Golf IV vm.00 Jarrusatula pulma
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV vm.00 Jarrusatula pulma
Terve!
Vaihdoin tuossa jarrupalat otsikon mukaiseen golffiin ja törmäsin mielenkiintoiseen asiaan. Ulommat jarrupalat takaa olivat kuluneet todella vinoon, melkein 45 asteen kulmaan siten että palasta oli alkanut kulua jo kitka-alueen ulkopuolisia osia. Uudet palat vaihdettuani huomasin molempien ulommaisten palojen olevan vinosti painautuneena levyä vastaan. Jarrusatulaa tarkasteltuani huomasin molempien satuloiden männän vastaisen puolien olevan vinossa juuri tuon kuluma kulman mukaisesti. Kysyisinkin, onko kyseessä ihan normaali tilanne, eli palat kuuluvatkin jostain syystä kulua vinosti vai onko molemmissa jarrusatuloissa jotain vikaa? Veikkaan jälkimmäistä... Jarrusatulat ovat muuten hyvässä kunnossa, rasvaa on tapeissa, kuparitahnaa liukumapinnoissa yms. Mystistä...
Vaihdoin tuossa jarrupalat otsikon mukaiseen golffiin ja törmäsin mielenkiintoiseen asiaan. Ulommat jarrupalat takaa olivat kuluneet todella vinoon, melkein 45 asteen kulmaan siten että palasta oli alkanut kulua jo kitka-alueen ulkopuolisia osia. Uudet palat vaihdettuani huomasin molempien ulommaisten palojen olevan vinosti painautuneena levyä vastaan. Jarrusatulaa tarkasteltuani huomasin molempien satuloiden männän vastaisen puolien olevan vinossa juuri tuon kuluma kulman mukaisesti. Kysyisinkin, onko kyseessä ihan normaali tilanne, eli palat kuuluvatkin jostain syystä kulua vinosti vai onko molemmissa jarrusatuloissa jotain vikaa? Veikkaan jälkimmäistä... Jarrusatulat ovat muuten hyvässä kunnossa, rasvaa on tapeissa, kuparitahnaa liukumapinnoissa yms. Mystistä...
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Nappaa satula sekä sen kiinnikerunko irti ja harjaa ne puhtaaksi teräsharjalla, hiekkapaperilla yms... Sitten kuva tänne pelkästä satulasta ns. jarrulevyn suunnasta ja vaikka toinen kiva vielä satula paikallaan levyn kanssa.
Näyttääkö se omaan silmääsi olevan jotenkin vinossa, vai aiheutuuko ongelmat vasta kun laitat paloja takaisin? vähän kyllä haiskahtaa että joku jossain vain huonoisti paikoillaan yms...
Näyttääkö se omaan silmääsi olevan jotenkin vinossa, vai aiheutuuko ongelmat vasta kun laitat paloja takaisin? vähän kyllä haiskahtaa että joku jossain vain huonoisti paikoillaan yms...
Hmm mitenköhän nyt sitten taas onnistuisi se kuvan lisääminen tänne... Noh, satula on asennettu kunnolla paikalleen, mutta ulommat palat eivät silti istu suoraan. Jarrusatulan "takahaarukka", eli se männän vastainen puoli minkä pitäisi vetää sitä toista palaa levyä vasten on vino! Ja mitään murtumaa tms ei päällisin puolin näy siinä.
Niin ja siis jarrurasvaa on liukutapeissa ja kuparitahnaa siinä kohdassa missä jarrupala "istuu" olakkeistaan siinä omassa kiinnityspaikassaan.
Niin ja siis jarrurasvaa on liukutapeissa ja kuparitahnaa siinä kohdassa missä jarrupala "istuu" olakkeistaan siinä omassa kiinnityspaikassaan.
Hmm mitenköhän nyt sitten taas onnistuisi se kuvan lisääminen tänne...
Click!
Ois ihan oikeesti kiva nähdä:
Ihan kun ois jotain tosi pahasti pielessä.Ulommat jarrupalat takaa olivat kuluneet todella vinoon, melkein 45 asteen kulmaan siten että palasta oli alkanut kulua jo kitka-alueen ulkopuolisia osia.
On muuten sama juttu mulla octaviassa.
Takapään ulkopuolen palat kuluu aina ekana loppuun, ja nimenomaan levyn ulkokehän puolelta. Raapii jo metallia, kun navan puoleisessa reunassa on vielä puolisen senttiä pintaa jäljellä.
Ei ole satuloissa vikaa, uutena kaupasta auto haettu ja tehtaan palat kului ihan samalla tapaa loppuun - ei ehtinyt edes etupalojen kulumisvaroitin itsestään ilmoittaa, kun alkoi jo takapäästä kuulua kitinää...
Olen pitänyt tuota koko ajan kyseiselle alustalle tyypillisenä ominaisuutena, vaikka vähän ärsyttääkin. Pitäis kai ottaa rälläkkä käteen ja vähän hinkata tavaraa pois siitä satulan "haarukasta" jotta sais ulkopalatkin suoraan. ;)
Koitan muistaa ens viikolla kuvata niitä satuloita, kun tulee vähäsen alustaremonttia...
Takapään ulkopuolen palat kuluu aina ekana loppuun, ja nimenomaan levyn ulkokehän puolelta. Raapii jo metallia, kun navan puoleisessa reunassa on vielä puolisen senttiä pintaa jäljellä.
Ei ole satuloissa vikaa, uutena kaupasta auto haettu ja tehtaan palat kului ihan samalla tapaa loppuun - ei ehtinyt edes etupalojen kulumisvaroitin itsestään ilmoittaa, kun alkoi jo takapäästä kuulua kitinää...
Olen pitänyt tuota koko ajan kyseiselle alustalle tyypillisenä ominaisuutena, vaikka vähän ärsyttääkin. Pitäis kai ottaa rälläkkä käteen ja vähän hinkata tavaraa pois siitä satulan "haarukasta" jotta sais ulkopalatkin suoraan. ;)
Koitan muistaa ens viikolla kuvata niitä satuloita, kun tulee vähäsen alustaremonttia...
Palat kuluu epänormaalisti?
Olen nyt miettinyt miten ne vois noin kulua. Valitettavasti viime kerrasta on vierähtänyt jo puolisen vuotta kun otin tollaset jarrut auki, joten voin muistaa väärinkin. Kuitenkin mieleen heräsi ajatus, että jos jarrupalan yläreunassa olevan jousilanka asettuisi satulassa olevaan tarkastelureikään nojalle ja satulankannattimen liukulevyt olisi pahasti ruosteessa ja/tai poistettu kokonaan niin sittten se pala vois osittain jumittaa ja mahdollisesti kulua noin. Itse viimekerralla putsasin hiekkapaperilla ne satulankannattimen liukulevyjen kohdat huolellisesti ja vaihdoin liukulevyt uusiin. Näin ollen palaa pystyi liikkuttamaan ihan sormivoimin satulankannattimen välissä jarrulevyyn nähden samansuuntaisesti. Eivät ainakaan vielä ole kuluneet mitenkään epätavallisesti.
http://i820.photobucket.com/albums/zz12 ... G_2948.jpg
http://i820.photobucket.com/albums/zz12 ... G_2947.jpg
Siinä kuvia. Kuvat otettu uusien palojen asentamisen jälkeen, jarrumäntä puristuneena paloja vasten. Kuvista näkee hyvin miten paljon jarrusatulan takahaarukka jää irti ulommasta palasta, eikä täten purista palaa kokonaan levyä vasten ja pala kuluu vain toisesta puolesta. Muutaman satasen ajettuani jarrulevy on kulunut vain ulkokehältään ja sisäkehä on täysin koskematon johtuen tuosta...
Mystistä... Mitään näkyvää vikaa ei ole.
http://i820.photobucket.com/albums/zz12 ... G_2947.jpg
Siinä kuvia. Kuvat otettu uusien palojen asentamisen jälkeen, jarrumäntä puristuneena paloja vasten. Kuvista näkee hyvin miten paljon jarrusatulan takahaarukka jää irti ulommasta palasta, eikä täten purista palaa kokonaan levyä vasten ja pala kuluu vain toisesta puolesta. Muutaman satasen ajettuani jarrulevy on kulunut vain ulkokehältään ja sisäkehä on täysin koskematon johtuen tuosta...
Mystistä... Mitään näkyvää vikaa ei ole.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse tekisin jarrupalalle lisää tilaa liikkua, nyt näytää olevan paketista suoraan nykästy pala, tuo ihme "kitinän"vaimennus levy hapettuneissa kannakkeissa jolloin tuo pala tuskin tuossa edes vapaasti pääsee liikkumaan, normaalisti kun palasta saa viilata maalipinnankin pois että on tarpeeksi tilaa liikkua tuon kannakkeen päällä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa