Sytytystulpan kiristysmomentti G2 1.8

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Golf18
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.5.2010 14:09

Sytytystulpan kiristysmomentti G2 1.8

ViestiKirjoittaja Golf18 » 4.7.2010 13:28

Moro,

Onko tiedossa tarkkaa momenttia, kyseessä siis RP konella oleva laite. Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 4.7.2010 13:45

20Nm antaa autodata, mutta esim boschin tulppien paketeissa usein lukee 25Nm. Tuolla välillä kun liikutaan niin et saa vahinkoa aikaan.

Golf18
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.5.2010 14:09

ViestiKirjoittaja Golf18 » 4.7.2010 14:05

KiitoKset Fear, nopeasta vastauksesta :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.7.2010 22:10

Yleensähän tulppapaketissa on ohje, ensin käsin tiivistepinta kiinni kanteen asti ja sitten vajaa kierros (esim. 1/2...3/4 kierrosta).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.7.2010 22:20

Ja muistutettakoot että ohje on uudelle tulpalle, eikä aiemmin kiristetylle.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.7.2010 13:35

Tarinana kerrottakoon että taannoin vahdoin tyttöystävän Vectran X20XEV-moottoriin tulppia ja yksi tulppa oli niin tiukassa että räikän lisävarsi katkaisi posliiniosan tulpasta. Tässä vaiheessa katsoin viisaammaksi antaa vastuun autokorjaamolle. Olivat lopulta METRIN pituisella jatkovarrella vääntäneet raa'alla voimalla tulpan auki. Kierteet ei korkannu kannesta ja uusi tulppa meni sormilla pyörittämällä paikalleen... Mene ja tiedä. ;)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.7.2010 15:59

Kierteisiin kannattaa laitta kuparitahnaa niin ei jumita kiinni, en kyllä koskaan ennen ole kuullut että tulpatkin pitää vetää momenttiin, no ehkä sitten.....

Fear
-
Viestit: 119
Liittynyt: 16.7.2008 21:05

ViestiKirjoittaja Fear » 6.7.2010 17:47

Eihän niitä pakko olekkaan vetää momenttiin, mutta vahvasti suositeltavaa. Esim Fordeissa kun ei tulpassa ole sitä paksumpaa osaa mitä vasten tulppa kiritään vaan se kierreosa on kartio. Mm, tälläkin hetkellä pajalla kansirempassa Focus II johon ammattimies oli vaihtanut tulpat --> liian kireälle vetänyt --> kansi halki.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 7.7.2010 2:57

Ainahan ne johonkin momenttiin menee jos ne vetää kiinni :) (Itse suosittelen käyttämään momenttiavainta jos tätä pitää kysyä)

Kuparitahna pitäisi kieltää pannaan alumiinikansien kanssa *) ja haette motonetista sitä valkoista tahnaa tilalle...sitä ja jotain spräypurkin irroitusöljyä sekoitteeksi niin on juuri hyvä asennusöljy. Mikäli mitään muuta ei ole käsillä niin moottoriöljyä mittatikusta kierteeseen ja koskaan ei tule mitään ongelmaa.

*) Kuparitahnan oikea paikka on oikeastaan vain jarrupalan takana tjms vähäpätöisessä paikassa...no onhan se juu halpaa jne.

Focuksen kansi voi nyt olla halki ihan luonnostaan käytöstä, ei ammattimiehn tulpista johtuvaa <hah hah hymiötä tähän>

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.7.2010 10:29

Kuparitahna pitäisi kieltää pannaan alumiinikansien kanssa *) ja haette motonetista sitä valkoista tahnaa tilalle
Alumiinitahna toiminee myös. Se valkoinen tahna lienee keraamista tahnaa, jota myös jarruosiin suositellaan. Kuparitahna puolestaan on omiaan esim. pyörän pulttien kierteisiin.

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 9.7.2010 19:07

ei pyöränpulttien kierteisiin kannata mitään paskaa (kuparitahnaa) laittaa. pistää pultit oikeeseen momenttiin niin kyllä ne siitä aukee ilman mitään tahnoja.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.7.2010 21:21

Just joo, koitappa keskellä mettää vaihtaa rengasta 20cm pitkällä avaimella kun pultit on kunnolla jämähtäneet, ei naurata.

Varsinkin peltivanteisiin nuo pultit jämähtää kunnolla jos kuivana laittaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.7.2010 21:43

Varsinkin peltivanteisiin nuo pultit jämähtää kunnolla jos kuivana laittaa.
no, jos oikein tiukkaan haluaa ne pultit tartuttaa, niin pesee ne renkaanvaihdon yhteydessä esim. WD-40:llä ennen asennusta. Kesän ajettua aine onkin sitten jo täysin haihtunut ja pultit on tiukasti kiinni. :D

miga
-
Viestit: 56
Liittynyt: 23.3.2010 20:43

ViestiKirjoittaja miga » 10.7.2010 0:30

No oman itseni puolesta kaikki voivat rasva omat (kierre) tappinsa ihan millä haluaa, mutta pyöränpultteihin tai mihinkään muuhunkaan ei OMASTA MIELESTÄNI kuparitahnaa kannata laittaa..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.7.2010 3:53

Samaa mieltä, tahmentavat vain turhaan siellä kierteessä. Ikinään ei oo pultit eikä mutterit jumittanu ilman mitään tahnoja jos kierteet on ehjät vaikka olisi ylikireyteenkin vedetty.

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 10.7.2010 4:37

Tulpan kierteissä kuparitahnat on niin ja näin. Kaikki ylimääräiset tahnat jää tulpan poteron pohjalle keräämään hiekanmuruja. Ei ole vielä tulpat jääneet kanteen kun on pitänyt kierteet puhtaana. Tosin en tiedä onko minulla oleva kuparitahna jotain sekundaa, se ei voitele eikä suojaa, kerää vaan paskaa ja kuivettuu jumittamaan kierteitä.
Ennen talvisotia oli sellainen neuvo volkkareitten tulpan kiristykseen että kiristää kunnes naksahtaa, siitä varttikierros takaisin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa