Huomenna on sellane uus kiva oppimiskokemus, pitäs vaihtaa jettaan pelkääjän puolelle laakeri. Ei kuulemma pysty pyöränkulmia mittaamaan/säätämään kun on välystä, ja niinhän tuo taitaa olla.
Jos kellä sattus olemaan tietokoneen syövereissä, tai netissä tiedossa joku saitti jossa olis käyty kyseinen homma läpi (mieluiten rautalangasta väännettynä :D) niin kiitollinen olisin ja saahan neuvoja tottakai kirjotellakki.
Prässi, nosturi ja yleisimmät työkalut löytyy kyllä. Volkkari asentajan tallille menossa mutta ei itse joudu heinätöiltä kaveriks.
etupyörän laakerin vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
prässi? Sit on helppo homma.
Eka olka-akseli irti, iskari, raidetanko, vetari, jarrut yms.
Sen jälkeen olka-akseli prässiin, painat "sisältä" päin navan irti olka-akselista, vanha laakeri hajoo siinä samalla.
Sit loput laakerin rojut irti olka-akselista ja navasta. Napa voi vaatia ulosvetäjän tai tarkkaa kättä jos halkasee sen sisäkehän. Tai sit hankkii uuden navan.
Kokoaminen. Painat uuden laakerin olka-akseliin, sokat paikoilleen. Painat navan laakeriin, muista tukea laakerin sisäkehä ettei laakeri mene sököksi.
Eka olka-akseli irti, iskari, raidetanko, vetari, jarrut yms.
Sen jälkeen olka-akseli prässiin, painat "sisältä" päin navan irti olka-akselista, vanha laakeri hajoo siinä samalla.
Sit loput laakerin rojut irti olka-akselista ja navasta. Napa voi vaatia ulosvetäjän tai tarkkaa kättä jos halkasee sen sisäkehän. Tai sit hankkii uuden navan.
Kokoaminen. Painat uuden laakerin olka-akseliin, sokat paikoilleen. Painat navan laakeriin, muista tukea laakerin sisäkehä ettei laakeri mene sököksi.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Onnistuu myös ilman prässiä tuurnan ja vasaran kanssa. Kunhan vaan lyö oikeasta kohtaa ettei lyönnin voima välity kuulien kautta.
Edellisiin ohjeisiin voisi lisätä, että ihan ekana (ennen auton ylös tunkkaamista) kannattaa löysätä se vetoakselin keskimutteri. Mutteri on kireällä ja menee aina vaihtoon avauksen jälkeen.
Edellisiin ohjeisiin voisi lisätä, että ihan ekana (ennen auton ylös tunkkaamista) kannattaa löysätä se vetoakselin keskimutteri. Mutteri on kireällä ja menee aina vaihtoon avauksen jälkeen.
Eipä se nyt kovin monimutkanen operaatio ollut. Ainut mitä tuli vastaa et raidetangon päätä ei saa lyödä alhaalta ylöpäin vaan naputella moskalla siihen metalliin miihin se on painettu.
Eikä laakerin sisäkehä jäänyt edes pyörän napaan kiinni niin kuin yleensä on tapana, prässillähä toi homma onnistu helposti. Itekseen olis ollu työläämpi kun ei iskarin tolppaa otettu irtii, toinen piti pakettia paikoillaan ja toinen sihtas hylsyä laakeriin.
Eikä laakerin sisäkehä jäänyt edes pyörän napaan kiinni niin kuin yleensä on tapana, prässillähä toi homma onnistu helposti. Itekseen olis ollu työläämpi kun ei iskarin tolppaa otettu irtii, toinen piti pakettia paikoillaan ja toinen sihtas hylsyä laakeriin.
Vai et on oikein helppoa. Meikäläisellä pitäis vaihtaa molemmat etulaakerit, eikä mitään erikois työkaluja ole. Ei prässiä eikä lämmitystä. Helvetin iso leka löytyy, kai se sillä saa. Ja koko se napa hässäkkähän kannattaa ottaa irti ilmeisesti, niinkun käytännössä jo onkin.
Ei tule olemaan helppoa..
Ei tule olemaan helppoa..
Noniin tuli saatua laakeri irti molemmin puolin. Takas laittamiseen tarviikin sitten jo taitoa ettei mene rikki. Ongelmiahan löytyi heti:
Kuskin puolen laakeri oli erikokoinen kuin pelkääjän puolella. Aattelin jo liikkeen myyneen väärän osan, mutta joka pelle on laittanut toisen auton olka-akselin tähän. Vuosimalli on -89, joten siinä on loppupään laakeri, 88-91.
Tämä oli pelkääjän puolella. Kuskin puolen laakeri oli selvästi pienempi. Minkä kokoinen on vanhempi golffin/jetan laakeri ? eli 84-88 ?
Koska olka-akseli on samanlainen nopeasti katsoen, ei se voi varmaan olla kovin "kaukaisesta" mallista ?
Vittu tämmösiä patentteja!!
Kuskin puolen laakeri oli erikokoinen kuin pelkääjän puolella. Aattelin jo liikkeen myyneen väärän osan, mutta joka pelle on laittanut toisen auton olka-akselin tähän. Vuosimalli on -89, joten siinä on loppupään laakeri, 88-91.
Tämä oli pelkääjän puolella. Kuskin puolen laakeri oli selvästi pienempi. Minkä kokoinen on vanhempi golffin/jetan laakeri ? eli 84-88 ?
Koska olka-akseli on samanlainen nopeasti katsoen, ei se voi varmaan olla kovin "kaukaisesta" mallista ?
Vittu tämmösiä patentteja!!
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa