02A diesel-Jettaan, kysymyksiä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

02A diesel-Jettaan, kysymyksiä

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.1.2009 12:04

Vanhoista topiceista ei ihan suoraa vastausta löytynyt, eli olisi seuraavanlainen kysymys:

Koneena 1.6 TD, koodilla SB. Ja kakkoskorin Jetta kyseessä.
Tähän tulee nyt umpikeula-Passatista (1.9 TD) 02A -mallin vaihteisto.
Mistä tiedän mikä kytkin tuohon yhdistelmään sopii?

Meneekö G60 228 mm kytkin tuohon suoraan G60:n vauhtipyörän kanssa?
Onhan sama boori 02A TD ja G60 laatikoissa ja kytkimissä?

Mitkä vetarit tarvitsen? Golf G60 vetarit ilmeisestikin käyvät, mutta Passatin vetarit ovat liian pitkät? Ja 020-laatikosta otetut vetarit eivät myöskään käy?

Passatista tulee siis vaihteensiirtomekanismi, polkimet ja hydrauliikka sekä itse vaihteisto.
Meneekö Passatin laatikonkiinnike suoraan kakkos-Jettaan?

Kiitokset taas avusta..

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 3.1.2009 14:09

Meneekö G60 228 mm kytkin tuohon suoraan G60:n vauhtipyörän kanssa?
Onhan sama boori 02A TD ja G60 laatikoissa ja kytkimissä?
kyllä pitäis mennä tuon kytkimen jos oikein olen lukenut. mutta 215mm kytkimiäkin saa tuohon 02A laattikkoon

Mitkä vetarit tarvitsen? Golf G60 vetarit ilmeisestikin käyvät, mutta Passatin vetarit ovat liian pitkät? Ja 020-laatikosta otetut vetarit eivät myöskään käy?
Lyhentämällä vetareita. koneistamolta käyt kysäseen mihin hintaa lyhentävät tai tekee uudet.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.1.2009 16:09

G60 Golfin vetarit käy ilmeisesti ihan suoraan tuohon, mutta onko mitään muita vetareita mitä ei tarvitsisi lyhentää/pidentää?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 4.1.2009 17:56

teettää uudet

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 4.1.2009 22:02

Etsii 02A-laatikolla varustetun Corradon(ei VR6) ja ottaa siitä.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 5.1.2009 6:29

Mulla on ainakin ihan omat vetarit, tokikin mun vaihteisto on peräsin 1.6tdic:stä, mutta 02a ja umpinaama passatista. Ja vaijerikytkimellä saat kytkimen helpommin, siihen tarviit vaihteiston pään osat 1.6 bensa passatista.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 5.1.2009 7:40

Sitä vaijerikytkintä täytyy vielä harkita... Mutta eikai siinä nestekytkimenkään asennuksessa muuta erikoista ole kuin porata pääsylinterille reikä tulipeltiin?

Mun vaihteisto on siis 35i Passatista, mutta se on 1.9 TD. Luulisi kai että siinä olisi samat vetarit kuin 1.6 Passatissa? Olisikin hyvää tuuria jos ne Passatin vetarit kävisi Jettaan.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 5.1.2009 9:46

Kannattaa kuitenkin ensiksi kokeilla passaako Jettasi nykyiset vetarit.
Kyselin itse samaa aikoja sitten ja muistelen kerrottaneen että 020-laatikon vetarit sopivat kunhan vaihtaa sisemmät nivelet 100-millisiksi.
Ei sitten tullut kokeiltua, kun vastaan tuli Corradon vetarit.
Osanumerotkin kertovat että ainakin PG-, KR- ja 9A -koneisen Corradon vasen vetari löytyisi myös RV-,PB-,PF-,RH-, GU-,RP-, KR-, PL- ja PG-Golfeista. :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.1.2009 16:21

Nestekytkimelle joutuu vaihtaa myös poljinasetelman peltikeula passatista. Joka on suht v-mäinen toimenpide.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 5.1.2009 16:43

Siis mulla on ihan jetan omat vetarit.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 5.1.2009 17:19

Siis mulla on ihan jetan omat vetarit.


Mutta kuinkas se onnnistuu kun vetopyörästö on 02A:ssa leveämpi?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 5.1.2009 20:54

Itsekin kokeilisin ihan niillä Jetan vetareilla ennenkuin ostat yhtään lisää osia...

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 8.1.2009 6:31

Mutta kuinkas se onnnistuu kun vetopyörästö on 02A:ssa leveämpi?

Tuosta en osaa sanoa, mutta voi toki olla että ainakin se toinen vetari on sittenkin sieltä passatista.. Ei muista ihan varmaksi, kun on niin aikaa ensimmäisestä asennuksesta.

Mutta kokeile nyt ensin omilla.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 11.1.2009 18:18

Vaihteisto tuli eilen kotiin, ja nyt pitäisi tutkia välityksiä.
Mistä 02A:ssa löytyy tyyppikoodi? Siis se 02A lukee parissakin paikassa, mutta se tarkempi koodi minkä perusteella löytyy tiedot välityssuhteista jne.

Ei ole ainakaan samassa paikassa kuin 020, eli kytkinkopan pohjassa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.1.2009 21:05

Sehän luki siinä yläpuolella,itsekin sitä kesällä metsästin. Mutta eipä nyt tuu mieleen missä kohdin. =D

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 28.7.2009 22:31

Taas tästä aiheesta lisää kysyttävää....


Golf G60:ssa on kytkimen pääsylinterin alla jäykistävä lisätuki, joka estää muuten niin lepsua tulipeltiä elämästä pääsyltyn mukana kun kytkintä painetaan.
Tämä tuki on yhtä puuta jarrutehostimen kiinnityraudan kanssa, siis sen joka tulee tehostimen ja tulipellin väliin. Ja vahvistushan on tarpeen, jokainenhan tietää että kakkiksen tulipelti on retkipatjan tasoa jäykkyydeltään :)

Kyseinen tuki on vielä saatavilla marmoritiskiltä, mutta sen hinta on ~100€.

Ei tee mieli maksaa pellinpalasta satkua.

Täälläkin on ihmisiä, jotka ovat asentaneet 02A:n ja sen mukana nestekytkimen kakkoskoppaan - miten olette asentaneet pääsylinterin niin, ettei tulipelti vääntyile ja kupruile polkimen mukana?

Oma asennushan on jo muuten valmis, reijät yms. on tehty oikeille kohdilleen jne, mutta ideaa kaivattaisiin miten tuon asennuspisteen vahvistaa tyydyttävästi. Tulipellin hitsaaminenkaan ei enää oikein houkuta, kun tuli konehuone jo maalattua ja lakattua valmiiksi....

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 29.7.2009 0:26

Etsi peltikeula Passat ja pura siitä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 29.7.2009 0:35

Oli peltikeula, vaan ei siitä onnistuttu löytämään kyseistä vahvistusrautaa.
Kaikki muut hilppeet siitä irtosi kyllä.
Taitaa Passatissa olla tulipelti sikäli erilainen ettei erillistä vahvistusrautaa tarvita?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 29.7.2009 0:46

Outoa, tänään just ihmeteltiin samaa rautaa.... odotas haen kuvan siitä...Tollanenko?
Oma poljin/tuki paketti on 89 Passatista...
Viimeksi muokannut Slantsix, 29.7.2009 2:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 29.7.2009 1:18

Kyllä Passatissa sellainen jäykisterauta pitäis olla, jospa se jäi siihen autoon paikalleen?

Käy vaikka Benecarsilta Loimaalta hakemassa jostain muumikeulasta sellanen jäykisterauta.
Jos Jukka ei myy pelkkää jäykkäriä niin saat luultavasti koko tehostin/poljinasetelmapaketin reilusti alle tuon 100€ :D

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 29.7.2009 2:18

No voihan per$e. Olisi se rauta siis siellä ollut. Eipä tullut huomattua!
Passat on tietenkin jo paalissa, joten se siitä raudasta sitten.

Onko kellään peltikeulaa pihan perällä....?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 4.6.2010 21:48

Käyttö-Jettaankin tulee nyt 02A -laatikko alkuperäisen halkeamisen johdosta.

Nyt tarvitaan taas apuja vetareiden kanssa.

Auto on '88 mallinen Jetta GT, jossa on 020-vaihteisto pienemmillä sisänivelillä.
Nyt sen tilalle tulee peltikeula-Passatista (1.6 eli vaijerikytkin) laatikko, jossa
näyttää olevan myös nämä pienemmät sisänivelet.

Käytössä on seuraavia vetareita ja niveliä:

*Vento 1.8 molemmat vetarit (iso sisänivel)
*Passat 1.6 molemmat vetarit (pieni sisänivel)
*Jetta 1.8 GT molemmat vetarit (pieni nivel)
Lisäksi löytyy sisemmät ja ulommat vetonivelet '91 Jetta Turbodieselistä, muistaakseni pienet sisänivelet.

Miten yhdistelemällä noista saisi sopivat vetarit Jettaan 02A:lla? Jetassa on 239-milliset jarrut, eli "pienet navat" jos sillä on merkitystä.

Apu tulee todellakin tarpeeseen....

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.6.2010 21:41

Jenkit Vortexilla väittävät, että sopii uudemman kakkiksen "100 mm akselit"

Onkos tuo nyt noin?
Ja noita 100-millisiä sisäpäitä on ilmeisesti ollut vain 16V -malleissa?
Minkäs takia niissä sitten olisi lyhyemmät akselit, kun kerran laatikko on samanlainen 020 mitoiltaan?

Ja jos kerran "100-milliset" akselit sopivat suoraan, onko itse akselin pituus eri kuin esim, minun '88 Jetta GTssä, jossa pikkunivelet sisäpäissä? Siis saisiko tuosta sopivat vaihtamalla vain sisänivelet?

Oikein ei viitsisi Toledon keppejäkään ostelemaan, kun on jo 6 vetaria ja 8 niveltä hyllyssä!

Ja toinen kysymys: Koska otin tuohon käyttikseen laatikon Passat 1.6 bensasta, niin siinähän on 02A vaijerikytkimellä. Voiko Passatin kytkinvaijeria käyttää Jetan poljinten kanssa?

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 8.6.2010 6:06

Ja toinen kysymys: Koska otin tuohon käyttikseen laatikon Passat 1.6 bensasta, niin siinähän on 02A vaijerikytkimellä. Voiko Passatin kytkinvaijeria käyttää Jetan poljinten kanssa?


Passatin vaijeri on pitkä, kakkiksen vaijeri lyhyt. Itse laitoin sillon kun tuollainen setuppi oli niin passatin vaijerilla, mutta jotain holkkia sinne laatikon puolen vivun päähän. Oikean mittaista vaijeria en kerinnyt hommaamaan, jossain täällä oli joku sopivan mittainen vaijerikin speksattu, tyyliin jostain hondasta tms. ei nyt vain muistu mieleen että missä topikissa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.6.2010 12:01

02A/02J perä on leveämpi kuin 020 laatikoiden.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.6.2010 13:11

Honda CRX:n vaijerista on vissiin ollut juttua. Mutta kuinkas se kakkiksen vaijeri voi olla liian lyhyt, jos kerran 020:ssa kytkinvipu on laatikon edessä ja 02A:ssa laatikon päällä ( =lyhyempi matka tulipellistä) ??

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 8.6.2010 14:26

02A tarttee lenkin etukautta vivulle.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.6.2010 17:14

02A/02J perä on leveämpi kuin 020 laatikoiden.

Onko muka oikeasti? Mulla on just tallin lattialla sekä 020 että 02A -laatikot 100mm laipoilla ja tönärillä mittasin niin laippojen väli on aivan sama (muistaakseni 290mm paikkeilla).

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 8.6.2010 17:47

Juma... sit on kusetettu. Aina luullu että 02A laatikkossa on eri vetarit just ton perän leveyden takia. Jos ne on samat, niin sithän sen kanssa käy ihan normi 1.8 8v vetarit, ne on yleensä kanssa 100mm laipoilla.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 8.6.2010 18:00

Vähän ite kans vaiheilla et tuliko ostettua turhaan toinen vetari mallia corradon G60.
Mittailtiin hieman kaverin kanssa ni vaikuttais olevan melko turha ostos,
mutta kattoo nyt kunhan saa 02A sekä vielä apurungossa ja etupalkissa kiinni oleva 020 vierekkäin.

Ja siis mä olen ymmärtäny että oikeanpuolen vetari olisi eri?
Vasen vetari on sitte kaikissa melkee sama.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.6.2010 19:48

Siinä pidemmässä (oikeanpuoleisessa) saattaa olla joku lisäpaino, liekö siitä sitten eri varaosanumero?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 8.6.2010 20:11

Tuli tuossa tarkasteltua noita vetoakseleita kun tänään otin irti kakkoskopasta. Eli nuo isonivelisten vetoakselit ovat lyhyemmät koska ulkopäät ovat noin sentin pidemmät.
Rinnakkain laitettuna pieni ja isonivelinen oikean puolen akseli ovat täysin samanpituiset nivelien kanssa. Vasemman puoleista en voinut verrata kun en löytänyt pikkunivelistä vetaria tähän hätään. Tai pelkkä vetari ilman niveliä löytyi ja pituuseroa siinäkin on.

E: Eli tuon ainaisen vetariongelman voi unohtaa kun vaihtaa isoniveliseen laatikkoon pienten nivelten laipat niin käy silloin vakioakselit vetonivelineen. Mutta jos kestävyyttä hakee niin silloin tarvii noi isommat nivelet akseleineen. Itsellä kokemusta muutosyrityksestä vakioakseleilla ja isoilla nivelillä. Ei onnistu vaikka sisäpään saa sopimaan jättämällä prikat pois välistä. Hakkaa sisänivelet laippoihin aika raakalla tavalla.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 8.6.2010 21:22

Mää silloin mittasin 16mm leveyseroksi laippoineen, lootat oli ykkösestä ja corradosta

Laipat oli siis erikokoiset

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 8.6.2010 23:22

020 90mm laipoilla? tottahan se silloin on kapeampi mutta 100mm laipat on erinlaiset, tuli itsekkin mittailtua tätä, vai oliko mittaajassa vikaa?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.6.2010 8:44

Mittaajassa ei tietenkään ollut mitään vikaa, aikaa mittauksesta on vaan reilu viisi vuotta niin ei ihan muista kaikkea

Käykös 02a ja 020 vetarinlaipat ristiin?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 15.6.2010 17:24

Sellainen välihuomautus tähän aiheeseen, että peltikeula-Passat 1.6 bensamallin laatikossa on pienet laipat, siis 90 mm.

Eli 1.6 bensa-Passatista löytyy kakkikseen SUORAAN sopiva voimansiirto, vaijerikytkin joka sopii alkuperäisiin polkimiin jne. Vanhan mallin vetarit käy siis mitä ilmeisimmin suoraan, siis '88 ja vanhempiin GTI:hin.

Tarkistan tämän vielä kunhan ehdin...


Onko jollain Passatin kytkinvaijeri (manuaalista) ja nopeusmittarin vaijeria '91 tai vanhempaa ylimääräisenä? YV:tä tänne jos on...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.6.2010 18:29

Ainakin omassa Golf -85 8v Gtissä oli 100m laipat.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 15.6.2010 20:11

kyllä etkan mukaan kaikissa gti kakkiksissa on 100mm laipat (?) eli 02A + gti navat ja vetarit niin meniskö ongelmitta? saa isommat ulkonivelet samalla kun navat vaihtaa :)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 15.6.2010 23:39

OK, olin lukenut vissiin ETKAni väärin...

Kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että ne on ne laipat mitkä määrää.

Siis jos on kakkiksen orkkis vetarit, ne sopivat 02A:n kanssa kunhan vaihteiston orkkislaipat ovat samankokoiset. Muussa tapauksessa pitää vaihtaa joko laatikon laipat tai koko vetarit.

*Huomenna saadaan asiaan vahvistus*

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 16.6.2010 20:51

Nyt on sitten mittaustuloksia.

Nurkissa on 35i Passatin 1.6 bensan 02A -vaihteisto ja '88 Jetta 1.8 GT:n 020 -vaihteisto.
Löytyy myös TD-passatin "isolaippainen" 02A, mutta sitä en tähän hätään ehtinyt mitata.

Tässä kriittiset mitat:


Laipan pulttikehän halkaisija molemmissa sama 90 mm

Laippojen väli molemmissa 235 mm

Hanttatin puolen laippa ulkonee kytkinkopan tasopinnasta molemmissa 32 mm


...eli siis pikkulaippainen 02A on tärkeiltä mitoiltaan aivan samanlainen kuin peruskakkiksen 020. Sopii siis suoraan heittämällä kaikkiin pikkulaippaisiin kakkiksiin.

Mittaan vielä isolaippaisen laatikon, niin asia alkaa hahmottua.

Näinkohän isolaippaisen 02A:n kanssa sopii GTI-kakkiksen 100-mm laippaiset vetarit suoraan? Sisänivel on ilmeisesti pitempi, mutta itse akseli lyhyempi, kun laatikon laipatkin ulkonevat enemmän.
Viimeksi muokannut TurboJ, 6.7.2010 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 3.7.2010 9:06

Passatin vaijeri on pitkä, kakkiksen vaijeri lyhyt. Itse laitoin sillon kun tuollainen setuppi oli niin passatin vaijerilla, mutta jotain holkkia sinne laatikon puolen vivun päähän. Oikean mittaista vaijeria en kerinnyt hommaamaan, jossain täällä oli joku sopivan mittainen vaijerikin speksattu, tyyliin jostain hondasta tms. ei nyt vain muistu mieleen että missä topikissa.


Mitä tarkkaan ottaen pitää Passatin vaijerille tehdä että toimii kakkosessa?

Ja onko jollain tietoa mikä olisi se "oikea" vaijeri? Esim. mikä CRX? Vai kävisikö jokin muu VW:n tai Seatin vaijeri?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.7.2010 10:53

..eli siis pikkulaippainen 02A on tärkeiltä mitoiltaan aivan samanlainen kuin peruskakkiksen 02A. Sopii siis suoraan heittämällä kaikkiin pikkulaippaisiin kakkiksiin.

Tuosta en tiedä mutta isolaippanen 020 tilalle saa suoraan isolaippasen 02A.
Ja voi kasata vanhoilla isolaippa vetareilla.

Ja nopeusmittarin vaijeri käy tarvikkeena mallista 1.3 kakkis.
Niitä löytyy sekä mutteri kiinnityksellä kuten itellä ja ilmeisesti myös "pika"kiinnityksellä tai joku vastaava.
Jos kiinnitys perän kohdalla niin pituus oli noin 1100mm. En muista tarkkoja millejä.
Jos tulee itse laatikkoon niin pituus 1200mm. Taaskaan en muista tarkkoja millejä =)

Itsellä niputus vaiheessa toi laatikko swappi.

edit. Ilmeisesti teillä on juttua kytkimen vaijerista? Siitä en tiedä mitään koska mulle tuli mallia neste.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.7.2010 21:12

Oli osunut pieni virge aikaisempaan viestiini:

Mittaus osoitti siis sen, että kun sisäpään laipat ovat mallia 'pieni', niin vaihteisto on tasan yhtä leveä laippojen kohdalta, oli sitten kyseessä 020 tai 02A.

Nurkassa on myös isolaippainen 02A, muttei vastaavaa 020:aa.

hb81, ilmeisesti olet kuitenkin varmistanut että isolaippaisissa vaihteistoissa pätee aivan sama tieto. Eli siis laippojen koko ratkaisee mitkä vetarit sopivat, ei vaihdelaatikon tyyppi 020 / 02A.

Tämän perusteella isolaippaisen 02A:n kanssa kakkikseen sopii mitkä tahansa GTI-kakkiksen vetarit sellaisinaan??




Kytkinvaijerikysymys: Miten sovittamalla tuo Passatin vaijeri siis sopii kakkikseen, vai olisiko se tuntemattoman Hondan vaijeri kuitenkin parempi ratkaisu?

Nopeusmittarin vaijeriksi hankin '88-'92 -mallisen Passatin vaijerin. Eikö tuonkin pitäisi toimia yhtä lailla? Vaan entäs se muovinen hammastettu holkki joka pyörii laatikon päässä, niissä on eri hammasluku kakkiksessa ja Passatissa. Johtaako tämä eri nopeuslukemiin, vai onko vastaava hammaspyöräkin erilainen?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 7.7.2010 0:36

Kävin tänään kakkos tallilla ja tuli noita lootia kurkattua ja kyllä se näyttää siltä että perän kuoret on samanlevyiset ja laipoissa on mitta ero. Mun nestekytkin loota on ATB eikä 02A mutta eikös ne aika samoja ole

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.7.2010 15:10

No aika samoja on tosiaan, koska ATB on nimenomaan tyyppiä 02A....

Eikö kukaan osaa neuvoa kytkinvaijerin suhteen?

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.7.2010 15:45

Vaihda neste malliin =)

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.7.2010 16:00

Nestekytkimen palikat löytyy nurkasta, mutta osat menevät toiseen Jettaan. Tähän toiseen taas tulee vaijerikytkin.

Jossain mainittiin, että 1.3 kakkiksen kytkinvaijeri sopisi suoraan? Liekö tuossa totuutta.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 7.7.2010 16:15

Mä hain ihan marmorilta uuden vaijerin tähän omaan. Ei kyllä mitään muistikuvaa mistä mallista on, mut ei sille ainakaan mitään muutoksia tarvinnu tehä. Mulla taitaa olla jossain toinen samanlainen vaijeri, et täytyy kattoa jos löytyy niin voit sovittaa sillä.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.7.2010 17:32

1.3 kakkiksen mittarinvaijeri kyllä käy, mutta kytkinvaijerista en oo kuullu mitään. Hondan mystinen vaijeri on crx-mallista ainakin vwortexilla ollu muutamilla. Ihan ku ois nyt vaijerit vähä sekasin. Sen mittarinvaijerin mukanahan ei tule sitä muoviratasta ollenkaan ja jos se passatin pyöritin näyttää väärin, niin golffiin/corradoon se ei maksanu ku reilun kympin. Tuo 1.3 kakkiksen mittarinvaijeri on itelläni ja pituus oli oikein kiva, vielä en ole päässyt ajamaan joten ei tietoa pyöriikö mittari sillä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.7.2010 22:35

Ei ole vaijerit sekaisin, kyse oli tällä kertaa kytkinvaijerista. Jotkut ovat kuuleman mukaan käyttäneet G2 1.3:n kytkinvaijeria. Mutta taas joissain tapauksissa tämä ei ole toiminut. Niinikään nopeusmittarin vaijerina ovat käyttäneet 1.3:sta otettua versiota, mutta ilmeisesti Passatin mallin pitäisi myös käydä.

Jotkut ovat myös käyttäneet Toledo 16V:n kytkinvaijeria.
Missä Toledoissa onkaan 02A ja vaijerikytkin? Siinähän pitäisi olla kakkikseen sopiva vaijeri suoraan.

Nopeusmittarista vielä kysymys:
020:ssa ja 02A:ssa on se muovinen hammaspyörä eri hammasluvulla. Pitääkö siis 02A:han siirryttäessä käyttää 020:n hammaspyörää, vai onko laatikoissa eroa siinä millainen pyörä tätä muovista hammashärpäkettä pyörittää (ja siis eri hammasluku johtaisikin samaan pyörimisnopeuteen...?)

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.7.2010 23:31

Ne laatikossa olevat mittarin rattaat ei ole vaihtokelposia 020 ja 02A välillä. Mutta corradossahan on sama pyöräkoko, niin sen pyöritin käy kyllä. Muistaakseni se sama ratas oli moneenkin autoon käyvä, kun etkasta katottiin. Tuo kakkiksen mittarin vaijeri on ilmeisesti lyhempi ku passatin. Pakkivalokytkimen liitin on muuten sama ku 020, mutta johdon pituus ei riitä.

Kaikessa yksinkertaisuudessa ostat sen laatikkoon tulevan pyörittimen ja sille rungon marmorilta sekä 1.3 kakkiksen mittarinvaijerin (tarvikkeena).

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 9.7.2010 4:05

multa vois löytyä toi mittarinvaijeri suht edukkaasti

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 9.7.2010 9:49

Eikös mittarin hammaspyörää voi vaihtaa vaijerista toiseen? Esim. 020-laatikoiden 15- ja 16-hampaiset hammaspyörät voi vaihtaa helposti keskenään. Eikä nopeusmittarikaan siitä sekoa, ainakaan oman kokemukseni perusteella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa