1.8t tyhjäkäynti seilailee ja satunnainen pätkiminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

misku
-
Viestit: 9
Liittynyt: 4.10.2008 12:41

1.8t tyhjäkäynti seilailee ja satunnainen pätkiminen

ViestiKirjoittaja misku » 9.7.2010 19:44

Auto on Audi A4 1.8tQ -97. Tyhjäkäynti seilailee välillä n.1300rpm paikkeilla (useimmiten lämpösellä moottorilla) ja ajoittain tyhjäkäynti saattaa pudota hetkeksi n.500rpm paikkeille ja palata takasin normaaliin, aivan kuten kävisi hetken kolmella. Välillä myös moottoritiellä/kiihdytyksessä tulee pieni nykäisy, eli veto katoaa hetkeksi (alle sekunniksi). Välillä kun tyhjäkäynti on normaali tai vain vähän yläkanttiin (n.1000rpm) moottori tärisee normaalia enemmän.

Autoon on vaihdettu uusi kaasuläppä ja jäähdytinnesteen lämpötila-anturi. Myös tulpat on vaihdettu n.2-3tkm sitten. Kaasuläpästä oli vikakoodeja, siksi se vaihdettiin uuteen. Vieläkin kaasuläpästä tulee ajoittain vikakoodia TPS too high tjsp. Kaasuläppä on sopeutettu useampaan otteeseen. Myös lämpötila-anturista oli vikakoodi, mutta se poistui anturin vaihdolla. Muita vikakoodeja ei löydy, kuin tuo TPS too high.

Muita keskusteluja seuranneena MAF-anturi vikoja, sekä sytytysvahvistin vikoja näissä on ollut. Ymmärtääkseni MAF voi tehdä tuollaista aaltoilua tyhjäkäynnissä, mutta selittääkö se pätkimistä. Apuja kaivattaisiin, ettei tarvitse turhaan ostella uusia osia.

bonus
-
Viestit: 43
Liittynyt: 4.4.2008 17:09

ViestiKirjoittaja bonus » 18.7.2010 22:58

Ootko kokeillu käyttää autoa ilman mafin töpseliä? Jos käynti paranee niin aika varmasti maffi vika.. Ja kyllä se sytytyksenvahvistinkin kertalaakista menee vainaaksi, ainakin mulla meni.

misku
-
Viestit: 9
Liittynyt: 4.10.2008 12:41

ViestiKirjoittaja misku » 26.9.2010 17:46

Noniin, nostetaan tätä ylöspäin. Eli autoon on nyt vaihdettu myös MAF-anturi, eikä tilanne ole parantunut. Kaasuläppä on uusi ja sopeutettu useaan kertaan. Pätkiminen on satunnaista ja usein ennen pätkimistä tyhjäkäynti alkaa hakea pahasti. Välillä toimii useita päiviä ongelmitta.

Vikakoodeja antaa seuraavista:
16507 - Throttle Position Sensor (G69): Signal too High
P0123 - 35-10 - - - Intermittent
17972 - Throttle Actuator (J338): Under-Voltage during Basic Setting
P1564 - 35-10 - - - Intermittent
17967 - Throttle Body (J338): Fault in basic settings
P1559 - 35-10 - - - Intermittent

Olisiko ideoita mistä vian hakua jatkaisi? Johtosarja?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa