Golf siis nykii ihan satunnaisesti. Nykiminen alkaa yhtäkkiä ja kestää muutamista kymmenistä sekunneista puoleen minuuttiin. Sitten se loppuu yhtä nopeasti kuin alkoikin. Välillä voi olla viikkojakin ettei auto nyi, välillä se taas saattaa nykiä parikin kertaa päivässä. Sitä tapahtuu sekä talvella että kesällä. Kun nykiminen alkaa niin kaasun lisääminen pahentaa sitä. Moottorijarrulle päästettäessä nykiminen loppuu tai sitä ei ainakaan huomaa, mutta heti kun painaa kaasua niin auto alkaa nykimään jälleen. Sitten kun nykimiskohtausta on kestänyt muutaman kymmenen sekunnin verran niin se loppuu kuin seinään ja auto toimii täydellisesti. Missähän mahtaisi olla vika, osia kun on vaihdettu jo paljon eikä vika ole korjaantunut. Välillä luulin jo vian korjaantuneen, kun vaihdoin polttoainepumpun releen ja sen jälkeen auto ei nykinyt moneen sataan kilometriin, kunnes uusi nykimiskohtaus ilmaantui jälleen.
Vaihdettujen osien lista:
Sytytystulpat
Sytytystulppien johdot ja puolan johto
Sytytyspuola
Virranjakajan kansi
Bensansuodatin
Ilmansuodatin
Bensapaineensäätimen alipaineletku
Jarrutehostimen alipaineletku
Kampikammion huohotusletku
Polttoainepumpun rele
Seuraavaksi voisi varmaan vaihtaa bensanpaineensäätimen ja imusarjan alipaineanturin?
Golf MK3 gti 16v ja nykimiskohtaukset
Valvoja: ffp jäsenet
-
- uusi tulokas
Mulla on omassa Golfissa ollut ihan samanlaista vikaa.
Mulla tuo nykiminen on hieman säännöllisempää. Nykiminen alkaa aina noin 4 minuutin jälkeen käynnistyksestä, vaikka auto ei olisi ollut sammuneena kuin pari minuuttia. Ja se kestää jotain 20-30 sekkaa.
Koska itse en autoista tiedä pätkän vertaa, ja tämänkin foorumin löysin googlettamalla, niin kysyin kaverilta, joka saattaa vähän enemmän tietää näistä ja hän epäili, että voisi johtua automaattiruiskun "päälle jäämisestä".
Kun ei tuokaan paljon mulle sano, niin kysyisinkin, että voisiko probleema löytyä juuri tuolta puolelta? Vai onko tuossa ketjun aloittajan vaihdettujen osien listassa jo ne osat, jotka tekevät ylläolevan mahdottomaksi?
Mulla tuo nykiminen on hieman säännöllisempää. Nykiminen alkaa aina noin 4 minuutin jälkeen käynnistyksestä, vaikka auto ei olisi ollut sammuneena kuin pari minuuttia. Ja se kestää jotain 20-30 sekkaa.
Koska itse en autoista tiedä pätkän vertaa, ja tämänkin foorumin löysin googlettamalla, niin kysyin kaverilta, joka saattaa vähän enemmän tietää näistä ja hän epäili, että voisi johtua automaattiruiskun "päälle jäämisestä".
Kun ei tuokaan paljon mulle sano, niin kysyisinkin, että voisiko probleema löytyä juuri tuolta puolelta? Vai onko tuossa ketjun aloittajan vaihdettujen osien listassa jo ne osat, jotka tekevät ylläolevan mahdottomaksi?
Noniin, pariin päivään ei golffi ole nykinyt, mutta tänään taas tuli kohtaus. Vedin auton tien sivuun ja avasin konepellin: moottori tärisi ja hytkyi tyhjäkäynnillä, kierroksia nostettaessa tärinä vaimeni. En sammuttanut moottoria ja hetken päästä käynti muuttui normaaliksi eikä nykimistä enää esiintynyt ajettaessa. Kohtauksen jälkeen kone toimi taas hyvin. Mikä ihme voi aiheuttaa tällaista silloin tällöin tulevaa nykimistä/hytkymistä?
Itsellä samantapaista vikaa 16v kolmos golffissa. Nykii, kun on vaihde päällä ja kytkin ylhäällä. Ei minkään näköistä ongelmaa, jos vaihde vapaalla tai kytkin pohjassa kierrättää. Välillä saattaa mennä muutoma päiväkin, ettei nyi ollenkaan, mut yleensä liikkeelle lähdettäessä tai töyssyn jälkeen nykii. Nykiminen ei ole mitään pientä pätkimistä, vaan oikeen voimakasta. Nykimisen aikaan kuuluu releen naksumista jostain valokytkimen takaa.
Olisko ideoita viasta??
Olisko ideoita viasta??
-
- -
Onko ongelmalla mitään yhteyttä töyssyihin tai tien epätasaisuuksiin? Mää sanon että joko tankin pohjalla on sakkaa joka välillä blokkaa polttoaineen saannin, tai vielä todennäköisempänä, jostain johtonipusta, esim. edellämainutusta kampiakselin asentotunnistimen johdosta eristyskuori hajonnut ja ottaa runkoon aina sopivassa täristyksessä. Luultavasti ongelma sähköpuolella kuitenkin.
Paras keino etsiä: laita kone käymään, ota konepelti auki ja käyt järjestelmällisesti johtoniput läpi heiluttelemalla ja nitkuttelemalla. Jostain kohtaa alkaa pätkiin jos on pätkiäkseen.
Paras keino etsiä: laita kone käymään, ota konepelti auki ja käyt järjestelmällisesti johtoniput läpi heiluttelemalla ja nitkuttelemalla. Jostain kohtaa alkaa pätkiin jos on pätkiäkseen.
No nyt on kampiakselin asentotunnistin johtoineen vaihdettu, mutta eipä hävinnyt nykiminen. Alkoi nykimään oikein kunnolla ku tossa yks päivä ajoin töyssystä eli joku johto varmaan ottaa tärähdyksessä runkoon. Oon kyllä käyny niitä johtonippuja läpi koneen käydessä mut ei oo niiden heilutteleminen vaikuttanu mihinkään.
-
- -
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”