mitkä iskarit on kestäviä?
Valvoja: ffp jäsenet
mitkä iskarit on kestäviä?
Tarviis saada Ventoon uudet kaasuiskarit alle. Autossa on vakioalusta. Onko jokin merkki erityisen hyvä tai löytyykö malleja, joita ei ikinä kannata ostaa? Ite oon katellu Monroeta ja Sachseja. Pitkäikäisyys ja "sopiva" jämäkkyys olis valintakriteerit.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 29.6.2006 8:00
Sachsitkin (=Boge) ovat ihan kohtuukestäviä, noitahan ne orkkisiskaritkin yleensä ovat.
Edit: Kaasuversio on ainakin hivenen alkuperäistä nesteiskaria jäykempi. Ainakin kakkosgolfissa epämukavan jäykkä.
Edit: Kaasuversio on ainakin hivenen alkuperäistä nesteiskaria jäykempi. Ainakin kakkosgolfissa epämukavan jäykkä.
Viimeksi muokannut SS, 12.7.2006 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sachs / Boge ovat pitkän linjan saksalainen ja laadustaan tunnettu iskarivalmistaja, toisesta merkistä katson parhaimmaksi olla sanomatta yhtään mitään. Sachs jää yleisesti ottaen laadussa jälkeen vain Bilsteinistä, ja joidenkin sovellusten osalta Konista. Siis varsin hyvää tavaraa.
Vielä kestävyydestä: useimmat iskarit kärsivät jo 40 mm madalluksilla väärästä toiminta-alueesta, mikä johtaa aina nopeampaan kulumiseen kuin vakioalustalla. Hyvälaatuiset iskarit saattavat silti kestää vielä kohtuullisesti. Kuitenkin ainoa oikea ratkaisu on käyttää madallusjousien yhteydessä niille tarkoitettuja iskareita. Se ei tarkoita, että pitäisi aina olla saman valmistajan osia, vaan että iskarit on suunniteltu käytössä olevalle madallukselle.
Paitsi kestävyyteen, tämä vaikuttaa erittäin oleellisesti iskarien ominaisuuksiin. Vaimennus ei toimi lainkaan samalla tavalla jos iskari istuu 40 mm "liian syvällä".
Vielä kestävyydestä: useimmat iskarit kärsivät jo 40 mm madalluksilla väärästä toiminta-alueesta, mikä johtaa aina nopeampaan kulumiseen kuin vakioalustalla. Hyvälaatuiset iskarit saattavat silti kestää vielä kohtuullisesti. Kuitenkin ainoa oikea ratkaisu on käyttää madallusjousien yhteydessä niille tarkoitettuja iskareita. Se ei tarkoita, että pitäisi aina olla saman valmistajan osia, vaan että iskarit on suunniteltu käytössä olevalle madallukselle.
Paitsi kestävyyteen, tämä vaikuttaa erittäin oleellisesti iskarien ominaisuuksiin. Vaimennus ei toimi lainkaan samalla tavalla jos iskari istuu 40 mm "liian syvällä".
siitäpä ei voisi selvitys parantua!
paikallisella tarvikeliikkeel on siis tosiaan molemman merkkisiä tarjolla ja kyseessä on tosiaan madalletuille jousille tarkoitetut versiot. Hintaero kun ei ole suuri (kymppejä) niin mukavahan se olisi saada ne paremmat. Konit tuli toisee autoon, harkitsin eka bilsteiniä. Mutta kun on pihassa 5 autoa niin ei ole varaa pitää kaikissa ns. "parasta".
paikallisella tarvikeliikkeel on siis tosiaan molemman merkkisiä tarjolla ja kyseessä on tosiaan madalletuille jousille tarkoitetut versiot. Hintaero kun ei ole suuri (kymppejä) niin mukavahan se olisi saada ne paremmat. Konit tuli toisee autoon, harkitsin eka bilsteiniä. Mutta kun on pihassa 5 autoa niin ei ole varaa pitää kaikissa ns. "parasta".
Jos puhutaan ihan normaaleista iskareista, niin ihan samalla tavalla se iskari toimii, on se -40mm mäntä syvemmällä tai ei. Yksinkertaistettuna iskari kun on sylinteri missä on mäntä männänvarteen kiinnitettynä sisällä, ihan sama missä kohtaa se siellä on. Sensatrakit yms sitten on oma lukunsa, niissä on tynnyrin muotoinen sylinteri.
Ainoa pakottava syy käyttää lyhennettyjä iskareita on jos halutaan pienempi ulosjousto, tai mahdollisesti isompi sisäänjousto (mikä kyllä on aika harvinaista).
Ainoa pakottava syy käyttää lyhennettyjä iskareita on jos halutaan pienempi ulosjousto, tai mahdollisesti isompi sisäänjousto (mikä kyllä on aika harvinaista).
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ainoa pakottava syy käyttää lyhennettyjä iskareita on jos halutaan pienempi ulosjousto
Ja juuri madallusjousien kanssa kun halutaan varmistaa jousen riittävä esijännitys kun pyörä on ilmassa.
Varmaan tuo "toiminta-alue" -legenda on tullu siitä kun madalletaan autoa paljon vakiomittasilla iskareilla eikä välttämättä pidetä huolta siitä että iskari ei pääse pohjaamaan. Sitten haukutaan vielä iskaria kun ei kestä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 29 vierailijaa