1,9tdi ajm alvääntö kateissa ajoittain

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Mustanaamiopalli
-
Viestit: 18
Liittynyt: 29.7.2009 22:10

1,9tdi ajm alvääntö kateissa ajoittain

ViestiKirjoittaja Mustanaamiopalli » 18.7.2010 15:26

Eli passatista on alavääntö ajoittain kateissa. Kerkesin jo jatkaa tuolla vanhaa ketjua, mutta siirrän keskustelun tänne. Koneena siis 1,9tdi AJM 85kw 285nm.
Välillä auto toimii paremmin, välillä huonommin. Yleensä jos auto toimii kauppaan mentäessä se ei toimi enää pois tultaessa tai toisinpäin. Eli kun auto toimii se toimii niin pitkään kunnes se sammutetaan.

Kertokaas vielä tyhmälle, kumpi noista kahdesta letkusta ohjaa egr venttiiliä? Ja mitä tuo toinen letku tekee?
Kuva

Ja onko siitä hyötyä tukkia sen lisäksi, että laittaa laipat putken molempiin päihin.

Pientä teho-ongelmaa AJM koneessa. Ajoittain väännöt kateissa. Jos sattuu toimimaan niin toimii yleensä siihen asti kunnes sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen.

Jos kokeilisi ensin putsata maffin, tulpata egr ennenkuin lähtee ahdinta vaihtamaan...

MR: EGR-venttiilin ohjaus on tuo ylempi, kuvassa vasemmalta tuleva letku. Oikea on sammutinläpän letku. Otin itse ainakin senkin irti ja tulppasin, niin ei tarvitse venttiilin turhaan liikkua lainkaan.

N75 toiminta kannattaa katsella myös jos on ahtojen vähyydestä kysymys.

Kokeilin pelkästään tulpata tuon letkun nippusiteellä. Autosta hävisi kaikki vedot. Eikös tuon egr venttiilin pitäisi pysyä kiinni kun tuo letku tukitaan? Vai olenko käsittänyt jotai väärin.

Ahtimen siivet liikkuivat kyllä kaasua painettaessa...

Dubsonic: Miten tuon letkun edes saa tukittua nippusiteellä? Eikös letku ole pyöreä sisältä ja nippuside litteä. Vai taitoitko letkun kaksinkerroin ja sitten nippusiteellä kiinni. Varmin keino on tehä laipalla tuo homma. Letkun jos irrottaa niin sen voi tukkia vaikka jollakin tangon pätkällä. Jos venttiili jää raolleen niin varmasti häviää tehot.

Eli testasin juurikin noin: letku kaksin kerroin ja nippuside siihen. Ja letku oli siis vielä kiinni venttiilissä.

Ja jos venttiili jäi auki niin siinä on silloin varmaan jotain vikaa? Voisiko nuo teho ongelmat johtaa juurensa sitten tuohon egr venttiilin. Pitääpä tehdä ne metallilaipat niin selviää tuokin sitten.

Tehot hävisi tosiaan aika hyvin. Auto sammui kahdesti kun yritti lähteä liikkeelle. Paikallaan ollessa vastasi kaasuun todella laiskasti ja savutti.

Olisi vielä toinenkin kysymys. Jos laittaa kaasun pohjaan kun kierroksia on 1500-1800 niin auto lähtee n. sekunnin viiveellä vetämään. ( jopa ykkösellä tai kakkosella ) Kuuluuko tuossa tosiaan olla noin iso viive vai jotain vikaa? Yli kahden tonnin herää sitten luonnollisesti nopeammin. Lisäksi paikallaan ottaa kierroksia laiskasti. Muuten tehot tuntuisi olevan suurinpiirtein tallella.

Ei kellään sattus olemaan vakio pumpparia 1,9tdi 85kw 285nm Joensuun seudulla. Voisi verrata onko tuo viive ominaisuus vai vika..

MAF antoi jotain 4,2V jännitettä täyskaasulla ja vähemmän tyhjäkäynnillä ( 1,8v? ). En muista tarkalleen paljon, mutta ilmeisesti toimii kuitenkin oikein.


Voisiko tuo egr aiheuttaa moista alaväännön puutetta?
Voiko tuota kyseistä N75 testata itse mitenkään?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 19.7.2010 1:24

Voisiko tuo egr aiheuttaa moista alaväännön puutetta?

Voi
Voiko tuota kyseistä N75 testata itse mitenkään?

Voi. Normaali magneettiventtiilihän se on, testaa että venttiili on normaaliasennossaan kiinni, ja aukeaa kun tarjoat sille 12V. Napsaus pitää käydä myöskin tarjottaessa virtaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa