etupyörän laakerin vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

etupyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 30.6.2010 16:17

Huomenna on sellane uus kiva oppimiskokemus, pitäs vaihtaa jettaan pelkääjän puolelle laakeri. Ei kuulemma pysty pyöränkulmia mittaamaan/säätämään kun on välystä, ja niinhän tuo taitaa olla.
Jos kellä sattus olemaan tietokoneen syövereissä, tai netissä tiedossa joku saitti jossa olis käyty kyseinen homma läpi (mieluiten rautalangasta väännettynä :D) niin kiitollinen olisin ja saahan neuvoja tottakai kirjotellakki.
Prässi, nosturi ja yleisimmät työkalut löytyy kyllä. Volkkari asentajan tallille menossa mutta ei itse joudu heinätöiltä kaveriks.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 30.6.2010 17:00

prässi? Sit on helppo homma.
Eka olka-akseli irti, iskari, raidetanko, vetari, jarrut yms.
Sen jälkeen olka-akseli prässiin, painat "sisältä" päin navan irti olka-akselista, vanha laakeri hajoo siinä samalla.
Sit loput laakerin rojut irti olka-akselista ja navasta. Napa voi vaatia ulosvetäjän tai tarkkaa kättä jos halkasee sen sisäkehän. Tai sit hankkii uuden navan.

Kokoaminen. Painat uuden laakerin olka-akseliin, sokat paikoilleen. Painat navan laakeriin, muista tukea laakerin sisäkehä ettei laakeri mene sököksi.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 30.6.2010 17:57

ja jos ei meinaa vanha laakeri irrota, niin kannaattaa lämmittää sitä olkakappaletta.

omassa ei meinannu prässillä lähteä mihinkään, lämmitettiin hitsipilliä hetki ja ilosesti napsahti pois.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.6.2010 18:25

Onnistuu myös ilman prässiä tuurnan ja vasaran kanssa. Kunhan vaan lyö oikeasta kohtaa ettei lyönnin voima välity kuulien kautta.

Edellisiin ohjeisiin voisi lisätä, että ihan ekana (ennen auton ylös tunkkaamista) kannattaa löysätä se vetoakselin keskimutteri. Mutteri on kireällä ja menee aina vaihtoon avauksen jälkeen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.7.2010 9:23

Mä vaihdatin golffiin tuon laakerin korjaamolla, Skf laakeri 45e + työt = 120e.
Turhaa tuokin oli, ulina kuuluu jostakin muualta.

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 5.7.2010 22:54

Eipä se nyt kovin monimutkanen operaatio ollut. Ainut mitä tuli vastaa et raidetangon päätä ei saa lyödä alhaalta ylöpäin vaan naputella moskalla siihen metalliin miihin se on painettu.
Eikä laakerin sisäkehä jäänyt edes pyörän napaan kiinni niin kuin yleensä on tapana, prässillähä toi homma onnistu helposti. Itekseen olis ollu työläämpi kun ei iskarin tolppaa otettu irtii, toinen piti pakettia paikoillaan ja toinen sihtas hylsyä laakeriin.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 6.7.2010 15:29

Vai et on oikein helppoa. Meikäläisellä pitäis vaihtaa molemmat etulaakerit, eikä mitään erikois työkaluja ole. Ei prässiä eikä lämmitystä. Helvetin iso leka löytyy, kai se sillä saa. Ja koko se napa hässäkkähän kannattaa ottaa irti ilmeisesti, niinkun käytännössä jo onkin.

Ei tule olemaan helppoa..

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 10.7.2010 11:11

Noniin tuli saatua laakeri irti molemmin puolin. Takas laittamiseen tarviikin sitten jo taitoa ettei mene rikki. Ongelmiahan löytyi heti:

Kuskin puolen laakeri oli erikokoinen kuin pelkääjän puolella. Aattelin jo liikkeen myyneen väärän osan, mutta joka pelle on laittanut toisen auton olka-akselin tähän. Vuosimalli on -89, joten siinä on loppupään laakeri, 88-91.
Tämä oli pelkääjän puolella. Kuskin puolen laakeri oli selvästi pienempi. Minkä kokoinen on vanhempi golffin/jetan laakeri ? eli 84-88 ?
Koska olka-akseli on samanlainen nopeasti katsoen, ei se voi varmaan olla kovin "kaukaisesta" mallista ?

Vittu tämmösiä patentteja!!

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.7.2010 12:13

Vanhempi sisä/ulko ø 35/66mm ja uudempi sisä/ulko ø 40/72mm


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa