tuntuu myynnissä muuallakin kuin merkkiliikkeessä.

Esim:
http://www.fmi.vtoy.fi/tuotteet/tarvikkeet2.html

Sieltä tuo Bosch 0 258 007 057/058 72 e

Onko nämä niin sanotut tarvike anturit tuohon passatiin käypäsiä?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 30.11.2009 17:41

Toi on tosi yleinen vika bensa VAGilaisissa.

Lamban sisäinen lämmitysvastus palaa. Sen tarkoitus on kylmillä keleillä tehostaa lambdan toimintaa.

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 30.11.2009 18:21

Ok!
Oliko tuosta 5-johtoisesta lamdasta kellään tietoa minkä mallin Bosch se on?

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

Boschin lambda

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 30.11.2009 18:40

Sen Boschin mallin, joka on liittimen kanssa, tuotenumero on 0 258 007 090, ainakin niiden tuoteluettelon mukaan.
Vw:n vertailunumeroksi ilmoitti 06B 906 265 D, jos sen saa vielä siitä vanhan anturin kyljestä luettua.

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 30.11.2009 21:10

Tuosta boschin tyypityksestä 0 258 007 090 tuo loppunumerohan kertoo vain johton pituuden ja liittimen vai ?

Tuohan on normaali LSU 4 Laajakaista lambda.

Tämmöisen taulukon löysin Boschin tyypityksen mukaan olevista johdon pituuksista:
http://www.innovatemotorsports.com/foru ... php?t=3294

Aikasempiin autohin on tullut vaihdettua lambda antureita ihan johdot poikki ja liitos juottamalla ja kutistesukkaa päälle , mutta toimiiko näissä tämmöinen?

Huomenna kauppaan anturia hakemaan...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 30.11.2009 23:14

Mistä on tullut tuo harhaluulo että lambda-anturin pitäisi olla ikuinen? Kulutustavaraahan sekin on, ja jos ensimmäinen on kestänyt 250 tkm niin se on aika hyvin.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

Lambdan käyttöikä

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 1.12.2009 14:24

Tein hauskan huomion samalla kun tarkistelin tuota lambdan tuotenumeroa, bosch ilmoitti oikeen erikseen sille vielä summittaisen vaihtovälinkin 160 tkm.

Todennäköisesti ne loppunumerot määrittää just sen rakenteellisia ominaisuuksia. Pääasia on kuitenkin että se tarvike lambda vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaa täysin alkuperäistä, muuten ei homma pelaa. Tavallisia Zirconia 4-johto lambdojakaan ei kovin montaa teknisesti erillaista mallia loppuviimeksi ole.

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 3.12.2009 16:48

Vika korjattu, uusi lambda paikalleen ja vika koodien nollaus.

Kiitokset Turnipsille tuosta Boschin numerosta sillä löyty kätevästi varaosa liikkeesta oikeen lainen lambda.
No jäädään odottelemaan pasuunan uusia kujeita...

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 3.12.2009 19:10

Tossa on erittäin näppärä linkki, jota kannattaa hyödyntää etsiessään sopivia osia.
http://ecat-online.bosch.de/toc/
Sieltä minä tuon numeronkin lyösin.

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 14.12.2009 17:20

Nyt se taas pasuuna polttaa vikavaloa.

Vikakoodina :
17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-00 - -

Syttyy auto ollessa normaalikäyntilämpöinen.

Ja tähän asti korjattuja kohtia tuota vikaa etsiessä:
-Maf-uusittu (Oli aika hapettunut ja oli alkuperäinen,vedot lisäänty mutta vika ei lähtenyt)
-Alipaine letkut käyty suurin piirtein läpi.Käydessä kokeilin suihkutella puhdistus spraytä mutta ei mistään tuntunut vaikutusta tulevan,letkut ja imusarja juuren kävin läpi.
-Kaasuläppä putsattu(Karstanen)

Voikos tätä vikaa aiheuttaa pieni vuoto ahto putkissa.?
Onko noissa alipaine letkuissa joku oikeen spesiaali paikka mitä tutkia/tarkastaa?

Jhiut
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.7.2009 21:49

ViestiKirjoittaja Jhiut » 14.12.2009 21:33

Mulla sytty pari kuukautta sitte Borassa 1.8T (AUM) moottorin häiriövalo ja antoi vikakoodin P0171 seos liian laiha.. Vika löytyi imusarjan alta tulevasta/lähtevästä alipaine/huohotus letkusta jossa oli kolme senttiä pitkä halkeama.. Ostin Laakkoselta sen alipaineletkuhässäkän niin tuli sillä kuntoon.. Eli kannattaa kattoa ne alipaineletkut tarkkaan läpi..

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 17.12.2009 16:26

Alipaine letkut tutkittu , muutamaa letkua kiristetty, ei murtumia eikä mitään ihmeenlistä.Huohotin putki oli ehjä.
Vika oli päivän poissa.

Taas vikakoodia:
17544 ja 17536 ilmoittaa seos laihallaan.

Pari kohtaa jäi askaruttamaan:

-Pakoputkessa on keskipöntön kohdalla pienivuoto onko tällä merkitystä?
-Jarrutehostajalle menevää letkua käänti reilummin alkoi suhinaa tulemaan,mutta ei suhise kovin pienellä kääntämissä.

Oliskohan suuttimien puhdistus aineella helpotusta vikaan kun noita kilometrejä on jo jonkin verran?Polttoaine suodattimen vaihto,mutta toimii hyvin eikä nyvi niin luulis bensaa saavan.

rehto
-
Viestit: 143
Liittynyt: 26.9.2003 21:00

ViestiKirjoittaja rehto » 17.12.2009 16:48

-Pakoputkessa on keskipöntön kohdalla pienivuoto onko tällä merkitystä?

Ei pitäis vaikuttaa.

-Jarrutehostajalle menevää letkua käänti reilummin alkoi suhinaa tulemaan,mutta ei suhise kovin pienellä kääntämissä.

Normaalia ainakin ittelläni.

Jos ilmaa ei tule mistään liikaa niin jääkö jäljelle muuta kuin bensapuolen ongelma. Mites bensan paineensäätimen testaus?

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 17.12.2009 16:52

Tuota bensan painetta ei ole ikinä tarvinnut testata, onko iso homma näin kotikonstein/Vag-comilla?

Käytännön tiedän mutta ei ole kyseistä vehkeestä sitä tarvinnut mitata.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 17.12.2009 17:08

Oli vaihdettu ilmamassamittari uusi / oikeanlainen?
Onko ilmamassamittarin johdot / liitokset ehjät?
Onko imuvuotoa ahtimen ja ilmamassamittarin välillä?

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 17.12.2009 17:15

Oli vaihdettu ilmamassamittari uusi / oikeanlainen?
Uusi maf: Boschin paketista sama boschin numero.

Onko ilmamassamittarin johdot / liitokset ehjät?
Silmä määräisesti ok, mutta pitää tarkistaa.

Onko imuvuotoa ahtimen ja ilmamassamittarin välillä?
Tämä pitää ottaa tarkastus listalle, on aika ahdas tuo turbon pää katsoa.

Tässä alkaa pikku hiljaa tuo 1.8 T konehuone tulla tutuksi.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 17.12.2009 21:20

Välttämättä niitä imuvuotoja ei huomaa edes tarkkaan katsomalla, kannattaa tehdä painetesti kompuralla siten, että otetaan imuputki irti ilmanputsarikotelolta, tukitaan huohotinjärjestelmän reikä
(imuputkessa se johon tulee ns. kiekko kiinni)
ja sopivilla osilla
(itse tein lvi-kulmista ja paineilmaletkuliittimestä + tiivisteliimaa) tehdään ilmatiivis putki, imuputken pää saa olla ~60-75mm, joista viimeinen voi olla hankalahko kiristää klemmarin kanssa imuputken sisään, mutta onnistuu tuollakin. Kompuran letkuun riittävän tarkka bleedi, jolla saat tarkasti asetettua ahtimen normaalipaineen ja sitten pöhistelemään.

Lainetti
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.8.2009 23:34

ViestiKirjoittaja Lainetti » 18.12.2009 22:19

Mulla sytty pari kuukautta sitte Borassa 1.8T (AUM) moottorin häiriövalo ja antoi vikakoodin P0171 seos liian laiha.. Vika löytyi imusarjan alta tulevasta/lähtevästä alipaine/huohotus letkusta jossa oli kolme senttiä pitkä halkeama.. Ostin Laakkoselta sen alipaineletkuhässäkän niin tuli sillä kuntoon.. Eli kannattaa kattoa ne alipaineletkut tarkkaan läpi..

kauheest letkui, mikä niistä? tai tietty vaikutaa ku on vapari.. :/

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 19.12.2009 12:33

Tässä olis kaaviota miten noi alipaineletkut menee:
http://mikhauta.pp.fi/muut/Kierto_APU_ANB.jpg

Tuossa AWT moottorissa tuntus olevan suurinpiirtein samalla lailla.
Edit: Taas se palaa moottorivalo.
Oli Bypass alipaineletku aika huonossa hapessa, voiko Bypass rikkonainen kalvo vaikuttaa asiaan?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.12.2009 18:47

Se vuotaa sieltä kerran jo sisään mitatut ilmat ulos ja sen seurauksena seos menee laihalle. Eli hyvinkin voi olla vikana.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 19.12.2009 18:50

Öö. Jos se vuotaa jo kertaalleen mitattua ilmaa pihalle, niin eikö silloin bensan ja ilman suhde mene toisinpäin ja seos rikkaalle? Eli moottoriin päätyy liian vähän ilmaa suhteessa siihen, mitä on mitattu...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 19.12.2009 19:37

Viallinen bypass kalvo ei hukkaa ilmaa minnekään. Joten ei voi aiheuttaa. Jos by pass päästäisi ahtoilman ahtimen imupuolelle niin se palaa siitä takaisin taas imuputkeen. Kaikki on jo kertaalleen ilmamassamittarin läpi mennyttä.

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 20.12.2009 10:30

Unohtetaan se Bypass nyt tässä viassa.

Tämä oireilu alkoi kun vaihdoin auto termostaatin jolloin moottorilämmöt tuli normaaliksi, siispä pystyykö lämpötila anturi antamaan lämpöisenä vääriä arvoja ja sotkea seokset?

Tuo anturi taitaa olla aika kulutustavaraa.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 24.12.2009 20:46

Eikös bensan syöttö riippu myös koneen lämmöistä? Kylmälle moottorille annetaan enemmän kakkua kuin normaalilämpöiselle, eli voisiko ola että aiemmin kone on käynyt sopivalla seoksella kun on ollut jatkuvasti liian kylmä ja nyt kun lämmöt on ok menee laihalle?

TDICombi
-
Viestit: 15
Liittynyt: 11.1.2008 14:09

ViestiKirjoittaja TDICombi » 10.1.2010 14:03

Taas jatketaan tätä aihetta:

2 viikkoa ilman vikavaloa, koska moottori ei ole lämminnyt lyhyessä ajossa normaali lämpöiseksi.

-Imu puolelta löydetty vuoto ainakin Coolerin tiivisteistä(Uudet pitäisi vaihtaa)
-Tulpat odottaa vaihtajaa ja polttoainesuodatin kanssa.
-By-pass vaihdettu oli kalvo rikki.

Pikku laittoa eiköhän se siitä rupia toimimaan.Kunhan nuo pakkaset vielä laskisi...

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 2.8.2010 9:29

Mulle tuli P0171 System too lean Bank 1. Alipaineletkuhässäkkä vaihdettiin viime kesänä. Alipainepumppu muistaakseni tarkemmin ottaen. Nollasin vikakoodin ja ei syttynyt heti uudestaan, mutta pitäähän se selvittää. Veikkaisin imuilmavuotoa jossakin. Mielesäni kuulee korvallakin kun on konepelti auki. Paljonkohan uskaltaa ajaa ennen huoltoa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 51 vierailijaa