Hyvät neuvot tarpeen...auto on A4 1.8T -97 ja tuossa tienpäällä ollessa syttyi huutomerkki ja absien valo kojetauluun ja samalla sammui soitin. Polkaisin jarrua ja valot sammuivat. Sama toistoi pari kertaa ja alkoi pukkaamaan kummaa käryä sisälle...arvelin että laturi temppuilee. Kotipihaan päästyäni mittasin latausjännitteen, joka oli 14.3V ja samalla huomasin akun kiehuvan ja laturin olevan tulikuuma...arvelin että akku veti oikkariin tai laturista paukahti jännitteensäätäjä ja latasi akkua liian korkealla jännitteellä. Annoin akun ja laturin jäähtyä kunnolla, mittailin vuotovirrat, jännitteet käynnistäessä ja latausjännitteet sekä tyhjäkäynnilla että kierroksilla ja kuormalla (valot, puhallin, soitin päällä) ja kaikki näytti ok:lta...vikalistalla oli että abseissa oli käynyt jännite alhaisena. Joten arvelin vian olleen akussa, kenties halppisakku oli käynyt oikkarissa, joten vaihdoin akun. Mutta sama homma uusi hetken ajon jälkeen, joten akku ei voi olla syyllinen...ja siten katse kohdistui laturiin. Käytin laturin autosähköllä testipenkissä, jossa se todettiin olevan kunnossa. Samalla mittasin laturin ja akun välisen johdon, joka oli ok, ei oikkaria ja sama myös poppivermeille menevässä johdossa...putsailinpa maajohdonkin. Mutta jos syyllinen nyt ei ole akku ja laturikin vaikuttaa olevan kunnossa, niin missä vika?
Voisiko olla että jännitteensäätäjä pätkii lämmetessään, tuo kun ilmenee pienen ajon jälkeen...akun kiehuminen selittyisi tuolla, mutta miksi abseilla liian alhainen jännite...alhainen jännite viittaisi oikosulkuun, mutta mistään ei ole palanut sulaketta?! Apuja kaivataan, reissuun pitäisi uskaltautua viikon päästä...
Mystinen sähkövika - laturiko?
Valvoja: ffp jäsenet
Kotipihaan päästyäni mittasin latausjännitteen, joka oli 14.3V
Toi on normaali latausjännite. Laturi lämpenee aika paljon, siksi niissä on tuuletus, joten sen kokeileminen käsin ei kerro oikeestaan mitään.
Mulle tulee mieleen, että jossain sulla on isohko johto missä ei ole sulaketta oikarissa runkoon nähden. Oisko starttimoottorille menevä virtajohto rikki, irti tms?
Kannattaa myös muistaa, että rikkinäinen akku voi rikkoa laturin...jossei se nyt ole rikki, niin se voi kohta olla :P
Laturi lämpenee niin paljon ettei siihen kestä koskea...ja haiseekin siltä että se käy todella kuumana. Ihme ettei ole palanut...
Kaikki johdotukset, mitä olen jälkikäteen tehnyt, on sulakkeen takana...esim. peräkonttiin menevässä johdossa on 60A sulake heti akulta lähdön jälkeen.
Mites tuossa menee tuo startin johto? Onko sama kuin mikä lähtee laturilta akulta...ainakaan akulta ei lähte kuin yksi paksu kaapeli moottorille ja yksi ohuempi boxin suuntaan ja sisätiloihin. Tuon laturi-akku välin jo mittasin ja se oli ok.
Tietty voihan olla että juuri mittahetkellä ei ole oikkarissa ja vetää oikkariin ajossa kun on tärinää...
Kaikki johdotukset, mitä olen jälkikäteen tehnyt, on sulakkeen takana...esim. peräkonttiin menevässä johdossa on 60A sulake heti akulta lähdön jälkeen.
Mites tuossa menee tuo startin johto? Onko sama kuin mikä lähtee laturilta akulta...ainakaan akulta ei lähte kuin yksi paksu kaapeli moottorille ja yksi ohuempi boxin suuntaan ja sisätiloihin. Tuon laturi-akku välin jo mittasin ja se oli ok.
Tietty voihan olla että juuri mittahetkellä ei ole oikkarissa ja vetää oikkariin ajossa kun on tärinää...
Alkaa ehkä avautumaan ongelman ydin.
Asentelin jännitemittarin autoon nyt ja lähdin ajelemaan "labraus ajoa" samalla kun hoitelin muita juoksevia asioita...silmäilin latausjännitettä toisella silmällä ja tuon tuosta kävin kurkkaamassa pellin alle että kuumuuko laturi tai mikään johto...alkuun näytti että kaikki pelaa ihan ok, kunnes "piip", kojelaudassa syttyi hälyvaloja ja soitin sammui...jännitemittari oli tapissa, asteikko loppuu 18V. Nähtävästi nyt syyllinen on jännitteensäädin, joka tarpeeksi lämmettyään alkaa pätkimään. Ja soitin ilmeisesti sammuukin siksi, että tulee ylijännite, ilmeisesti vikavirtasuoja tms...Tai ainakaan minä en keksi muuta selitystä...?
Asentelin jännitemittarin autoon nyt ja lähdin ajelemaan "labraus ajoa" samalla kun hoitelin muita juoksevia asioita...silmäilin latausjännitettä toisella silmällä ja tuon tuosta kävin kurkkaamassa pellin alle että kuumuuko laturi tai mikään johto...alkuun näytti että kaikki pelaa ihan ok, kunnes "piip", kojelaudassa syttyi hälyvaloja ja soitin sammui...jännitemittari oli tapissa, asteikko loppuu 18V. Nähtävästi nyt syyllinen on jännitteensäädin, joka tarpeeksi lämmettyään alkaa pätkimään. Ja soitin ilmeisesti sammuukin siksi, että tulee ylijännite, ilmeisesti vikavirtasuoja tms...Tai ainakaan minä en keksi muuta selitystä...?
Laturi on käytetty testipenkissä ja kaikki oli ok...mahdollisesti ei kuormitettu tarpeeksi tms.
Ja nyt on jännitteensäädinkin vaihdettu. Kävin tuossa testiajolla, alkuun taas homma toimikin ihan ok, kunnes sitten vika räpsähti uudelleen päälle. Merkkivalot kojelaudassa syttyi ja soitin sammui. Ja sen verran nopeasti tapahtui kaikki, että en edes ehtinyt tsekata jännitettä että kävikö ylhäällä vai alhaalla, tilanne palautui normaaliksi samassa hetkessä. Koitin sitten vielä kotipihassa auton käydessä heilutella kaikkia mahdollisia johtojakin, mutta en saanut vikaa ilmenemään.
Mutta siis mitä?! Selvästikin jotain vikaa vielä on, joten pitänee kohdistaa katse nyt noihin muihin vaihtoehtoihin, kuten esim. laturin johto, virtakonkka tai ABSit, joiden vikavalo syttyy, ja tsekata että onko niissä oikkaria, joka aiheuttaisi jännitteen notkahduksen. Tiedä nyt että oliko jännitteensäätäjänkään vaihdosta loppupeleissä apua, ero nyt kuitenkin oli että ei jäänyt lataamaan ylijännitteellä kuten aikaisemmin...toisaalta, en tiedä onko laturikaan enää aivan älyissään, sen verran kuumana kävi taannoin kun vikatila oli pitkään päällä, mutta se on sen verran arvokas, ettei ihan kokeilumielessä huvita alkaa vaihtamaan.
Ja nyt on jännitteensäädinkin vaihdettu. Kävin tuossa testiajolla, alkuun taas homma toimikin ihan ok, kunnes sitten vika räpsähti uudelleen päälle. Merkkivalot kojelaudassa syttyi ja soitin sammui. Ja sen verran nopeasti tapahtui kaikki, että en edes ehtinyt tsekata jännitettä että kävikö ylhäällä vai alhaalla, tilanne palautui normaaliksi samassa hetkessä. Koitin sitten vielä kotipihassa auton käydessä heilutella kaikkia mahdollisia johtojakin, mutta en saanut vikaa ilmenemään.
Mutta siis mitä?! Selvästikin jotain vikaa vielä on, joten pitänee kohdistaa katse nyt noihin muihin vaihtoehtoihin, kuten esim. laturin johto, virtakonkka tai ABSit, joiden vikavalo syttyy, ja tsekata että onko niissä oikkaria, joka aiheuttaisi jännitteen notkahduksen. Tiedä nyt että oliko jännitteensäätäjänkään vaihdosta loppupeleissä apua, ero nyt kuitenkin oli että ei jäänyt lataamaan ylijännitteellä kuten aikaisemmin...toisaalta, en tiedä onko laturikaan enää aivan älyissään, sen verran kuumana kävi taannoin kun vikatila oli pitkään päällä, mutta se on sen verran arvokas, ettei ihan kokeilumielessä huvita alkaa vaihtamaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa