Golf III AFN lämpöanturi ja ajoitusongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Golf III AFN lämpöanturi ja ajoitusongelma
AFN moottorilla oleva golf antaa vikakoodia pumpun määränsäätimestä. "Asiantuntijat" neuvoivat katsomaan ajoituksen ennen pumppuremonttiin ryhtymistä. Mekaanisesti katsottuna pumpun lukkotappi osuu reikäänsä, eli ei ole ainakaan hammasta pielessä. Koitin tuolla VAG-COM:illa tuota ajoitusta katsoa, mutta lämpötila ei nouse yli 75C asteen missään vaiheessa. Vaihdoin tuon lämpötila-anturin uuteen mutta sama jatkuu. Mittaristossa lämnpömittari kyllä näyttää ihan normaalia 90C astetta. Ajoitushan ei varsinaisesti tuon vag-comin kanssa onnistu ellei lämpöjä saa yli 80C asteen. Onko kellään aikaisemmin ollut tälläistä ongelmaa? Pitääkö ryhtyä huijaamaan anturia sopivalla potikalla? :D Ainoana oireenahan tuossa on lämpimänä erittäin pitkä startti, kylmänä lähtee kuin palmun alta.
Mitäs vag-comilla katsottuna näyttää injection quantity olevan auton käydessä tyhjää? En muista grouppia tarkasti, mutta oli alkupäässä. Eipä tuo omakaan AFN koskaan näytä 90C läppäriltä. Maksimit taitaa olla 80-85C, vaikka mittari napottaa nätisti 90C.
Jos se IQ on yli 10 niin kokeiles säätää se jonnekkin 4 paikkeille auton käydessä. Kait "hammer-mod" on tuttua? Eli löysäät pumpun kannesta alemmat 3kpl-torx pultteja, ja naputtelet kantta vaihdelaatikolle päin, niin että se iq asettuu 4-5 pintaan. Jos ekaa kertaa vasaroi, niin kannattaa olla tarkkana. Silmillä huomaamatonkin liike vaikuttaa, ja kannattaa siis olla "hellä" ettei kierrokset ryntää. Kerran sattui itselle ettei sammunut kuin suutinputket aukaisemalla.
Itse olen ajoittanut vag-comilla sinisen ja vihreän viivan väliin. Kone oli jotain 60-70C vag-comin mukaan. Tuntuuhan tuo tuolla pysyvän, ja hyvin toimivan.
Jos se IQ on yli 10 niin kokeiles säätää se jonnekkin 4 paikkeille auton käydessä. Kait "hammer-mod" on tuttua? Eli löysäät pumpun kannesta alemmat 3kpl-torx pultteja, ja naputtelet kantta vaihdelaatikolle päin, niin että se iq asettuu 4-5 pintaan. Jos ekaa kertaa vasaroi, niin kannattaa olla tarkkana. Silmillä huomaamatonkin liike vaikuttaa, ja kannattaa siis olla "hellä" ettei kierrokset ryntää. Kerran sattui itselle ettei sammunut kuin suutinputket aukaisemalla.
Itse olen ajoittanut vag-comilla sinisen ja vihreän viivan väliin. Kone oli jotain 60-70C vag-comin mukaan. Tuntuuhan tuo tuolla pysyvän, ja hyvin toimivan.
Nyt näin kevään tullen lämmöt asettuivat tuohon 82C niin konekkin suostui näyttämään ajotuksen. Rajojen sisällä tuo on, lievästi myöhäisellä. Iq on tyhjäkäynnillä suunnilleen 6 paikkeilla, en tiedä voiko tuo sitten vaikuttaa, pitää koittaa kevyesti naputella ja katsoa jos auttaisi. Saattaahan se tietty olla ihan oikeastikin rikki :D
Jatkoa tarinaan. naputtelin tuota kantta nyt vaihteistolle päin kunnet iq asettui tuohon noin neljän pintaan. Tuosta ei kuitenkaan ollut valtaisaa vaikutusta, tosin kiihdyttäessä meni vikatilaan... Naputtelin tuon nyt takaisin tuohon n 5 missä se olikin. Voisiko iq:n suurentaminen parantaa asiaa? Mitä noilta ulkomaisilta foorumeilta koitin lueskella niin ilmeisesti ihan yleinen ongelma ollut? En kuitenkaan uskaltanut lähteä kokeilemaan ihan summittain kaikkia mahdollisia arvoja.
Siis, ensinnäkin tuo käyntiinlähtöongelma lämpöisenä johtuu AFN:n vakio-ohjelmasta yhdessä startin/akun/liitoksien ajan myötä heikentyneestä kunnosta -> startti pyörittää niin verkkaisesti että softassa ei ole niillä kierroksilla vielä ollenkaan syöttöä. Korjaus: korjaamalla ohjelmaa tai startti/virtapuoli, ensimmäinen näistä suositeltavampaa. Ottamalla jonkun markettiohjelman tuota "ominaisuutta" on harvoin niistä korjattuna. IQ:n pienentäminen auttaa aavistuksen tuohon käyntiinlähtöön.
Lisäksi sinulla on termostaatti rikki, vaihda uuteen.
Vikatilan syy selviää vagcomilla, olisko ahdin hieman jumissa että siivet ei aukene tarpeeksi kun saa vähän enempi syöttöä pienemmän IQ:n ansiosta. Yksi vaihtoehto on myös ahtopaineensäätöventtiili. Tämä asia kuntoon ennen softaa/syötön lisäystä muullatavoin.
Näistä kaikista löytyy sivutolkulla tekstiä haulla.
Lisäksi sinulla on termostaatti rikki, vaihda uuteen.
Vikatilan syy selviää vagcomilla, olisko ahdin hieman jumissa että siivet ei aukene tarpeeksi kun saa vähän enempi syöttöä pienemmän IQ:n ansiosta. Yksi vaihtoehto on myös ahtopaineensäätöventtiili. Tämä asia kuntoon ennen softaa/syötön lisäystä muullatavoin.
Näistä kaikista löytyy sivutolkulla tekstiä haulla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa