Todella nolo tapaus, kävin ostoaikeissa koeajamassa yhtä -00 TT quattroa, ajettu alle 150Tkm, lastutettu. Muutama reippaampi kiihdytys ja kaikki ok, vetoja on ja turbo lähtee hyvin mukaan, turbo ei pidä mitään rikkinäistä ääntä. Ahtopainemittaria ei ollut. Tein vielä yhden kunnon kiihdytyksen kakkosvaihteella, kierrokset 5000rpm:n hujakoille ja yhtäkkiä kauhea mossahdus. Veto hävisi kokokaan ja kone kävi epätasaisesti. Takaisin myyjän pihalle, konepelti auki ja huomasin että turbolta välijäähdyttimelle menevä ahtoletku oli irronnut alumiiniputkesta (siinä konehuoneen vasemmassa laidassa). Letku uudestaan kiinni ja kiristettiin klemmari. Sen jälkeen uudestaan koeajolla jolloin teki saman tempun vielä kaksi kertaa, eli ahtoletkun liitos aukeaa aina reippaamman kiihdytyksen jälkeen. Onko siellä jotain vikaa/rikki vai kävikö vain huono tuuri kuuman kelin ja huonon letkuklemmarin kanssa? Ei tietenkään putsattu sitä liitosta öljystä ja kiristeltiin klemmariakin vain tavallisella ruuvimeisselillä, joten saattaa olla että sen takia irtoili jatkuvasti. Mutta mikä sen ensimmäisen irtoamisen aiheutti?
Muuten todella asiallinen auto, mutta pitäisi nyt varmistua ettei siellä ole turbo, hukkaportti tai jokin muu rikki. Paljon tuollaisessa on vakiona/lastutettuna ahtopaineita? Saako TT:ssä ahtopaineita näkymään ajotietokoneeseen/Climatronicin näyttöön? Kiitokset jo etukäteen avusta.
TTQ ahtoletku irtoilee
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtoputket, -letkut ja välijäähdytin kaikki alkuperäisiä. Kyseinen liitos saattanut olla auki viime talvena puskuriremontin yhteydessä, muuten ei avattu myyjän toimesta. Sain myyjältä tiedon että liitos on nyt puhdistettu ja kiristetty ja taas pitää. Voiko tuota enää ostaa, jäi vähän huono maku? Mikä voi aiheuttaa niin kovan paineen että letku irtoaa, ahtopainepiikki? Jos sen käyttää korjaamolla ahtimen tarkistuksessa, mitä muuta voi katsoa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eipä nuo nyt kovin herkästi vaurioidu jos ei vejätä kaasu pohjassa vielä sen letkun irtoamisen jälkeen. Silloinhan se ahdin käy ylikierroksilla.
Itselläni yhdessä kokoonpanossa ampui ehkä 10 kertaa vajaalta 2bar paineelta ahtoputken irti eikä ahdin ollut moksiskaan. Ajelin samalla ahtimella vielä 40-50tkm ahtoputkiston parantelun jälkeen ja möin uutta vastaavassa kunnossa pois.
Itselläni yhdessä kokoonpanossa ampui ehkä 10 kertaa vajaalta 2bar paineelta ahtoputken irti eikä ahdin ollut moksiskaan. Ajelin samalla ahtimella vielä 40-50tkm ahtoputkiston parantelun jälkeen ja möin uutta vastaavassa kunnossa pois.
Kirjotin siihenkin vastauksen edellisessä postauksessani.
Kysyppä turbohuollosta miten usein ahdin on vaurioitunut ahtoletkun irtoamisen seurauksena. Itseltänikin toki irronnut pari kertaa eri autoista, mutta sillä hetkellä näkyviä vaurioita ei ollut syntynyt. Eipä nuo ahtimet muutenkaan hirveän pitkään samoina pysy :D
Kysyppä turbohuollosta miten usein ahdin on vaurioitunut ahtoletkun irtoamisen seurauksena. Itseltänikin toki irronnut pari kertaa eri autoista, mutta sillä hetkellä näkyviä vaurioita ei ollut syntynyt. Eipä nuo ahtimet muutenkaan hirveän pitkään samoina pysy :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa