Golf IV vm.00 Jarrusatula pulma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

Golf IV vm.00 Jarrusatula pulma

ViestiKirjoittaja tto4121 » 21.7.2010 12:32

Terve!
Vaihdoin tuossa jarrupalat otsikon mukaiseen golffiin ja törmäsin mielenkiintoiseen asiaan. Ulommat jarrupalat takaa olivat kuluneet todella vinoon, melkein 45 asteen kulmaan siten että palasta oli alkanut kulua jo kitka-alueen ulkopuolisia osia. Uudet palat vaihdettuani huomasin molempien ulommaisten palojen olevan vinosti painautuneena levyä vastaan. Jarrusatulaa tarkasteltuani huomasin molempien satuloiden männän vastaisen puolien olevan vinossa juuri tuon kuluma kulman mukaisesti. Kysyisinkin, onko kyseessä ihan normaali tilanne, eli palat kuuluvatkin jostain syystä kulua vinosti vai onko molemmissa jarrusatuloissa jotain vikaa? Veikkaan jälkimmäistä... Jarrusatulat ovat muuten hyvässä kunnossa, rasvaa on tapeissa, kuparitahnaa liukumapinnoissa yms. Mystistä...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 21.7.2010 14:28

Kyllä niiden uusien palojen pitäisi suorilta ottaa koko kitkapinnaltaan kiinni suorassa kulmassa levyyn nähden. Kuva voisi olla kiva ylläri, niin hahmottaisi mikä siinä mättää. Kun ei sitä satulaakaan saa mitenkään vinoon niin että toinen puoli olisi oikein ja toinen ihan vinksallaan.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 21.7.2010 21:02

Nappaa satula sekä sen kiinnikerunko irti ja harjaa ne puhtaaksi teräsharjalla, hiekkapaperilla yms... Sitten kuva tänne pelkästä satulasta ns. jarrulevyn suunnasta ja vaikka toinen kiva vielä satula paikallaan levyn kanssa.

Näyttääkö se omaan silmääsi olevan jotenkin vinossa, vai aiheutuuko ongelmat vasta kun laitat paloja takaisin? vähän kyllä haiskahtaa että joku jossain vain huonoisti paikoillaan yms...

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.7.2010 21:48

kuparitahnaa liukumapinnoissa ym

Ei kuparitahnaa noihin, ne jämähtää aika hyvin jumiin... Jarrurasvaa niihin pitää laittaa.

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 21.7.2010 22:04

Liukupintoihin ei kannata laittaa mitään, putsaa vaan kunnolla ne ja pistää palat kiinni.. Kaikki kuparitahnat yms. rasvat vaan kerää kaiken paskan liukupintoihin ja sitten jarrupalat jumittaa herkemmin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.7.2010 22:29

Kyl sielä on hyvä olla jarrurasvaa niissä liukupinnoissa. Se liukutapin holkki on sen verran tiukka, ettei sinne heti paskaa mee väliin, mut se rasva pitää mm. korroosion poissa.

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

ViestiKirjoittaja tto4121 » 22.7.2010 9:25

Hmm mitenköhän nyt sitten taas onnistuisi se kuvan lisääminen tänne... Noh, satula on asennettu kunnolla paikalleen, mutta ulommat palat eivät silti istu suoraan. Jarrusatulan "takahaarukka", eli se männän vastainen puoli minkä pitäisi vetää sitä toista palaa levyä vasten on vino! Ja mitään murtumaa tms ei päällisin puolin näy siinä.
Niin ja siis jarrurasvaa on liukutapeissa ja kuparitahnaa siinä kohdassa missä jarrupala "istuu" olakkeistaan siinä omassa kiinnityspaikassaan.

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 22.7.2010 11:31

niin, puhuinkin juuri niistä liukupinnoista mihin pala tulee... tottakai sinne tappiin kannattaa jarruvaseliinia laittaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.7.2010 11:57

Hmm mitenköhän nyt sitten taas onnistuisi se kuvan lisääminen tänne...


Click!

Ois ihan oikeesti kiva nähdä:
Ulommat jarrupalat takaa olivat kuluneet todella vinoon, melkein 45 asteen kulmaan siten että palasta oli alkanut kulua jo kitka-alueen ulkopuolisia osia.
Ihan kun ois jotain tosi pahasti pielessä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 23.7.2010 2:33

Eikä vaan olis vaan taitaa todellakin olla jotain pahasti pielessä :)

Starwie
-
Viestit: 17
Liittynyt: 7.7.2005 23:19

ViestiKirjoittaja Starwie » 24.7.2010 1:12

On muuten sama juttu mulla octaviassa.
Takapään ulkopuolen palat kuluu aina ekana loppuun, ja nimenomaan levyn ulkokehän puolelta. Raapii jo metallia, kun navan puoleisessa reunassa on vielä puolisen senttiä pintaa jäljellä.
Ei ole satuloissa vikaa, uutena kaupasta auto haettu ja tehtaan palat kului ihan samalla tapaa loppuun - ei ehtinyt edes etupalojen kulumisvaroitin itsestään ilmoittaa, kun alkoi jo takapäästä kuulua kitinää...

Olen pitänyt tuota koko ajan kyseiselle alustalle tyypillisenä ominaisuutena, vaikka vähän ärsyttääkin. Pitäis kai ottaa rälläkkä käteen ja vähän hinkata tavaraa pois siitä satulan "haarukasta" jotta sais ulkopalatkin suoraan. ;)

Koitan muistaa ens viikolla kuvata niitä satuloita, kun tulee vähäsen alustaremonttia...

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

Palat kuluu epänormaalisti?

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 24.7.2010 13:41

Olen nyt miettinyt miten ne vois noin kulua. Valitettavasti viime kerrasta on vierähtänyt jo puolisen vuotta kun otin tollaset jarrut auki, joten voin muistaa väärinkin. Kuitenkin mieleen heräsi ajatus, että jos jarrupalan yläreunassa olevan jousilanka asettuisi satulassa olevaan tarkastelureikään nojalle ja satulankannattimen liukulevyt olisi pahasti ruosteessa ja/tai poistettu kokonaan niin sittten se pala vois osittain jumittaa ja mahdollisesti kulua noin. Itse viimekerralla putsasin hiekkapaperilla ne satulankannattimen liukulevyjen kohdat huolellisesti ja vaihdoin liukulevyt uusiin. Näin ollen palaa pystyi liikkuttamaan ihan sormivoimin satulankannattimen välissä jarrulevyyn nähden samansuuntaisesti. Eivät ainakaan vielä ole kuluneet mitenkään epätavallisesti.

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

ViestiKirjoittaja tto4121 » 25.7.2010 17:42

http://i820.photobucket.com/albums/zz12 ... G_2948.jpg
http://i820.photobucket.com/albums/zz12 ... G_2947.jpg

Siinä kuvia. Kuvat otettu uusien palojen asentamisen jälkeen, jarrumäntä puristuneena paloja vasten. Kuvista näkee hyvin miten paljon jarrusatulan takahaarukka jää irti ulommasta palasta, eikä täten purista palaa kokonaan levyä vasten ja pala kuluu vain toisesta puolesta. Muutaman satasen ajettuani jarrulevy on kulunut vain ulkokehältään ja sisäkehä on täysin koskematon johtuen tuosta...
Mystistä... Mitään näkyvää vikaa ei ole.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.7.2010 18:17

Ethän sä vaan tarkoita tuota kitinänestoviistettä joka palassa on ollut uudesta asti?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 25.7.2010 19:48

Miten musta näyttää et noi liukutapit on ihan kierossa... voi toki olla et kuva hämätä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.8.2010 23:12

Onkos tämä jo ratkaistu?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 11.8.2010 10:36

kuvia kun kattoo niin aika selkeästi näyttäis siltä että satula olis joskus ottanu levyyn kiinni ja kulunu paskaks?

Pariin renuun on duunissa tullu laitettua uutta, ku on pala päässy loppumaan...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 11.8.2010 12:16

Onko siinä satulan kuluneessa osassa kaarevia kulumisjälkiä?

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.8.2010 13:56

Itse tekisin jarrupalalle lisää tilaa liikkua, nyt näytää olevan paketista suoraan nykästy pala, tuo ihme "kitinän"vaimennus levy hapettuneissa kannakkeissa jolloin tuo pala tuskin tuossa edes vapaasti pääsee liikkumaan, normaalisti kun palasta saa viilata maalipinnankin pois että on tarpeeksi tilaa liikkua tuon kannakkeen päällä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa