Sytytystulpan kiristysmomentti G2 1.8
Valvoja: ffp jäsenet
Sytytystulpan kiristysmomentti G2 1.8
Moro,
Onko tiedossa tarkkaa momenttia, kyseessä siis RP konella oleva laite. Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Onko tiedossa tarkkaa momenttia, kyseessä siis RP konella oleva laite. Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tarinana kerrottakoon että taannoin vahdoin tyttöystävän Vectran X20XEV-moottoriin tulppia ja yksi tulppa oli niin tiukassa että räikän lisävarsi katkaisi posliiniosan tulpasta. Tässä vaiheessa katsoin viisaammaksi antaa vastuun autokorjaamolle. Olivat lopulta METRIN pituisella jatkovarrella vääntäneet raa'alla voimalla tulpan auki. Kierteet ei korkannu kannesta ja uusi tulppa meni sormilla pyörittämällä paikalleen... Mene ja tiedä. ;)
Eihän niitä pakko olekkaan vetää momenttiin, mutta vahvasti suositeltavaa. Esim Fordeissa kun ei tulpassa ole sitä paksumpaa osaa mitä vasten tulppa kiritään vaan se kierreosa on kartio. Mm, tälläkin hetkellä pajalla kansirempassa Focus II johon ammattimies oli vaihtanut tulpat --> liian kireälle vetänyt --> kansi halki.
Ainahan ne johonkin momenttiin menee jos ne vetää kiinni :) (Itse suosittelen käyttämään momenttiavainta jos tätä pitää kysyä)
Kuparitahna pitäisi kieltää pannaan alumiinikansien kanssa *) ja haette motonetista sitä valkoista tahnaa tilalle...sitä ja jotain spräypurkin irroitusöljyä sekoitteeksi niin on juuri hyvä asennusöljy. Mikäli mitään muuta ei ole käsillä niin moottoriöljyä mittatikusta kierteeseen ja koskaan ei tule mitään ongelmaa.
*) Kuparitahnan oikea paikka on oikeastaan vain jarrupalan takana tjms vähäpätöisessä paikassa...no onhan se juu halpaa jne.
Focuksen kansi voi nyt olla halki ihan luonnostaan käytöstä, ei ammattimiehn tulpista johtuvaa <hah hah hymiötä tähän>
Kuparitahna pitäisi kieltää pannaan alumiinikansien kanssa *) ja haette motonetista sitä valkoista tahnaa tilalle...sitä ja jotain spräypurkin irroitusöljyä sekoitteeksi niin on juuri hyvä asennusöljy. Mikäli mitään muuta ei ole käsillä niin moottoriöljyä mittatikusta kierteeseen ja koskaan ei tule mitään ongelmaa.
*) Kuparitahnan oikea paikka on oikeastaan vain jarrupalan takana tjms vähäpätöisessä paikassa...no onhan se juu halpaa jne.
Focuksen kansi voi nyt olla halki ihan luonnostaan käytöstä, ei ammattimiehn tulpista johtuvaa <hah hah hymiötä tähän>
Tulpan kierteissä kuparitahnat on niin ja näin. Kaikki ylimääräiset tahnat jää tulpan poteron pohjalle keräämään hiekanmuruja. Ei ole vielä tulpat jääneet kanteen kun on pitänyt kierteet puhtaana. Tosin en tiedä onko minulla oleva kuparitahna jotain sekundaa, se ei voitele eikä suojaa, kerää vaan paskaa ja kuivettuu jumittamaan kierteitä.
Ennen talvisotia oli sellainen neuvo volkkareitten tulpan kiristykseen että kiristää kunnes naksahtaa, siitä varttikierros takaisin.
Ennen talvisotia oli sellainen neuvo volkkareitten tulpan kiristykseen että kiristää kunnes naksahtaa, siitä varttikierros takaisin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 15 vierailijaa